Aš/Selb — Již několikrát zvažované obnovení pravidelného provozu na trati mezi Aší a bavorským Selbem během posledního měsíce nabývá zřetelnější obrysy. Sporadická vozba nákladních vlaků zde byla ukončena zhruba v polovině 90. let a poslední osobní vlak po této trati projel již v padesátých letech minulého století. Do povědomí veřejnosti se dostal zejména spoj 3717 jako Vlak svobody. Ten bez zastavení v Aši projel se 110 cestujícími přes přísně střeženou státní hranici do tehdejší SRN. Tento incident následně výraznou měrou přispěl k vytrhání kolejí na mnoha přeshraničních tratích. Příhraniční trať je jednou z celostátních drah, které SŽDC požaduje po ministerstvu zrušit i navzdory těmto plánům. V pátek však bylo správní řízení přerušeno — právě díky poptávce po obnovení provozu do Bavorska.
Opakované snahy o znovuobnovení provozu zatím vždy narážely spíše na nezájem sousední strany, města Selb a bavorských ministerských úředníků. Nedávno se však situace obrátila a zemský rada okresu Vogtland Tassilo Lenk informoval, že společnost Vogtlandbahn má zájem provozovat vlaky mezi Aší a Selbem v hodinovém intervalu. Prostředky na obnovu zchátralé a řadu let nepoužívané infrastruktury by měly být čerpány ve výši 50 procent z finančních dotací EU, přičemž největším problémem bude úsek před samotným městem Selb, kde několik desítek metrů kolejí ustoupilo stavbě silničního obchvatu. „Zprovoznění železnice finančně podpoří i město Selb. Podmínkou bylo, že města a regiony přispějí alespoň desetinou z celkových nákladů,“ sdělil zástupcům médií ašský místostarosta Pavel Klepáček. Zastupitelstvo Selbu již na projekt odsouhlasilo částku v přepočtu 8,6 milionu korun.
Obyvatelé Selbu, žijící v blízkosti zrušené tratě, paradoxně se znovuobnovením provozu nesouhlasí a vytvořili petici. „Zřejmě se jedná o lidi, kteří u trati bydlí a nechtějí přijít o svůj klid,“ domnívá se Klepáček. Německá strana se však i přes tuto překážku obrátila na české ministerstvo dopravy s žádostí o obnovení provozu. To se však původně chystalo zrušit dráhu v úseku Aš – Aš státní hranice, a to i navzdory zájemcům soukromého sektoru o převzetí tratě. Poté, co se ašská radnice o tomto kroku dozvěděla, odeslal tamní starosta jménem města za podpory karlovarského kraje a Správě železniční dopravní cesty nesouhlasný dopis. Děj poté nabral rychlý spád a dne 14. ledna 2011 bylo Ministerstvem dopravy ČR vydáno usnesení o přerušení řízení s účinností do 31. července 2011.
SŽDC poukázala na obsah dopisu předsedy Účelového sdružení Zweckverband ÖPNV Vogtland. Ten v textu sdělil, že Bavorská železniční společnost (BEG) je připravena na zmíněný úsek mezi Selbem a Aší objednat hodinový takt regionálních vlaků. To je totiž také základním předpokladem realizace přímého železničního spojení z německého Hofu do Chebu. Nezbývá, než pevně doufat, že jednání mezi českou a německou stranou budou mít jen pozitivní výsledky, díky nimž osobní vlaky mezi Aší a Selbem opět vyjedou…
Zdroje: iDNES, Wikipedie – Aš, město Aš, Usnesení MD ČR (PDF)
Incident? (význ. ciz. sl.: nepříjemná událost) No to snad ne?! Nazývat incidentem něco, co napomohlo desítkám lidí začít lepší život za hranicí, to odmítam. Navíc se nikomu nic nestalo... Narozdíl od útěku jiných.... A to že to napomohlo trhání přeshraničních úseků je věc zcela vedlejší. Stejně by byly dnes nesjízdné.
Jinak na celý projekt jsem velmi zvědav. Pokud by se to povedlo byl bych rád, ale nutno si říct na rovinu, že to bude boj o každého cestujícího.
K věci - Domnívám se, že je správně, aby na silných relacích jezdili cestující pokud možno bez přestupu. Tedy například Aš město - Cheb. Možnost přestupu na bus u nádraží je jistě pěkná pro ty, co jedou z okolí města (např. Hranice, ale i odněkud mimo trať) autobusem, který je tak "protáhne" přes celé město na vlak. Jinak to ale zřejmě vidí ti, kterým by ten vlak mohl jet přímo rovnou z (od) centra. A ze zastávky je do kilometru většina města, z nádraží nikoli - proto si myslím, že ukončení vlaků od Chebu v Aši (popř. pokračování do Německa, což je z pohledu města Aš totéž) by bylo chybou.
Na tohle opravdu nemusím být místní, nezlobte se.
uprimne receno nechapu, proc delali betonove zabrany kdyz vykolejka je k tomuto ucelu dokonale a jednoduche zarizeni
Leda snad kdyby se jezdilo Hof - Aš (hl.n.) a jako dnes Cheb - Aš město (přípoj v "Aši"). Jenže pak zase padá kouzlo přímého spojení z Německa na Chebsko...
Takže nějakého opravdu dobrého řešení (aspoň na naší straně) bychom se dočkali v případě, kdy bude vybudována spojka od Německa do zastávky (dopravny?) Aš město a od Německa do Chebu se pojede úvratí.
Z Aše se jezdilo v Plössbergu přímo do Hofu, do Stadtu se jede úvratí.
Railfort : zábrany byly fakticky všude, co bylo v Aši nevím, v Šatově byla betonová otočná "závora" (byla vidět po obnovení provozu - tuším ještě v prosinci 1989), v Břeclavi - hláska Pohansko, v Pomezí nad Ohří, v Devínskej Novej Vsi, Železné Rudě - dopravna Debrník byly výkolejky, klíč měl službu konající velitel pohraniční roty.
Co bylo v Horním Dvořišti a Českých Velenicích, o tom nemám ani ponětí, v principu to mohlo fungovat podobně ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.