..: On-line: jízdní řád 2010 přichází :..

ikona ŽP, foto: CSPSV Síť SŽDC/Praha/Brno/Olomouc/Bratislava — (Konec 18:00) Zazvonil zvonec a on–linu je konec. Za celých 36 hodin našeho sledování nedošlo k vážnějším komplikacím na sítích SŽDC a ŽSR, většina vlaků jede na čas, s drobným zpožděním nebo naopak náskokem. V České republice je jediným opozdilcem EC 102 Polonia a na Slovensku R 608 Kúpele Lúčky, který bohužel usmrtil osobu v kolejišti. Od redakčního kormidla se s vámi pro dnešek loučí Josef Petrák, děkujeme všem z redakce i čtenářům, kteří přispěli informacemi či fotkami nebo nabídli pomocnou ruku při psaní zpravodajství. Vám čtenářům děkuji za přízeň a možná za rok na shledanou při další relaci.

(17:45) Zatímco EC 105 Sobieski z Varšavy do Vídně překročil hranice s třičtvrtěhodinovým zpožděním, protijedoucí EC 102 Polonia z Villachu do Varšavy opustila Českou republiku téměř včas. Polonia, stejně jakou Vindobona, je nový mezinárodní spoj, který zajíždí až na jih Rakouska. V 17:44 z Pardubic vyjel také R 253 Orlice. Po mnoha zastávkách regionálního charakteru na Pardubicku bude přes Letohrad a Lichkov pokračovat do Wroclavi. Na spoji je turnusována polská lokomotiva EU 07. Tím začíná výraznější zajíždění této řady na české území. Během pobytu v Pardubicích odveze také několik osobních vlaků mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, popř. Jaroměří – například Os 5606 nebo Os 5661. V tuto minutu vyjíždí poprvé z Bohumína také IC 540 s pro Ostravsko známým jménem Landek. Stejně, jako jsme před cca. hodinou zmínili Zr 1904, i Zr 1906 Slanec z Humenného do Košic si zaslouží pozornost. Ode dneška je tento „typicky studentský“ spoj, co do řazení, výrazně zkvalitněn. Místo klasických koženek jsou řazeny nejmodernější slovenské vozy Bmpeer. Z Humenného vyjíždí v 18:41.

(17:15) Za minutu by měl na holešovickém nádraží zastavit EC 177 Johannes Brahms. (Pokud si nepodrží svůj 2minutový náskok, který měl v Nelahozevsi.) Stejně jako ranní EC 378 veze také 4 přímé vozy do Bratislavy. Tedy dle vyjádření ZSSK adekvátní náhradu za jednotku 680, která byla na spoji SC Slovenská strela do včera turnusována. U ranního spojování souprav EC 278 a EC 378 se v praxi ukázalo, že konstrukce jízdního řádu dává pouze nedostatečných 7 minut pro manipulaci v Břeclavi. Pobyt se o 10 minut prodloužil. Uvidíme, jestli je v opačném směru 14 minut pobytu dostatečných. S mírným zpožděním do Zwardoně dorazil R 334 Skalnica. Dnes by na něm měla být poprvé nasazena polská pantografování jednotka ED 72 namísto klasické soupravy ZSSK s lokomotivou řady 162 Českých drah. Po 20minutovém pobytu bude pokračovat do Katowic.

(16:40) Včera ještě EC 100/101 Jóže Plečnik do Salcburku, dnes se vrací jediný vlak vyšší kvality v jižních Čechách z Rakouska jako IC 100 Anton Bruckner z Lince. Do Rybníku dorazil s 3minutovým náskokem. Na podzim zveřejnily ČD v tiskové zprávě, že v Linci české cestující nově vítá a informuje staniční hlášení také v českém jazyce. Podobnou výsadu mají slovensky mluvící cestující ve stanici Wien Südbf., a to snad i po jejím téměř kompletním uzavření. Spoje z Bratislavy do této stanice zajíždějí i nadále. Na Slovensku krátí po minutách své hodinové zpoždění R 608 do Bratislavy. Se sedmi minutami se z Humenného do Košic blíží Zr 1904 Ondava, který veze přímé vozy do Budapešťi.

(16:10) EC 149 Jan Perner opouští pražské hlavní nádraží a směřuje přes Ostravu do Žiliny. Po několika měsících je to první spoj s tímto názvem, který jede do Žiliny přímo. Z důvodu výluky a výrazného zpožďování se totiž v Bohumíně od července muselo přestupovat do náhradní výlukové soupravy složené z vozů A150 + 3× B vedené v tomto úseku jako rychlík. Za 15 minut vyjede ze smíchovského nádraží také nově prodloužený rychlík R 623 Bečva do Vsetína. Počet a jména valašských rychlíků byly zachovány, jen ranní Vsacan vyjíždí z Hradce Králové hl.n. namísto Pardubic. Novinkou u Bečvy je také hnací vozidlo – peršing vystřídala lokomotiva řady 150.2. Z pražského hlavního nádraží se přes Nové Spojení vydá v 16:44. Souprava pro ranní R 625 Vsacan se do Hradce Králové dostane spolu s lokomotivou na vlaku R 957 z Prahy do Hradce Králové přes Poděbrady. Obnovuje se tak pravidelné zajíždění banánů na trati 231 a 020.

854.217, R 1161, Ústí nad Labem hl.n., 13. 12. 2009, foto: faigja (15:50) Po roční pauze se do Ústí nad Labem vrací také motorové jednotky řady 854. Turnusovány jsou na rychlících v trase Ústí nad Labem hl.n. – Liberec. Společně s nimi jezdí do Liberce ještě brejlovci řady 750 a motorové jednotky řady 843. Spoj R 1161, vedený hydrou 854.217 „Maruška“ před několika minutami včas dorazil do Liberce.

(15:15) Za pár minut, v 15:19, vyjede do Žatce ze zasněžené Moldavy v Krušných horách prodloužený Os 6519. V minulém jízdním řádu jezdil pouze do Mostu. R 609 Svatava, dříve R 619, vyrazil před několika desítkami minut z Chebu a míří na Chomutov. R 966 (dříve R 964) z pražského hlavního nádraží do Klatov. Na Slovensku registrujeme první zpožděný spoj – R 608 Kúpele Lúčky z Košic do Bratislavy. S 68 minutami opustil štrbskou stanici.

(15:00) Petr Borženský nám zaslal fotku dopoledního EC 136 a EC 103. Se sedmi minutami zpoždění projíždí Velké Leváre také spoj Bratislava – Praha, EC 274 Slovan. Minulý rok byl veden v této relaci pouze mimo letní sezonu a v létě nahrazen výletním rychlíkem Jadran do Splitu. Letos není Jadran v jízdním řádu uveden a pokud vyjede, tak pouze jako charterový spoj. Slovan pak měl být veden jednotkou řady 680 Pendolino jako klasické EuroCity, o čemž se uvažovalo po neprodloužení smlouvy na vlak SC Slovenská strela, ale nakonec je řazen klasickou soupravou z vozů ČD.

(14:00) Zatímco čtenáři marně diskutují nad datem spuštění nové verze webu Českých drah, www.cd.cz, stojí za to zmínit drobná vylepšení webu slovenských kolegů. Ten, po mnoha letech, ve vyhledávání konečně nabízí možnost „našeptávání“ a co více, při zadání stanice Trnava již není předvolena ta nacházející se v Chorvatsku, ale ta slovenská. Stejně tak Žilina je již správně předvolena. A na Slovensku zůstaneme. Stav dálkové dopravy na síti ŽSR je klidný. Právě do Bratislavy z Čierné nad Tisou dorazil R 604 Hodina deťom, dřívé známý jako Dargov. Je to jeden z mnoha spojů ZSSK s reklamními názvy. Párový R 605 MALL.SK zastavil včas v Liptovském Mikuláši. Obě soupravy expresu Odra, Ex 142 a Ex 145, se potkaly v Kysuckom Novom Mestě.

362.118, EC 103 Polonia, Otrokovice, 13. 12. 2009, foto: Petr Borženský (12:15) Načas do Bohumína přijíždí také EC 145 Odra, zatímco EC 144 Detvan včas odjel z Ostravy–Svinova směrem na Prahu. Nový jízdní řád přináší bez jediného páru dvouhodinový interval vlaků mezi Ostravou a Žilinou vedených po trati 320, a to i přesto, že tato trať, stejně jako slovenský úsek, je stále ve výstavbě. Po této trati zajíždí také páteční SuperCity Sprinter, ve kterém se hlásí cílové stanice také v polštině. Na trati najdeme také čtyři stanice, které mají nově v názvu své polské ekvivalenty; v polštině jsou také některé vysvětlivky na listech trati 320 v jízdním řádu SŽDC.

362.161, EC 136 Moravia, Otrokovice, 13. 12. 2009, foto: Petr Borženský (11:50) Jen krátce zmíníme ranní mimořádnost na trati 183. V úseku Plzeň–Valcha — Dobřany došlo k porušení celistvosti koleje a doprava byla od od 8:30 do cca 9 hodin částečně přerušena. Před Otrokovicemi se nachází načas jedoucí EC 136 Moravia, řazený výhradně ze slovenských vozů. V minulém jízdním řádu jsme v tomto složení potkávali vlak EC 132/133 Devín. Párový EC 137 ale z Bohumína nepojede jen do Bratislavy, ale až do Nových Zámků. Zaječím projel EC 75 Franz Schubert, ještě včera jako EC 73 jel do stanice Wien Südbf., dnes již pod novým číslem bude pokračovat až do Wiener Neustadt. Od 1. 2. 2009 by na něm být řazen také nový bistrovůz ARmpee. Pokud jedete rychlíkem z Brna přes Českou Třebovou do Prahy, pojedete nově po Novém spojení a můžete pokračovat až na Prahu–Smíchov. Ještě včera tyto spoje končily na hlavním nádraží. Rychlíky do Děčína také nově vyjíždí z Prahy hl. n. namísto z Prahy Masarykova n. Některé tyto rychlíky také mimo jiné dostaly i svá nová jména: Říp, Rádobýl, Milešovka, Střekov.

(11:40) K prohlédnutí je fotografie včerejšího posledních SuperCity 19 Slovenská strela do Bratislavy. Dnes tento spoj legendárního jména přijel přes Nové spojení již jako přívažek (tj. přímé vozy) na EC 378 Carl Maria von Weber, dva vozy z bratislavského kurzu pokračují na Ostseebad Binz. Dnes je první den, kdy přepřah vlaků do Německa probíhá v rámci úvrati na pražském hlavním nádraží. To se stává centrálním přestupním bodem.

(11:15) Dobré ráno či dopoledne všem. Z Černého mostu se redakčního kormidla opět ujímá navrátilec z Bratislavy, Josef Petrák. V noci bylo na síti mnoho přetahů souprav, zejména pro nové vlaky vyšší kvality. V Letovicích vzorný dvouřad pro ranní rozjezd osobních vlaků, souprava s vozy Bdtmee do České Třebové už z 2/3 v designu Najbrt. Na R 441 Excelsior pak 151.023. Co se událo dál?

Z terénu nám hlásí Filipo a Domin, který si na pozorování v Berouně dokonce přivstal. Os 7806 odjel z Berouna s 15 minutami zpoždění. Čekal na přípoj. Před devátou poprvé zaznělo hlášení o prodloužených osobních vlacích od Protivína. Vzhledem k výluce byl Os 7904 v úseku Beroun – Lochovice nahrazen autobusy. R 354 Franz Kafka projel dál na západ se zpožděním 35 minut, aktuálně má 20 minut v Chrástu u Plzně. Tento vlak, stejně jako R 351 Jan Hus ale jede ve zcela správném řazení. Ten první veze českou soupravu včetně vozů RIC 200, které na Plzeň pravidelně nejezdily několik let. Ten druhý je veden soupravou Arriva/ALEX.

(02:00) S příchodem nového grafikonu připravily dráhy i mnohé personální změny. Jednou, vcelku razantní, z nich projde dříve stanice, nyní výhybna Praha-Vyšehrad na trati 171. Ta se stává v pracovní dny nejfrekventovanějším nádražím v Praze, Středočeském kraji a možná i v rámci celého Česka. Elektromechanické zabezpečovací zařízení z předminulého století, přes 230 vlaků za 24 hodin je podle Provozního obvodu Praha hl.n. práce o víkendu a nočních pro jediného výpravčího. Zatímco v Hostivaři na trati 221 stejný provozní obvod zřejmě aplikoval pravidlo nepřímé úměry. Tak tedy počet vlaků zhruba stejný, jako při minulém GVD, avšak odedneška již ve dvou.

Personálním změnám neunikla ani noční směna v redakčním velínu. Nepůjde však o tak markantní zásah. I tak nicméně vyhlašujeme přerušení, či chcete-li výluku služby, která skončí s výjezdy prvních denních vlaků. Prozatím se s Vámi za redakci ŽelPage loučí a dobrou, nově grafikonovou noc přejí Lukáš Procházka a Vít Voráček.

(01:00) Pro dnešní den připravily České dráhy i jednu virtuální změnu. Mělo by dojít ke spuštění nových webových stránek Českých drah. Jejich novou součástí by měl být i cenový asistent, který by cestujícímu měl rychle a snadno pomoci najít nejvýhodnější jízdní doklad. Zatím ale adresa www.cd.cz nabízí starou verzi stránek. Stejně tak ani Babitron momentálně nenabízí aktuální informace o poloze vlaků. Proto přinášíme alespoň zde malý přehled polohy vlaků: R 401 Silesia (Přerov příj. 00:52), R 406 Chopin (Otrokovice průj. 01:11), R 408 Vltava (Ostrava hl.n. 00:52), R 409 Vltava (Třebovice v Č. průj. 01:04), EN 425 Slovakia (Dluhonice průj. 01:02; ve stanici Hranice na Moravě zastaví pro výstup cestujících), R 440 Excelsior (Přerov příj. 00:49), EN 476 Metropol (Vranovice průj. 00:54), R 471 Amicus (Č. Třebová) a EN 477 Metropol (Odb. Blatov průj. 01:05). A opomenout bychom neměli ani tradiční poštovní expres do Prahy, který dnes z Ostravy se 163.010 v čele jede jako NEx 50554 a v 1:33 projíždí Zámrskem.

(00:30) Pro začátek si shrňme některé změny, které nás čekají. Již ode dneška se do Šumperka ze Zábřehu vydají vlaky v elektrické trakci, pravidelný provoz vlaků v elektrické trakci je ode dneška zahájen i mezi Znojmem a Vídní. Na třetí trati z Lysé nad Labem do Milovic, která prošla také elektrizací, se vlaky v elektrické trakci rozjedou až od pondělí, neboť víkendový provoz je zajištěn motorovými vozy řady 810. Podle informací od šéfredaktora Josefa Petráka má EN 476 nyní 10 minut zpoždění a z Břeclavi ho potáhne taurus 1216.233. K další změně by také mělo dojít v Břeclavi. R 202 Chopin by totiž odtud měl odjet jako R 406 Chopin a po roční pauze zastavit opět v Přerově, avšak pouze pro výstup cestujících.

(00:00) Vážení čtenáři, právě jsme vstoupili do nového „železničního roku“ – jízdní řád 2009/10 vstupuje v platnost. Přejme si, aby nás v tomto novém roce čekalo co nejméně zpoždění a komplikací při cestování a naopak si přejme, aby nás čekalo co nejvíce pozitivních změn na českých, ale i zahraničních kolejích. V informování o různých změnách dnes budeme stále pokračovat v tomto on-line zpravodajství, které pro vás připravujeme, a na kterém se můžete podílet i vy. Ve zpravodajském velíně stále sedí Lukáš Procházka, který vám za několik minut přinese i první informace z nového jízdního řádu.

(23:30) R 209 Vltava vyrazil z Prahy hl.n. s mírným zpožděním. Zpoždění do 10 minut má také několik osobních vlaků na našem území. R 661 Rožmberk má v současnosti 11 minut zpoždění a „rekordmanem“ je EC 70 nyní již pouze s 21 minutami zpoždění v Českém Brodě. V Úvalech je momentálně Ex 140 Beskyd, který dnes jako poslední osobní vlak od Kolína zastaví v Praze–Vršovicích. Od půlnoci totiž budou, až na pár nočních výjimek, všechny vlaky do Prahy hl.n. vedeny přímo přes Prahu–Libeň.

