..: Zkušební provoz lokomotiv ER20 na bavorských rychlících :..

233.066, R 350, 8.6. 2009, foto: Jan Tauber Plzeň / Domažlice / Furth im Wald — Pro mnohé srdeční záležitost, pro jiné naopak běžný den na západočesku. Toto pondělí, 8.6. 2009, plzeňské depo započalo zácvik strojvedoucích na motorových lokomotivách Arriva, známých jako Herkules, které by měly postupem času nahradit typické modrobílé stroje se žlutým pruhem řady 754 na vozbě mezistátních rychlíků do Bavorska. Zhruba o čtvrt století mladší herkulesy řady 223 by brejlovce na těchto výkonech měly nahradit od II. změny jízdního řádu 14. června. Praktickým cvičným jízdám předcházelo pozemní školení přímo v depu a hlavně několik dřívějších testů těchto strojů na rychlících v úseku Plzeň — Furth im Wald. Lokomotivy Siemens ER 20 známé jako Hercules patří k nejmodernějším dieselovým strojům nabízeným evropskými lokomotivkami a navíc jako jeden z mála moderních typů je schválen v roce 2007 pro provoz na síti SŽDC. I proto si tento typ krátce představíme.

ER20 je jedním ze zástupců moderních dieselelektrických lokomotiv, které Siemens Mobility produkuje od roku 2002. Existují i šestinápravové varianty ER20 CF a ER30, ER20 je pouze čtyřnápravová a stavěná pro standardní evropský rozchod 1435 mm. S výkonem 2 MW dosahuje maximální rychlosti až 140 km/h a tažné síly 235 kN. Nejpočetnější flotilu těchto strojů vlastní Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které si pořídily 100 kusů označených řadou 2016. U nás budou asi nejvíce známé stroje lesklé černé barvy z poolu MRCE Dispolok pronajímané rozličným dopravcům, např. slovenské Regio Rail nebo českému RailTransport, který začátkem roku 2008 tento typ poprvé nasadil na kontejnerový vlak v relaci Praha–Uhřiněves — Dunajská Streda. Samotná Arriva má k dispozici 11 strojů, 223.061–071, plus jeden, 223.072, který slouží u Regental Cargo. Ty byly v roce 2005 pronajaty desetiletým kontraktem od leasingové skupiny Angel Trains.

Úvahy o náhradě lokomotiv řady 754 ve vozbě „bavorských“ rychlíků jsou minimálně rok staré. Typ ER20 je schválen již od roku 2007 a od prosince stejného roku k nám zajíždí také Arriva se soupravou vlaku Albert Einstein z Mnichova. Lokomotivy řady 233 se již několikrát v Plzni objevila, např. 4. března tohoto roku, jak dokládají přiložené snímky od Milana Zacha. Motivace je jasná — zrušit přepřahy ve stanici Furth im Wald a tím příslušně zkrátit jízdní dobu. Dalším důvodem jistě bude menší spotřeba stroje stejně jako fakt, že splňuje přísnější emisním normy.

Arriva 233.063, R 354, Plzeň hl.n., 4.3. 2009, foto: Milan Zach Arriva 233.063, R 354, Plzeň hl.n., 4.3. 2009, foto: Milan Zach Arriva 233.063, R 354, Plzeň hl.n., 4.3. 2009, foto: Milan Zach

S Herculy se počítá již za týden

233.066, R 352, 8.6. 2009, foto: Jan Tauber Jak nám potvrdila tisková mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová, v týdnu od 8. do 13.6. 2009 probíhá zácvik 12 strojvedoucích na typ ER20 / ř. 233 Arriva. Cvičné jízdy probíhají na obratu 350/355/352/357 (viz tabulka s výňatkem z jízdního řádu příslušných vlaků) v úseku Plzeň — Furth im Wald pod dozorem instruktora. Od neděle 14.6. je počítáno s nahrazením strojů řady 754 právě tímto typem. Vlaky, které na bavorském území zajišťuje DB Regio Bayern, budou i nadále ve Furth im Wald přepřahat. Jízdní řád se nemění. I přesto je tato inovace v nasazení hnacích vozidel předzvěstí dalších změn, které můžeme od prosince na této relaci čekat a které již avizovalo Ministerstvo dopravy ČR – zkrácení jízdní doby a kvalitnější soupravy i služeb v nich.

R 350R 355R 352R 357
Plzeň hl.n.7.0012.5715.0020.57
Domažlice7.44 – 7.4612.09 – 12.1015.44 – 15.4620.09 – 20.10
Furth im Wald8.1111.4916.1119.49
Nürnberg HbfMünchen HbfNürnberg HbfMüchen Hbf

Výcvik má být ukončen v sobotu. První jízda řízená výhradně českým strojvedoucím proběhne v neděli 14. června, kdy Hercules odveze R 354 Franz Kafka s odjezdem v 11:00 z Plzně do Furth im Wald.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Wikipedia (Siemens ER 20), RailColor; foto: Jan Tauber, Milan Zach


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 10.6.2009 (10:02)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu ČR Plzeňský Německo Bavorsko /Bayern


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
11.06.2009 (12:31)  
Zase budu za kverulanta...

1) V současnosti je ve Furthu plánovaný pobyt 10 minut. Nechce se mi to teď hledat, ale předpokládám, že odstranění přepřahu bude zohledněno až od 13.12.2009 - i tak ale dojde ke zkrácení celkové jízdní doby o nějakých 8 minut, což při celkové jízdní době z Prahy do Mnichova cca 6 hodin je zcela zanedbatelné.

2) Soupravy rychlíků jsou obvykle čtyřvozové (viděl jsem i pět, ale taky jen tři vozy), což pro lokomotivu 754 nepředstavuje na poměrně rovinaté trati Plzeň - Domažlice - Furth žádnou extrémní zátěž. Zastavení (a tedy rozjezdů) je minimum, čili zdůvodňovat nasazení herkulesů vyšším výkonem a tažnou silou je typický píár kec mající stejnou váhu jako sdělení v reklamě na prací prášek, že bílá bude bělejší... Pro zajímavost - na udržení konstantní stokilometrové rychlosti čtyřvozového vlaku na rovině postačuje výkon okolo 200kW, přitom trakční výkon 754 je 6x vyšší. Jako neotesaný důkaz proti nutnosti nasadit výkonější lokomotivy to postačuje, fyzici si mohou hrát s čísly a dopočítat přesné hodnoty. Traťová rychlost nikde na dotčené trati nepřesahuje 100km/h, čili zkrácení jízdní doby díky vyšší konstrukční rychlosti novější lokomotivy není možné.

3) Nižší spotřeba:
a/ dá se předpokládat, že modernější lokomotiva bude úspornější, ale rozdíl nebude zcela určitě nijak dramatický.
b/ úspora nafty je téměř to poslední, co ČD zajímá. Takže na jedné straně se bude sporně šetřit palivo nasazováním zapůjčených strojů, na straně druhé zůstávají naddimenzované vlaky vozící vzduch nebo vedené zcela nevhodnými vozidly (např. "desira" řady 749 jezdící po trati č.200 nebo 750 namísto 854 v čelé třívozových rychlíků na severu Čech, ale i spousta jiných případů z celé sítě).

Takže proč tedy k náhradě dochází, navíc uprostřed GVD? Napadá mě tohle:
V současnosti je díky přepřahu lokomotiva Arrivy málo využitá, odevzdá vlak českému stroji a dlouho čeká na obratový vlak zpátky do Německa. Stojí = nevydělává. Zajížděním do Plzně stoupne její využití, což je výhodné především pro Arrivu - je to dravá společnost, nikoliv dobročinná organizace, proto se dá předpokládat, že za pronájem své lokomotivy si od ČD nechá patřičně zaplatit. Nakolik je výhodné pro ČD půjčovat si cizí lokomotivy, když má dostatek vlastních, to je otázka, na kterou PR zprávy vydávané tiskovým oddělením neodpovídají. Drážní ministerstvo propagandy vyplivne jen neurčitý blábol plný populárních frází "vyšší výkon", "vyšší rychlost", "tažná síla", "úspora" a "ekologičtější" - chudý lid tato slova rád slyší a zbytečně se pak nepídí po tom, jestli ve skutečnosti nevyjde pronájem herkula ČD dráž než vozba vlastními stroji. Dále - plzeňské 754, které se tím pádem stanou ve svém dosavadním působišti nadbytečnými, pochopitelně nepůjdou do šrotu, ale mluví se o jejich přesunu do Olomouce (Šumperka), kde by měly částečně nahradit starší řadu 749. Že není příliš vhodné udržovat v jednom depu dva typy lokomotiv shodného provozního určení, to snad nebude nikdo zpochybňovat.

Tedy shrnuto - náhrada 754 herkulesy je jednoznačně výhodná pro Arrivu, o výhodnosti pro ČD by se dalo přinejmenším pochybovat. Kupodivu ČD nevadí provoz řady 754 tam, kde se dostávají na hranice svých technických možností, ale tam, kde na vozbu vlaků s přehledem postačují. Není to zvláštní?
registrovaný užívateľ Martin Š.  mail  
11.06.2009 (12:25)  
Pánové víte co se říká - pokrok nezastavíš. Ale já si myslím, že Herkules na tomto vlaku je lepší. Hlavně z ekologického hlediska a vy si myslíte, že když příjde osoba (spíše muž než žena) k vlaku, kterým má cestovat, že si nevšimne, jestli ho táhne nová nebo stará lokomotiva. I ta nová lokomotiva je pro tutoho člověka signálem, že se aspoň něco děje s tou naší železnicí.
registrovaný užívateľ str 
11.06.2009 (11:14)  
a, dekuji za upresneni, zmatla me nize prilozena fotka, netusil jsem ze se jedna o odklon ;-)
11.06.2009 (10:59)  
str, brejlovci dva? ano, zhruba tak před osmi lety, když vozily v tehdejší době EC Albert Einstein. Nyní leda tak párkrát do roka VSOE, bohužel.
registrovaný užívateľ str 
11.06.2009 (10:55)  
Muzu se zeptat proc dosavad jezdili brejlovci dva? Ze by to byl nejaky super tezky rychlik se mi podle fotek nezda, to i hradecky jsou na tom obdobne a taha je jen jeden. Anebo tam je tak sklonove narocna trat?

Co se ekonomickeho hlediska tyka, tak je herkul urcite vyhodnejsi, mozna snad jen nez je na x let pujcovat, nedal by se za stejny prachy zrovna koupit? Ze "soutouskeho" hlediska si myslim ze obe lkomotivy maji neto do sebe. Ale ty plzensky brejlaci jsou fakt nadherny. Doufejme ze je nepotka unifikaca ala najbrt...
11.06.2009 (10:19)  
Mně to připadá jako kdyby každé nové zlepšení tady někomu vadilo,vy by jte zřejmě chtěli další 50.let jezdit v koženkových vagonech a k tomu pěkně 100 let starýho brejlovce.Kdyby to vše bylo podle vás tak tady jezdíme ještě na drezínách!!
registrovaný užívateľ happy 
11.06.2009 (10:15)  
Ano media s lidmi dělaj ale divy, až na to že těžko si koupíš auto a otevřeně řekneš, že to je sráč.... To asi těžko takže samozřejmně ho budou vychvalovat.....
No kdybyste věděl, jak v depech kleli, když jim po serii skoro bezproblémových bardot přišli první brejlovci... Pročpak si asi pražskej Pepík nechal bardoty? O tom, co je sráč bychom mohli sálodlouze diskutovat, ale Herkul to skutečně není...
11.06.2009 (9:35)  
:)

Omlouvám se, ale já se fakt jako bavím. Nechci vidět diskusi, až jednou přijde článek "ukončení provozu řady 749 nebo 754", to tady bude určitě 100x vyhlášený al jihad.
registrovaný užívateľ Honnzok  mail  
11.06.2009 (8:55)  
Mirek Hrušk: Ano media s lidmi dělaj ale divy, až na to že těžko si koupíš auto a otevřeně řekneš, že to je sráč.... To asi těžko takže samozřejmně ho budou vychvalovat.....
registrovaný užívateľ Semík  mail  
11.06.2009 (8:45)  
Teda někteří lidi nejsou normální, nasazením Herkula na 2 páry R dělají konec řady 754 v ČR. A ještě by mně zajímalo, který z postižených rychlíků je orient express, jezdící pouze 4 x do roka. -))).
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko