Jihlava – V kraji Vysočina má být od letošní druhé změny GVD zrušeno zřejmě až 41 regionálních vlakových spojů. Podle náměstka hejtmana Libora Joukla jsou tyto vlaky málo využívané, a proto kraj nechce platit jejich ztráty a raději je nahradí levnějšími autobusy. Českým drahám se tato změna nelíbí, protože prý povede k rozpadu přestupních vazeb. "Bohužel jsou tím ohroženy i vlaky z druhé strany, kde už těch cestujících je víc," říká ředitel Krajského centra ČD Miroslav Havel.
Levnější autobusy zatím nahradí například jen jeden z osobních vlaků v úseku Horní Cerekev – Počátky-Žirovnice, v dalších měsících se ale počet spojů může snížit mnohem výrazněji. Kraj má totiž zpracovanou studii, podle které by se mohlo zrušit a nahradit autobusovou dopravou až 30 % spojů. Krajskou pokladnu by takové řešení vyšlo mnohem levněji.
Na jeden kilometr jízdy autobusu kraj doplácí ztrátu 19 Kč, při vlaku je tato částka obvykle 63 Kč. "To znamená, že když bychom zrušili jeden vlak, tak můžeme zavést 3,5 autobusu," uvádí Joukl. Tomu oponují zástupci ČD, podle kterých za relativně levné autobusy zaplatí kraj jinde. "Autodopravce se nepodílí na zimní údržbě silnic, nepodílí se na odstraňování závad na silnicích a podobně," říká Havel.
Kraj Vysočina se s ČD zatím ale ani nedohodl na novém dodatku ke smlouvě o zajišťování základní dopravní obslužnosti, který by stanovil, kolik bude železniční dopravce od kraje dostávat jako úhradu ztráty. Zástupci dopravce a regionu se zatím nedohodli na jeho znění, ani na výši samotných poplatků.
Zdroj: ČT24
Jak správně napsal DJ, pokud už se nevyplatí ani takováto rekonstrukce "zalevno" na jakžtakž přijatelné vozidlo které má stále ještě pár sporných bodů (především v chodových vlastnostech) tak je to celé jasně odsouzené k zániku, stávající šroty dojezdí, rozpadnou se a zavíráme krám...
Ale ono to tak docela nebude pravda, těch 30M musíte rozpočítat do celého předpokládaného proběhu který by ty stroje měly najezdit (nemá někdo náhodou info kolik tak průměrně ty nejstarší RN už najely?) a zjistíte že na nákladech na vlkm se to bude podílet řekněme řádově 25%. To sice není málo ale je třeba nepokoušet se to řešit systémem "zlevníme o 20% a budeme vozit lidi žebřiňákem", to neklapne. Spíš je tu šance na systém "koupíme dvakrát tak drahé hezké moderní jednotky, budeme jezdit o 20% dráž ale lidi budou mít o řád lepší pocit při jízdě, bude to líp stíhat cesta bude kratší výpadky vyjímečné" a tam si myslím že je šance podstatně lepší že se někdo (kdo nemusí)přecejen do vlaku vrátí... Koneckonců je to zhruba to co u nás začínají praktikovat různí alternativní dopravci kteří pomalu ale jistě začínají vyhrávat VŘ nad ČD, akorát že oni to zdá se mají dotažené až tak že ani nemusejí oproti současnému stavu zdražovat.
Myslím si stále, že problémem kraje Vysočina není to, že tam jezdí poměrně dost Regionov, ale že tam jezdí nehospodárné soupravy s lokomotivou v čele.
Na 224 frekvence z Tábora stejně povětšinou vyleze už v Chýnově. Navíc pokud možno, tak se vlek na tuhle štreku nebere, protože to v dlouhých stoupáních u Pořína, Bukové a dalších leze do kopce 30 km/h na blokovanou jedničku. To RN alespoň povětšinu úseků zvládne (pokud není čerství sníh či haldy lupení) traťovou rychlostí.
ad DJ:
Na trati 225 se ve větším zabydlely žehličky (okrajově tam jezdí 242 a dost hojně 809). Zatímco úsek Hc-VnL jezdí dost často Cargo stroje, tak mezi HB a HC (zejména teď při výluce) jezdí dvě žehly osobky. 30 a 31
Na trati 230 do jisté míry vytlačily RN klasické soupravy.
trať č. 225 - obvyklou soupravou je lok. 242 + Bmto + BDs (na rameni Havlíčkův Brod - Horní Cerekev), některé vlaky mezi Horní Cerekví a Jindřichovým Hradcem vede myslím lok. 210 + dva vagóny.
trať č. 230 - lok. 363 + 2 vozy Bdmtee nebo na několika vlacích i BDs + Bmto.
Totéž na trati č. 250 mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou (ale tam mohou jezdit i lok. řady 242).
trať č. 250 od Žďáru směrem na Brno - většinou lok. 242 + asi 4 (nebo i 5?) vozů řady Bmtee. Na několika vlacích jezdívala i jednotka řady 560.
Trať č. 240 - asi na třech párech osobních vlaků mezi Okříškami a Jihlavou a přibližně na pěti párech na zbytku tratě jsou nasazovány soupravy ve složení lok. 754 (případně 750) + 3 vozy Bdmtee.
Opakuji - problémem myslím není to, že konečně alespoň na tratích č. 224, 227 a 238 (částečně i 241 a 251, okrajově i 240 a 252) jezdí Regionovy, které nahradily soupravy 810 + 01X a tím přinesly znatelné zvýšení kultury cestování, ale spíše ty klasické soupravy, u kterých se díky (přinejmenším morálně) zastaralým vagónům o nějaké kultuře cestování na úrovni 21. století nedá mluvit, a samozřejmě jsou tyto soupravy i zbytečně (nejen) energeticky náročné.
Ale uvědomte si prosím, co na těch osobácích v kraji Vysočina jezdí. Právě Regionova, potom soupravy 854-054-954 a snad možná ještě i "kvatra" řady 842 jsou jediné "kulturní" soupravy.
Jenže co také v kraji jezdí? Soupravy typu 242/363/754 - Bmto/Bdmtee/BDs. Vagóny jsou zastaralé, hnací vozidla jsou používána na vlacích, pro kterých jich je skoro škoda (možná u 754 to tolik neplatí, ale tam je zase markantnější spotřeba lokomotivy).
Problém tedy nevidím v tom, že jsou 810/010 nahrazovány Regionovami (v kraji Vysočina na tratích č. 224, 227, 238, částečně snad i 251 a okrajově i na 240, 241 a 252), ale právě ve výše uvedených tzv. klasických soupravách.
Kdyby takové soupravy z vlaků na Vysočině zmizely, jistě klesne i průměrná cena jednoho vlkm.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.