Praha, Ústí nad Orlicí - Přiznivci historické nádražní budovy v Ústí nad Orlicí se konečně dočkali splnění svého snu. Ministr kultury Václav Riedlbauch, působící v současné úřednické vládě, prohlásil tuto stavbu za kulturní památku. Jelikož se ale České dráhy jakožto majitel budovy odvolaly, o jejím konečném osudu rozhodne až rozkladová komise tohoto ministerstva. Občanské sdružení Nádraží nedáme! v čele s předsedou Martinem Kadrmanem se však o "své" nádraží nebojí. "Věříme, že rozhodnutí ministra rozkladová komise potvrdí," řekl médiím Kadrman.
Ten také navrhl, jak by měl tuzemský státní dopravce s nádražím nakládat dále. "Chceme, aby České dráhy budovu za symbolickou cenu prodaly SŽDC. Ta by budovu opravila a provozovala," prohlásil. Ač se může zdát mnohým železničním odborníkům tento nápad nekoncepční, Kadrman se brání: "Tento záměr podporuje Pardubický kraj i město Ústí nad Orlicí. V budově by například mohlo vzniknout železniční muzeum nebo informační centrum Podorlicka."
Jeho radost ovšem dráhy nesdílí. Případné ponechání původního objektu jim totiž značně zkomplikuje původní plány. "Budova každopádně zůstane stát. Řešíme ale, co s budovou dál. Podle projektu by byla odříznutá v kolejišti, nevedla by k němu žádná přístupová cesta," řekl dříve mluvčí ČD Ondřej Kubala a dodal, že vdechnout život musí starému nádraží ti, kteří jej chtějí zachovat. "Přístup by se dal vyřešit podchodem z nových nástupišť," poznamenal Kadrman.
O nejistém osudu ústeckoorlické staniční budovy vás ŽelPage informovala již dříve. Připomeňme, že k její demolici mělo dojít v rámci koridorizace trati 010, na které Ústí leží. Tento, jeden z mála neoptimalizovaných úseků na této trati, totiž výrazně zpomaluje dopravu na I., resp. III. tranzitním koridoru mezi Prahou a Brnem, resp. Ostravou.
Zdroj: Novinky.cz
- trat 024 napojit smerem na CT
- jako prestupni nadrazi pouzivat Usti nad Orlici mesto, z tohoto duvodu zde vybudovat cca 2 kuse koleje navic - prostor by se (snad) nasel
- soucasne nadrazi by se opustilo, kolejiste zredukovalo pro potreby nakladni dopravy pri zachovani spojky na 024 z tohoto kolejiste
- osobni doprava by toto nadrazi prestala zcela vyuzivat, zrusily by se vsechny nastupiste a vznikl by prostor pro dve prujezdne koleje s dostatecnou rychlosti i bez zboreni budovy
- opustena budova bez vyuziti by se nabidla panu Kadrmanovi (resp. jeho sdruzeni) k prodeji za symbolickou cenu s podminkou, ze bude zapsana jako pamatka (neco jako vecne bremeno)
Teoreticky by se vlk nazral a kozy zustaly cely. Jenze predpokladam ze by to narazilo:
- lidi co by vyuzivali nadrazi uprostred mesta bude mene, nez tech, co se jich dotknou potrebne stavebni a demolicni prace
- obecni zastupitelstvo se nebude vystavovat riziku, ze se kvuli jedne zachranene budove budou borit desitky dalsich
- zadavateli projektu se nebude moc chtit resit takto zasadni zmeny
I tak by me ale zajimalo, jak by se k takove situaci postavil pan Kadrman. Obavam se totiz, ze je hodne jednoduche kricet, kdyz me to nic nestoji. Ale vzit si na sebe dobrovolne bremeno vlastnictvi chranene pamatky, to uz je jinej level.
Znam par lidi, co maji to "stesti" ze bydli v historicke casti mesta v pamatkove chranene budove. Diky tomu je i takova vec, jako je vymena oken, vyjde na dvojnasobek, protoze pamatkari muzou naridit nejen vzhled, ale zaroven i pouzity material.
Ta spojka měla být zhruba od mostu na Mendryku kolem prodejny nábytku ke Kubinčáku. Ale asi na to nebyly peníze a jak by to vypadalo si nedovedu představit.
Varianta propojeni UnO mesto-Letohrad se mi libi,skoda,ze neni v podstate zadne strany zajem o toto.
Martin Kadrman je naprosto neduveryhodna osoba a lidi podepisujici jeho petice by se meli nejdrive zeptat kdo to je a co dela. Uz jen tim jak pravidelne dava rozhovory ruskym oficialnim mediim a tamejsi propaganda pak uvadi jako nazory za nazory vetsiny ceskych obcanu. Dalsi viz google.
Já jsem psal o památkové hodnotě, tu má budova i bez "papírů".
Ten projekt se zdá opravdu docela nedořešený, ne-li přímo zfušovaný. Absence spojky ve směru Letohrad - Česká Třebová, návrh nástupišť v (byť mírném) oblouku, ponechání "hlavního" nádraží v poloze za městem...
Kdyby se postavila spojka ve směru Letohrad - Česká Třebová a v místech dnešní městské zastávky vznikla tříkolejná malá stanice, bylo by to pro výhodné jak pro osobní dopravu, tak i pro nákladní (odstranění úvratě, svým způsobem možná i zhodnocení elektrizace tratě mezi Letohradem a Lichkovem).
Za této situace by možná stačilo ponechat na dnešním ústeckém nádraží jen koleje u "letohradského" nástupiště, a ty na druhé straně od budovy zrušit. V místě dnešního "hlavního" nádraží by se mohlo úplně přestat zastavovat.
Budova by zůstala nedotčena, otázka je, co pak s ní. Těžko by našla využití, když by tam vlaky ani nezastavovaly, na druhou stranu by nebyla "sevřena" kolejemi ani nástupišti...
Docela se ale divím, že tu je argumentováno tím, že se bude muset možná snižovat rychlost, ale že v sousedním "Městečku u nádraží", kterým bude zřejmě čím dál tím více vlaků osobní přepravy projíždět, je podobné rychlostní omezení a stanicí se projíždí omezenou rychlostí, jako by tolik nevadilo.
Ještě k využití bývalých železničních budov - jak je dnes vlastně využita původní nádražní budova ve Střeni? Bydlí tam alespoň někdo, nebo je to prázdné? (předpokládám ale, že tato budova není nijak památkově chráněna, nebo snad ano?)
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.