..: Stadler Ee 922 - nová lokomotiva pro SBB :..

Ee922, foto: Stadler Winterthur — Švýcarská společnost Stadler Winterthur dodá do konce příštího roku Švýcarským spolkovým drahám (SBB) celkem 21 nových posunovacích lokomotiv, označených řadou Ee 922. V sedmi největších švýcarských železničních uzlech, kde bude jejich působiště, poté ukončí provoz jedné z nejstarších elektrických lokomotiv v Evropě — třínápravové Ee 3/3 se spojnicovým pohonem náprav, vyráběné s přestávkami v různých verzích v letech 1930 až 1966. Nové lokomotivy Ee 922 jsou dvoufrekvenční (pro systémy 15 kV 16,7 Hz a 25 kV 50 Hz), a proto mohou sloužit i v pohraničních přechodových stanicích s Francií (SBB/SNCF).

Stadler Ee 922.001, Erlen, 25.6. 2009, foto: Georg Trüb / railcolor.net Hodnota zakázky, kterou společnost Stadler získala v prosinci roku 2007, činí 40 milionů švýcarských franků (asi 680 milionů Kč). Projekt elektrické posunovací lokomotivy Ee 922, jehož příprava trvala přibližně pouhého 1,5 roku, je koncipován v souladu s produktovou škálou vozidel Stadler, vyvinutých v závodě ve Winterthuru s určením pro posun, lehkou a středně těžkou nákladní dopravu. Koncepce zahrnuje prozatím dvě výkonové kategorie: 750 a 1500 kW. Spadá sem rovněž do budoucna zamýšlené úsporné hybridní vozidlo s alternativní možností trakčního pohonu elektrickou energií, přiváděnou z troleje, i se zabudovaným vznětovým motorem s extrémně nízkými hodnotami emisí spalin a hluku.

Ee 922 001 ve stanici Winterthur - 18.6.2009, foto: Georg Trüb Ee 922 001 s 10 vozy Shimmns - Wiesendangen 8.7.2009, foto: Georg Trüb

Nová lokomotiva SBB řady Ee 922 je kapotové dvounápravové vozidlo s prostornou kabinou strojvedoucího s výbornými rozhledovými podmínkami a ochozy na obou čelech. Nejvyšší rychlost činí v traťovém režimu 100 km/h, při posunu pak 40 km/h. Stroj disponuje výkonem 750 kW, je schopen táhnout či sunout do stoupání 6 promile vlak o maximální hmotnosti 700 a do stoupání 25 promile 400 tun, přičemž rozjezdovou tažnou sílu lokomotivy udává výrobce 132 kN.

Na začátku července — po sérii zkoušek, prováděných mimo jiné i na tratích SBB, byla prototypová lokomotiva Ee 922 001 představena při roll–outu médiím a odborné veřejnosti a poté slavnostně předána zástupcům SBB. Další stroje budou následovat podle plánu výroby a v příštích měsících se začnou objevovat po boku svých předchůdců v obvodech železničních uzlů Bern, Curych, Basilej, Ženeva, Lausanne, Luzern a Winterthur.

Zdroj a první foto: Stadler, ostatní foto: Georg Trüb ; volně přeložil: -vik-


JRtrain Poslat mail autorovi | 24.7.2009 (7:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Švýcarsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
24.07.2009 (22:26)  
Nějak mi uniká, co ta debata o ceně - 32 melounů v přepočtu na Kč je za posunovací jednosystémovou škatulku zcela odpovídající. To, že ta škatulka umí to co naše čtyřnápravové posunovací je už generační problém. 40 let musí být někde vidět.

Když tu zaznělo někdy před rokem, že sedadlo patráku přijde na 2/3 melounu, tak jsem se divil více, když za ty samé prachy nám nabízí sedadlo ve šrotu s názvem Desiro.
Registered user Sefik  mail  
24.07.2009 (18:53)  
voitekk:

40mega CHF za 21 ks by byla fakt bomba, ale obávám se že v tom bude nějaký háček...
24.07.2009 (14:23)  
Zlámalík : a co tak 810 nebo 814 ?

voitekk : hodnota je 40 milionů, patrně bez DPH.
Mimo jiné, z článku plyne, že celkem nic podstatného se nemuselo vyvíjet.

Možnost posunovat v pohraničních přechodových stanicích je sice hezká, ale ve Vallorbe je přepínatelná trolej, v Pontarlier s neutrálním polem se žádná nákladní doprava nekoná, podobně Basel SNCF/SBB má přepínatelnou trolej. Ženeva se jezdí 1,5 kV = s přepínatelnou trolejí.
Correspondent or Member of ŽelPage Zlámalík  mail  
24.07.2009 (11:54)  
Vhodný tip pro CZ Loko, upravit Effishunter na proud a hurá!
Registered user stoupa  mail  
24.07.2009 (11:38)  
Stadler - poslední mohykán ze slavné švýcarské ředy výrobců kolejových vozidel. Ostatní zanikli ve víru globalizace, a jako zázrakem bylo Stadleru umozneno převzít alespoň nějaké ("zubaté") licence a dokumentaci ....

Stadler je často presentován jako rodinná firma. Dle mého povědomí nemá přebujelou administrativu a je schopen tudíž držet režije na uzdě - pak může nabídnout i zajímavou cenu.

Jirko, hezký článek
24.07.2009 (10:24)  
jestli ta cena 680 milionu je pravdivá tak mi to připadá jako fantastickej nákup, za 32 milionu za kus je to podle mně zadarmo!!! V ČR za 680 milionů postavíte 500 metrů dálnice a švícaři zato koupěj dvacet lokomotiv který jim budou zase sloužit padesát let, neuvěřitelný
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko