..: Smlouva pro České dráhy na 10 let :..

Logo ČD (eShop), foto: Atolix (www.cd.cz)Praha - Stát podepíše smlouvu na provozování dálkové rychlíkové dopravy opět s Českými drahami, tentokrát rovnou na deset let. Soukromé železniční společnosti se obávají, že kvůli tomuto kroku nedostanou příležitost. Ministerstvo dopravy uklidňuje konkurenční firmy s tím, že pokud některá z nich projeví zájem o provozování příslušného rychlíkového spoje, může stát smlouvu s ČD do roka vypovědět a vypsat výběrové řízení.

Nová smlouva již brzo

Někteří soukromí dopravci se však oprávněně obávají, že stát výběrová řízení nevypíše a odvolá se na uzavřenou smlouvu. Nicméně předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík principiálně proti smlouvě nic nemá, pokud bude opravdu umožněno její částečné vypovězení. Dokument rovněž hájí mluvčí Ministerstva dopravy Martin Kupka. Podle jeho slov dává smlouva Českým drahám více jistot a odstraní každoroční cyklus prodlužování smluv s ČD, který je administrativně náročný.

Nyní podobu smlouvy schvaluje Ministerstvo financí. Konkrétní podmínky smlouvy a výši úhrad nechce před podpisem žádná ze zúčastněných stran komentovat. Objevují se tak spekulace o tom, že ČD dostanou více peněz a na více vlaků než doposud. Nově by tak dráhy mohly získat až 5,5 miliardy korun. Konkrétní výše úhrad má být zveřejněna až po podpisu smlouvy, což je podle mluvčího ministerstva záležitost v řádu týdnů. Přípravu smlouvy začal resort dopavy již za ministra Petra Bendla. Ten sice sliboval otevření železnice konkurenci, ale nová smlouva, jak se zdá, naopak prostor pro konkurenci zužuje.

Konkurence se chce bránit

Bude tedy zajímavé sledovat, jak se s existencí plánované smlouvy vyrovnají konkurenční soukromí dopravci. Například sdružení společností Student Agency a Keolis, které společně avizovaly vážný zájem o provozovaní železniční dopravy, zvažuje kvůli připravované „desetileté smlouvě“ podání podnětu k Evropské komisi. Podle jeho slov může takovou smlouvu uzavřít stát jen v případě, že si je jistý, že na trhu není alternativní dopravce. „Takovou jistotu stát zcela jistě mít nemůže“, dodává Jančura. O provozování rychlíkových spojů mají totiž mimo jiné zájem i další společnosti jako jsou například Arriva, Veolia a Viamont.

Zdroj: iHNed


trainspotter Poslat mail autorovi | 21.5.2009 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
26.05.2009 (21:09)  
No zavedení ZDO letadly by mohla být další novinka na trhu přepravy osob :-)))
registrovaný uživatel Novak 
26.05.2009 (19:11)  
M: No ale CSA prece stat take nedotuje. Dokonce ani nesmi!
registrovaný uživatel M 
26.05.2009 (2:21)  
Tak to pozor - CD dostanou smlouvu na garantovany prijem, ale nikdo nebrani soukromnikovi jit do nedotovanych linek. Stejne jako mezi Prahou a Londynem nelitaji pouze narodni aerolinky, ale take soukrome spolecnosti. CSA ani CD urcite vyhradni pravo nemaji. Ano, ze inkasovani tech dotaci je neco jako quasivyhradni pravo, tak to je vicemene pravda.
registrovaný uživatel Novak 
25.05.2009 (23:00)  
M: No prave ze i kdyby chtel, tak nemuze, jak vyplyva z predchozich prispevku. Bylo by to jako by CSA mely vyhradni pravo provozovat linku do Londyna a jeste k tomu na 10 let!
registrovaný uživatel M 
25.05.2009 (21:38)  
U letadel - ne u vsech tras!!! - je to spis tak, ze clovek resi ktery poleti den, u vlaku je den zpravidla "dany" a resi se hodina. U vlaku by system cely den nic a vecer pet vlaku za sebou dobrym resenim nebyl.
Na druhe strane, pokud by nekdo takove vlaky chtel provozovat na svoje riziko, tak muze (uzkym hrdlem by byla propustnost koleji, ale v zasade by to slo).
registrovaný uživatel Novak 
25.05.2009 (20:07)  
Mozna mi to nekdo vyvrati, ze to je uplne o necem jinem, ale proc muze napr. mezi Prahou a Londynem letat nekolikrat denne 5-6 ruznych leteckych spolecnosti? Nekdy jsou odlety treba jen 5 minut po sobe.
registrovaný uživatel MS 
24.05.2009 (5:08)  
Tady je vyhlášená nějaká soutěž, o to, kdo víckrát použije slovo dumping v nesprávném významu nebo je tu jen tolik příznivců knedlíků, kterým vynechává klávesnice?

Pánové, opravdu neplatí dumping = podnákladové ceny.
registrovaný uživatel M 
24.05.2009 (0:28)  
Georgo - denik se tak jmenovat muze, ale Hruska (zjevne velmi sectely a zahranicnimi periodikami vyborne zasobeny) ti radil, ze mas cist DIE Standard, cili tohle
http://diestandard.at
:)
23.05.2009 (20:09)  
DJ : Švýcarsko > Brig – Bern = BLS regionální doprava, SBB dálková doprava, dále vlaky společnosti CISALPINO. Kolem Martigny jezdí vlaky SBB a TMR (bernardýní soupravy St. Bernard Express).
Německo – společnost Metropol kolem Hamburgu, souběžně s tím DB ... zase platí stejné jízdenky. Vlaky na Westerland. Dálkoviny DB, regionálku Nord-Ostsee-Bahn... a je toho tam více...
Rakousko – např. Montafonerbahn > jezdí i vlaky ÖBB
23.05.2009 (13:53)  
Mirek Hruška: na margo mojej nemčiny môžeš hodiť reč s mojím aktuálnym rakúskym zamestnávateľom. A než si cucať čísla z prsta, je možno dobré pozrieť sa, že ÖBB má svoje výročné správy na webe s veľmi podrobným rozpisom hospodárenia. Mimochodom, kedy sa niečoho podobného dočkáme u ČD?!

Regionálnu dopravu ÖBB v súčasnosti využívam denne, vo veľkej väčšine prípadov jednotky 4020. Keď je ale šťastná chvíľa, dorazí Talent s logom spolkového štátu Burgenland. Nie je to trochu ďaleko, než aby jazdil na trase Floridsdorf - Wiener Neustadt? A súpravy R/REX? Tu skoro všetky lasičky zostali pekne v hlavnom meste a niečo málo šlo do ostatných regiónov, kde tak nosným vozidlom často zostávajú staršie CityShuttly, alebo rovno historické schliereny. Desira vo Viedni nevidno hlavne preto, že kapacitne nevyhovujú, a tak na výkonoch nezávislej trakcie najčastejšie vidno Herkula a CityShuttly.

Padla otázka na rýchlikovú dopravu. V Nemecku tejto kategórii aktuálne najviac zodpovedá práve RE - hlavne po zrušení IR pred niekoľkými rokmi. A čo ten Virgin Trains? Eurostar je síce spoločný podnik, ale rozhodne nie "národným dopravcom", naviac s nemalým podielom súkromného kapitálu.

Čisto technická poznámka na záver: denník sa nazýva Der Standard...
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko