..: Unifikace do barev Najbrt jde ztuha, Regionovy jí uniknou úplně :..

Nové barevné schéma jednotek 814 RegioNova ČD, foto: České dráhyPraha/Náchod — Když České dráhy v březnu představily záměr sjednotit vzhled svých vozidel do nového korporátního barevného schématu z dílny Studia Najbrt, mělo převlečení do šedo–modro–modré postupně zasáhnout všechna vozidla osobní dopravy, od moderních vozů Siemens až po motorové vozy na regionálních tratích. Jedinou výjimkou zde měla být pendolina, jejichž vizuální řešení již z výroby modrou a šedou alespoň v nějaké formě obsahuje; naopak mezi prezentačními vozidly v nových barvách se kromě polohistorického vozu B a „peršingu“ 163.257 objevily i počítačové vizualizace jednotek CityElefant a RegioNova. Paradoxně ale právě tyto dva symboly obnovy vozového parku ČD nakonec šedo–modrému kabátu uniknou. Rozhodlo o tom představenstvo ČD, údajně již krátce po samotné prezentaci. Kromě sporadických přelakování osobních vagónů či lokomotiv bychom tak exteriér i interiér ve stylu Najbrt měli poprvé v praxi vidět na podzim u bistrovozů ARmpee. Vzhled interiéru 2. třídy v nové, modro–modré kombinaci musí zatím počkat, stejně jako druhá, 68kusová série regionov vyjede z výroby v původní žluto–zeleno–oranžové kombinaci podle návrhu studia Konting.

Unifikace: plošně, a přeci pozvolna

Nové barevné schéma jednotek 471 CityElefant ČD, foto: České dráhy Již nedlouho po prezentaci pro média začalo být jasné, že se státní dopravce do slaďování barev nepohrne se stejným nasazením jako slovenská ZSSK, u niž se červeno–bílo–šedé vizuální schéma „blonski“ ze studia 001 začalo prosazovat velmi rychle. Nový lak v této podobě kromě nových vozidel (vůbec první byly „bagety“ 813–913) začaly automaticky dostávat i všechny lokomotivy při větších revizích a velká část osobních vozů. Paradoxně lak v novém stylu dostal i nejeden motoráček řady 810 a jeho přívěsné vozy, ačkoli jejich dny před rekonstrukcí již byly sečteny, nebo některé vozy Bmee, u nichž už se plánovala modernizace, zahrnující kompletní přelakování. V kontrastu s živelnou unifikací na Slovensku volí České dráhy spíše tempo odpovídající pohybu ledovců: za rok se mají na kolejích v najbrtím šatu objevit asi čtyři desítky vozidel — a nebude mezi nimi ani jedna z vlajkových lodí, které v podobě vizualizací obletěly česká média a dodnes slouží jako ilustrační obrázky k mnoha článkům.

Konting: nové barevné řešení Regionov je nevhodné

814.001 Most 24.11.2005 Návrh nátěru jednotek 814–914 v nových korporátních barvách ČD nezůstal dlouho bez reakce autorů původního vzhledu regionov, náchodského studia Konting. To v uplynulých letech pro národního dopravce vyhotovilo hned několik grafických řešení vozidel, včetně řady reklamních lokomotiv, cyklovozů Bvt nebo lůžkových vozů WLABmz. Právě vizuální styl regionovy však byl pro grafiky z Kontingu mimořádně úspěšným, a tak se netají otevřenou kritikou konzervativnější a méně výrazné varianty. „Nové barevné řešení podle Studia Najbrt pracuje se škálou barev šedá, safírově modrá a nebeská modř; s ohledem na šerocit (rozpoznatelnost barev za snížené viditelnosti) barvami zcela nevhodnými, především pro dopravní prostředky. Bohužel barevné řešení velmi necitlivě působí též na design vozidel, resp. vůbec ho nebere v potaz,“ píše se v komentáři na webu náchodského studia.

Jak naznačuje aktuální vývoj, vedení drah jim dává za pravdu: i druhá objednaná série 68 regionov tak zřejmě zůstane věrná elipsám, obloukům a výrazným barvám. Ty mají, podle slov autorů, i praktické funkce — „Zvýraznění čel s cílem zvýšení viditelnosti vlaku na železničních přejezdech (oranžové elipsy na čelech vlaku), zvýraznění důležitých bodů na soupravě s ohledem na bezpečnost cestujících — nástupní dveře a pevné spojení vagonů, zlepšení orientace cestujících při nástupu do vlaku — zvýraznění asymetricky umístěných dveří, a především grafické odlišení nízkopodlažní a vysokopodlažní části soupravy (opačně orientované zelené oblouky v podokenní části),“ píše se v prezentaci Kontingu z roku 2005.

U cityelefantů, jež se změny vzhledu dočkaly při příležitosti vytvoření jejich obchodní značky na podzim 2006, je setrvání u stávajícího grafického řešení dáno prozaičtějšími důvody: výrobci Škoda Vagonka zbývá dodat posledních několik kusů řady 471, pro něž již aplikace nového barevného schématu nemá praktický význam.

Interiéry podle Najbrta: první třída postupně, druhá musí počkat

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Ještě volnější než u vnějších nátěrů je tempo vizuální unifikace interiérů osobních vozů, pro něž nicméně Studio Najbrt rovněž má vlastní představu. V současnosti se s její praktickou realizací lze setkat v několika zgenerálkovaných vozech 1. třídy řady A, jejichž úpravu pro ČD provádí firma Janoza CZ. První „nový“ interiér, laděný do tónů béžové a tmavěmodré, bychom měli poprvé vidět letos na podzim při dodání prvních rekonstruovaných bistrovozů ARmpee ze ŽOS Vrútky. Jiné vozy klasické stavby v současnosti ČD nakupovat neplánují a rychlost zavádění nových barev a materiálů do ostatních nových vozidel zůstává otázkou. Na své oficiální představení si tak počká i plánovaná podoba interiéru 2. třídy, v niž jednoznačně dominuje modrá a šedá barva.

Návrh interiéru 1. třídy podle Studia Najbrt (potah sedadel, ladění interiéru, záclony), foto: ŽelPage Návrh interiéru 2. třídy podle Studia Najbrt (potah sedadel, ladění interiéru, záclony), foto: ŽelPage
Vizuální řešení interiéru podle Studia Najbrt: vlevo 1. třída, vpravo 2. třída.
Rozdělení obrázků: vzor potahu sedaček, celkové ladění interiéru, vzor a barva závěsů

vůz BDsee, foto: Ondik Jak se ukazuje, vytyčená cesta ke sjednocení vzhledu vozidel ČD bude dlouhá nejen kvůli jeho pozvolné aplikaci, ale dosti možná bude muset počkat na kompletní obměnu jedné generace vozidel. K tomuto cíli navíc dráhy nepřiblíží ani volba nátěru nové vozové řady BDsee, která v zájmu barevného ladění s vozy Bmteeo na svůj netypický modro–šedý lak, poněkud kuriózně, čekala až do doby po představení korporátní vizuální identity Českých drah.

Zdroj: Studio Konting, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 30.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
12.06.2013 (21:44)  
A zrovna ten CityElefant tomu na štěstí neunikl, bohužel ale ta poslední veze, humus je slabé slovo.
05.08.2009 (22:58)  
Konting není špatnej. Mně se Konting líbí.
registrovaný uživatel wen 
05.08.2009 (12:21)  
Ne že by mi design Najbrt nějak líbil, ale má hodně zkušeností a jeho práce jsou profesionální. U Kontingu mi to připadá, jako když někdo půjčil prckovi barevný pastelky.
01.08.2009 (23:29)  
V kontrastu s živelnou unifikací na Slovensku...
...tu je vidno, že autor článku vidí iba farbičky, avšak na hlbšie súvislosti je slepý.
Ak totiž uvážime, že na Slovensku je už od rozdelenia v 93. roku niekoľkonásobne kratšia perióda obmeny náterov ako v ČR, nedeje sa tu žiadna živelná unifikácia.
Stačí mať trošku otovrené oči a dá sa vidieť, že pokiaľ na Slovensku majú trebárs rušne X62, X63 už bežne štvrtý, niekedy dokonca aj piaty náter, poniektoré rovnako staré české tyristorky dodnes strašia v 25 ročnom oleznutom škodovackom kabáte.
A rovnako je to aj s vozňami, kým v ČR sa 15 rokov zavádzal zelenošedý náter, na Slovensku sme stihli temer všetky vozne nagebuziť do bieleho trojpásu, potom do jednofarebných schém a teraz už je väčšina vozidile v blonskom.

Skrátka na Slovensku sa vozidlá lakujú každých pár rokov bez ohľadu na to, či je to syntetika alebo zachovalý PUR, či vozeň pôjde v blízkej budúcnosti na reko do ŽOS alebo reklamného náteru a rovnako bez ohľadu na to, či sa zavádzal trojpás, monokolor alebo unifik blonski.
Živelne sa teda farbilo u nás vždy;
to, čo tu autor napísal, nemá s blonskeho unifikáciou teda žiaden súvis, sú to iba jeho dojmy...
01.08.2009 (23:10)  
Miroslav Zikmund:
Natiska sa tu logická otázka, či pri uvedenej perióde obmeny farebných kabátov sa vôbec váš Najprt alebo náš Blonsgrc "dožije" celoplošnej aplikácie na všetky koľajové vozidlá.
Ja myslím, som dokonca presvedčený, že nie.
Napokon aj všetky spomenuté doterajšie nátery, neraz aj omnoho slušivejšie, boli zavádzané, ako inak, na večné časy, podobne ako priateľstvo so sovietským zväzom...
01.08.2009 (21:28)  
josef Novák : DB, včetně někdejších "západoněmeckých DB" změnily barevné řešení svých vozidel tipuji - zhruba 4x. Pominu standardní zelenou, na EC před 30 lety jezdily vozy I. třídy v kombinaci tmavorudé a krémové barvy (stejná kombinace jako u lokomotiv řady 103), dvojkové vozy EC byly tmavomodré v kombinaci s krémovou. Pak existovaly "bezbarvé" vozy = ocelový plech skříně bez nátěru.
Když se ve sjednoceném Německu a DB zavedly vlaky kategorie InterRegio, nasazovaly se vozy světle modré – tu a tam se ještě tyhle vozy vidí. Jednalo se o repasi v PFA Weiden.
Po roce 1990 se objevila nové barevná kombinace na EC. Dneska "máte" bílé vozy s červeným pruhem na dálkové dopravě (divize Fernverkehr) > "průkopníkem" bílé barvy v dálkové dopravě byly soupravy ICE1, červené vozy a jednotky (DB Regio), červeno šedá kombinace (DB Autozug, resp. vlaky CNL).

Podobně procházejí barevnou inovací vozy ÖBB. Já pamatuji oranžové vozy, pak byly vozy červené, nyní se volí kombinace červené a šedé. Stejně tak to je s vozy italských státních drah. Ty mají za posledních 30 let taky nový kabát.

Řekl bych, že "odborníci" z vedení ČD při zadávání jednotného barevného řešení patrně zapomínají na "autorská práva" k barevnému řešení Regionov a Ešusů.
Nezodpovězená otázka zůstává i v případě autorských práv barevného provedení jiných řad lokomotiv, protože barevné provedení bylo voleno s ohledem na celkový desing vozidla.
01.08.2009 (21:19)  
Já jsem idiot! JTB: Díky. Přidal jsem se. Zase se mi něco nepovedlo, co to má znamenat!
01.08.2009 (21:11)  
Modrá dvojka se jim povedla :)
01.08.2009 (20:10)  
Ad facebook: taková skupina už tu delší dobu je...
"gid=72019910685"
01.08.2009 (18:29)  
01.08.2009 (15:16)  
DJTiësto : Všimne si toho včas nějaký zástupce ČD a je to.
01.08.2009 (13:38)  
Elias is best:hezký ale bylo by to k něčemu? Jinak já bych podepsal:o)
01.08.2009 (12:42)  
Myslím, že jsme tady trochu zapomněli na ARmppe. Úplně mě odlákalo to, že ARmpee bude mít jiný desing a jiný potah sedaček, než původně mělo mít. Jinak, mám založit na Facebooku skupinu, která je proti Najbrtu?
registrovaný uživatel Theo 
31.07.2009 (16:46)  
A teď bych se chtěl zeptat, kde je asi větší rozdíl? http://www.zelpage.cz/news_n/regionova_nove_schema.jpg http://regionovy.cz/fotogalerie/814501/ http://regionovy.cz/fotogalerie/814047/ To snad u nás máme jen modrou a bílou jako Microsoftu?
31.07.2009 (16:42)  
tzn. tmavší spodek, světlejší vršek.

A jakto,že ČD lakují již 15 let vozy světle šedá dole a zelená,červená nahoře?Proč mají DB vozy skoro bílé vozy s červeným proužkem uprostřed?Obdobně slovenský dopravce,polský atd.
Špinavý vůz je špinavý,ať bude v jakékoli barvě,bude se muset mýt.Jenom odstínem barvy se to nevyřeší.
registrovaný uživatel karosa  mail  
31.07.2009 (15:16)  
Ona totiž začíná liberalizace žel. trhu a ta rozmanitost bude právě v tom, že tu budou jezdit různí dopravci v různých firemních barvách... a právě v tomto prostředí je nutné, aby každý poznal konkrétního dopravce již podle barevného řešení jeho vozidel.
Ále, prdlajs, velebnosti! Rúzní dopravci(kterých beztak moc nebude, já tipuju max. 3-4) si stejně časem zvolí ty barvy, které se nejmíň špiní, takže časem stejně dojde k tomu, že ty barvy budou u všech dopravců podobné(ted nemyslím modrý systém Najbrt), tzn. tmavší spodek, světlejší vršek. A vsadím se, že případně ani Jančura by u té své žluté dlouho na vlacích nezůstal. Mimochodem, nenahrazovaly se náhodou před pár lety právě ty žluté pruhy na čelech HV béžovými z toho důvodu, že žlutá barva obsahuje olovo?
registrovaný uživatel hamish 
31.07.2009 (14:55)  
JTB: Jak budou ČD soupravy řadit v příštích deseti letech ví Bůh. :-) To je pravda.

I tak vítám odklon od kopřiváků. Pokud se zbaví i kopřivových interiérů, tím lépe.

P.S.: Červenobílé ať si míchají jak chtějí, pokud to bude přinášet naději na klimošku. ;-) Tenhle "set" v tom bude dělat největší borďas, i když bude nejsnáze čitelný.
31.07.2009 (14:43)  
Hamish: jenže to je ta podstata - řada. Ne bordel, v němž budou příštích deset let jezdit v jedné soupravě červenobílé, zelenobílé a modošedé vozy, aniž by měl jejich nátěr jakýkoli význam.
31.07.2009 (14:42)  
hamish - určitě nejsi jediný, mě se to taky docela líbí, i když je pravda, že ty barvy mohli nastříkat trochu podle toho, jakou má ta mašina tvar.
registrovaný uživatel hamish 
31.07.2009 (14:28)  
Twix: Ten pomalý start je daný tím, že jaksi není co lakovat. Což se do budoucna změní. Aspoň v to všichni doufáme. ;-) Myslím, že je lepší to někam směřovat, než zachovat současný stav. A o tom, že mít odlišné to a to, a to takové nebo makové...o tom tady přece všichni (nebo většina) básníte. Vůbec by mi nevadilo, že by nějaká řada byla odlišná, jen aby nebyly všechny, jak je tomu teď.
31.07.2009 (14:12)  
hamish: Právě naopak, tu pestrobarevnost si způsobíme tím "postupným" Najbrtem. Nalakujeme tady jedno Béčko, tady jednoho Peršinga, támhle jedno Bétéčko... čtyřicet kusů za rok se píše v článku. Takže z toho kouká mnoho a mnoho let cirkusu (15? 20?) a na konci stejně budou žluté regíny a modročervení sloni.
registrovaný uživatel hamish 
31.07.2009 (13:56)  
Twix: Všichni víme, že se bude lakovat postupně... Vy jste cirkusák, že jo, že tak máte rád tu pestrobarevnost... ;-)
31.07.2009 (13:50)  
hamish: K tomu aby člověk rozpoznal naprosto nesmyslnou a do nebe volající činnost nemusí kandidovat na šéfa drah. V době, kdy se celý vozový park hroutí a nepostačuje potřebám, kvalita cestování klesá a klesá, a my nebudeme kupovat vagony, ale barvičky.
Totéž jako kdyby manažer fotbalového mužstva na konci tabulky, ohroženého sestupem do nižší soutěže, namísto nakoupení lepších hráčů a zefektivnění tréninku nařídil, ať si všichni nabarví hlavy na modrošedo, aby byli mezi ostatními ligovými hráči poznat. (Mimochodem, M je na dovolené? Čekám tu od něho podobné připomínky a ticho po pěšině :-)
registrovaný uživatel hamish 
31.07.2009 (13:21)  
Pánové, a který z vás že to kandidoval na šéfa drah? ;-) Myslím, že psát kriticky do diskuzí by Žaluda taky zvládnul... ;-)
31.07.2009 (13:09)  
K podstatě unifikace: je to naprostý nesmysl. Někdo se shlédl v tom, že se na letištích po celém světě potkávají letadla různých společností, a tedy je potřeba je odlišit, ale k čemu je unifikace u lokálky z Horní Dolní? Na ní bude patrně jezdit jeden jediný dopravce až do skonání věků.

Unifikace nátěru má smysl u firmy, která má pár procent podílu na trhu, tedy třeba i u busů Student Agency. Ale zkuste si představit, že by nějaký úřada nařídil, že všechny městské autobusy v Ćesku dostanou povinně modrošedý nátěr, nebo že 95 % osobních automobilů dostane modrý nátěr. Nesmysl, mimo jiné proto, že by to přece nemohlo nikoho bavit...

Unifikace u ČD je ještě nesmyslnější. Ta část veřejnosti, která vlakem často jezdí (neplést s nadávajícími diskutéry na idnesu) nevnímá jejich služby jako jeden produkt, jako "vlak ČD", což je nepochybně cíl unifikace. Tahle skupina lidí rozlišuje hopsavý motorák, koženkový rychlík a pohodlné EC. Když už si s jednotlivými položkami spojila i vnější nátěry, všechno sjednotíme. Trochu to zavání snahou oklamat zákazníka, svázat mu ruce.

Pokud ČD chtějí postupně sjednotit svůj výtvarný projev, musí na to jít zcela jinak. Ujasnit si společné prvky, které se mají objevovat v interieru, například modré sedačky, nebo logo ČD a výskyt třeba bílé anebo i červené barvy na bočnicích, přičemž zbytek se zatím nechá. Lokomotiv se v takové fázi unifikace vůbec netýká, protože s nimi zákazník nepřichází do styku, první je na řadě interier, pak nátěr vozů a až nakonec se někdo zamyslí, jak naložit i s lokomotivami. Takhle by ovšem postupoval moudrý hospodář nebo dobře fungující firma na západě, ne úřednický moloch, doplněný o pár lidí s manažerským rychlokurzem.
registrovaný uživatel hamish 
31.07.2009 (12:56)  
Asi jsem jediný, komu se nové schéma líbí... :-) Nebo křičí (brečí) jen ti jedni... :-)
31.07.2009 (12:30)  
George_Couser: No dobře, ale ať Tvůj příspěvek z 10:22 čtu jakkoliv, pořád v tom vidím že ČD unifikují nátěr, protože je potřeba aby byly poznat. A s tím nesouhlasím, zčásti už protože evidentně úplně unifikované nebudou.
registrovaný uživatel Raquac 
31.07.2009 (12:21)  
Georege_Couser, Twix: V zapadni Evrope se muzete setkat i s unifikaci nateru podle objednavatele, nikoli provozovatele. Takhle jsou napriklad vsechny vozidla jezdici ve Styrskem Hradci na linkach MHD v jednotnem nateru, i kdyz treba autobusovou dopravu zajistuji nejmene 3 firmy - dominantni DP a jeste dve dalsi. Ze vuz patri te ktere firme poznate az pri detailnejsim pohledu podle loga vlastnika. Mimochodem, jezdi i nekolik dopravcu na jedne lince soucasne...kdo plati, ten rozhoduje. Cestujicimu to prece muze byt uplne jedno - kdyz vsechno funguje, jak ma.
31.07.2009 (12:04)  
Twix: Evidentně jsi nepochopil, co jsem psal. Já neříkám, že nutně musí být vše ve stejném laku, ale spíš že ty nářky že bude vše jednobarevné jsou jaksi liché, když tu bude jezdit víc dopravců a každý bude jinak barevný...
31.07.2009 (11:33)  
George_Couser: Liberalizace je myslím dost slabý argument. Ve Švýcarsku také jezdí X dopravců, a mají SBB nějaké unifikované schéma? Jsou to modrobílé Pendelzugy, zelenobílé vozy Bpm, šedé IC vozy, černobílé IC2000 vozy a nové dvoupodlažní S-Bahny, celomodré starší dvoupodlažní S-Bahny, nebo červené lokomotivy? A proč vlastně potřebuju poznat dopravce podle barvy? S jakou společností jedu vím už při kupování jízdenky, a pokud je to nějaký IDS, ani mě to vůbec nemusí zajímat. A už vůbec neřeším to, že i v regionální dopravě používají ČD vozidla DB Regio, Vogtlandbahn, Waldbahn... a ta Najbrta mít nikdy nebudou.

Na novém unifiku mi vadí hlavně to, jakým způsobem je prosazován - dostane ho jenom něco, tu a tam namátkově, a potrvá to dlouho. Aspoň by ten unifik mohl vycházet z některého současného schématu, zelenokrémová či červenokrémová by mohla slušet všemu včetně 814 a 471. Zvolené schéma je ovšem tak nevkusné a nepraktické, že se tím dráhy akorát zesměšní a kloudný užitek z toho nebude mít nikdo. Úzkostlivě doufám, že to ČD samy brzo zaříznou, až v praxi uvidí co za hrůzu samy sobě způsobily.
31.07.2009 (10:22)  
Dráha (ČD) je krásná díky její rozmanitosti.

Tady si někdo neuvědomuje, proč vlastně ČD unifikují. Ona totiž začíná liberalizace žel. trhu a ta rozmanitost bude právě v tom, že tu budou jezdit různí dopravci v různých firemních barvách... a právě v tomto prostředí je nutné, aby každý poznal konkrétního dopravce již podle barevného řešení jeho vozidel. Příznivci unitární železnice a starých "pořádků" můžou sice nadávat, brečet a litovat, ale je to bohužel tak...
31.07.2009 (9:05)  
A co 812+912 (Esmeralda+Kasandra) - ty také břebarví nebo zůstanou v zeleno-bílém nátěru?
registrovaný uživatel Sim 
31.07.2009 (8:30)  
Theo, tys to spatne pochopil. Kdyz uz to neni videt, tak to musi byt aspon slyset > takze super vymluva pro zachovani hlucnosti :-)
registrovaný uživatel Marass  mail  
31.07.2009 (6:11)  
aspon ze zustanou regionovy tak jak jsou ted,...
registrovaný uživatel Theo 
31.07.2009 (1:22)  
Jinak dobře maskované soupravy na zimu. Viděl to někdo v zasněžené krajině (nevidím vlak, neslyším vlak). Jsem zvědav o kolik se zvýší nehodovost na přejezdech? A pak to někdo doplní žlutým pruhem.
31.07.2009 (0:41)  
Zamyslel se někdo nd tím, kdy bude vidět najbrtí šukafon v mlze na nechráněnym přejezdu? Asi až s tím červenym autem mezi nárazníky kus za přejezdem...

Jinak, nevšiml si někdo nápadné shody unifiku Najbrt s modrým schématem pro hráče v Transport tycoon deluxe :-)
registrovaný uživatel Theo 
31.07.2009 (0:02)  
Pokud si pamatuji korporátní mátěr zkoušelo i předlistopadové vedení tehdejších ČSD. Tenkrát to nejvíc odnesly řady 830/831, 230/240, 141 a 753/754. Dnes tu již 20 let nemáme komunisty, ale nápady vedení jsou pořád stejné. Dráha (ČD) je krásná díky její rozmanitosti. Výměna nábytku ve vozech je samozřejmě na místě a dělají ji všechny železniční společnosti, ale proč oblékat soupravy do uniformy Najbrt? To jsme fakt zase o 20 let zpátky. Doufám, že mi nikdo za 10 let nebude vnucovat jakou barvou si mám natřít svoje auto.
registrovaný uživatel Dusanh 
30.07.2009 (23:44)  
Já jsem dnes viděl v Praze na hlavním výstavku na téma "prostor ve vozidle". Součástí výstavky ČD je otrhaná sedačka z nějaké Karosy z 80. let, grafické pozadí tohoto panelu je (kupodivu) laděné do žluta :-D
Superpohodlnou a luxusní sedačku všech vysněných vlaků prezentuje sedačka z první třídy pendolina.
Proč to tady píšu. Je to zase samozřejmě zcela lživá a zavádějící reklama společnosti Černá Díra a.s.(s). Místo toho, aby se snažili vylepšit jízdní komfort pro většinu platících cestujících, tak se tváří jako spolek pro horních deset tisíc. Stačí pak vyjít na peron a helemese, rychlík na Moravu (kromě lok. 151001 v lehce futurisitckém nátěru) tvoří 1xA,WRm a 5xB. Pokud jsem v soupravě historických retrovozů ze sedmdesátých let, komfortem na úrovni Škody MB náhodou přehlídnul nějaké BDs, tak se detailistům omlouvám, spěchal jsem totiž na 40let starý žabotlam 451 :-D
Proč tam nevystavili nějakou standartní sedačku "první" třídy, tvořenou ubohým olezlým šedým plastem (většina rekonstrukcí) anebo rovnou kovbojkou Janoza? Jak dlouho budeme ještě trpět tohle lhaní do kapsy ze strany těch, co se tvářili jako kingové, když vstupovali do funkce (Žaluda, plný plánů, než pochopil, že státní dráhy nejsou totéž, co pojišťovna) anebo nakonec i Bazala a spol., kteří jsou mistři v přihrávání kšeftů, ale řízení společnosti v tržním systému se hernajs nějak nedaří a všechny grafy v powerpointu směřují dolů? Ale hlavně, že casino na hlavním nádraží stále bliká...
registrovaný uživatel Jirka Smolik  mail  
30.07.2009 (22:26)  
U nás mezi kamarády se vžila hláška: Hnusné jako Najbrt , bo nic hnusnějšího jsem fak tneviděl
registrovaný uživatel Sim 
30.07.2009 (22:20)  
Elias > me to barevny podani dvojky taky prijde hezci... ale neboj, ono pokud tim potahnou ty ctyrkovy lavice, stejne to nebude zadny terno. Pokud nejsou ve vagonu samostatny sedacky (a vubec mi neva, ze jsou 4 na sirku vozu, Bp je v pohode), vzdy mam pocit, ze se tulim ke spolusedicimu vic nez bych chtel (pokud to zrovna neni moje partnerka O:-).
30.07.2009 (22:07)  
Počkat, není interiér 2.třídy lepší než 1.třídy?!
30.07.2009 (21:08)  
Pjetro: k tomu co je na těch fotkách se radši nebudu vyjadřovat...
30.07.2009 (20:39)  
Snad se ARmpee tomu Nabrtu nakonec vyhne, to by mě odlákalo. A všechny osobní vozidla Siemens jezdící zpravdidla do Vídně taky!

Sandik : Souhlas. OK.
registrovaný uživatel Sandik 
30.07.2009 (19:46)  
Ken plecháč, to je vážně dílo... Tuhle fotku bych schválně poslal Najbrtovi a zeptal se ho, jak se mu to líbí... Když tak dám vědět, jak to dopadlo ;o)
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
30.07.2009 (19:45)  
sAd: viz Ostrava!!!- místo šedé je tam bílá a to už je docela rozdíl ;-)
registrovaný uživatel Randy 
30.07.2009 (18:27)  
Ad: Olouch - to Bdsee je v soupravě nikoliv s klasickým Bmto ale s Bmteeo - má potáhlý sedačky, nový dveře (při zavírání hvízdají) a vypadá to pěkně. Kus soupravy jsem fotil včera v Kostelci u Jihlavy a celkem jsem čučel.
registrovaný uživatel Pjetro 
30.07.2009 (18:06)  
Callisto: Plecháč např. zde http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=305118.jpg&httpref=28/170461 nebo http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=304628.jpg&httpref=28/170461 ... tatík jako strojvedoucí si myslel, že je to nějaký výherní návrh nějaké školky:)))
registrovaný uživatel Loki 
30.07.2009 (17:55)  
Callisto: Dneska jsem ho videl v Plzni na nádráží. Bílý čumák a pak jde odspudu dveří modrý pruh až ke střeše lokomotivy.... Který je o5 zkosený k druhým dveřím
30.07.2009 (17:36)  
Nebyla by fotka toho plecháče 242.220-2. Nějak si neumím představit jak to vypadá.
registrovaný uživatel sAd 
30.07.2009 (16:45)  
Teď mě napadlo, že by bylo hodně zajímavé postavit corporate identity ČD na barevném návrhu RegioNovy. Myslím, že by to bylo hodně originální řešení :).

Btw. Přijde mi, že Studio Najbrt v poslední době zná jen a pouze modromodrošedou kombinaci, viz "Ostrava!!!" :). Některé jejich předchozí kousky jsou mnohem lepší a nápaditější. Viz logo Prahy, Skautů a podobně.
registrovaný uživatel Sim 
30.07.2009 (13:56)  
Rek bych, ze na "Studio Najbrt" nadava malokdo. Pokud totiz reknu "mi se ten Najbrt nelibi", vetsina zrejme pochopi, ze nenadavam na pana Najbrta (nebo jeho kolegy), ale na napad a projekt Ceskych Drah se stejnojmennym oznacenim.

I kdyz, ja sam za sebe tomu od zacatku rikam "balkan" a ne "najbrt"... z moji hlavy to neni, nicmene je to velmi prilehave oznaceni. Jak co se tyka barev, tak i poradku a cistoty uvnitr :-D
registrovaný uživatel Sandik 
30.07.2009 (13:45)  
Payus: Souhlas, máslo na hlavě má především ČD. Stejně by mě ale zajímalo 1) jaké bylo zadání, 2) co konkrétně Najbrt předložil 3) jak se to pak podle požadavků zadavatele upravovalo.
Pokud jde o ten jídelňák, tak mi připadá docela dobrý, elegantní, možná se mi líbí z těch vozů nejvíc. Problém je v tom, že tyhle věci vypadají jinak "na papíře", ve 2D a jinak v reálu. To je jasně vidět už na těch 3D vizualizacích http://www.zelpage.cz/zpravy/7018 Ani ta regionova nevypadá ve 2D tak špatně, ve 3D je už jasně vidět, že je to celé nesmysl. Pánové si zkrátka neuvědomili, že neřeší jenom nějaké obrázky na sterilně bílém pozadí... Dokládá to, že nemají zkušenost s řešením podobné zakázky a to už rozhodně je problém "u Najbrtů" a ne v ČD. Když nic jiného, tak si mohli najmout externistu, který má s něčím takovým zkušenosti.
registrovaný uživatel Petr Nemec  mail  
30.07.2009 (13:38)  
Docela by mě potěšilo, kdyby se na 810 vrátil krásný modrý nátěr se žlutým dekorativním pruhem :)
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
30.07.2009 (13:20)  
Nenadával bych na Najbrtstudio. Dostal zakázku, použití barev a s ohledem na to vyrobil několik návrhů. Za rakev na lokomotivě a tudíž i ten pohřební průvod na kolejích je zodpovědný ten (ti), kdo z té sady návrhů vybral právě tento. ČDCargo má barvy dvě doplněné výrazným bílým písmem a působí to mnohem lépe a dynamičtěji, než barvy tři degradované velkou a mrtvolně šedou plochou, která by snad měla znázorňovat chuť k jídlu na bistrovozech a celkem luxus. ČD nějak zapomněli, že první kontakt zákazníka je očima a osobně mám nedůvěru k jídlu, které se mi pohledově nelíbí. Když šedou, tak s ní měli jen "doplňovat" modro-modrou a ne ji použít jako hlavní barvu
registrovaný uživatel Sandik 
30.07.2009 (13:06)  
Docela užitečné je podívat se na web studia Najbrt: http://najbrt.cz/cs/prace/firemni-styl/ceske-drahy/ Uvědomíte si, že zadání znělo: nový vizuální styl ČD, nikoli nový unifikovaný lak. To celkem dobře vystihuje podstatu problému. Najbrt je primárně grafik (a to velmi dobrý), nikoli designer (a takové věci, jako je nátěr vozů, lokomotiv či interiéry vozů jsou IMHO prací pro designera). Navíc tuhle zakázku Najbrt neřešil sám, ale asi je v podstatě dílem dvou jeho zaměstnanců (Petr Štěpán, Bohumil Vašák - oba studovali grafický design na VŠUP). Jak moc ji ovlivňoval sám Najbrt neumím odhadnout. Jak dokládá i jen letmý pohled na zmíněný web, zúčastnění grafici řešili primárně piktogramy, nápisy, hlavičkový papír, cedule na perónech. Z pohledu grafika je totiž nátěr vozů či lokomotiv "dost nezajímavá práce". Grafik pracuje primárně s textem, s písmem, s logy a piktogramy. Na navrhování nového laku pánům chybí jak zkušenosti, tak evidentně i zájem, takže to prostě "nějak uplácali" a vůbec jim nedošlo, jak závažná změna to je a jak moc je tahle část jejich práce nedotažená a nehotová. Možná za to ale může zadání. Modrošedá kombinace mohla být součástí zadání. Je totiž evidentní, že se nové barevné schéma blíží barevnosti pendolin a taky se mi zdá, že barevný nátěr lokomotiv reaguje na design lokomotivy Škoda 109E, že byl tedy zřejmě ušitý na míru právě jí a pak na ostatní stroje se víceméně mechanicky "naplácal".
registrovaný uživatel Theo 
30.07.2009 (12:55)  
O zdařilosti celého projektu vypovídá nejlépe přezdívka stroje 242 220-2 "bílá mrcha", tu si vysloužila v Plzni. Osobně bych dal přednost barevnému řešení, které vytvořil výrobce při dodání ČD (ČSD). Laminátky ČD-Cargo je obdobný nesmysl, hlavně s heslem cokoliv kamkoliv, to už je vrchol nevkusu dnešní arogantní doby.
30.07.2009 (12:46)  
Nevím ale osbně si myslím, že nějakej korporátní nátěr je lidem docela ukradenej když stejně jezděj v takovém humusu. Nevím co bylo špatného na tom dělat nové a reko vozy v šedo-červeném provedeni, vesele a kaštani už si i díky Bmz začali zvykat na to, co je červené je pěkné, tam jdu. I když teď to byly takové pofidérní reko. Ty lidi to ale prostě tak vnímali. Teď přijede studenej najbrtovskej vůz nátěr ala balkát a ve vnitř stejnej humus jako v zeleném. Vážně výhra. Proč ty naši idioti musej mít pořád něco extra, automaty na jízdenky stojící za prd, když na západ od nás mají luxusní vše umějící a teď příšernou kombinaci barev. Oni Němci, Rakušáci, Slováci vědi jak která barva na lidi působí a červená je prostě pozitivní barva. Barva modrá studená. Proč pořád lpět na tom, že se říkaloželezničářům modrá armáda. Ta doba je už na smetišti dějin tak proč se k tomu odkazu vracet. Je to snad tím, že tam sedí stále stejní papaláši a s láskou vzpomínají na dobrou modrou armádu....
30.07.2009 (12:39)  
tady nešlo o barvičky, tady šlo o to poslat pár milionů kamarádům. příští vedení celou tuhle šaškárnu zruší (a vyhlásí něco podobného)
30.07.2009 (12:05)  
Když už by musela nutně být modrá barva co by základ, tak se mohla použít kombinace stejný, jako byla na 363 v tmavším provedení. Na obou čelech by byl znak ČD, což by dostatečně reflektovalo cestujícím, že skutečně přijel vlak dopravce České dráhy. Na vozech by mohl být přímo uveden nápis v samolepkovém fóliovém provedení ČD - České dráhy a.s. Podvozky a střecha v šedé barvě a dveře oranžové (na vozech). Na vozidlech, která mají poněkud komplikovanější tvar, jako 814 a 471 by měly být pruhy (žluté) zalomeny podle tvaru skříní a výšky oken. Můj názor je, že v jednoduchosti je nejen účelnost, ale také připoutává pozornost a nevzbuzuje podiv nad tím, co to přijelo za ???. Úplně ale nejdůležitější je, aby soupravy jezdily čisté. Zevnitř, zvenku a s průhlednými okny.
Pokud dojde k aplikaci nátěru Najbrt, dá se podle mého názoru říci, že vedoucí manažeři Českých drah poškozují svým postupem firmu, která jim byla svěřena do rukou. Firma totiž není jejich, akcie vlastní stát. FRK
30.07.2009 (11:39)  
Klasika - vymyslí se "unifikované schéma", jenže na 814 nepůjde, série 471 a 054+954 už se dodělají v původním, loko 380 tomu zřejmě také unikne, stejně jako případná Desira, a nic jiného ČD v dohledné době kupovat nebudou. Takže Najbrta bude dostávat tu a tam nějaká mašinka a nějaký vagonek (nikoliv systematicky celá souprava) a pro příštích 10 let tu máme o cirkus postaráno. Tomu říkám unifik.
30.07.2009 (11:37)  
Navrhy studia Najbrt nepovazuji ze zdarile. Staci se podivat na logo vytvorene pro Ostravu. OSTRAVA!!!. A nasledne je stejna modra recyklovana pro navrh CD. A souhlasim s Vladem, ze toto tajnustkarstvi nikam nevede.
30.07.2009 (11:34)  
MV: Ono hlavně vzhledem k vlastníkovi patlat světlou barvu co najdále od spodku a dalších hodně exponovaných míst.
registrovaný uživatel Raquac 
30.07.2009 (11:31)  
Vlad: Potiz je ovsem v tom, ze konecne slovo ma vzdycky zadavatel, at uz mu vysledky predzvykava kdo chce. Jinymi slovy, nevinil bych Najbrta ale Ty, kteri toto schvalili.
S tou promarnenou sanci souhlasim, mne ty natery i barevne reseni interieru pripadaji taky odporne studene, pritom preplacane a v nasich podminkach ve vzhledove slusnem stavu neudrzzitelne.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
30.07.2009 (11:22)  
Raquac: Proc vsichni nadavate na Najbrta?
Asi bych napsal, že nedávání vypadá jinak...
Ale za tuhle negativní raekci si může ČD samo - svou neotevřeností, svým "tajnůskářstvím".
Pokud bych byl v čele státní firmy a chtěl měnit "vzhled", který bude podporovat značku, asi bych se obrátil k širké platformě grafiků a designérů - a to nejen zkušených profesionálů, ale i studentů uměleckých škol. Z jejich návrhů by pak odborná (!) porota (nikoliv management) vybrala nejvhodnější řešení...
Asi bychom se divili, jaká zajímavá, netradiční, originální, neotřelá řešení by byla nabídnuta...
Najbrt v tom není sám, je jen špičkou ledovce - a mne, stejně jako většinu komentujcích spíše mrzí ta ztracená příležitost posunout ČD designově někam blíže civilizované Evropě.
30.07.2009 (11:18)  
Já bych vagony neviděl jako největší problem, třeba to A nebo B zvenku nevypadá zas až tak špatně. Horší už je to s mašinama. Ta 163 ještě ujde, ale co 242.220? To je děs největší. Přitom by stačilo pár úprav... U každé lokomotivy by se měly brát v potaz její linie.
A hlavně doufám, že do Najbrta nezačnou natírat brejlovce. Ti mají snad nejhezčí lak ze všech lokomotiv ČD...
30.07.2009 (11:13)  
Paradoxne podľa mňa je protest ohľadom regionovy neopodstatnený, lebo akurát u nej ten nechutný najprd lepšie podtrhne design ako tá zelenožltá gebuzina...
30.07.2009 (11:08)  
Já bych to nechal tak jak ty barvi sou kdyť žádné jiné dráhy nemají všechny vagóny stejně sladěné do jedné barvi a ni lokomotivi........šedo-modro-modrá je humus...... to ta červeno bíla,zeleno blá a modro bílá se mi na těch vagónech líbí víc.......
registrovaný uživatel Raquac 
30.07.2009 (10:58)  
Proc vsichni nadavate na Najbrta. Znate snad podminky od zadavatele, podle kterych mel za ukol to barevne schema pripravit? Znate vsechny navrhy, ktere predlozil zadavateli? Myslim, ze na miste je nadavat nekomu jinemu (s kolotocarsko-pitevnim vkusem). Kdyz si spoluobcan pres doporuceni prodavace koupi a oblece zelene kalhoty, modre sako, cervene boty a zlutou kosili, kdo je ten trouba? Prodavac?
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
30.07.2009 (10:33)  
Heh, audina v Najbrtu s šedivo/modrým interiérem by byla vážně humus :-).

Lepší než Najbrt mi přijde nátěr BDsee - mnohem výraznější, barevně odlišené dveře a celkový dojem je mnohem přátelštější, než celý Najbrt...
30.07.2009 (10:12)  
Zda-li pak si také nechají nastříkat své služební automobily nejvyšší vrcholoví manažeři Českých drah. To AUDI páně Žaludy by přece bylo "dobrou" reprezentací jeho osoby a firmy, kterou dočasně vede. FRK
30.07.2009 (9:53)  
Mě zajímá, kolik kapříků zase proplulo do vedení ČD, aby byl Najbrt schválen. Jinak si nedokáži vysvětlit, proč najednou začínají dávat na studio Konting...
Důvody nebudu vypisovat. Stejné jako mám já už vydalo v tiskovce Konting a je to i zde v článku.
30.07.2009 (9:44)  
Oba návrhy jednak nelahodí oku. Původní mi připomíná kolotočářské vozy a druhý je jakýsi mdlý. Jsem příznivcem jednoduchého výrazného nátěru a hlavně levného. Co jen musí stát úsilí při maskování při pořizování dalších barev. Podívejte se na MV řady 854 nebo na lokomotivu 371 004 a bude vám jasné, jak může vypadat jednoduchý a výrazný nátěr.
Co se týče vozů, nejhezčí byly dodané rychlíkové na začátku 90. let se širokým žlutým pruhem. Další zbytečnou nátěrovou složitostí jsou ešusy. Nikde v Evropě jsem neviděl tak komplikované nátěry, jak jsou nyní prezentovány ty, co si vybraly České dráhy. Složité, drahé a nevkusné. FRK
registrovaný uživatel stoupa  mail  
30.07.2009 (9:24)  
Neznám "Najbrta". Ale místo mašin, bych navrhl nastříkat nejen jeho, ale zejména tu hlavu moudrou, která to povolila. A mašiny vrátit do barevného řešení, jak jely z fabriky - "autorský vzor výrobce".

No jo, ale nedělat soutěž na barevná řešení, tak by se možná ušetřilo a to by bylo podezřelé. (Taky jsem zažil v praxi: (Neutrácíš za studije, to vypadá, že nic neděláš..")
registrovaný uživatel Olouch  mail  
30.07.2009 (8:55)  
To Bdsee je v Havlíčkově Brodě vůz dostal noví sedačky jsou v modré barvě s něakym vzorem ale boužel nevim jakým ale jsou to stale lavice.Vůz je připřahan k Bmto a tvořej docela pěknou soupravu.V Havl.Brodě jezdí už dva vozy ten jeden už je posprejovný.
registrovaný uživatel vodavod  mail  
30.07.2009 (8:48)  
V Plzni jezdí v designu Najbrt plecháč 242 220 a je to hnus a nevkus. Světle šedivá střecha bude za chvíli hnědo-černá a světle šedivé čelo s modrými brýlemi rámů oken je jako když se jde potápět. Dráhy byly i ve své zeleno šedivé barvě nevýrazné a svým parkem se dostatečně dobře odlišují od konkurence. Zvýraznit nový produkt (nový vůz, jednotku, službu v něm poskytovanou) je velmi dobře, ale všechno v uniformě? Jedině tehdá, až cestující bude vědět, že to všechno je v ceně a samozřejmost.
registrovaný uživatel city.elefant  mail  
30.07.2009 (8:45)  
no že je to napadlo, ta šedivá elefantům by sice jakž takž slušela, ale regionově vůbec! .. regionově sluší ty "veselé" barvy co má teď :-)
registrovaný uživatel hynďa 
30.07.2009 (8:44)  
Když se při výrobě navrhoval lak lokomotiv, samozřejmě se bral ohled na linie stroje. Vždyť je to nesmyslný mrsknout to samé na všechny stroje! 753 a 854 je přece něco úplně jiného a mají mít stejný lak? Hnus!
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
30.07.2009 (8:35)  
Bojím se, že kvůli vrstvám barvy, kterou na sobě má většina muzeálních exponátů ČD, bude třeba rozšířit průjezdní profil :-)
registrovaný uživatel SzKT  mail  
30.07.2009 (8:27)  
To jsme celí my: veškerý vozový park na železnici je muzeální, ve stavu, že se Srbové diví, když už se něco nakupuje/modernizuje, tak až na výjimky je to zcela imunní vůči světovým trendům a všichni budou řešit barvičky.
Mě se líbí jakékoliv barevné provedení, pokud je čisté a udržované (což v Čechách stejně nebude nikdy) a pokud to není cirkus, jaký se nám tu pomalu rodí: každý pes jiná ves... A těch peněz, kolik taková zábava stojí!
30.07.2009 (8:01)  
Nejlepší by bylo už žádné lokomotivy a vagony nestříkat na Najbrta.Mě se to totiž vůbec nelíbí.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko