..: Výběrové řízení na pronájem motorových jednotek pro ČD :..

Nová motorová jednotka Pars nova, foto: EightyFour Praha - České dráhy po více než ročním prodlení vypisují dvě nová výběrová řízení: první z nich je určeno na pronájem osmi nových nízkopodlažních motorových jednotek, druhé pak pro nákup 100 ojetých osobních vagonů pro dálkovou dopravu. Oba tendry byly avizovány ze strany dopravce již před více než rokem, teprve nyní však dochází k jejich realizaci. Motorové jednotky by přitom měly začít po českých kolejích jezdit již o letošním podzimu.

Pronájem osmi nových motorových jednotek

Desiro, Hergatz, foto: Tomáš Kubovec Dráhy poptávají pronájem celkem osmi alespoň částečně nízkopodlažních jednotek, které plánují nasadit na rychlíky z Prahy přes Kladno do Rakovníka a z Prahy přes Příbram a Písek do Českých Budějovic. V současnosti jsou na tyto spoje nasazovány modernizované motorové soupravy, složené z vozů řad 854, 054 a 954.2 s oddílem první třídy do Rakovníka, resp. dieselelektrické lokomotivy řady 749 jen se dvěma vozy do Českých Budějovic. „Současný provoz těžké a výkonné lokomotivy se dvěma vagóny je poměrně nákladný, proto chceme tyto soupravy nahradit lehkou a energeticky úspornou motorovou jednotkou,“ uvádí ředitel odboru kolejových vozidel ČD Rostislav Novák. Dráhy se však místo nákupu nových jednotek rozhodly jen pro jejich pronájem. Toto rozhodnutí Novák zdůvodnil slovy: „V současné době nemáme na tyto spoje uzavřenou dlouhodobou smlouvu, díky které bychom mohli přímo nakoupit moderní soupravy. Jízdní řád v tomto případě chystáme vždy na následující rok, proto by nebylo vhodným řešením rovnou nakoupit soupravy v hodnotě kolem 80 milionů Kč za kus. Tak jsme zvolili cestu pronájmu, která je například v Německu poměrně obvyklá.“

Novák dále upřesnil, jaké požadavky budou při výběru kladeny. Má jít o šestiletý pronájem osmi souprav moderních vozidel, která jsou dnes běžně na dopravním trhu k dispozici: „Požadujeme minimálně částečně nízkopodlažní soupravu s rychlostí do 120 km/h a s dostatečným výkonem, aby souprava zvládala současné jízdní doby na jednokolejných tratích. Uvnitř musí být k dispozici prostory pro vozíčkáře, bezbariérové sociální zařízení a také místo pro jízdní kola. Jednotka musí být také schválená pro provoz v České republice, aby s ní mohl být zahájen provoz ještě letos na podzim.“ V současnosti tak v úvahu připadají jen jednotky Desiro Classic, které těmto parametrům vyhovují a jsou již v současnosti schválené pro provoz na síti SŽDC.

100 vagonů pro dálkovou dopravu - konec čekání?

Prototyp Bmeer ČD (Bimz DB), foto: ČDTento nákup České dráhy plánují již více než rok. Po prvních náznacích o možném uzavření kontraktu a pokusné rekonstrukci německého vozu Bimz na prototypový vůz Bmeer však jednání s německou stranou zkrachovala na nevyjasněných právních a ekonomických podmínkách, kde podle vyjádření Českých drah nebylo jisté, zda-li po ukončení kontraktu budou vozy skutečně v jejich majetku. V současné době však dráhy již mají připraveno nové výběrové řízení na nákup stovky používaných rychlíkových vozů, které mají nabídnout vyšší komfort cestování než současné rychlíkové vagony Českých drah, vyráběné v 70. a 80. letech. Jedním z požadavků na tyto vozy je i možnost jejich provozu rychlostí až 160 km/h. V poslední době se v souvislosti s tímto nákupem kromě vozů Bimz DB mluví také o vozech Corail SNCF, které by také mohly být nabídnuty k odprodeji pro České dráhy.

Ostatní probíhající kontrakty

Řídicí vůz řady 954. Výrobce ParsNova, foto: Jaroslav CharvátKromě dvou výše zmíněných výběrových řízení v současnosti u Českých drah probíhá několik dalších kontraktů na dodávku nových, či modernizaci stávajících vozidel. Jedná se například o probíhající výběrové řízení na modernizaci motorových vozů 810 a přípojných vozů řady 010 na 68 dvoudílných, částečně nízkopodlažních jednotek a poptávkové řízení na dodávku řídících vozů pro klasické vlaky. Zároveň již probíhají kontrakty na dodávky elektrických jednotek CityElefant (celkem 60 kusů) a modernizaci 6 starších bufetových vozů BRm/BRcm na klimatizované vozy 1. třídy s bistrem řady ARmpee. Těchto šest vagónů by mělo být v provozu již v jízdním řádu 2010, který začne platit v polovině prosince letošního roku. Nedávno byly také vyhlášeny výběrová řízení na modernizaci všech 37 kusů motorových vozů řady 842 a dodávku dalších 12 kusů řídicích vozů řady 954. Obě tato výběrová řízení byla však pro nezájem zrušena. Dodávku vozů 954 pro České dráhy nicméně nedávno opět avizoval šumperský závod Pars nova, člen skupiny Škoda, kterému tak zakázka byla zřejmě nakonec přidělena bez výběrového řízení.

Zdroj: České Dráhy, ŽelPage


JiříK. | 28.4.2009 (14:23)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
13.05.2009 (11:50)  
Michal Bláha > me v tehle souvislosti potom napada ... neni vhodne resit i neco jineho, nez jen obraty ostre nebo s rezervou? Preci jen, z pohledu cestujiciho ... pokud nekam dojedu s petiminutovym zpozdenim (a neujede mi pripoj), co se stane, proste to prekousnu, zvlast kdyz by to bylo jednou za cas... pokud ale za cely den na danem rameni nedojede ani jeden vlak vcas, nestalo by za to prehodnotit jizdni doby? I za cenu toho, ze by se zjistilo, ze to nevychazi do taktu a musi se to resit v sirsich souvislostech?
06.05.2009 (14:48)  
Jen dvě poznámky:

K jízdním dobám: Při závaru u Čerčan jezdící čtyřvozové rychlíky nekrátily na trati 200 ani minutu.

souhlas s tim, ze je vse mozne resit ostrym obratem se zalohou v podobe starsi klasicke soupravy - samosebou za predpokladu, ze vse bude fungovat tak jak ma. Ovsem otazkou pak zustava, jak by se resilo nasazeni zalohy z hlediska obehu.

Včera ani dnes jeden z dopoledních rychlíků do ČB nedojel. Bylo to řešeno vysláním náhradní soupravy z ČB a mimořádným přestupem v místě, kde se turnus a náhrada potkaly. Je to nejjednodušší řešení, jak nezpožďovat obrat a zároveň jezdit turnusovou soupravou.
registrovaný uživatel Sim 
06.05.2009 (10:39)  
DJ > souhlas s tim, ze je vse mozne resit ostrym obratem se zalohou v podobe starsi klasicke soupravy - samosebou za predpokladu, ze vse bude fungovat tak jak ma. Ovsem otazkou pak zustava, jak by se resilo nasazeni zalohy z hlediska obehu.

V prvni chvili dojde k situaci, ze Desiro nedojede do CeBudek vcas a misto nej nasadi soucasnou soupravu loko + 2 vozy. Cestujici si samosebou muze vybrat, jestli pojede horsi soupravou ale vcas, nebo si pocka na Desiro - ale na ktere? Predpokladam, ze to zpozdene Desiro po prijezdu postavi na odstavnou kolej jako zalohu do doby, nez se na obehu vrati puvodne zalozni souprava loko a vagonu. Takze pokud si chce nekdo pockat na Desiro, jede az dalsim spojem, coz pochybuju ze nekdo dobrovolne bude delat.

Dalsi vec je cetnost takovychto zpozdeni - pokud by k nasazeni zalohy v CB dochazelo cca 1x za tyden, da se to prezit, pokud by to ale bylo kazdy den, uz by me to jako cestujiciho urcite nepotesilo, byla by to podobna loterie jako dnes. A jako zakaznika by me samosebou tesilo mnohem vic, kdyby na zaloze stala jedna jednotka navic, o to vic v pripade, ze by tim vznikl cas i na takove veci, jako je vycisteni toalet a doplneni papiru.
registrovaný uživatel DJ 
05.05.2009 (12:45)  
MZ: Vaše názory se zase shodují s názory spousty lidí, která nezná pojmy jako efektivní nakládání s majetkem, nebo nezná problematiku odpisů. Každý má něco.

Opakuji ještě jednou - pokud ta Desira opravdu budou zakoupena, tak musejí být intenzivně využívána. ČD za ně budou platit stejnou částku za pronájem, ať jim budou stát v depu, nebo ať s nimi ujedou třeba 1000 km denně.
Obrat 23 minut v ČB je v rámci možností dostatečný, zejména pokud u toho Desira nebude potřeba žádné přepřahání, jako je teď potřeba u klasických souprav. Rozhodně není nutné kvůli tomu pronajímat za ne úplně nízkou částku další jednotku navíc.
Ale jak jste uvedl - když už by se mělo mermomocí trvat na nějaké další záloze, tak ať je tou zálohou nějaká starší souprava (a předpokládám, že tomu tak - v případě, že se ta Desira opravdu koupí - bude).
02.05.2009 (19:40)  
DJ : vaše názory se až příliš nápadně shodují s mnohými názory TOP manažerů ČD, kteří sice nikdy nebyli z hlediska zákona o dráhách "osobami odborně způsobilými" a o praktickém provozu ví asi tolik, že výpravčí vypravuje vlaky plácačkou ..., leč rozhodují.
Podle toho to pak vypadá.
Pokud máte alespoň elementární znalosti o praktickém drážním provozu a jakýsi pud "provozní sebezáchovy", tak prostě na určité obraty nepůjdete, pokud máte osobní odpovědnost za výsledek. Osobní odpovědnost nese jednak "bezvýznamný" zpracovatel oběhů a pak vrchní přednosta depa, kteří také putují na kobereček, když se něco nedaří nebo se v tom koupe provozní náměstek, vedoucí provozu, vedoucí strojmistr, případně v případě aktuálního pr;švihu strojmist ve směně.
Pánové z vrcholového vedení ČD oplývající "hraběcími radami" odpovědnost nemají, protože se vždycky vymluví na to, že oni tomu nerozumí.
Odkazy na jízdní řád a na to, že zpoždění jsou mimořádnosti jsou oblíbené tlachanice těch, kdo tomu moc nebo vůbec nerozumí.
Já jsem před nějakými 30 lety neustoupil požadavku "neodpovědných" na hodinový obrat lokomotivy u rychlíku v Přerově.
"Zaplatil" jsem za to zvýšením turnusové potřeby o jednu lokomotivu a nelibostí strojmistrů, kterým klesla záloha o jednu lokomotivu. V konečném důsledku to mělo výhod v tom, že v Přerově se točily lokomotivy "přes obrat", takže jsme tam měli v jakési záloze stále jednu lokomotivu a navíc pou to šlo měl strojvedoucí v obou částech směny stejnou mašinu. Mít mašinu v ruce, je pro neznalé nesmysl, ale z hlediska té mašiny a praktického dopadu na provoz a tedy spolehlivost a spokojenost zákazníků je to velice podstatné.

Ne nadarmo si SBB drží na mnoha místech v provozním stavu (se zvednutým sběračem) elektrické jednotky staršího data výroby a nějakého strojvedoucího na hotovosti, takže mohou v podstatě bez větších problémů nahradit pravidelný zpožděný vlak. Ne nadarmo se drží provozní záloha "pendolin" v Ženevě, Lausanne, Baselu, St.Gallen, Zürichu, možná i Biel/Bienne, takže zase nemají problém s náhradou zpožděného vlaku ICN náhradní soupravou.

Farkač Karel : myslím, že byste měl začít s požadavkem na vysvětlování na Hradě. Právě výroky současného nájemníka v době, kdy dělal federálního ministra financí a později - po volbách v červnu 1992 předsedu české vlády vedly k začátku upadání tehdy ČSD, dnes ČD. Ministr dopravy (jmenován 30.12.1992) Jan Stráský (nejlepší Klausův ministr), který "měl vláčky rád" prohlásil, že ČD budou ve stavu pokračujícího chátrání ...

Pikehead : ony na tom ty Bardotky zase tak špatně nejsou. Za dobu od prosince 2008 jsem v přehledu mimořádností zaznamenal velice málo případů, kdy by "budějovické" rychlíky byly zpožděny z důvodu závady na lokomotivě. Klasickou neschopnost, kdy musela přijet pro vlak pomocná lokomotiva prakticky pouze jednu. Pendolina jsou na tom při vzájemném srovnání mnohem hůře.
30.04.2009 (20:43)  
a objednaly drahé loko 380, které by se daly pořídit z dovozu za menší cenu

Mohu vědět jaké?
30.04.2009 (19:08)  
Ty reci o tom, ze pokud nebudou Desira co nejdriv, tak se hodne brzo rozsypou vsechny zbyly Bardoty, jsem slysel taky... Kolik jich fakticky zbyva presne netusim a kolik jich je opravdu potreba taky ne. Ja potrebuju jen 3 na Pacifik. :)
30.04.2009 (18:52)  
AD-DJ:
O současném generálním řediteli jsem nepsal. Ten jen zdědil současné vrakoviště. Možná, že mohl ovlivnit loko 380, to ale záleží, jak byla sepsána smlouva.
Ještě k ČB. V současnosti se práce na IV. koridoru už dostaly do obvodu stanice, jak jsem se jednak dočetl v denním tisku a dokonce viděl na vlastní oči při dvou cestách a také na Babitronu je vidět, že téměř každý den některý z pražsko-příbramsko-českobudějovických rychlíků přiveze nějaké nemalé zpoždění, které se automaticky přelévá do jeho zpětné jízdy. Například dnes, právě v tuto dobu (v 18.50) má R1253 106 minut sekeru. Problém je v tom, že v ČB patrně nemají náhradní soupravu a tím, jak už jsem předeslal, se zpoždění přelévá i do odjezdů z ČB. Je to jako v začarovaném kruhu. FRK
registrovaný uživatel DJ 
30.04.2009 (18:25)  
Ty obraty v ČB ani tak "ostré" nejsou, 23 minut nepovažuji za ostrý obrat. Pokud by na těch rychlících byla nasazena jakákoliv vratná souprava, tak se dá jet zpátky směrem do Prahy teoreticky za nějakých 5 minut po příjezdu do ČB.

FRK: S těmi vozidly souhlasím, a asi se ta vozidla budou "sypat" čím dál tím víc.
Ale je myslím zřejmé, že zdaleka ne vše bude nahrazeno novými vlakovými soupravami. Prostě někde přijdou ke slovu autobusy.
Ale stejně tak myslím, že ani současný generální ředitel a jeho náměstci, ani jejich předchůdci nejsou kouzelníci, takže peníze vykouzlit neumějí, a i proto je stav vozového parku tam, kde je.
30.04.2009 (17:58)  
Ostré obraty vlaků z Prahy přes Příbram jsou v Českých Budějovicích přímo tragedií. Přiveze-li vlak od Prahy 60 minut zpoždění, tak se zpět vrací opožděn na odjezdu z ČB 55 minut, ale jen když se místní výpravčí snaží a ESA 11 také.
To, že nejsou vhodné soupravy na tyto vlaky by nám měli vysvětlit předchozí ředitelé Odboru kolejových vozidel, ekonomičtí náměstci generálních ředitelů a minulí generální ředitelé, kteří se tak "dobře" starali o plnění povinností při správě svěřeného majetku. Jde o to, že řada vozidel, jak hnacích, tak tažených, jsou za svou životností a je jen otázkou času, kdy začnou nenávratně kolabovat a nebude za ně náhrada a České dráhy začnou omezovat počet spojů, protože nebudou mít čím jezdit!!! Hlavně že si ČD pořídily prodělečné soupravy 680 a objednaly drahé loko 380, které by se daly pořídit z dovozu za menší cenu. FRK
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko