Česká republika – Poslanecká sněmovna vyzvala ministra dopravy Petra Bendla, aby prověřil marketingové a sponzorské aktivity Českých drah s ohledem na celkově zhoršující se tendenci hospodářských výsledků dopravce. Mluvčí ministerstva Martin Kupka informoval, že Bendl celou situaci v co nebližší době prověří. K samotné prověrce marketingu ČD vyzval předseda opozičního klubu ČSSD a stínový ministr financí Bohuslav Sobotka. Poukázal například na fakt, že dráhy v minulosti sponzorovaly dva filmy režiséra Filipa Renče. Zmínil se také o inzerci Českých drah v časopisu 51PRO, údajně blízkém ODS. Výdaji dopravce na reklamu se začala zabývat i protikorupční policie.
Do povědomí se tento problém dostal především díky nedávné kauze, na kterou upozornil časopis Týden - dráhy, do té doby neznámé Petře Tuzarové, vyplatily 27milionovou sumu, aniž by s nimy měla jakoukoliv smlouvu o spolupráci. Protikorupční policie však nešetří jen oněch tajemných 27 milionů, ale zároveň zkoumá celé účetnictví komunikačního odboru, odkud ročně odteče téměř 200 milionů korun. Finance odboru 27 mizely ve firmách, které jsou vzájemně podivně propojené a se kterými ČD již v minulosti uzavíraly podezřelé obchody.
Poslanci dále vyzvali ministra, aby sněmovně předložil harmonogram přípravy nového zákona o veřejné dopravě včetně přesných termínů. Bendl řekl, že ani s jedním z usnesení nemá problém a členům sněmovny vyhoví. České dráhy loni v osobní dopravě prodělaly téměř 4 miliardy korun. Nejvíce ztrátovou je z dlouhodobého hlediska především regionální doprava, kterou si objednávají jednotlivé kraje.
Zdroj: ČT24; foto: Puly
Ten „zisk" byl vytvořen pouze za cenu utažení „penězovodu" na údržbu kolejových vozidel.
Paninaro : ano, ČD špatně hospodaří, protože platí státu (státní organizaci SŽDC) za používání dopravní cesty, zatímco vlastníci vozidel používaných v rámci zajišťování ZDO pro veřejnou linkovou dopravu ve stanoveném objemu ujetých km a vozidel elektrických za použití dopravní cesty neplatí (osvobození od daně silniční).
Sponzorování filmů, v situaci, kdy je zanedbaný vozidlový park je nemravné, podobně je to s reklamou na košíkové nebo házené ... Mnohem větší marketinkový efekt by mělo využití oněch desítek milionů na opravu parních lokomotiv a na takové různé reklamní firemní hlupotinky (propisky, zapalovače, kalendáře, kursbuchy pro novináře apod.) by stačil účetně milion.
Současné zadlužení ČD a SŽDC se skládá z cizích zdrojů ČD a SŽDC. Nejvýznamnější součástmi jsou dluhopisy SŽDC vydané na úhradu oddlužení ČD při transformaci z roku 2003, dále úvěry SŽDC přijaté za účelem financování koridorů, závazky ČD vzniklé modernizací vozového parku a obchodní závazky obou organizací. SŽDC a ČD si berou úvěry na financování svých operací. Protože z vlastních zdrojů nejsou schopny je splácet, splácí je za ně stát. V důsledku toho se zadlužení železničních subjektů vůči komerčním subjektům mění na zadlužení vůči státu. Tyto závazky vůči státu jsou pak následně promíjeny. Tyto operace jsou typické pro sanaci dluhů, které vznikají v průběhu železničního podnikání. Pomocí těchto účetních operací lze dokonce snížit celkový objem závazků obou společnosti. Závazky vůči nestátním držitelům dluhopisů a bankovních úvěrů spláceny být musí. Jelikož na jejich splácení běžné hotovostní toky obou železničních firem nestačí, k jejich úhradě je nutná státní pomoc. - Konec citace --
Jen dodám, že ČD každoročně hospodaří se ztrátou kolem 500 - 600 mil Kč...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.