SC 19 Slovenská strela, Bratislava hl.st., 12. 12. 2009, foto: Josef Petrák (23:00) Železniční nový rok se neúprosně blíží. Do jeho příchodu nám chybí hodina. Přesně ve 23:00 by do Moskvy měl naposledy vyrazit R 209 pod tímto číslem. Nově bude na síti SŽDC veden jako R 409. S posledním rychlíkem do Děčína se rozloučí stanice Praha Masarykovo nádraží. Bude jím R 788 s odjezdem ve 23:22. Od zítra se přesunou i děčínské rychlíky na pražské hlavní nádraží. V Havlíčkově Brodě ukončil ve 23:00 svou jízdu R 911. Zítra však touto dobrou bude ještě na své trase. Do Havlíčkova Brodu dorazí až o půlnoci, čímž poskytne cestujícím z Vysočiny pozdní noční spojení z Prahy. Ze Slovenska zdraví naše čtenáře Pepa Petrák. Hlásí odjezd jednotky 680.004 jako Sv 1. nsl 476 ve 22:46 z Bratislavy, která zda ukončila jízdu na vlaku EC 19 SC Slovenská strela.

(22:30) Dobrý večer všem čtenářům přeje z velína Lukáš Procházka. Situace ohledně zpoždění se stále víceméně nemění. EC 70 si drží zpoždění 31 minut a v současnosti přesně hodinové zpoždění má i R 765. K Bohumínu přes Přerov se také naposledy blíží R 661 Rožmberk. Ten od zítřka bude svou jízdu končit už na brněnském hlavním nádraží. Stejně tak i R 660 Rožmberk bude výchozí ze stanice Brno hl.n. Tato změna přinese ukončení vozby přímého lůžkového vozu WLAB z Českých Budějovic do Košic na tomto vlaku.

(21:55) Z Prahy právě vyjíždí R 471, dnes ještě ve starém čase avšak pouze do České Třebové. Ve 23:11 pak již vyrazí „správná“ souprava, která bude pokračovat již v novém čase a po trase přes Brno. Přetrasování Amica dochází ke zrušení jakéhokoliv nočního spojení Zlína a Otrokovic s Prahou. Navíc noční relace Vídeň – Praha se stává více než neatraktivní. Při cestovní době 23:11 - 6:22, resp. 22:08 – 6:15 tj. 7:11h a 8:07h, se člověk příliš nevyspí. Provoz na síti je vesměs klidný, rekordmany ve zpoždění jsou pouze dva spoje. Již jmenovaný EC 70, který si přes Letovice veze 35 minut a R 765 projíždějící na blok za R 357 Zbirohem se 64 minutami zpoždění. S končícím grafikonem se prozatím loučí i Vít Voráček, který pro Vás od odpoledne zprostředkovával čerstvé informace z provozu. Pomyslné žezlo v redakčním velínu přebírá kolega Lukáš Procházka. Pokud máte jakékoliv postřehy, i Vy máte prostor připojit se do on-line zpravodajství.

(21:30) Jako právě na Liberecku si teď připadají cestující „vychlazené“ náhradní soupravy od vlaku Sp 1932, který svou jízdu ukončil v Českých Budějovicích. Do Prahy pokračuje se dvěma vozy Bdt a pouze jediným Btee(!). Na R 207 je nyní k vidění trnavská rekonstrukce ve formě jednoho Bee a dvou dalších Bmee. Své loučení s většinou dálkových spojů prožívá i nádraží Praha-Holešovice. Ve 21:30 odsud odjíždí EC 179 a zakrátko se stane posledním rychlíkovým spojem, který projede po spojce mezi Holešovicemi a Libní. Od této chvíle už je minulostí přímá vozba vlaků kategorie EC od severu na východ, všechny budou zajíždět na hlavní nádraží, stejně tak už se do Holešovic nepodívají slovenské lokomotivy řady 350 a na nějaký čas ani taurusy, zbyvší EC už budou projíždět s řadou 371.

01, foto: Tomáš Krupička(20:45) Taktéž poslední osobní vlak Os 6210 letošního GVD z Liberce do Varnsdorfu čekal v půl sedmé na povolení k odjezdu. Další spoj pojede v tomto směru až zítra a začne tím poslední rok Českých drah na peážní trati 089, a tedy i starých známých „šukafónů“ a jejich přípojných vozů, kterými je tato trať charakteristická. Od 12. 12. 2010 je na dalších deset let nahradí nové soupravy Siemens-Desiro společnosti Vogtlandbahn, patřící britskému dopravci Arriva. Zachovány zůstanou jen dálkové spěšné vlaky Drážďany – Liberec (- Tanvald) a zpět s německými „RegioSwingery“. S potížemi se však potýkal na jih od Prahy osobní vlak 19013 z Prahy-Vršovic, který si do Dobříše přivezl 40 minut zpoždění, obratový 19044 tak odjíždí z Mníšku p. Brdy do Vraného nad Vltavou s 15 minutami navrch.

02, foto: Tomáš KrupičkaVlevo v pozadí se ve stejnou dobu chystala trojdílná Regionova na cestu do Staré Paky. Každou další sobotu to však bude už jen dvoudílná. Dvoudílná Regionova se vůbec poprvé v historii turnusově podívá na tratě kolem Liberce. Konkrétně nahradí většinu osobních vlaků Liberec – Děčín a zpět a ráno si také zajede do Nové Paky. Na tratích 086 a 080 se objeví i soupravy řídicího vozu 943 s motorovým vozem 843. Jejich první nasazení můžeme vidět vpravo na Os 6614.

(20:00) Do Gmündu dorazila v tomto JŘ poslední Silva Nortica z Vídně v režii lokomotivy 1142 a čtyřech vozů Bmz. Tyto vozy byly po výstupu cestujících uzamčeny a přivěšeny na vlak R 361, který však dále do Vídně pokračuje se čtyřmi netradičními vozy City Shuttle a Taurusem v čele. Do Českých Budějovic se tak vrací původní souprava Sp 1932. Jak již bylo řečeno, provoz na síti je klidný, jen v Jaroměři došlo ke zpoždění vlaků R 858 a R 994, které zde na sebe čekaly. Z rakouského Gänserdorfu si však EC 70 Gustav Mahler veze již 40 minut zpoždění.

SC 19, poslední jízda v GVD 08/09, foto: Josef Petrák Přes odjezdovou skupinu obvodu vršovického nádraží právě projíždí v tomto jízdním řádu poslední EC 19 Slovenská strela, dnes vedená jednotkou 680.004 s reklamními polepy protokolárního vlaku do Vídně. O tom, že se vskutku jedná o poslední vlak stylově svědčí veškeré panely na dveřích soupravy. Tento vlak se pak bude z Bratislavy během noci soupravově vracet zpět. V těchto chvílích máme na palubě Pepu Petráka, který přislíbil poctivé zdokumentování cesty i pobytu v cílové stanici. Na Ostravanovi, který s lokomotivou 151.004 v čele projíždí Poříčany, bylo zřejmě aplikováno řazení ve stylu "co depo dalo", tzn. převážně vozy řady Bee272, Beer a nevábné B, na konci vlaku dva jídelní vozy a jeden Apee ING v čele.

(17:45) Z Bohumína naposledy vyjíždí EC 133 Devín do Bratislavy. Ve vnitrostátní části pojedou místo něj příští rok hned dva nové vlaky kategorie InterCity - Hukvaldy a Rastislav. Ten byl letos veden jako rychlík z Bratislavy Nového Mesta do Břeclavi v ne příliš reprezentativním řazení. V Plzni zatím od odpoledne na svou lokomotivu vyčkává Pn 67561 - v tomto grafikonu poslední cisternová dodávka leteckého benzínu z Ingolstadtu do Středokluk.

(16:45) Provoz na síti SŽDC je klidný a pln očekávání nových vlaků a změn, které si pro cestující přichystaly zejména České dráhy. Z Berouna před malou chvílí taktéž naposledy v tomto roce vyrazil tradiční Křivoklátský expres v režii parní lokomotivy Albatros. Na zhlaví ho minul protijedoucí 8 minut zpožděný R 762. Jak se do Plzně se zpožděním popere 363.055 v jeho čele a laku Najbrt uvidíme během podvečera. Na vlaku 8849 bude za pár minut k vidění nejmladší jednotka CityElefant 471.058 ještě s upoutávkou na jízdu do Milovic.

(16:40) Dobrý večer z jihozápadu metropole, než kolega Petrák dorazí na pražské hlavní nádraží a přichystá pro nás aktuální novinky a postřehy, pojďme se podívat na stav provozu do podvečerní tmy nořícího se Česka. Podvečerní částí on-line zpravodajského maratonu vás bude provázet Vít Voráček. Pokud jste byli svědky netypického řazení, mimořádnosti a máte-li aktuální postřehy k provozu či k nově přicházejícímu jízdnímu řádu, i Vy můžete přispět!

(16:00) Dnes bude také posledním dnem provozu klasický souprav s vkusně lakovanými dieselovými lokomotivami řady 754 na trati 251, „Staré Tišnovce“ I když RegioJet Radima Jančury zakázku na provoz vlaků na Brněnsku nezískal, Tišnovce od zítra zavládne žlutá – jen loga na soupravě budou nést nápisy České dráhy a Regionova. Jedním z posledních klasických vlaků je dnešní Os 14921 a Sp 1767 Pernštejn. Josef Petrák se s vámi prozatím loučí, předává otěže redakčnímu kolegovi Vítku Voráčkovi a vydává se z pražských Petřin do terénu.

(15:00) Vindobona srazila za Prahou své zpoždění na 18 minut a pokračuje dále do Hamburku. Před třiceti minutami se z Prahy vydal na poslední cestu do Bratislavy spoj EC 277/Ex 277 František Křižík. Bude zrušen bez náhrady. Soupravu ZSSK od zítra budeme nově vídat na spojích IC 540 Landek nebo třeba jako přímé vozy EC 378 Carl Maria von Weber. Na Slovensku ještě zůstaneme. Novinky jízdního řádu u našich východních sousedů dnes dopoledne shrnul redakční kolega Juraj Kováč. Po 14h se vydal na cestu z Humenného do Košic Zr 1904 Ondava řazený naposled z klasických vozů řady B, od zítra je nahradí klimatizované maďarské vozy. Jejich nasazení je možné díky přechodu z IC spojů z Maďarska: IC532/Os8907 Budapešť – Košice - Humenné a zpět Zr1904/IC533. Dnes ukončí svůj provo na trati Humenné - Prešov také jeden pár osobních vlaků tvořených velkou soupravou a nahradí ho souprava tvořena motorovým a přívěsným vozem. Od zítra se tak na zhruba 70 kilometrové trati 193 Humenne - Prešov v pracovní dny setkáme pouze se dvěma páry osobních vlaků tvořených klasickou soupravou taženou dieselovou lokomotivou řady 750/754, mimo pracovní dny pouze s jedním.

(14:15) Děkujeme všem čtenářům, podporovatelům na Facebooku a komentujícím–korektorům za dosavadní pomoc. Puly hlásí, že na dnešním IC 517 Leoš Janáček jede stylově řazená lokomotiva 151.001 a méně stylový humanizovaný vůz první třídy řady A. Takové mimořádnosti v řazení se dnes a zítra mohou vyskytovat častěji, nikoliv však z důvodu poruch, ale kvůli přesunům vozů mezi jednotlivými soupravami. Na ranním IC 518 Manažer byla pak řazena 151.007. Oba dva vlaky od zítra již nebudou zařazeny jako „vložené“ do SuperCity–taktu Praha — Ostrava. Manažer, který jako prémiový spoj založil tradici vlaků SuperCity a non–stop jízdou spojoval Ostravu s Prahou, končí. Leoš Janáček obsadí místo po zrušeném Comeniovi a bude stavět ve všech obvyklých rychlíkových stanicích.

(14:00) Česko–rakouské hranice překročil i „sudý“ Zdeněk Fibich, tedy EC 74, který od zítra pojede, jak již bylo zmíněno pouze ve vnitrostátní variantě. V současnosti dochází ke komplikacím v podhůří Krkonoš, kde má vlak Sp 1867 31 minut zpoždění a vlak Sp 1868 48 minut. V 14:09 také vyrazil na poslední cestu do Krakowa vlak EC 119 Comenius, který však svou pouť zakončí v Bohumíně. Původně jméno tohoto české a světového reformátora školství nesly vlaky spojující Budapešť s Prahou, resp. Berlínem,

(13:00) Před půlhodinou opustil naposledy Prahu spoj EC 75 Zdeněk Fibich, který je od zítřka zkrácen do Břeclavi jako vnitrostátní spoj IC 570/571. R 250 z Wroclavi zkrátil své zpoždění na konečných 19 minut ve stanici Praha hl.n. V 13:06 odjel z Prahy do Norimberka také R 352 Jan Hus. Dnes jsou na jeho mezinárodní části naposledy řazeny červené vozy DB Regio Bayern. Zítra již vozbu tohoto vlaku převezme firma Arriva a vystaví modro-šedo-žluté vozy ALEX, stejné jaké jsou nasazovány na spoji Albert Einstein z Mnichova.

(12:30) Zatímco jeden z posledních rychlíků z Wroclavi do Prahy přes Hradec Králové krátí své zpoždění na současných 27 minut v Poděbradech. Naopak poslední EC 172 Vindobona z Vídně zvýšila své zpoždění za Brnem na 31 minut. Dnes naposledy jede v řazení převážně z vozů ČD. Od zítra bude tento spoj veden v relaci Hamburk — Villach a řazen vozy Německých a Rakouských spolkových drah. 9 minut v Šakvicích má také předposlední pendolino z Vídně, SC 14 Smetana. Od zítra bude jezdit jediný spoj, který bude zajíždět až do Wiener Neustadt. S 16 minutami projel Bezprávím také poslední přímý mezinárodní spoj z Krakowa, EC 118 Comenius. Od zítra je zrušen bez náhrady.

(12:00) Dobré poledne všem z Palackého náměstí v Praze přeje vedoucí redakce Josef Petrák, který se ujímá velení a provede vás prvními hodinami on-line zpravodajství. Za 12 hodin, úderem půlnoci, přestává platit první jízdní řád sestavený a také vydaný Správou železniční a dopravní cesty (SŽDC) a začíná nový, neméně přelomový. Ten bude platit od 13. 12. 2009 do 11. 12. 2010. Pokud jste se chtěli dnes naposledy svézt jednotkou 470.003+004 zvanou kraken, již nějaký ten měsíc máte smůlu. Podle původních plánů mělo být ukončeno jeho turnusové nasazování právě dnes a měl být převeden do zálohy. Bohužel je již po boku druhé jednotky, 470.001+002, na vrakovišti v České Třebové.

V současné chvíli je stav na sítích SŽDC i ŽSR klidný. V Česku je jediným výrazněji zpožděným vlakem R 250 z Wroclawi, který do Hradce Králové přijel s 31 minutami a dále pokračuje na Prahu. Vlaky na Slovensku jsou zcela bez komplikací. Největší zpoždění má EC 170 Hungaria do Berlína, která projela Galantou s pouhými 6 minutami.

V noci ze včerejška na dnešek se však v Novém Sedle, na vlečce Sokolovské uhelné, převrátilo z neznámých příčin 7 nákladních vagonů. Ty nijak neomezily provoz na trati Cheb - Sokolov. Odklizeny byly dnes v dopoledních hodinách.

Zdroj: ŽelPage, České dráhy, babitron, Poloha vlaků na sieti ŽSR, ČTK/České noviny

Scénář: Josef Petrák, Martin Grill, Twix, Vítek Voráček; střih, režie a kamera: Josef Petrák, Walker, Vítek Voráček, Chary; zpravodajství z terénu: Puly, milloss, Domin, Tomáš Krupička, Petr Borženský, faigja


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 12.12.2009 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád ŽelPage

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4 5 ... 22      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Téoz  mail  
14.12.2009 (19:46)  
Sim a všichni:
Ano, i já to beru tak, že taktika elišek se ze strany ČD mění...

...a tuhle změnu bych nazval jakýmsi usměrněním a reakcí na to, co se mezi cestujícími po zavedení této "báječné" slevy dělo, protože z elišky 2010 vyplývá:

- že nebude možné cestovat přes celou ČR za pár korun
- že bude eliška použitelná zj na určené relace (a ne že si člověk koupí elišku plz-zlín, aby s ní jel z prahy do olomouce, já jsem to také dělal...)
- že si ji člověk může koupit v předprodeji i na kratší trasy
- věřím, že to otevře cestu k více eliškám - tedy že nebudou vždy vyprodány týden až dva dopředu co se týká těch nejzajímavějších tras
- věřím, že tedy půjde o větší dosažitelnost (za cenu menší slevy)
- a další, až mě napadnou, napíšu

Těšim se na zkušenosti s novou eliškou a pro celou tuto diskuzi => je prostě jiná, tak ji tak berte, vždycky se někomu líbit bude a někomu ne :-)

Co se cen týče, tak akorát ty slevy nejsou tak super výrazné, pořád se ale vyplatí na všechny vzdálenosti oproti zákaznickému jízdnému, občas je to nahranici s cenou zpátečního zákaznického. Menší slevy, veřím, že větší dostupnost... a že by to mělo nějak výrazně vyhánět lidi z vlaků? tomu nevěřim, realita nás přesvětší...


=> o elišce: kdy prave na delsi streky jeji vyuzitelnost ztraci smysl

Srovnávám...

=> Dlouhé vzdálenosti
Plzeň - Zlín: zákazn=390 eliška=310/350
KV - Brno: zákazn=450 eliška=330
ČBud - Olomouc: zákazn=311(viaBrno)/385(viaPraha) eliška=250/280
Praha - Ova: zákazn=329 eliška=260/300
=> eliška je tedy sleva 10 až 35% ze zákaznického

Když už jsem to začal počítat, tak porovnám i střední vzdálenosti a krátké vzdálenosti:

=> Střední:
Plzeň - Pardub: zákazn=204 eliška=160/180
Ústí/L - ČBud: zákazn=255 eliška=200/230
Brno - Ova: zákazn=163 eliška=130/140
Praha - Brno: zákazn=237 eliška=170
- sleva tady 10 až 30% ze zákaznického jízdného

=> Kratší vzdál
Praha - HrKrál: zákazn=112 eliška=80/90
Brno - Olom: zákazn=98 eliška=80
Liberec - Ústí/L: zákazn=110 eliška=90/100
Olom - Ova: zákazn=103 eliška=80/90
- sleva 10 až 30%

=> Extra krátké
Pardub - HrKrál: zákazn=27 eliška=20/25
Olom - Zlín: zákazn=63 eliška=50/60
- sleva 5% až 25%

Dal jsem si tedy čas a máme tu tedy porovnání celkem značné části (ze které se už dá udělat statistický závěr)... ať si to každý přebere, jak myslí...

Eliška tedy nabízí většinou slevu 20 až 30% ze zákaznického při zakoupení 3 a více dnů před odjezdem (nebo do vyprodání) a 10 až 25% 2, 1 den před a v den odjezdu (pokud ještě budou).
Na části relací se tedy (moc/vůbec) nevyplatí oproti zpátečnímu zákaznickému, jinak je stále slevou, někdy víc někdy méně výraznou. (+ pokud má cestující šanci získat bonus, tak je sleva trošku menší o maximálně 6 procentních bodů)

Eliška je tedy přibližně 5 až 30% sleva ze zákaznického a 30 až 50% sleva z obyčejného jízdného

Eliška nabízí tedy slevu i více jak 50% oproti obyčejnému jízdnému (ano, je mi jasné, že si člověk musí za 330/(840)/900/990/22000 Kč koupit in-kartu s aplikací - nebo lépe řečeno, musí mít inkartu)

Tak uvidíme, co to s touto diskuzí udělá :-)
ČD prostě změnili pravidla akční nabídky (akvizice) "eliška" - zmenšili slevy a změnili systém jejich přidělování... Nabídka je to ale stále zajímavá a sem si jistý, že se bude dále vyvíjet, ano, akce je akce :-)

Hezký večer...
...a hlavně hodně zdaru KONSTRUKTIVNÍ diskuzi!
Mi:) alias Téoz

P.S.kdo zná Téoz?
registrovaný uživatel Sim 
14.12.2009 (18:43)  
Tak jsem si zkousel trosku hrat s cenovym asistentem a to si fakt delaj srandu. Tohle ma byt nejaky asistent, kdyz to nezna vsechny nabidky a u prvnich tri namatkou zadanych spoju (na lince, kde jezdim) to hned dvakrat vyplivne nabidku, ktera neni nejlevnejsi. Hlavne ze to nezapomene nalakat na inkartu.

Docela by me zajimalo, kolik slev to vubec umi... predpokladam celodenku na vsedni (450/600) a vikend (450 pro 2+3), mozna jeste regionet... ale tim to zjevne konci. Nezna to kmb, nezna to elisku, nezna to nabidky jednotlivych IDS ... takze v podstate na dve veci - umi to totiz jen to, co se da zapamatovat pomerne lehce.

Vlastne nevim proc jsem si myslel, ze zadam odkud, kam, kdy a ono mi to vyjede vsechny varianty jizdneho a slev a ja si budu moct prohlednout, kdy je ktera vyhodnejsi, o kolik a proc.
registrovaný uživatel M 
14.12.2009 (18:33)  
160 korun (uplne presne 159) je automatova cena Hradec-Brno a uvedl jsem ji jako srovnani s eliskou, ktera stoji 150.
Ja osobne povazuju cislo 150 za nizsi, ale nikomu tento nazor nenutim a pokud nekdo chce jezdit draz, tak urcite muze.

Pokud jde o ty ceny SA, tak opravdu tusim za kolik pojedu? Vim, ze Praha-Brno ted stoji 200, Brno-Jihlava je zhruba polovicni vzdalenost, ale stoji to 145, coz je rozhodne vic, nez bych "logicky" cekal. Takze rozhodne neplati, ze bych u SA mohl tusit, kolik bude stat listek.
Stejne tak nevim, jestli berou ISIC nebo Sphere nebo davaji slevu na Mastercard. Vsechno tohle si jako nahodny cestujici musim zjistit. Stejne jako u CD.
A stejne jako u CD (a kdekoliv jinde) se tu a tam ty ceny meni. Je to uplne nemlich to samy akorat v jine barve...
14.12.2009 (18:19)  
Můžu mít dotaz ? :) Nevíte někdo co se stalo se zastávkou Boří les ?? na trati Znojmo - Břeclav ?? v novém jízdním řádu není vedená. Děkuji
14.12.2009 (18:05)  
Prosím vás, stalo se někomu, že by nová verze webu ČD nezobrazovala ve vyhledání spojení nějaký vlak??? Z nějakého důvodu mi ignoruje vlak EC 177 16. a 17. 12. z Prahy do Brna, přestože idos jej normálně nabízí.. Tak já nevím esi to teda je chyba na mé straně nebo na straně ČD.. Ale měl by jet ne?
14.12.2009 (16:06)  
M:
Napsal jsem "spíš v řádu desetihaléřů než korun", se 160 Kč jsi přišel ty, přesně jsem to nepočítal, jestli to teda je 4,30 Kč, tak tu mou větu klidně označ za lež tisíciletí, když tě to potěší...

Když se zavede mýtné pro autobusy, tak to s náklady docela zamává a zdražení je na místě. Jinak se konkrétně u SA ohledně jízdného moc nemění, aniž bych sledoval jejich aktuální nabídku, vím, za kolik zhruba pojedu.

Vůbec to ale nemusím posuzovat já nebo ty - že je systém slev u ČD komplikovaný (a komplikovaný hlavně proto, že nemá jednotnou koncepci, logiku, stále se mění) a u autobusových dopravců nikoli, to je prostě názor drtivé většiny lidí, ne-fanoušků. A není to tím, že by byli všichni tihle lidé hlupáci.

Jízdní řády do toho nepatří, navíc se mění plošně. Ale když už jsi je do debaty zatáhl - zrovna ty se včera změnily jen minimálně.
registrovaný uživatel M 
14.12.2009 (15:19)  
Ja nikde nesoudim, jestli jsou pro tebe 4 koruny hodne nebo malo. Akorat prosim te nelzi a nepis o radech desetihaleru, kdyz to neni pravda.
eliska JE sleva - pokud ji nekdo nechce, tak ji vyuzivat nemusi. Nekomu treba jsou dobry i ty ctyri koruny. A treba se tady ani, na rozdil od tebe, nevzteka, jak je to hrozne malo a jak je to nekoncepcni...

Princip KMB jsi vystihl dokonale, akorat jsi nejak pominul treba napriklad to, ze tu KMB si muze vymenvat vic lidi (pripadne muzou jet soucasne), coz u Inkarty jaksi neplati. Ale chapu, ze to jsou jen takovy detaily a globalne je to cely uplne spatne

PS: Pises i do Student Agency, at s tema cenama porad nehybaji, ze jim to urcite odrazuje spoustu lidi a maji marketing na houby? Protoze to je porad mytne sem, mytne tam, ropa sem, ropa tam. Cenovy souboj s Asianou a pak zase ne. Jeden bus je zlutej, jinej jenom economy. Ja jsem z nich naprosto zmaten a to nemluvim o tom, ze Praha-Jihlava stoji 3/4 ceny Praha-Brno, coz je urcite zjevne okradani Jihlavaku...
Kdyby s tema cenama porad nesibovali, tak by urcite meli plne autobusy. Vlastne moment... Oni ty plny autobusy maji i tak, takze by to bylo vlastne o tom, ze lidem je nejaka koncepcni strategie uplne u prdele a dokazou rozdejchat i to, ze se dvakrat do roka zmeni ceny? To bych teda ale vazne necekal!

Mimochodem - co zmeni jizdnich radu? Proc se porad ubiraji nebo pridavaji vlaky? Proc to nemuze byt koncepcni treba na deset let? Proc ti blbci nedokazou odhadnout proste na porad? A proc se meni casy odjezdu? Je to tak hrozne moc nekoncepcni. Letos si poznacim pet vlaku a za rok, abych si znacil uplne jiny. Skandal hodny reportaze na Nove!!
14.12.2009 (14:58)  
M:
Podle sebe soudím tebe, že? Mně je těch pár korun ukradených – to, co kritizuju, je nekoncepčnost nabídek ČD.

Z eLišky po všech těch úpravách (normální člověk nemá šanci jenom zůstat v obraze, jaké podmínky právě platí) nezůstal kámen na kameni, ČD Net se ruší a neruší, princip KMB je od loňska "zaplať předem 2000 Kč na max. půl roku a stejně to budeš mít dražší než ti s InKartou", místenka na pendolino za 86 Kč, pak za stovku nebo za dvě stovky a nebo taky zadarmo, ale hlavně každý rok jinak, protože marketingové oddělení (mají ho ČD vůbec?) to zase neodhadlo a zase se to bude ladit až za provozu a nejlépe na několikrát, než se to buď totálně znevýhodní nebo úplně zruší...

Jsem zvědav, jak dlouho vydrží současná podoba "eLišky" a jaké budou nové výmluvy, až se to bude celé zase měnit...
registrovaný uživatel M 
14.12.2009 (14:09)  
Michal Janko - pokud teda chces delat nerovnice, tak vyjdi z toho, ze zakaznicka neni 160, ale 164 a tim padem to znaminko nebude . Muzes kricet, co chces, eliska je proste levnejsi, nez normlani listek. Jestli ho nechces, tak si ho nekupuj. Ja taky nevalim pres cely mesto do Globusu, abych si koupil dva levnejsi rohliky...
PS: Ten rozdil je nekde 4.20. Netvrdim, ze je to hodne!, ale rozhodne to neni "v radech desetihaleru" jak se snazis naznacit...

Celkove je to presne o tom, co napsal JP, ale co uz. Sleva je jenom 4 koruny, takze to jsou svine:)
14.12.2009 (13:59)  
babilon: Díky za upozornění. No vážně, koukám na to... To, co jsem popisoval, byl stav zhruba před dvěma hodinami. Oc-Ov se rázem záhadně vyšplhala na 90 korun a Oc-Pha na 210. To jsou mi čachry. A to ještě kdoví, jak to bude v UNIPAJích!
  1 2 3 4 5 ... 22      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko