..: Testy lokomotivy Siemens ES 64 F4 na síti SŽDC :..

ES 64 F4.150 MRCE dispolok, Dolany, foto: Josef Petrák Děčín, Praha, Břeclav – Lokomotiva Siemens ES 64 F4-VM byla tento týden testována na českých kolejích. Stalo se tak na základě dohody společnosti Siemens s dopravcem ČD Cargo ve spolupráci s Výzkumným ústavem železničním, které společně provedly řadu jízd jako součást schvalovacího provozu na síti SŽDC. Nákladní dopravce v rámci výběrového řízení poptává pronájem moderních vícesystémových lokomotiv pro provoz v České republice a Německu. V pondělí 6. dubna byla lokomotiva převezena z Německa do Děčína, kde jí bylo v depu zabudováno standardní zabezpečovací zařízení Mirel VZ-1 a ověřena jeho spolupráce s palubním firmwarem. Pro snímání dat byl použit měřící vůz CZ-VUZ 55 54 89–71 001–5, který byl do Děčína pro tuto příležitost přepraven z cerhenického zkušebního okruhu.

ES 64 F4.150 MRCE dispolok, Adamov, foto: Tomáš KubovecVlastní zkoušky započaly v úterý 7.4., kdy se s měřícím vozem stroj projel v úseku Děčín hl.n. – Libčice nad Vltavou a zpět, další jízda toho dne směřovala do Prahy-Holešovic, odkud byla lokomotiva odvezena na nocování na Odstavné nádraží jih. Středa 8.4. byla věnována jízdě z Prahy-Vršovic do Břeclavi a zpět, kdy byl během zpáteční cesty ve Velimi odpojen vagon VÚŽ a lokomotiva pak samotná odjela do Děčína. Během čtvrtka pak byla vystavena pro vozbu kontejnerových vlaků Nex v relaci Děčín - Praha-Uhřiněves.

Siemens ES 64 F4 patří mezi lokomotivy produktové řady EuroSprinter třetí generace. Je určena přednostně pro nákladní vozbu – s hmotností 86 t při výkonu nad 6 MW činí její maximální rychlost 140 km/h.

Koupí EuroSprintery ČD Cargo?

ES 64 F4.150 MRCE dispolok, Velim, foto: Richard Weber ES 64 F4.150 MRCE Dispolok, Nové Spojení, foto: Jindřich Král | METRANS Poměrně nečekané testy lokomotivy ES 64 F4 vyvolaly také vlnu spekulací o tom, že by ČD Cargo mohlo lokomotivy koupit či pronajmout — přičemž logo na čele tomu jen nahrává. Dohady jsou zbytečné: jak jsme informovali, koncem února tohoto roku ČDC vyhlásilo výběrové řízení na pronájem 6 moderních vícesystémových lokomotiv na dobu 5 let s jasnými podmínkami – schválením typu na síti SŽDC a podání referencí o významných pronájmech za dobu tři let. Siemens by mohl bez čekání nabídnout typ ES 64 U4, což je univerzální vícesystémová lokomotiva, která je mimochodem velmi příbuzná se zkoušeným typem ES 64 F4. Typ U4 však není v lokomotivním poolu MRCE Dispolok k dispozici, zatímco F4 je v současnosti ve stavu dostatek. Samozřejmě, v Evropě existují i další typy moderních lokomotiv, které by přicházely v úvahu. Například vícesystémový Bombardier Traxx MS byl nedávno schválen v Polsku, v Česku však jeho homologace zatím chybí. Pokud tedy F4 dostane schválení od Drážního úřadu, je nejvážnějším kandidátem na pronájem českým Cargem.

Aktualizace: Správnost dřívějších úvah v dnešní tiskové zprávě potvrzuje i samotný dopravce: ČD Cargo plánuje spolupracovat s německým nákladním dopravcem DB Schenker na vozbě kontejnerových vlaků. Nasazení řady ES 64 F4 / 189 DB by umožnilo optimálnější oběhy hnacích vozidel a odbouralo přepřahy na státních hranicích. Proto je také ČD Cargo smluvním partnerem firmy Siemens při probíhajícím schvalovacím procesu EuroSprinterů na české železniční síti.

Zdroje: Siemens TS, RailColor, ČD Cargo, ŽelPage; foto: autor, Tomáš Kubovec, Richard Weber a Jindřich Král/METRANS


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 10.4.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel kade  mail  
20.04.2009 (20:28)  
jako 474.008 pro SBB Cargo jako verze VF .... na zjednodušenou verzi VD
I toto je ovšem špatně, SBB Cargo chtělo loko pro provoz mezi Švýc. a Itálií (verze F to byla, ale jen CH/I), ale ani to se nepodařilo schválit v termínu, resp. s přijatelným zpožděním. Verze D je D/A/I/HR a to už byla spíš taková souslednost dalších okolností, když ty dvě nabořené loko převzal Dispolok, tak si je nechal udělat takové jaké uznal za vhodné. Zrovna 020 pak např. tahala sezónní rychlik DB Autozug mezi Mnichovem a Chorvatskem (myslim že Rijekou).

Pozoruhodné je, že SBB Cargo 474.008 měla problémy se schvalováním v Italsku.
Bohužel to pozoruhodné není, schvalování v Itálii patří mezi ty největší buzerace (i když asi spol. s EBA, Belgií a Francií) a je uplně jedno, že jde o sousední stát. V poslední době do toho vstoupila ještě povinnost mít SCMT namísto RS Codici. Zvlášť se schvaluje samozřejmě každý prd, každá individuální kombinace zabezpečovačů kvůli možnému vzájemnému ovlivňování, schvalovací proces v Itálii může vést pouze doma registrovaný dopravce, apod. Kvůli SCMT tam už opět nejezdí ani 1216 ÖBB (nevim jestli snad na koridor přes Lienz není nějaká výjimka).
A například vysněnou verzi pro přímý provoz z NL do Itálie dodnes nemá schválenou ani Siemens ani Bombardier, i když prý to teď už visí jen na schválení posledního softwaru u EBA.
registrovaný uživatel filip 
18.04.2009 (20:26)  
zajímalo by mě jak 189ka dopadla u OKD-D, neví nekdo?
15.04.2009 (15:59)  
Karel Kovářík : Bývávalo a navíc před desítkami let, dneska mají dovoleno i 160 km/h. V českých podmínkách takto mohou jezdit poštovní NEx, pokud mají mašinku na 160. Už před nějakými 40 lety jezdily nexáky 100 ...

Výpravčí : vcelku nic nového pod sluncem. ÖBB si koupily od DB ICE BR 411 v podstatě jenom proto, aby jimi mohly "platit" za kilometry najeté ICE v Rakousku. Údržba se dělá v Německu. Stejně tak NS si koupily vícesystémové ICE a vyrovnávají jimi kilometry německých ICE v Nizozemí na německém území. Údržba se dělá zase v Německu. Je to vcelku jednodušší řešení než placení za pronájem.
registrovaný uživatel Kakov 
15.04.2009 (14:12)  
není maximální povolená rychlost nákladních vlaků 80 km/h??
děkuji
14.04.2009 (11:45)  
Výpravčí: To máš samozřejmě pravdu, ale v tom odhadnutém počtu 3 nových strojů je celkem vata - baj voko tak půl milionu EUR na kus... Za to už se dá údržba a ostatní nezbytnosti dělat. :-)
registrovaný uživatel MirekM  mail  
13.04.2009 (21:53)  
Elias is best: Obnova vozového parku, řídicí vozy k osobním vlakům, vylepšení informačních systémů ve stanicích i vlacích, zlepšení úklidu vagónů i nádraží, oprava mnohých nádraží, oprava tratí v havarijním stavu, zvýšení kategorie ZZ a zavedení DOZ, zavedení pořádného vlakového zabezpečovače… Mám pokračovat?
13.04.2009 (18:08)  
Chikatetsujin: Předpokládám, že je v kontraktu započítána i údržba, opravy, pojištění, pokuty za neschopnost HV atd.
Tyto položky zřejmě v kupní ceně nové loko nebudou :-)

Představte si, že ŐBB platí za výkony, které provedly ČD "jejich" lokomotivami 1216 na rakouském území.
13.04.2009 (13:38)  
MirekM: řekni příklad.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
13.04.2009 (11:00)  
Elias is best: Zrekonstruujeme právě zrekonstruované tratě? Myslím, že je spousta jiných věcí, kam by bylo užitečné vložit peníze…
12.04.2009 (23:46)  
Serge: Hodnota pětiletého kontraktu má být 15 mil. EUR. Za to by tři lokomtivy byly v pohodě.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko