..: První metro na Arabském poloostrově otevřeno v Dubaji :..

dubai-metro, foto: http://dubaimetro.eu/Dubaj — První na Arabském poloostrově; tímto označením se od 9. září může honosit metro vybudované v metropoli Spojených arabských emirátů. Datum slavnostního otevření obsahující v řadě opakující se stejné číslo bylo vybráno již předem. Dubajské metro však spíše připomíná vlak, z větší části mezi zatím deseti provozovanými stanicemi jezdí soupravy na povrchu. Náklady na výstavbu metra by po jeho dokončení měly čítat zhruba 7,6 miliardy dolarů (134 miliard korun). Realizace projektu metra na pobřeží Perského zálivu začala v říjnu 2005, mezitím však náklady překročily původní odhady až o 80 procent.

Tamní samozřejmost, u nás zatím nereálný bonus, je klimatizace a bezdrátový internet. Jelikož se jedná o arabský svět, budou v pětivozových soupravách odděleny části pro ženy a děti. V Dubajském stylu jsou za příplatek nabízeny VIP vozy, kde se cestující nebudou muset těsnat s ostatními. Dálkově řízené soupravy bez strojvedoucích zatím obsluhují pouze část stanic. Po dokončení jich bude celkem 29, otevřeny by měly být během února roku 2010. V červnu bude následovat i druhá linka. Po celkovém dokončení by síť metra měla zahrnovat 47 stanic s délkou kolejí 70 kilometrů. Po přepravní stránce bude s maximální rychlostí 90 km/h provoz zajišťovat 87 jednotek vyrobených v Japonsku.

Zdroje: Dubai metro, Aktuálně.cz


Vítek_V | 17.9.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty Reportáže

More from Svět


  1 2      Zpráv na stránku:   
22.09.2009 (11:30)  
Můj strýc žije v Dubaji cca 10 let, a něco jsem se od něj dozvěděl... ano, součástí tamního "duševního rozpoložení" je stavět okázalé stavby, aby zbytek arabského světa záviděl, a aby bylo čím přitáhnout bohaté lidi ze zbytku světa. Konstatovat, že Burj Dubai a podobné megaprojekty nemají ekonomické opodstatnění a jsou motivovány prestiží, není žádná "čecháčkovská závist", to je jasné každému od Japonska po Argentinu. (Víte, že je tam uměle zasněžovaná, klimatizovaná sjezdovka pro lyže? Ekonomičtější národy, jako jsou třeba Singapurci, by z toho trefil šlak.)

Nicméně o metru nic nevím, takže jestli do této kategorie spadá, nebo nikoliv, o tom se nechci vyjadřovat.

(Pro pomalejší a zbrklejší jedince: ne, o metru v Dubaji se tímto nechci vyjadřovat).
Registered user jk 
19.09.2009 (4:43)  
Ona spis puvodni castka (cca 4,2 mld USD) byla takovy odhad, vyhotoveni projektu bylo soucasti cele zakazky, tech 7,6 mld USD je aktualni cena.
Registered user M 
19.09.2009 (0:48)  
Jinak v textu je takovej trochu zbytecnej priklep, ze "tam je wireless inet" samozrejmost. Bylo to uz aji v clanku o pendolinech, ze na zapade je to normalni. Nevim, proc se tisickrat opakovana lez snazi byt pravdou. Ten net NENI samozrejmost a je spise vyjimecny.
A ani ta Dubaj neni co se tyce internetu nejakej zazrak. Zkuste se treba podivat na nabidku tamnich mobilnich operatoru, co nabizi za karty apod. Otres
Registered user M 
19.09.2009 (0:45)  
V Nemecku maji v "metru" (no, pravda, je to teda S-Bahn, ale ta funkce je stejna) taky prvni tridu, takze v cem je problem? Ostatne aji ty cityelefanty maji jednicku, ne? Takze je to vlastne jenom o tom, jak daleko budou jednotlivy zastavky. A nemeckej S-Bahn se vzdalenosti (a poctem v "city") zastavek metru blizi
18.09.2009 (22:45)  
Thingie: Tvé tvrzení "oni nestaví primárně tak, aby to bylo užitečné, ale jako nabubřelou ukázku bohatství a rozmařilosti, ta užitečnost je až na druhém místě" není ničím podložené. Zdá se to být jen tvá domněnka.

Co se té uvedené částky týče, z textu úplně jednoznačně nevyplývá, zda jde o původní částku, ke které je nutné přičíst těch 80 procent, nebo soudobý odhad který už tyto náklady zahrnuje. Pravděpodobnější mi přijde druhá možnost.
Registered user thingie  mail  
18.09.2009 (21:52)  
jk: Víc? Podle mých údajů stál nejnovější kus céčka zhruba 3 miliardy za kilometr (korun). Tady v článku je uvedeno 130 miliard za 70 kilometrů, ale i s údajem, že už teď je to o 80 % víc, a ani to není celé, což se na kilometr dostáváme už na stejnou částku, prakticky.
Registered user thingie  mail  
18.09.2009 (21:47)  
waszyn: Děkuju za elegantně naservírovanou urážku jako reakci na (dle mého soudu) relativně věcný komentář.

Říkám (v reakci na GC), že zavádění první třídy ve většině české MHD není moudré, a vlastně by to ani nebylo hezké, protože by to bylo akorát okázalým vyhazováním peněz. Jestli to náhodou není pravda, prosím o nějaký argument proč. Rád se to dozvím, jistý si tím nejsem.

Rovněž si myslím, že v Dubaji platí to samé, a jediný rozdíl je, že oni na to mají. Což není otázka závisti, to je jenom fakt. A že staví více na dojem a ukázku, že na to mají, než aby z toho byl užitek, to taky není nějak extra kontroverzní názor. A taky to není závist. Předražená cetka je předražená cetka, ať už na ní mám nebo ne, a není důvod to o ní neříct.
Registered user jk 
18.09.2009 (21:42)  
thingie:
Kdybyste mel potuchy o dopravni situaci v Dubaji (zvlaste ve spicce), takove nesmysly byste nepsal.

A kdyz uz jsme u toho rozmarileho rozhazovani, prepocteno na kilometr trate (a to celkova cena zahrnuje i vozovy park) stavi za polovic oproti metru v Praze. Samozrejme to take souvisi s tim, ze v podzemni je jen nezbytne mala cast a zbytek je vedet po viadkutech.
18.09.2009 (18:01)  
George_Couser: Takže jinde vozí MHD ve špičkách vzduch? :)
Registered user waszyn 
18.09.2009 (14:11)  
thingie: kromě toho, že jsi nám ukázal, že Čecháček umí závidět snad i bohatství ropným šejkům, co jsi svým příspěvkem chtěl říct?
To i když jsou emiráty řádově bohatší země než my, mají si tam v písku udělat ražené metro a vozy nakoupit od mafiánů ze škodovky a ušetřené peníze rozdat českým železničářům?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko