..: Komentář: rušení vlaků do Netolic řeší nízké tržby, ne koncepci :..

810.470 + 810, Kořenov, foto: Puly České Budějovice/Netolice — Téma rušení tratí se v médiích propírá prakticky neustále od nástupu současného ministra dopravy Víta Bárty. Internetový deník iDnes v dnešním článku připomněl, že od března 2011 bude ukončen provoz regionálních vlaků mezi Dívčicemi a Netolicemi v jižních Čechách. Důvodem je nezájem Jihočeského kraje nadále provoz financovat, protože se jeví jako trvale ztrátový. Poměrně nekoncepční přístup k objednávání regionální dopravy již přitom JČK dokázal na trati České Budějovice – České Velenice – Gmünd NÖ, ale také objednávkou pro příští rok na trati Tábor – Bechyně. Trať Dívčice – Netolice tak může být jen dalším příkladem v řadě. „Dráha se ruší na základě žádosti ministerstva dopravy. My jsme ji akceptovali, protože vlaky jsou tam dlouhodobě nevyužité,“ uvedl pro iDnes náměstek hejtmana pro dopravu Martin Kuba. Vytíženost je tedy podle kraje ekonomický ukazatel, který ovlivňuje objednávku veřejné dopravy. Pokud je nízká, neměly by se nejdříve hledat důvody?

Netolická referentka iDnesu potvrdila, že by „stačily tři páry vlaků s dobrým jízdním řádem, aby se jimi dalo cestovat do práce a do škol. Teď jich tu sice jezdí sedm, ale jejich jízdní řád skoro nikomu nevyhovuje.“ Ráno už lidé vlakem nejezdí vůbec, protože první spoj je v Českých Budějovicích až 7.28, kdy už většina musí být hodinu v práci. Nabízí se tedy otázka, kdo objednal tolik vlaků v časech, které potenciálním cestujícím nevyhovují?

Koordinaci dopravy v kraji za hejtmanství obstarává společnost JIKORD, která také poptala bez výběrového řízení železniční dopravu u Českých drah. Na to, zda si kraj či koordinátor předem vypracoval průzkum poptávky před uzavřením smlouvy s ČD, se ani nemusíme ptát. Z jednoho z dřívějších prohlášení kraje se můžeme dozvědět, že Jihočeští nemají ke statistikám cestujících přístup – jedná se totiž o smluvně utajovanou informaci Českých drah. Z pohledu objednavatele dopravy je taková situace přinejmenším zarážející – třeba ve Spojeném království jsou všechny podobné statistiky povinně zveřejňovány v rámci projektu Data Gov UK. V čem jsou informace o jihočeských cestujících tak tajné, že do nich nemůže nahlédnout ani subjekt, jenž cestující přímo zastupuje?

V této souvislosti se opět nabízí slovní spojení dopravní koncepce — ta ministerská je nám slibována k Vánocům a podle dosavadních aktivit MD to vypadá tak, že regionální doprava v ní obsažena nebude. V té ale patrně nemá jasno ani Jihočeský kraj, který své možnosti zredukoval pouze na sedm párů osobních vlaků, nebo raději nic. Stávající počet spojů přitom byl prezentován jako nejlepší varianta pro obyvatele Netolic a okolních obcí. Kvůli navýšení počtu vlaků do Netolic byly dokonce zredukovány výkony v relaci České Budějovice – Protivín, která má podle našeho odhadu potenciál jako silná regionální linka. Březnový škrt na trati 193 ale ani protivínské lince nijak nepomůže.

Začátkem května 2010 oslavila trať 193 Dívčice – Netolice výročí 115 let od zahájení provozu. V Prohlášení o dráze 2010/2011, vydaném SŽDC, je vedena jako provozní regionální trať, takže minimálně do 10. prosince 2011 na ní mohou případní zájemci objednávat i zvláštní vlaky. Na rozdíl od desítky jiných nebyla zahrnuta do seznamu tratí navržených ke správnímu rušení, které bylo narychlo spuštěno kolem letošních komunálních voleb. Samotný JIKORD připouští, že by mohla být v budoucnu převzata do krajských rukou, ale o této možnosti se na hejtmanství neuvažuje.

Zdroj: MF Dnes/iDnes, JIKORD, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 2.12.2010 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád Komentáře

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel chio 
03.12.2010 (9:01)  
Koncept troch párov vlakov denne (ideálne len v pracovné dni) perfektne nahráva do karát individuálnej doprave (hlavne tam, kde je minimálna autobusová doprava). On totiž vychádza z predpokladu, že ľudia cestujú akurát do práce a z práce a zvyšok času sedia na zadku doma. To dnes tak akosi neplatí. Inými slovami, pokiaľ chcú cestovať aj v inom čase, musia mať auto. Ale pokiaľ mám auto a vrážam do neho nezanedbateľné množstvo peňazí (daň, opravy, poistenie), prečo by som ho nevyužil aj na cestu do práce? Oproti takému priemernému šukafónu je auto pohodlnejšie, väčšinou rýchlejšie a argument úspory je chabý (v tomto prípade ide naozaj len o benzín, zvyšok musím platiť tak či tak, pretože by som sa nikde nedostal). Navyše posledné zimy ukazujú, že v kalamitnej situácii je železnica rovnako problematická ako cesty.

Teda lokálky majú šancu prežiť, ale systémom "tri páry vlakov denne v pracovných dňoch" nie.
03.12.2010 (8:38)  
Dovolím si vnést trochu světla k tvrzení, že kraj nemá k dispozici frekvenční data od dopravce. Vizte větu "Z jednoho z dřívějších prohlášení kraje se můžeme dozvědět, že Jihočeští nemají ke statistikám cestujících přístup – jedná se totiž o smluvně utajovanou informaci Českých drah. " v článku výše a porovnejte s článkem platné smlouvy mezi Jihočeským krajem a ČD, který cituji níže:


Článek XV.
Poskytování informací
1) Dopravce se zavazuje poskytovat objednateli výstupy z pravidelných frekvenčních průzkumů ve vlacích, které jsou předmětem závazku této smlouvy, a to v členění podle jednotlivých dnů. Dopravce se zavazuje tyto frekvenční průzkumy provést alespoň třikrát za období platnosti jízdního řádu po dobu alespoň 10 navazujících dnů. Dopravce poskytne objednateli tato data nejdéle 3 měsíce po provedení příslušného frekvenčního průzkumu.
2) Dopravce předá data podle odst. 1) tohoto článku v elektronické podobě.
3) Objednatel se zavazuje, že neposkytne údaje poskytnuté dopravcem podle odst. 1) tohoto článku bez předchozího souhlasu dopravce třetím osobám. Objednatel si však vyhrazuje právo zveřejnit údaje poskytnuté podle odst. 1) v případě konání nového výběrového řízení na příslušnou linku/spoj po ukončení této smlouvy.


O tom, že něco není v pořádku, si jistě udělá závěr každý sám.
registrovaný uživatel Kakov 
03.12.2010 (8:31)  
Busman:
presne tak mluvite mi z duse, bohužel u nas se vse rusi ad hoc bez jakehokoliv rozmyslu a koncepce to je prave ta chyba,

podle me velkou roli v tom hraje způsob uvazovani podnikatelskych politiku (ODS+TOP09) "k cemu je verejna doprava, kdyz ja jezdim autem...... k nicemu, protoze ja jezdim autem"
registrovaný uživatel Busman 
03.12.2010 (8:20)  
Rušení lokálních tratí má smysl jedině, když v daném území existuje koncepce veřejné dopravy. Když vím, jaké linky chci provozovat v půlhodinovém, hodinovém, 2-hodinovém taktu, jaké "dle potřeby", jaké jen v pracovních dnech, které také o víkendu, pak tuším, kde je lepší vlak, kde bus. Páteřní linky, přípojné linky, doplňkové linky. Když znám sílu přepravních proudů a jejich potenciál.

Nejhorší jsou řešení ad hoc. Zrušíme vlaky a pošlem tam 2 páry busu obsluhující vesnice v pořadí, v jakém vede trať. To ne, lepší 810 než nic. Zvlášť, když na těch 810 a 814 stojí a padá veškerá dopravní obslužnost, zejména o víkendu. To není jen hrdlořezství železnice, to je hrdlořezství systému veřejné dopravy.

Místní situaci neznám, ale obecně řečeno, pokud chtějí Netolice rušit, pak jedině v rámci širší koncepce, protože je nutno je nahradit plnohodnotnou, taktovou autobusovou dopravou min. do ČB. Nikoli stylem, aby se vlk nažral a koza zůstala celá.
registrovaný uživatel Neaerthon  mail  
03.12.2010 (7:50)  
Jo, dřív sme tratě stavěli, až sme byli velmoc teď je prozměnu ničíme. Tenhle hezky citát jsem našel na http://www.zeleznice.vanovi.net/index.html. Stránka o zruš trati Křimov-Reitzehain:
Význam dopravního systému zpravidla pochopíme až v době,
kdy díky našemu nezájmu zanikne.
03.12.2010 (7:41)  
Stejně zavádějící jako "ztráta" je i slovo "dotace".
Firma, která pro stát nebo kraj železnici/silnici postaví (opraví), dostane za to "platbu za vykonanou práci".
Firma, která tam pak pro stát nebo kraj jezdí, dostane za to "dotaci".
Z porovnání těchto dvou výrazů pak člověku vyjde, že stavební firma si na sebe dokáže vydělat sama, zatímco dopravce je neschopný mamlas závislý na veřejných financích.
registrovaný uživatel Sim 
03.12.2010 (6:11)  
Důvodem je nezájem Jihočeského kraje nadále provoz financovat, protože se jeví jako trvale ztrátový.

Unika mi neco? Pokud se nepletu, krome potemkina jsou vsechny vlaky na nasem uzemi dotovane a tedy trvale ztratove ... to je podle tohoto pravidla zrusime vsechny? A vsechny autobusy, spravu silnic a zeleznic, ale treba i hasice a zachranku nebo policii ... a koneckoncu i zastupitelstvo kraju, vcetne Jihoceskeho ... protoze vsechno jsou to organizace napojene na jednosmerny penezovod.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
02.12.2010 (23:27)  
SMall42: ano, to je skutecne legitimni otazka.
Ma se opravdu udrzovat trat se tremi pary osobnich vlaku denne?
Neni lepsi provoz a posleze trat rovnou zrusit?
Dlouhodobe zastavam nazor, ze nikoliv. To, ze v soucasnosti je vuci lokalni zeleznicni doprave tragicky negativni koncepce statu neznamena, za tomu tak bude vecne. Lokalni trate v rukou sdruzeni obci by mohly prosperovat za stavajici nebo mensi prostredky pomerne dobre. Priklady uz mame a ze stavajicich zeleznicnich hrdlorezu je mi zle...
registrovaný uživatel SMall42  mail  
02.12.2010 (23:14)  
Mám dojem, že existující na některých místech v Polsku systém, v kterém na trati je pouze tragicky nízký počet vlaků, byl tady dlouhodobě kritizován nebo dokonce zesměšňován. Jak to, že teď, v případě české lokálky, se ho nabízí a ironizuje, proč ho nikdo v JČK nevymyslel?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko