..: Nádraží v Ústí nad Orlicí kulturní památkou; dráhy nesouhlasí :..

Ústí nad Orlicí, foto: JakuzaPraha, Ústí nad Orlicí - Přiznivci historické nádražní budovy v Ústí nad Orlicí se konečně dočkali splnění svého snu. Ministr kultury Václav Riedlbauch, působící v současné úřednické vládě, prohlásil tuto stavbu za kulturní památku. Jelikož se ale České dráhy jakožto majitel budovy odvolaly, o jejím konečném osudu rozhodne až rozkladová komise tohoto ministerstva. Občanské sdružení Nádraží nedáme! v čele s předsedou Martinem Kadrmanem se však o "své" nádraží nebojí. "Věříme, že rozhodnutí ministra rozkladová komise potvrdí," řekl médiím Kadrman.

Ten také navrhl, jak by měl tuzemský státní dopravce s nádražím nakládat dále. "Chceme, aby České dráhy budovu za symbolickou cenu prodaly SŽDC. Ta by budovu opravila a provozovala," prohlásil. Ač se může zdát mnohým železničním odborníkům tento nápad nekoncepční, Kadrman se brání: "Tento záměr podporuje Pardubický kraj i město Ústí nad Orlicí. V budově by například mohlo vzniknout železniční muzeum nebo informační centrum Podorlicka."

Jeho radost ovšem dráhy nesdílí. Případné ponechání původního objektu jim totiž značně zkomplikuje původní plány. "Budova každopádně zůstane stát. Řešíme ale, co s budovou dál. Podle projektu by byla odříznutá v kolejišti, nevedla by k němu žádná přístupová cesta," řekl dříve mluvčí ČD Ondřej Kubala a dodal, že vdechnout život musí starému nádraží ti, kteří jej chtějí zachovat. "Přístup by se dal vyřešit podchodem z nových nástupišť," poznamenal Kadrman.

O nejistém osudu ústeckoorlické staniční budovy vás ŽelPage informovala již dříve. Připomeňme, že k její demolici mělo dojít v rámci koridorizace trati 010, na které Ústí leží. Tento, jeden z mála neoptimalizovaných úseků na této trati, totiž výrazně zpomaluje dopravu na I., resp. III. tranzitním koridoru mezi Prahou a Brnem, resp. Ostravou.

Zdroj: Novinky.cz


Samir Lepara | 23.6.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel lbc 
23.06.2009 (19:27)  
Dobrý den pánové
Osobně jsem pro rekonstrukci tratě mezi Chocní a Českou Třebovou. Někde jsem četl, že existuje varianta 160 km h při zachování této budovy. Až jak se ,,perou´´ místní lidé o tuto starší nádražní budovu netuším. Měl by být také předložen projekt, jak tuto budovu využít, nebo jak bude efektivně dále využita. A samozřejmě by tedy nechátrala. Něco co by mělo tedy smysl ji zachovat, pokud by tedy vyloženě nevadila při realizaci rekonstrukce trati. Z pohledu cestujícího je efekt ve skrácení jízdní doby. Kdyby pro mě zatím z neznámého důvodu jezdili Pendolina mezi Prahou Libní a Poříčany rychleji, mohl by se celkově dostat čas Pendolina mezi Prahou a Ostravou na 2:45. Navíc by byla efektivněji využita rychlost 160 km h mezi Pardubicemi a Českou Třebovou. Tam kde je zavedena elektrifikace, patří železniční doprava mezi ekologickou dopravu. Měli bychom ji tedy podporovat. Co by například dali cestující za takovou rychlou železniční dopravu v Liberci. A také v dalších městech ČR.
23.06.2009 (19:07)  
Podle úcty ke starým věcem, ochoty a schopnosti je (třeba i nákladněji) rekonstruovat namísto neustálého nahrazování novými a novými se pozná úroveň té které společnosti. Ostatně myslím, že většina z nás by se nakonec shodla na tom, které země či města (např. město přirozené rostoucí od středověku vs. město postavené odznova po vybombardování či těžbě nebo historické jádro vs. moderní okrajové sídliště) jsou pro život příjemnější.
23.06.2009 (18:37)  
tenzor: Mladá generace holt na tradiční včetně tradiční železnici moc není. A připomíná mi snahy (nejen) mladých Číňanů, kteří také bez mrkmnutí oka likvidují vše nemoderní, i když několikasetleté.

Když vidím, jak krásná nádražní budova v Pelhřimově byla nahrazena prefabrikovanou buňkou (se stejným užitkem), tak si o nutnosti likvidace účelně postavených starých budov myslím své.
registrovaný uživatel tenzor 
23.06.2009 (18:36)  
Pokud jde o to, kdo by měl rekonstrukci/opravu/vybudování muzea zaplatit, u památek je to většinou majitel za přispění státu.
V tomto případě chtěl bohužel majitel - ČD - zbourat, bez ohledu na to, že si tím dost nakálel do vlastního hnízda (ocenění budovy v soutěži o nejhezčí nádraží, tlak části příznivců železnice), takže by asi bylo lepší ji bezúplatně převést občanskému sdružení - což by ale podle karosy bylo obohacení pana Kadrmana, který by tam pak páchal podivnou trestnou činnost. Tak nevím, podle příznivců demolice bude asi všechno špatně, s heslem "všetko popíliť!" vpřed! ;)
Pro rýpaly dodávám, že pokud by budova byla převedena na občanské sdružení, tak jsem jakožto signatář petice ochoten v případě potřeby přispět do sbírky na rekobnstrukci a vybudování muzea.
registrovaný uživatel tenzor 
23.06.2009 (18:20)  
Budík: nemá smysl vám (a dalším) něco vysvětlovat, už jsem se smířil s tím, že prostě existují lidé, jako vy, kteří nechápu proč je špatné bourat historické budovy, šrotovat staré parní lokomotivy apod. Ještě že je tu pořád spousta lidí, kterým to jedno není a kteří vám v tom vandalismu zabrání.
registrovaný uživatel tenzor 
23.06.2009 (18:04)  
karosa:
A panu Kadrmanovi jde o zachování historické budovy jen na oko, on(a jeho kumpáni) mají s tuoto budovou a pozemky pod ní úplně jiné plány... Jaké, to samozřejmě nebudou vykládat ani nám, ani občanskému sdružení, do jehož vedení byli(se) zvolili, ale něco se o tom začínám dozvídat. Až budu mít více informací( a potvrzených z několika zdrojů) vyvěsím je veřejně na webu, třeba i tady a oznámím příslušným orgánům.

Tak dokud je nemáte, tak si laskavě obvinění tohoto typu nechte pro sebe, protože do té doby je to jen (žalovatelné) osočování bez důkazů. BTW, na pozemku mezi kolejemi se toho dá asi vážně hodně naspekulovat.
Taky si myslím, že tvrzení, že lidé, kteří byli proti demolici budovy, by nikdy nepřistoupili na rozebrání budovy a její postavení někde jinde, případně její přesunutí, je trochu přehnané. Já jsem například petici podepsal a téhle myšlence bych se nebránil. Ale tahle možnost ani nebyla moc rozebíraná, od SŽDC, ČD i ministerstva bylo slyšet jen, že budova se musí zbourat a jiná možnost není.
23.06.2009 (17:31)  
Elias, tohle bych neřešil.

Mě spíš zajímá, jestli jsou schopní ten projekt udělat tak, aby se stanice dala slušně projíždět a budova tam zůstala. Jestli ne, tak bych chtěl vidět architekta, co to bude překreslovat. :D
23.06.2009 (17:29)  
Qvído: Co kdyby se budova dostavila před nějakou změnou řádu?
23.06.2009 (17:03)  
Elias is best: Když tam bude rychlost na 100 km/h nebo 160 km/h, tak tam bude jiná jízdní doba než dnes, dělaná podle rychlosti, takže se tam žádné zpoždění nezkrátí...
registrovaný uživatel Bel  mail  
23.06.2009 (16:53)  
Byla budova nádraží nějakou formou chráněna před zahájením přípravy a zpracování projektové dokumentace?
Demolici a novou stavbu musely dotčené orgány nejprve schválit a svoje rozhodnutí zveřejnit (to je práve okamžik vhodný pro zásah občanských sdružení). Kde byli zachránci budovy v tento okamžik?
Zanedbal investor této akce nějaké zákonné ustanovení, chybí mu souhlas některého z dotčených orgánů?
Kdo dnes zaplatí náklady celé přípravy akce?
Zaplatí je ten, kdo pět minut po dvanácté rozhodl o její ochraně?
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko