Praha/Šumperk – Vítězem nedávno vyhlášeného výběrového řízení Českých drah na dodávku 68 modernizovaných, částečně nízkopodlažních motorových jednotek se stal šumperský Pars. Ten také vyhrál kontrakt na dalších 17 řídicích vozů řady 954. Obě dodávky mají být dokončeny do konce roku 2010; Pars byl jediný, kdo se do výběrových řízení přihlásil.
Rekonstruované jednotky, které dodá Pars v počtu 68 kusů, budou i nadále označeny jako řada 814-914 Regionova. Doznají však mnoha technických změn a funkčních, zejména:
- nižší hlučnost uvnitř vozidla minimálně o 2 dB
- nižší celková hlučnost jednotky
- výkonnější topení s přesným řízením teploty v oddíle pro cestující
- tabule informačního systému v LED provedení
- nové vedení dvojkolí pro zvýšení životnosti
- v nízkopodlažním oddíle přibudou závěsné háky pro jízdní kola
- o 50 % výkonnější klimatizace stanovišť strojvedoucích s delší životností a možností "ofuku" bočních stahovacích oken včetně regulace množství vzduchu foukaného na nohy strojvedoucího
- náhrada běžné šroubovky mezi vozy za šroubovku pevnou
- změna mechanického ovládání kompresoru za elektrické
- dosazení moderního systému mazání okolků
- nové pískování dle norem TSI
Většina těchto změn odstraňuje největší nedostatky původního provedení sériových modernizací jednotek Regionova a je otázkou, zda-li se některé z těchto změn nebudou aplikovat zpětně i na již provozované soupravy z první série.
Nové jednotky a řídicí vozy na cestě
Dle ředitele Odboru kolejových vozidel ČD Rostislava Nováka by na modernizace motorových vozů a dodávky Regionov měly plynule navázat další kontrakty na nové motorové vozy. Již v současnosti probíhá výběrové řízení na pronájem osmi nových motorových nízkopodlažních jednotek na 6 let, kde je jedním z nepsaných favoritů Desiro Classic od Siemens Mobility. Nedávno však také i Pars prezentoval svoji snahu vyvinout zcela novou motorovou jednotku, kterou by rád uplatnil nejen na českém trhu.
Kromě dodávky 68 kusů motorových jednotek podepsaly České dráhy s Parsem také smlouvu na dodávku dalších 17 kusů řídicích vozů řady 954.2 s první třídou. Tyto vozy umožňují spolu s motorovými a vloženými vozy řad 854, 843, 842, 054, 056, 043 a řídicích vozů 943 vytvářet vratné soupravy umožňující rychlé obraty v koncových popřípadě úvraťových stanicích. Dráhy také nedávno vypsaly výběrové řízení na dodávku řídicích vozů pro závislou trakci řady 961, jejichž dodavatel zatím není znám.
Zdroj: České dráhy
Včera jsem jezdil s 810a010 na lokálce a s touto soupravou jsem ujel 120km a pak ještě 50 km solo motor. A sebralo mi to něco přes 100 litrů nafty. (Kapacita 810a010 je 117 sedících, motorák 55 sedících osob)
Spotřeba autobusů je dost odlišná s typem autobusu, modelem a použitím. Karosa-Renault City bus má normovanou spotřebu 35-38litrů, Citelis má normospotřebu 39-42 litrů. Takže novější neznamená vždy lepší a s nižší spotřebou....
Spotřeba vozidla se taky značně liší podle stylu jízdy osoby vozidlo řídící. Takže takové výpočty jsou krásné (teorie) a pak se můžou čísla vynásobit bulharskou konstantou :-)
60?!?!?
Petr-K - prave ze ztraty v motoru a prevodovce asi ignorovat nelze (to je ten cyklisticky priklad s 11koleckem versus arab), rovnez tak neni uplne dobre ignorovat rozjezdy, protoze ty jsou u vlaku zasadni.
Na druhe strane samozrejme chapu, ze jsi chtel udelat jen urcity priklad, ne diplomku:)
Další ryze praktický zádrhel je v tom, že ČD v podstatě nemají vozidlo pro osobní vlaky na elektrifikovaných tratích. Souprava 163+3*Bt a na každé zastávce nastoupí 2 lidi, to není ani ekonomické, ani ekologické :-( Ale to už by bylo na jinou diskuzi...
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance_coefficient#Physical_formula
F = Crr * hmotnost * gravitacni_zrychleni (10)
Problem muze byt v koeficientech Crr. Nasel jsem ruzne hodnoty, tyto se mi zdaly nejverohodnejsi.
Typický provoz autobusu: Rozjezd, jízda 60 km/h obcí, zastavit, dát přednost, rozjezd na 90 km/h, zpomalit, rozjezd na 90 km/h, zastavit, rozjezd na 60 km/h, pak na 90 km/h, jezdí do kopce a zase brzdí z kopce, pak zastávka. Výsledná spotřeba cca 25 - 35 l/100 km.
Typický provoz sólo 810: Rozjezd na 30 km/h, pak zrychlí na 50 km/h, pak už motor zabírá jen chvílemi, aby neklesla rychlost, pak zastaví na zastávce. Výsledná spotřeba cca 30 l/100 km.
Šukafon vlastně jede mnohem pomalejším a méně náročným způsobem, ale spotřebu má podobnou.
To, že má sólo 810 menší jízdní odpor nepopírám, ale rozjezd je poměrně těžký (vzhledem k vysoké hmotnosti). Roli patrně hraje i prehistorický motor a převodné ústrojí...
Jak jste spočítal sílu potřebnou pro překonání valivého odporu? Zde totiž nezáleží jen na koeficientu ramene valivého odporu, ale také na váze, jíž je kolo zatíženo a na průměru kola. Vzorec je
F = koeficient odporu x (gravitační síla zatěžující kolo/poloměr kola)
Takto jsem to zkoušel počítat já.
Valivy odpor
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance_coefficient
kolo-kolejnice 0.0002
low-res pneu-asfalt 0.01 (predpokladam u busu)
normal pneu-asfalt 0.03
Jen sedici
RN 46t/84os ~ 550kg/os
C934 13.6t/45os 300kg/os
Sila pro prekonani valiveho odporu
RN 92N (1.1N/os)
C934 1360N (30N/os)
-------------------------------------------
Soucinitel odporu vzduchu (Drag coeff.)
http://www.highwayglider.com/faq.asp
Cx=0.6 (RN i C934)
Celni plocha
RN 3x3.4 = 10.2m2
C934 2.5x3 = 7.5m2
Sila pro prekonani odporu vzduchu pri rychlosti "v"
http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_equation
RN 4*v^2
C934 3*v^2
-------------------------------------------
Ztraty v prevodovce, motoru atd...
predpokladame stejne a ignoruji je
-------------------------------------------
Vykon pro udrzeni ustalene rychlosti
P=(Fvalivy+Fvzduchu)*v
50km/h (13.8m/s)
RN 12kW (143W/os)
C934 29kW (644W/os)
80km/h (22.2m/s)
RN 46kW (547W/os)
C934 74kW (1.6kW/os)
Tak snad jsem neudelal nekde chybu.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.