Letohrad — Ve Východních Čechách na nově zrekonstruované a elektrizované trati 021 se ve dnech 23. – 24. 9. 2009 testoval první prototyp nové vícesystémové lokomotivy Škoda 109E. Souprava složená z vozidel 162.035, 380.001 a měřícího vozu VÚKV (dříve Výzkumný ústav kolejových vozidel, dnes člen skupiny Škoda) uskutečnila několik jízd mezi Letohradem a Lichkovem, kdy technici měřili na jednom podvozku mezinápravové tlaky v obloucích. Trať je pro tento typ zkoušek vhodná zejména díky své nižší vytíženosti, a tak nebyl problém pro testovací jízdy zařídit hladký průjezd celým úsekem bez zastavení či zpomalení.
Dle slov jednoho z techniků byly na jednom podvozku odstraněny brzdové kotouče, které by jinak vadily tenzometrickým senzorům. Ty měří tlak na nápravu při průjezdu obloukem. Lokomotiva je tudíž zbavena svého výkonu a jízdu zajišťuje hnací jiné vozidlo ČD - lokomotiva řady 162. Při některých jízdách byla dosažena maximální traťová rychlost. Tato trať je ideální pro takovéto zkoušky; nedávno zde byly testovány také jiné řady lokomotiv pro nákladní dopravu.
Dle Škody Transportation šlo o krátké zkoušky na trati. Další budou následovat opět na testovacím okruhu ŽZO v Cerhenicích.
Zdroj: vlastní pozorování, Škoda TS; text a foto: autor
1 2 | Zpráv na stránku: |
Teoreticky to nemá chybu. Jenže jak říkal už pan Goethe blahé paměti: Šedá je teorie, zelený je strom života. Uvidíme, co bude, až bude. Elektroniku v Ešusech se nepodařilo zkrotit dodneška. Ale je hezké být optimistou. Já jsem raději pesimista, protože v případě nezdaru se nestane nic, s čím jsem nepočítal a když se to náhodou povede, jsem příjemně překvapen.
TM už nenavíjí klienti sanatoria "Plzeň-Bory", na výrobu vinutí se taky používá kvalitnější měděný materiál (soudruh diktátor Husák nemohl dovážet měď od pana diktátora Pinocheta, to bylo politicky nepřijatelné), devizový limit nebrání tomu, aby se dovezly kondenzátory "od Kapsche nebo konkurence" a není třeba nahrazovat chybějící devizy tuzemskými výrobky ze Žamberka ...
Takhle by se dala probrat celá mašina. Taky tu není nějaká státní plánovací komise nebo vedoucí oddělení ÚV KSČ stanovící termín dodání lokomotiv ...
S problémy se potýkala i ICE-1, Taurusy, italský krám pro ČD apod. Dodnes mají problémy CISALPINA řady 470 FS.
Pro "železniční fandy" jsou výsledky měření skutečně nepotřebnou hodnotou.
Njn...není nad informace od (pra)zdroje, že?! Nejmenovaný pan Ing. měl pravdu, když říkal, že je až s podivem, co se občas člověk dočte na různých železničních serverech... ;o)
Ad Flaizer:
Neberte to nějak zle, ale stejně si - podle toho, co jste napsal - stále myslím, že tomu moc nerozumíte. Zde snad nikdo nepopírá, že 380 má 2 dvounápravové podvozky a váží 87,6 t. Pořád jste mi ale nevysvětlil, co to podle Vás jsou (a případně tedy k čemu je dobré znát) "mezinápravové tlaky v obloucích" či "tlak na nápravu při průjezdu obloukem"?! Navíc jste se dopustil další "perly" ve slovním spojení "účinnost...pružin"; MPV je pak mezipodvozková vazba, ale budiž! To jen tak na okraj... ;o)
A když už jsme tedy u toho měření na vozidlech, tak bych to snad raději uvedl na pravou míru. Pomocí měrných dvojkolí se prostřednictvím tenzometrů nalepených na disky kol (nikoliv na nápravu, tato metoda se dnes už nepoužívá) měří deformace těchto disků, resp. mechanické napětí v materiálu. Pomocí těchto dat je možné - zjednodušeně řečeno - získat hodnoty "Q" (svislých kolových) a "Y" (vodicích) sil mezi koly a kolejnicemi. Tím můžete ověřit vodicí vlastnosti, vliv vozidla na trať, vliv MPV. Chování systému vypružení (nebo co máte na mysli pod pojmy "účinost tlumičů, MPV (mezipodvozkové vyrovnání) a pružin") už tímto způsobem (tj. pomocí měrných dvojkolí) asi nezměříte, pro to by byly vhodnější nějaké ty akcelerometry na rámech podvozků a na skříni lokomotivy... ;o)
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.