Praha — Státní podnik Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce do konce letošního roku propustit kolem pěti set z celkového stavu přes deset tisíc zaměstnanců. ČTK to potvrdil mluvčí společnosti Pavel Halla s tím, že aktuální organizační struktura společnosti trpí přezaměstnaností po převzetí velké části zaměstnanců Českých drah v červenci loňského roku. Plánované personální změny s cílem zefektivnit fungování provozovatele dráhy zasáhnou vedení společnosti i provozní pracovníky. Proti záměru SŽDC se ovšem staví odbory, jež odmítají snižování stavu pracovníků bez nároku na využití vládního sociálního programu a poukazují na možné dopady na bezpečnost drážní dopravy.
Přibližně stovka zaměstnanců bude propuštěna z pozic na ředitelství státního správce železniční infrastruktury, přičemž podle mluvčího Hally má velká část z těchto lidí již nárok na odchod do penze. Dalších 400 pracovníků má odejít z provozu — především údržbáři, mazači nebo traťoví zámečníci. Dohromady SŽDC v současnosti zaměstnává na 10.300 lidí. Prudký nárůst počtu zaměstnanců zaznamenala v polovině minulého roku vlivem přesunutí velké části personálu od Českých drah. Stalo se tak poté, co SŽDC převzala veškerou péči o drážní infrastrukturu i stavbu grafikonu. Podle státní organizace však mohou za současný přebytek zaměstnanců právě České dráhy, které se v minulosti měly držet velmi nesystémového uspořádání. SŽDC teď plánuje zkonsolidovat krajské pobočky, které zaměstnávají více lidí, než reálně potřebují.
Šéf Odborového sdružení železničářů v SŽDC Adolf Hradílek se k propouštění nemohl vyjádřit s poukazem na pracovní zaneprázdnění. Odborářský věstník Obzor však otiskl část dopisu, jenž Hradílek napsal řediteli SŽDC Janu Komárkovi: "Podnikový výbor OSŽ nesouhlasí s ukončováním pracovních poměrů se zaměstnanci, kteří nesplňují podmínky pro využití doprovodného sociálního programu, nebo se zaměstnanci, jejichž výkon práce má vliv na bezpečnost a plynulost železniční dopravy," píše se v dopise. Podle odborářů by se měl celou situací zabývat přímo ministr dopravy.
Vedení společnosti se ovšem brání, že plánované propouštění nebude mít na bezpečnost vliv a snižování počtu zaměstnanců bez uplatnění sociálního programu se nelze zcela vyhnout. Aktuálně platný program asistence drážním zaměstnancům schválila vláda v roce 2007, když pro propuštěné železničáře vyčlenila téměř 700 milionů korun. Výše "odchodného" se odvíjí od počtu odpracovaných let a záleží také na tom, jestli je dotyčný samoživitel či zda trpí nemocí z povolání.
Zdroj: Finanční noviny
Kam řadíte konstruktéra jízdního řádu nebo "šéfredaktora" kursbuchu ? Je to taky jen zbytečný úradník nebo nějaký hybrid mezi provozním pracovníkem v "dělnické kategorii) a kancelářskou krysou ? Nebo takový traťmistr ? Podle tabulek THP funkce ...
Vzato do důsledku – výpravčí se taky dle tabulek považoval za THP funkci ... a v katalogu zaměstnání mu odpovídalo postavení "mistra", zatímco výhybkář a signalista už byli dělníci...
A odborářům by měl někdo sdělit, že se náš stát nachází momentálně kde? No přeci v ...
Dokonce zapracovali i na řaditelství a nezanedbatelná část má odejít i odtamtud (samozřejmě nevíme zda následně nepoříjmou dvakrát tolik jiných :)
Každopádně se asi nějaké přeorganizovaní po přechodu velkého počtu zaměstnanců od ČD dalo očekávat a bylo by spíš divné kdyby nenastalo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.