Šumperk — První motorové vozy řady 842 spatřily světlo světa v roce 1988 ve Vagonce Studénka v podobě dvou prototypových vozů. V letech 1993 až 1994 pak proběhla sériová výroba dalších 35 kusů. Tyto motorové vozy tak mají za sebou víc než 15 let činné služby. Proto se České dráhy rozhodly pro jejich modernizaci. Do původního výběrového řízení, vyhlášeného v říjnu 2008, se však nepřihlásil žádný zájemce. Dráhy proto v souladu se zákonem o výběrových řízeních a tzv. jednacím řízením bez uveřejnění následně uzavřely kontrakt se společností Pars nova, která již v současnosti pro ČD zajišťuje například modernizaci motorových vozů řady 810 na motorové jednotky řady 814 RegioNova a modernizaci starých poštovních vozů na řídicí vozy řady 954.
První prototyp modernizovaného vozu by měl být předán Českým drahám nejpozději 31. července roku 2010 a zbývající vozy mají být dodány do konce roku 2012. Součástí modernizace bude kromě dosazení vakuových toalet klimatizace stanovišť strojvedoucího a výměna původních poruchových motorů LIAZ za nové motory TEDOM, které jsou nyní používány i u motorových jednotek řady 814. Výkon vozu tak vzroste ze současných 414 kW na 484 kW, a to za výrazného zvýšení spolehlivosti a snížení spotřeby paliva při plnění nejnovějších emisních norem. V interiéru, který byl již u původních vozů řady 842 poměrně moderně řešen, dojde jen k jeho obnově (pravděpodobně již v novém korporátním stylu) a dosazení nového audiovizuálního informačního systému s LED panely. Ty jsou poprvé použity v nových bistrovozech řady ARmpee, který České dráhy nasadí s příchodem nového jízdního řádu. Vnější barevné řešení bude taktéž již v novém korporátním stylu. Mezi poslední inovace technického stylu tak bude patřit kromě zcela nového řídicího sytému i dosazení nové duální radiostanice.
Další modernizace na cestě
Kromě modernizací motorových vozů Pars také uspěl v zakázce na modernizaci osobních vozů Bdt na 34 kusů řídicích vozů řady 961. Tyto vozy by měly být určeny do dálkových spojů vedených elektrickými lokomotivami. Proto dojde ke zvýšení jejich maximální rychlosti na 160 km/h. Vozy nabídnou plně klimatizované oddíly 1. i 2. třídy s celkem 56 místy k sezení a 57 místy ke stání. Samozřejmostí by kromě víceúčelového prostoru s držáky na jízdní kola měla být i plošina pro přepravu imobilních cestující, pro něž budou vozy taktéž upraveny.
Tyto dva modernizační projekty jistě přispějí nejen ke zvýšení kultury cestování po českých železnicích, ale také ke zlepšení ekonomiky a spolehlivosti provozu, které patří mezi významné slabiny současného vozového parku Českých drah. V souvislosti s dlouhodobou smlouvou ČD s Ministerstvem dopravy na provoz rychlíkových spojů, kterou by mohli uzavřít, je otázkou, jakých dalších modernizačních projektů se v nejbližší době dočkáme. Zejména u rekonstrukcí vozů Bdt na řídicí vozy řady 961 se přímo nabízí modernizace ostatních vozů Bdt ve stejném rozsahu jako u plánované řady 961, aby tak mohly být vytvářeny ucelené klimatizované soupravy s řídicími vozy.
Zdroj: Pars, České dráhy, ŽelPage
Ale je mi jasné, teprve budoucnost ukáže...
Nevíte někdo, jestli se už se někdo přihlásil na VŘ na těch 100 ojetých vozů?
K repasi Bdmtee: Možná proto, že mají tak trochu problém s řešením prostoru, se zvolilo Bdt...kapacitně by ee moc nepomohlo, protože by se muselo celé předělat a počet míst by se radikálně snížil...dle mého soudu.
Vagony Bdmtee trpi zejmena rozmistenim sedacek, ktere by se pri repasi (snad) stejne vymenily a rozmistily vhodneji. Ne ze bych si nejak liboval v kozenkovem Bdt, ale pokud je cisty a nesmrdi (coz repase stejne neresi), rozhodne ho uvidim na svem vlaku radsi nez "honeckerak".
Na stranu druhou, nachazime se v situaci, kdy i predelani Bdt bude jednoznacne prinosem, stejne jako remotorizace kvatra. A jsem zvedavej, jak se jim povede dodrzet balkan, zatim u zadneho realizovaneho vozu to neni presne podle Najbrtova predstaveneho navrhu :-D
U tech Bd
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.