..: První jízda rychlovlaku mezi Moskvou a Petrohradem :..

Velaro RUS, čelní vůz, foto: Josef Petrák Moskva — Dne 30.7. 2009 se vydal rychlovlak typu Velaro RUS, Ruskými železnicemi (RŽD) nazývaný Sapsan, na svoji první cestu z Moskvy do Petrohradu. Jízdy se zúčastnili zatím jen představitelé Ruských železnic v čele s jejich prezidentem Vladimírem Jakuninem, petrohradská gubernátorka Valentina Matvijenková a další hosté. Vlak se také zastavil ve stanici Ljubaň, kde účastníci cesty položili květiny k bustě Pavla Petroviče Melnikova, který je úzce spjat s rozvojem železniční dopravy v carském Rusku a stavbou trati Moskva — Petrohrad. Dále navštívili chrám apoštolů Petra a Pavla a setkali se se specialisty koncernu Siemens, který vlaky vyrobil.

Pravidelný provoz by měl začít letos v prosinci a expresy urazí trasu za 3 hodiny a 45 minut, přičemž na některých úsecích dosáhnou rychlosti až 250 km/h. Dosud nejrychlejšímu spoji, Něvskému expresu, cesta trvala 4 hodiny a 30 minut. Jednotka Sapsan bude jako první vlak na síti RŽD zcela nekuřácká. Jízdenka bude levnější než letenka v ekonomické třídě a očekává se, že expresy budou téměř úplně obsazeny díky své rychlosti, spolehlivosti a servisu. Do budoucna se uvažuje také o jejich zajíždění až do Helsinek, a od roku 2010 o trase z Moskvy do Nižného Novgorodu.

Zdroj: Pravda.ru (První cesta z Moskvy do Petrohradu, V Sapsanu bude úplný zákaz kouření, Sapsan ukončil první cestu mezi dvěma hlavními městy, Rychlovlak Moskva-Nižnij Novgorod začne jezdit v roce 2010), RŽD Partner, Pavel Petrovič Melnikov (Wikipedia); foto: archiv ŽelPage


Bovlk | 5.8.2009 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Rusko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
09.08.2009 (8:49)  
1) k trati Petrohrad - Moskva: realizovaný projekt je z let 1842 - 1843, z celkové délky 649,7 km bylo 94% v přímkách. Největší sklon 5, vyjímečně 8,2 promile (v úseku 12 km), mnoho dlouhých a hlubokých náspů a zářezů, zejména ve střední části tratě. Minimální poloměr oblouku byl 1 versta (1065 m), většinou ale podstatně více. Celá trať dokončena 1.11.1851. Úsek Mstinskij Most - Zarečje (asi 12 km) roku 1881 přeložen (shořel dřevěný Verebinský most) a teprve roku 2002 v tomto místě trať vrácena do původní trasy. Traťové rychlosti (léto 2008): Petrohrad - Mstniskij Most 160 až 200 km/h, do Torbina 230 km/h (novostavba pro 250 km/h,prakticky se ale jezdí 200 km/h), do Vyšného Voločku 200 s několika omezeními (Bologoje 100), zbytek do Moskvy 160 km/h, v posledních 50 km v podstatě 100 - 120 km/h. V některých úsecích se 160 mají elektrické jednotky ER 200 povoleno 180 km/h. Kvalita svršku většinou o něco lepší, než bývala na našich hlavních tratích před koridorizací (kolejnice R 65 s klasickým upevněním), nové úseky (svršek s pružnými systémy upevnění kolejnice, t.č. asi 15% délky tratě) ale lepší než naše koridory. V posledních pěti letech masívní investice, v podstatě t.č. přestavěny téměř všechny mezilehlé stanice, vyměněna většina pevných trakčních zařízení atd. Jde stále o klasickou trať, nikoli o VRT v "evropském" pojetí. Jediná stavebně srovnatelná hlavní trať v historickém Rusku bývala Petrohrad - Vilno - Varšava, ostatní ruské hlavní tratě mají jiný způsob trasování (po náhorních plošinách,ve snaze vyhnout se mostům) a nemají pro více 160 km/h směrové předpoklady, o kvalitě spodku a svršku nemluvě.
2) VRT v Rusku obecně: vzhledem ke vzdálenostem jsou cestující zvyklí jezdit přes noc a podstatná není cestovní rychlost, ale dobré vyspání a rozumný ranní příjezd do cíle. Denní spoje Moskva - Petrohrad (a Moskva - Nižnyj Novgorod, býv. Gorkij), jsou docela výjimkou, na jiných dálkově srovnatelných trasách (okolo 500 - 800 km) se jezdí takřka výhradně přes noc. Na výstavbu VRT, které by tyto zvyklosti rapidně změnily, pochopitelně nejsou finance.
Zdravím. Zdeněk Šindlauer
07.08.2009 (12:34)  
Tomáš Záruba: Tomu, že ekologové to budou schopni překazit, moc nevěřím :-) Úplatky jsou dneska drahé :-)
07.08.2009 (12:26)  
Jasně, prostě jsem z neznalosti hloupě podlehl dojmu, že tam postavili VRT, a bylo mi to tedy divné. Už je jasno, omlouvám se za vyvolanou zbytečnou debatu.

P.S.: Ekologové jsou v Rusku schopni zabránit liniové stavbě? No tedy, kam ten svět spěje... :-))
07.08.2009 (11:19)  
Ohledně VRT, musíte vzít v potaz ruské vzdálenosti. Kolik takto dlouhých souvislých VRT v Evropě máme? Navíc stávající trať vede relativně v rovině, zatímco jinde (Itálie, Španělsko) se VRT staví hlavně kvůli překonání terénních nerovností s mnoha nákladnými umělými stavbami. Proti stavbě VRT Moskva - Petrohrad se mimo jiné bouří ekologové, padl by pořádný kus lesa.

Tomáš Záruba: V Německu nemusí ABS nutně znamenat nějakou "horší" trať, je to od Ausbaustrecke = rekonstruovaná trat, zatímco Neubaustrecke (NBS) značí novostavbu. To jak je která z nich rychlá, závisí hlavně na tom, kudy vede. Obecně samozřejmě ale bývají NBS rychlejší, o tom žádná.
registrovaný uživatel Werkie  mail  
07.08.2009 (1:05)  
Ad VRT/normální trať:

Taky v článku nikde není psáno, že se jedná o VRT a těch 250km/h budou dosahovat jen na určitých usecích, takže to tak rychle taky nepojede pořád.
07.08.2009 (0:44)  
Tak to potom jo, to je naopak snad nejrychlejší konvenční trať světa. :-) Teda pokud se nepletu, že jinak se jezdí celkem běžně do 200, sem tam do 230 km/h.

Potom by ale asi mělo správně znít "vysokorychlostní vlaky na modernizované trati," tj. něco podobného jako Berlin - Hamburg.
07.08.2009 (0:01)  
jk, já myslel, že není rozhodující počet jednotek, ale trasa, kterou budou jezdit. Pokud zní úkol "Moskva-Petrohrad" nejrychleji, pak by ta VRT byla jistě validní počin. Pokud jim stačí repas současné trati, nelze do toho RŽD kecat.
registrovaný uživatel jk 
06.08.2009 (23:59)  
Je treba si uvedomit, ze jednotek Velaru RUS kupuji RZD "celych" 8 kusu (z toho 4 jednosystemove), stavet pro takovyto velepocet VRT se nevyplati snad ani v Rusku.
06.08.2009 (19:21)  
Tomáš Záruba : kde se vzhledem k vzdálenostem může vyplatit hnát na novostavbách rychlost i poměrně vysoko přes 300 km/h Bohužel se nejedná o novostavbu. Moskve - Piter je poměrně stará trať, zde se ještě dělaly "bezspárové" styky kolejnic svařováním až dodatečně. A co jsem viděl, tak ani TV a zabzař. k tomu (zatím) není uzpůsobené.
06.08.2009 (18:43)  
Tomáš Záruba : Taky mě to vrtá hlavou, ale je to naštěstí rychlejší než Pendolino. Na druhou stranu španělských 350 a ruských 250, to je opravdu rozdíl, který musí naštvat. Jinak bych navrhl, aby tato Velara jezdila na Ukrajinu, do Běloruska atd.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko