..: Ministr dopravy Slamečka pustí konkurenci na železnici :..

Interier jednotky Desiro ML, foto: RegioJet Praha — Ministerstvo dopravy chce do deseti let otevřít konkurenci 75 % trhu železniční osobní dálkové dopravy v České republice. Dosud všechny rychlíky na objednávku ministerstva provozují České dráhy; loni za ně úřad zaplatil 3,3 miliardy korun. Denně ČD vypraví 535 dálkových vlaků. Ministr dopravy Gustáv Slamečka říká, že s vítězným uchazečem následně uzavřeme dlouhodobou smlouvu na 10 až 15 let. Jedním ze základních požadavků bude zvýšení kvality vozového parku a komfortu pro cestující.

Ministerstvo tak chce rozdělit osobní železniční síť na soubory linek a každý rok hodlá vypsat výběrové řízení na 5 -až 15 % výkonů. První výběrové řízení chce ministestvo vyhlásit v příštím roce. Vlakové soupravy jeho vítěze ale vyjedou na koleje nejdříve v roce 2012, neboť dopravci potřebují dostatek času na zajištění vozidel. „Dostáváme se mezi nejliberálnější státy v Evropě. Systém jsme zvolili tak, aby České dráhy nezlikvidoval, ale musely se transformovat,“ říká Slamečka.

Své plány na soukromé spoje Slamečkovi minulý týden představily 3 společnosti — Student Agency, Veolia Transport a Arriva. Nikoho z ČD Slamečka na schůzku se třemi možnými konkurenty nepozval. „Šlo o první oťukávací schůzku, kde jsme si vymezili své postoje a dopravci nám ukázali svou prezentaci,“ upřesňuje obsah setkání mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Dálkové spoje (R, Ex, IC, EC) na českých tratích objednává ministerstvo dopravy. Letos za ně České dráhy dostanou 3,8 miliardy Kč. Problémem mohou být dlouhodobé smlouvy, neboť stát sestavuje rozpočet zvlášť na každý rok. „Při podpisu smlouvy musím mít jistotu, že peníze budu mít,“ dodává Slamečka. Pro začátek by se prý spokojil s memorandem mezi ministerstvy financí a dopravy. Do budoucna by se měl změnit zákon o rozpočtovém určení daní.

Plán ministerstva uvítal děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. „Ve státech, kde došlo k této liberalizaci, se zásadně zlepšila nabídka dopravních služeb,“ sděluje Moos. Tržní prostředí navíc podle něj povede ke snížení cen jízdného a donutí ČD zlepšit nabídku. Podle Moose případní alternativní dopravci mohou zaměstnat železničáře, kteří již nebudou mít uplatnění u ČD. Moos zároveň připomíná, že stát bude muset zřídit úřad, který bude tržní prostředí na železnici hlídat. Měl by být obdobou Českého telekomunikačního úřadu v oblasti komunikací a mobilní telefonie.

Podle dostupných informací bude Česká republika v Evropě výjimkou. Evropské státy pouští ve velké většině konkurenci pouze do regionální železnice, na celostátní úrovni zachovávají monopol národnímu dopravci. Rozsáhlou liberalizaci nepožaduje ani Evropská unie. Soukromé rychlíky jezdí pouze ve Velké Británii a Švédsku.

Student Agency rozhodnutí ministerstva vítá

Podle Radima Jančury, majitele firmy Student Agency, která o vstup do dálkové železniční dopravy dlouhodobě usiluje pomocí své divize RegioJet, je rozhodnutí ministerstva vítězstvím pro všechny daňové poplatníky a cestující. „Souvisí to s naší závaznou nabídkou převzít polovinu dlouhodobých tratí v Česku,“ říká Jančura. SA v ní slibuje nové vlaky, nižší jízdné a za své služby bude chtít ze státní pokladny méně peněz, než nyní dostávají České dráhy. „Dnešní rozhodnutí ministra dopravy dává české železnici obrovskou příležitost. Tímto postupem můžeme v blízké budoucnosti dosáhnout úrovně nejlepších evropských železnic,“ poznamenává Jiří Schmidt, obchodní ředitel Student Agency.

České dráhy se konkurence nebojí

Podle generálního ředitele Český drah Petra Žaluda je firma na konkurenci připravena. Podmínky, tak jak je prezentuje ministerstvo, jsou pro Dráhy poměrně zajímavé; ztráty výrazného podílu na trhu se neobávají. Na tuto liberalizaci se ČD připravují v rámci projektu VIZE 2012, který má změnit vnitřní fungování koncernu a přemění jej na moderní standardně fungující akciovou společnost. K tomu je nutné vytvořit podmínky, které má konkurence v zahraničí: dlouhodobé kontrakty na dobu cca 10 až 15 let a plnou úhradu ztráty z provozu osobní dopravy včetně přiměřeného zisku. V ČR dosud takové podmínky vytvořeny nebyly, což významně limitovalo také modernizaci vlaků, zlepšení služeb a celkové provedení vnitřní transformace ČD.

Podle Petra Žaludy se firma během příštích třech roků zaměří například na rozšíření a kvalitu služeb, přesnost vlaků, omlazení a vylepšení vybavení vlaků, zefektivnění vnitřních procesů, lepší využití vlakových souprav, optimalizaci procesů v oblasti nákupu nebo zajištění ratingu nezávislou společností. To umožní získat další prostředky na modernizaci Českých drah, především na nákup nových vlaků.

Zdroj: ČT24 , České dráhy a RegioJet


Adys Poslat mail autorovi | 3.7.2009 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
09.07.2009 (17:41)  
Cetl jsi to nebo proste jsi jen neco chtel vyblit?
09.07.2009 (16:54)  
Jako bude to super ale už zachvilku nic nebude cz vše se musí prodat aby náhadou nebyla česká kvalita pfuj...
registrovaný uživatel rpet  mail  
08.07.2009 (23:02)  
to George_Couser:no, asi jsem opravdu dlouho pryc, protoze v realu jsem toto jeste nikdy a nikde nevidel .-))
08.07.2009 (22:00)  
Ad Vousáč:
Bylo by dobré zjistit, že existuje i jiný svět než železnice a že ten jiný svět se (naštěstí) neřídí předpisy ČD. Cestující to vědí, proto si o současné železnici myslí své a ke svému životu tu dráhu ani moc nepotřebují, dojedou si autem, kam je potřeba.
Speciálně pro vás: i loajalita k zaměstnavateli by měla mít své meze a bývá dobré udržet si rozumný nadhled. Tr 10 skutečně nemá platnost zákona.
08.07.2009 (21:13)  
ad train 50:vyznám se i v jiných věcech než je Tr 10,byť i z něj jsem dělal zkoušku. Umím však číst a když napíši,že v Tr 10(veřejném)je v čl 10 napsáno,že se jedná o regulovanou cenu tak mne jako cestujícího i jako zaměstnance nějaký výměr MF už nezajímá. Dál:nesrovnávejte nesrovnatelné. Něco málo o tom vím,ale co je nejdůležitější:neurážím nikoho,s kým mám rozpor v názorech.
registrovaný uživatel M 
08.07.2009 (17:22)  
Poznamka - v kazdem pripade jsme jiz vyclenili specialni komisi, ktera se bude zabyvat tim, co by se stalo, kdyby jsme VR vypsali hned:)
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
08.07.2009 (14:36)  
Prelozim si zpravu MD po svem: Vazeny pane Jancuro, dekujeme za nabidku na provozovani dalkove dopravy. Vyberove rizeni ale vypiseme MY a na rozsah, ktery se NAM bude zdat nejlepsi a hlavne - vypiseme to tehdy az se NAM to bude hodit. Tedy nejdrive za rok - ale mezi tim, to jeste X-krat odlozime. S pozdravem MD
registrovaný uživatel M 
07.07.2009 (22:44)  
4O Kkm mi prijde malo, ale to je fuk. Problem je v tom, ze nekdo ma pocit, ze vitez VR bude kupovat vlaky, co ob den potrebuji opravovat a to zpusobem kladivo to vyresi...
Jaksi zcela ignoruje fakt, ze existuje neco jako "zaruka" (servis) a ze ne vsechny stroje musi mit nutne 30 let za sebou...
07.07.2009 (22:17)  
Ad Vousáč:
U aut se to jmenuje autorizovaný servis a jen pitomec by se rejpal v elektronice a jiných vychytávkách za pomoci kladiva. To šlo naposledy tak u Š 120. Full-servis výrobce se považuje (u vlaků) za běžnou věc, ostatně prohlídky u Desira (pokud si to dobře pamatuju)byly po 40 tis. km, to už se vyplatí zajet na to do Německa (to si firmy zpoza západní hranice, co tady vyhrajou výběrové řízení snadno zajistí). Malé závady dělají na místě, prostě přijede servisní auto a je to. Je to pochopitelně otázka ceny, ale co se pamatuju z časů na dráze, správkárna v depu nebyla nikdy nic moc, levné to taky nebylo, u full-servisu vás nezajímají mzdové požadavky správkařů, dovolené, přesčasy, odbory kdoví co ještě. Prostě to odvezete výrobci, zaplatíte a máte klid a opravu se zárukou.
Pokud váš životní obzor končí u Tr 10, tak vás lituju. Raději se podívejte do výměru MF 1/2009, ceníky tam jsou, ale pro autobusy. Pro železnici jen podmínky (žákovské jízdné, ZTP apod.)
registrovaný uživatel M 
07.07.2009 (21:09)  
George_Couser - heh, tak to jo, tyhle "cesky desira" autobusy nenahradi, to ne:-)
Jinak kam s NTB - nejlepsi je to v kline. Stolecek, ktery by mi vyhovoval zcela jsem jeste nenasel. Nejlip dopadly takovy ty skladaci mrchy - ty pevny stolky jsem vetsinou nekde "v dalce". Na divani na film dobry, ale na delani celkem na houno...
  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko