Praha — S končícími prázdninami, a tím i větší frekvencí cestujících při návratu z rekreačních pobytů i studentů jedoucích do škol, zvýší České dráhy kapacitu svých vlaků o 50 vozů s více jak 4000 místy k sezení. Většina jich bude tradičně nasazena na trať mezi Prahou a střední i severní Moravou. Cestující mohou například využít zvláštní letní posilový noční rychlík 446/447 Vihorlat, který pojede v obou směrech mezi Prahou a Košicemi. Na posilovém spoji R 1540/1541 Olše budou opět nasazeny jednotky řady 471 CityElefant. Díky této klimatizované soupravě vzroste nejen kapacita o 130 míst, ale spoj nabídne i mnohem lepší kulturu cestovaní, než obvyklé zastaralé vozy na tomto rychlíku.
S posilovými vozy se budeme moci setkat například u vlaků IC 530/531 Hutník, IC 582/583 Bohemia nebo EC 118/119 Comenius. Dále se počítá s dodatečnými vozy na expresu 528/529 Velehrad (Praha - Staré Město u Uherského Hradiště). „Vozy navíc vypravíme také u rychlíků mezi Plzní a Mostem, Prahou, Příbramí a Českými Budějovicemi nebo mezi Prahou a Tanvaldem.“ doplňuje ředitelka odboru provozu osobní dopravy ČD Luďka Hnulíková. Z mezinárodních spojů poukazuje především na noční R 446/447: „Vihorlat odjíždí z Košic ve 20.05 hod. a zastavuje na všech obvyklých rychlíkových zastávkách, jako jsou Kysak, Spišská Nová Ves, Poprad-Tatry, Ružomberok nebo Žilina a do Prahy přijíždí před 6 hodinou ráno,“ dodává Hnulíková.
Navýšení kapacity se dočká i Pendolino
Další posílení mohou cestující zaznamenat na trase Praha - Ostrava - Třinec, kde pojede 31. 8. mimořádně SC 513 Pendolino Sprinter, které jezdí obvykle v pátek a mezi Prahou a Ostravou nikde nezastavuje. Pravidelný odjezd z Prahy bude v 16:23, do Ostravy přijede v 19:32 a v Třinci končí ve 20:25. „Sprinter obvykle vypravujeme v pátek. Vzhledem k tomu, že konec prázdnin bývá z hlediska počtu přepravených osob nadprůměrný, pojede tento spoj i poslední srpnový den,“ říká Aleš Ondrůj, výkonný ředitel pro marketing a komunikaci ČD. V opačném směru pojede SC 510 Pendolino s odjezdem z Bohumína v 19:17 a do Prahy přijíždí ve 22:35. Tím České dráhy navýší kapacitu Pendolin o více jak 600 míst, i přesto však cestujícím doporučují včasnou rezervaci míst.
Zdroj: České dráhy
Spotřeba v kg/kWh je analogií dříve používané hodnoty g/k/hodinu (gram/kůň/hodina), je to standardní porovnávací hodnota spotřeby spalovacího motoru užívaná v celém světě.
Pokud je vám takovýto technický údaj nejasný, pak přiznáváte, že problematice příliš nerozumíte.
Ten výpočet je matematický a zjišťuje jaká je ekonomická výhodnost nebo nevýhodnost pronájmu vozidel, to nemá nic společného s tím, zda vozidla po skončení nájmu zůstanou v majetku ČD nebo jak bude nakládáno s jinými vozidly. Tedy porovnání provozních nákladů. Čili bude tady nějaká suma, kterou budu každoročně platit majiteli vozidla za pronájem voidla a "já" počítám, za jak dlouho se mi částka placená za nájem vrátí v nižších provozních nákladech.
Nevím komu byste prodával lokomotivy staré více než 40 let (006 > rok výroby 1966; 008, 011 byly vyrobeny v roce 1967), nevím, kdo by je kupoval.
Twix : jízdní doby jsou spočítány na Desira a zpoždění nevzniká tím, že by 749 (i když mají vůz navíc) jízdní doby nestíhaly. Ve své podstatě kvůli "bardotkovým" rychlíkům nepotřebujete posunovače na HLN ani dneska.
SYN > vždyť jsem uvedl, jaké jsou měrné náklady na jeden kilometr u 749 a Desira. Vynásobte si to x192 a máte náklady na jízdu vlaku jedním směrem.
Prijde mi to stejny, jako si PRONAJMOUT (se vsim vsudy) existujici hospodu a rict, ze se mi ten PRONAJEM vrati za deset let...
Takze se tak nejak shoduji se SYNem, ze bud budu v zisku hned nebo nikdy, ale zjevne oba dva jsme ekonomicti bridilove. A ted mne omluvte, jdu pocitat, ZA JAK DLOUHO se mi vyplati operativni leasing auta:-)
Jinak tyto "politické" rychlíky jsou na tom co do využití určitě lépe, než předtím ty co byly výchozí ze Zdic. Samozřejmě to má na svědomí i fakt, že v Berouně mají přípoj na Rakovník a ve Zdicích na Plzeň, zlepšilo se to i v Lochovicích, ale tak to přece má být. K remotorizovanému brejlovci se dvěma vozy se spotřebou Desira (fyzikálně nemožné) nemám slov. Dnes se snad vší silou snažíme lokomotivy z krátkých vlaků vytlačit, a ne je zavádět. Ještě že z Zwickau do Chebu nejezdí remotorizovaná BR218 se dvěma Bimzy...
Naprosto a ani v nejmenším nepochybuji že by se 8 vozidel typu "Desiro" mělo stát přebytečnými i kdyby nakrásně byly zrušeny/změněny spoje Pha-ČB v současné podobě, teda ledaže by došlo k masivní redukci ČD jako takových. Toto riziko ovšem nebrání dopravci investovat do nových lokomotiv, rychlíkových vagonů klasické koncepce, desítek Regionov a některých dalších projektů, tak proč váhat tady? Chtěl bych vidět finanční analýzu která řeší za jak dlouho se vrátí řekněme rekonstrokce Aee/Apee/Bee/Bpee, to se ve finančním slova smyslu nemůže vrátit nikdy (levnější by bylo pouze udržovat v současném stavu) ledaže by se začalo uvažovat o tom že současný stav je nepřiměřený 21. století a dlouhodobě neudržitelný - to je ovšem stejně tak pravda i pro současné soupravy a HV v námi diskutované destinaci. Je to prakticky nepochopitelné proč dělat takový rozdíl v přístupu a poskytuje to základ tomu obrovskému množství spekulací na téma že se ČD prostě rozhodly počkat až budou moct koupit něco od Škody, pak to najednou za stejné peníze a přibližně stejné technické parametry nebude problém...
Jinak uvádět měrnou spotřebu v kg/kWh je opravdu hodnotný údaj, vzhledem k různému výkonu srovnávaných variant, různému využití tohoto výkonu a zvláště podstatně odlišné hmotnosti z toho musejí vycházet podstatně odlišné hodnoty. Proč neuvedete vypočtenou spotřebu na jednu jízdu (nejlépe tam+zpět)? To by byla hodnota která se dá celkem snadno srovnat.
Kde máte ovšem garantováno, že objednávka na ty rychlíky bude desetiletá, že se někdo – po dokončení modernizace trati Plzně, resp. z Plzně do Českých Budějovic nerozhoupe a neřekne, že se to bude vozit přes Plzeň (jako jezdí odklony). Mimo to nelze vůbec předpokládat, že by se na těch rychlících za 10 let objevovaly 749. Řekněmě, že by se tam nasadil nějaký remotorizovaný brejlovec, jehož spořeba nebo celkové náklady na jeden km by se pobybovaly na úrovni Desira ...
Je pozoruhodné, že měrná spotřeba 749 se ve výpočtu uvádí 0,22 kg/kWh, u Desira 0,21 kg/kWh, takže ta úspora nafty je skutečně převratná.
Ostatně – vozba vlaků přes Písek je v podstatě "politické" rozhodnutí ze strany MD, které nějakým způsobem pokusilo oživit dopravně skomírající trať 200, do jisté míry, aby se zdůvodnila investice do modernizace trati a dálkového řízení.
A jinak by to hodně zhruba sedělo s tím co napsal Twix, psal ročně jedno ušetřené = za 10 let 10 kusů, podle toho co uvádíte Vy by se mělo po 10 letech vyplatit všech 8 kusů (tedy pokud vím tak se na ty ČB rychlíky počítalo s 8 Desiry).
Twix : ... 180 km je přece jen dálková doprava ..., Wiener Neustadt – Graz
V zásadě bych jako kvalitní vozidlo viděl německou motorovou jednotku 628.4 s vyměněnými sedačkami a napadla mne taky možnost motorů 5047 od ÖBB, které mají klasickou kupli (na kabel mohou jezdit až 4 najednou), takže se k motoráku dá přivěsit standardní přívěsný motorový vůz (pokud by byla potřeba zvýšené frekvence – někdy jedou tři vozy), resp. standardně by mohl jezdit 5047 + jeden přívěšák.
Nebo dvojitá rakouská 5147, která má taky klasickou kupli, tedy i tady možnost pověsit na konec přívěšák se samostatným topením. Jak 5047, tak 5147 mají nejpohodlnější sedačky, jaké se v motorech vyskytují.
Jinak máte špatné výpočty. Podle programu používaného i SBB je návratnost investice do pronájmu Desir za 749 10 let.
Náklady na vlakový km 749+B+BD činí 125,98 Kč, u Desira 117,85 Kč ... měrné náklady na jedno místo k sezení a kilometr 1,05 Kč / 0,96 Kč.
A včil mudrujte ...
Pro informaci : pracoval na tom ing. Jiří Pohl, z lůna Siemens kolejové vozidla > "ve výpovědi", který se problematikou zabývá 30 let ....takže to není nějaký hospodský nebo internetový tlachal....
Nevím co je na Desiru na relaci Praha - ČB špatného. Je to takový meziregionální spoj, kde na četných zastávkách vždycky pár lidí nastoupí a vystoupí nízkopodlažními dveřmi a hned se jede dál. Není to dálkový rychlík, kde přijíždí ještěrka k hytláku pro balíky, cestující pobíhají v davech po peronu a hledají svůj místenkový vůz, a po soupravě kurzují splašení Korejci s kufry na kolečkách. Máme rychlíky a rychlíky.
Mimochodem, jaké řešení pro tuto trať navrhujete? Ponechat tam hořlavé zamračené, těžší než souprava kterou vezou, a i tak nestíhající jízdní doby? Za rok se tam propálí tolik nafty navíc (rozdíl oproti spotřebě Desira), že by se za ty úspory koupilo jedno Desiro.
Takze ano, nejake Desiro asi opravdu nebude vhodne na dalkove rychliky co jedou radove 12 hodin, taky na luzkace to nebude ono (mozna i tam kde je potreba velkej hytlak), ale jinak uz je to vicemene otazka rozlozeni interieru protoze to ostatni klidne zvladne. Fakt mi prijde na palici kdyz tu nekdo systematicky zduraznuje jak je nepatricne aby interregionalni souprava nahradila dvaapul vagonu starickeho typu vedeneho dychavicnou dieselovkou (ktere jeste k tomu v posledni dobe horivaji jak vanocni stromek) na trase s jizdni dobou 3 hodiny (kor kdyz tu dobu sviznejsi jednotka zkrati).
Jako taky bych premyslel na tema kolik ruznych specializovanych typu si muzou nase chude drahy dovolit zakoupit a jestli neni treba nahodou lepsi mit primerene nizsi pocet (novych) typu univerzalnejsiho pouziti...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.