Praha - aktualizace 16.3., 11:55 - V sobotu 14. března kolem osmnácté hodiny večerní došlo v obvodu nádraží Praha-Vršovice ke srážce a následnému vykolejení lokomotivy a projíždějícího rychlíku. Podle mluvčího drážní inspekce, Zdeňka Neusara, posunující lokomotiva 111.006 v obvodu výhybky č. 30 bočně najela do zadní části R 874 Macocha jedoucího z Brna do Prahy, vedeného lokomotivou 363.042. Následkem srážky vykolejila posunující lokomotiva a 2 vozy rychlíku řady BDs a AB RIC. Na místě zasahovaly složky integrovaného záchranného systému, dle dostupných zpráv však nikdo zraněn nebyl. V důsledku nehody byl zastaven veškerý provoz přes stanici Praha-Vršovic. Z vyšetřování vyplývá, že nehodu s největší pravděpodobnost způsobil strojvedoucí posunující lokomotivy, který projel návěst "posun zakázán".
16.3. 11:55 - Vlaky dálkové dopravy stále jezdí po odklonových trasách. Ve směru Kolín a Pardubice přes Prahu-Libeň a Nové Spojení. Z důvodu ulehčení této trasy jsou osobní vlaky od Kolína do Prahy Mas.n. v úseku Praha-Běchovice - Praha-Libeň odkloněny přes Malešice, tudíž nepojedou přes zastávky Praha-Dolní Počernice a Praha-Kyje. Jejich trasování v opačném směru zůstalo zachováno. Díky těmto opatřením mohou u spojů vznikat zpoždění. Mezitím ve Vršovicích probíhají práce na odstranění následků nehody. Dle vyjádření SŽDC bude však odstraňování trvat minimálně do zítřejšího poledne.
15:00 - Zhruba kolem nedělní třetí hodiny odpolední byl obnoven dvoukolejný provoz mezi stanicemi Praha-Vršovice a Praha-Hostivař na trati ve směru z Prahy na Benešov u Prahy a České Budějovice. I nadále je omezen provoz ve směru na Prahu-Malešice a odstavné nádraží.
02:47 - Svou pouť zakončil i poslední denní vlak - do svého cíle, Českého Těšína, dorazil s bezmála 4 hodinami zpoždění (235 minutami) IC 581 Ostravan.
01:34 - Pražské hlavní nádraží opustil poslední z nočních spojů, EN 425 Slovakia zpožděný o 210 minut (3,5 hodiny). Ve zhruba sedminutových odstupech před ním odjely i R 209 Vltava do Moskvy (opožděn o 148 minut) a R 471 Amicus do Břeclavi (opožděn o 222 minut). Již před půlnocí odjely R 443 Šírava do Humenného (opožděn o 169 minut v 23:29) a R 201 Silesia do Krakowa (opožděn o 154 minut v 23:43). EN 477 Metropol byl z důvodu zachování řazení veden z pražských Holešovic úvratí přes libeňskou stanici.
01:00 - Hořovicemi na trati 170 právě projíždí nehodový jeřáb EDK 750 s cílem v Praze-Vršovicích. Mezitím jsou soupravové vlaky na ONJ mimořádně trasovány přes Prahu-Smíchov do Radotína na trati 171 a odtud úvratí přes "most inteligence" a Prahu-Krč do Prahy-Vršovic vj. n., odkud pokračují na odstavné nádraží. Optimistické odhady hovoří o zprovoznění během neděle, nám se však podařilo získat informace přímo od zasahujících pracovníků; "odnesl to především kolejový svršek, pražce a výměny, nemluvě o trolejovém vedení. Ty vagony jsou na odpis, na boku úplně rozpáraný."
21:30 - Dle informací zpravodaje z terénu jsou vlaky z tratě 210 mimořádně ukončovány ve stanici Praha-Krč. Z vlaků trati 221 přes Libeň a Malešice zatím jely spoje R 652, EC 100 a R 653, naopak R 649 a R 651 byly odřeknuty bez náhrady. Spolu s R 649 ve Vršovicích zůstal uvězněn i IC 581, který byl před chvílí odtažen do výhybny Praha-Vyšehrad, kde vykonal úvrať a odjel zpět na Hlavní nádraží, aby se vydal na svou trasu se zpožděním 171 minut. Většina souprav určených do Prahy-Vršovic a odstavného nádraží je přetrasována na Smíchovské nádraží.
20:00 - Dálkové vlaky od Kolína jsou z Prahy-Běchovic odkláněny přes nádraží v Libni a Nové spojení, provoz mezi centrálními nádražími a Odstavným nádražím jih je zatím přerušen. Především rychlíky od Benešova využívají nákladní spojku z Prahy-Hostivaře do Prahy-Malešic a dále pokračují přes Libeň a Nové spojení. I tak lze čekat mnohé problémy a zpoždění souprav zejména při obratech. Osobní vlaky v relaci Praha - Benešov jsou mezi Vršovicemi a Hostivaří odřeknuty a nahrazeny MHD.
Zdroj: ŽelPage; Foto: Pavel Martoch; doplnil Martin Jarath

Ve Vršovicích je releovka, takže kvalitnější zab. zař., než shit jménem ESA! A pokud se fíra rozhodne, že bude ignorovat návěst, ať už Stůj, jako v Paskově, nebo Zákaz posunu, jako zde, tak zab. zař. už nic nezachrání. Mimochodem: víte o tom, že na všech lokomotivách s pulzní regulací, které u nás jezdí, byla naměřena nepřípustně vysoká hladina infrazvuků v kabinách? A slyšeli jste už někdy o tom, co dokáže infrazvuk v pásmu 6,5 - 7,5 Hz s člověkem udělat?
Co může nabídnout vlak (i subjektivně, to je pro cestující důležité). Pohodlí, přesnost, rychlost, bezpečnost... U ČD si často můžeme první tři body škrtnout a ten poslední je vnímán dost subjektivně. Nehody tomu tedy nepřispívají.
Auto: taky pohodlí, rychlost, ode dveří ke dveřím... blabla... Mínusem je, že vás může někdo sejmout. Přesto většina lidí (převážná) jezdí autem.
Jde tedy o to, aby vlaky měly co nabídnout a může to být třeba vynikající bezpečnost. Když cestující vidí srolovaný žabotlam, nebo vlaky čelně v sobě, prostě klidně podstupí riziko v autě (statistiky nestatistiky) a na vlak se vy....
Když to přepočítáš na vozokilometry nebo osobokilometry, tak zjistíš, že ohromná čísla nehod na silnici jdou ruku v ruce s astronomickými výkony. Asi nikde nám nejezdí vlaky ve třech proudech v každém směru v rozestupu 30 m, že? Vysoká úmrtnost je pak daná tím, že auta jsou plechové konzervičky - vlastnost systému.
Takže já neříkám, že je železnice nějak nebezpečnější než auta (to ani náhodou), ale že četnost závažných železničních nehod je dost vysoká.
Otázka druhá je, proč se napřed neinvestovalo do objízdné trasy, aby byla více než způsobilá snést nápor, až se hlavní koridor do Prahy vyloučí... Bohužel, projekt na trať 221 v úseku hl.n. - Hostivař a stanici Vršovice je zatím jen na papírech.
Můžete udělat srovnání počtu nehod na železnici a na komunikacích. Budete volit, jaké parametry budete porovnávat:
* absolutní počet nehod,
* počet nehod v poměru přepravených osob,
* počet nehod vztažený na počet ujetých osobokilometrů...
A to jste jen u dopravy osobní. Pojďte do to toho zahrnout ještě dopravu nákladní - a parametry různě kombinovat. Pokaždé Vám z toho vyjde úplně jiný výsledek. :-)
Oba se shodneme na tom, že absolutně bezpečný provoz bez nehod není možný, maximálně se dá udělat (technickými, organizačními... opatřeními) to, že pravděpodobnost nehody bude konvergovat k nule.
Spíš mne zaráží to, že v momentě nesjízdnosti malého úseku se kompletně rozpadne doprava v pražském železničním uzlu. Vede mne to k úvahám, jestli by nebylo do budoucna vhodné počítat s nějakou radiálou (v nějaké optimální vzdálenosti od centra), která by umožnila - v případě obdobného problému - vlakům vyjet úplně jiným směrem a po radiále dojet na svou obvyklou trať. A pokud by to byla trasa vhodně zvolená, mohla by být využita i pro okružní městskou linku Eska.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.














