Moskva — Dne 30.7. 2009 se vydal rychlovlak typu Velaro RUS, Ruskými železnicemi (RŽD) nazývaný Sapsan, na svoji první cestu z Moskvy do Petrohradu. Jízdy se zúčastnili zatím jen představitelé Ruských železnic v čele s jejich prezidentem Vladimírem Jakuninem, petrohradská gubernátorka Valentina Matvijenková a další hosté. Vlak se také zastavil ve stanici Ljubaň, kde účastníci cesty položili květiny k bustě Pavla Petroviče Melnikova, který je úzce spjat s rozvojem železniční dopravy v carském Rusku a stavbou trati Moskva — Petrohrad. Dále navštívili chrám apoštolů Petra a Pavla a setkali se se specialisty koncernu Siemens, který vlaky vyrobil.
Pravidelný provoz by měl začít letos v prosinci a expresy urazí trasu za 3 hodiny a 45 minut, přičemž na některých úsecích dosáhnou rychlosti až 250 km/h. Dosud nejrychlejšímu spoji, Něvskému expresu, cesta trvala 4 hodiny a 30 minut. Jednotka Sapsan bude jako první vlak na síti RŽD zcela nekuřácká. Jízdenka bude levnější než letenka v ekonomické třídě a očekává se, že expresy budou téměř úplně obsazeny díky své rychlosti, spolehlivosti a servisu. Do budoucna se uvažuje také o jejich zajíždění až do Helsinek, a od roku 2010 o trase z Moskvy do Nižného Novgorodu.
Zdroj: Pravda.ru (První cesta z Moskvy do Petrohradu, V Sapsanu bude úplný zákaz kouření, Sapsan ukončil první cestu mezi dvěma hlavními městy, Rychlovlak Moskva-Nižnij Novgorod začne jezdit v roce 2010), RŽD Partner, Pavel Petrovič Melnikov (Wikipedia); foto: archiv ŽelPage

2) VRT v Rusku obecně: vzhledem ke vzdálenostem jsou cestující zvyklí jezdit přes noc a podstatná není cestovní rychlost, ale dobré vyspání a rozumný ranní příjezd do cíle. Denní spoje Moskva - Petrohrad (a Moskva - Nižnyj Novgorod, býv. Gorkij), jsou docela výjimkou, na jiných dálkově srovnatelných trasách (okolo 500 - 800 km) se jezdí takřka výhradně přes noc. Na výstavbu VRT, které by tyto zvyklosti rapidně změnily, pochopitelně nejsou finance.
Zdravím. Zdeněk Šindlauer
P.S.: Ekologové jsou v Rusku schopni zabránit liniové stavbě? No tedy, kam ten svět spěje... :-))
Tomáš Záruba: V Německu nemusí ABS nutně znamenat nějakou "horší" trať, je to od Ausbaustrecke = rekonstruovaná trat, zatímco Neubaustrecke (NBS) značí novostavbu. To jak je která z nich rychlá, závisí hlavně na tom, kudy vede. Obecně samozřejmě ale bývají NBS rychlejší, o tom žádná.
Taky v článku nikde není psáno, že se jedná o VRT a těch 250km/h budou dosahovat jen na určitých usecích, takže to tak rychle taky nepojede pořád.
Potom by ale asi mělo správně znít "vysokorychlostní vlaky na modernizované trati," tj. něco podobného jako Berlin - Hamburg.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
