Bratislava - Životní pouť celkem 131 historických vozů známých pod slangovým označením "koženka" se nachýlila ke konci. Nikoliv však v České republice, ale u našich východních sousedů. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) totiž ve čtvrtek, 12.2.2009, vypsala veřejnou obchodní soutěž na odprodej kovového odpadu. Integrální součástí odpadu jsou též "nekovové časti, ako napríklad koženka, molitan či preglejka", dodává ve své tiskové zprávě ZSSK.
Lhůta pro vyžádání podmínek soutěže byla stanovena na 23.2.2009, možnost podávat nabídky je pak do 9.3.2009.
Odprodej vozů ZSSK - deponovací stanice | Počet kusů | Hmotnost odpadu (tuny) |
---|---|---|
Vrútky | 22 | 913 |
Bošany | 32 | 1 282 |
Liptovský Mikuláš | 45 | 1 800 |
Nové Zámky | 13 | 513 |
Trnava | ||
Bratislava | ||
Žilina | 19 | 743 |
Zvolen | ||
Košice | ||
CELKEM | 131 ks | 5 251 t |
Vývoj rozdílným směrem
Zároveň s postupným utlumováním provozu přestárlých vozů je ZSSK průběžně nahrazují dodávkami zrekonstruovaných vagónů různých řad. V loňském roce k nim přibylo rovněž 20 zbrusu nových vozů Bmpeer a Ampeer. Nejnověji jsme Vás na ŽelPage informovali o prototypu Bdteer ZSSK, který před dvěma týdny cestoval do Velimi na zkušební okruh.

Nicméně, situace na spojích ČD se v posledních letech vyvíjí rozdílným směrem. Na pravidelné nasazování vozů řady B na české rychlíkové a expresní spoje si už cestující povětšinou zvykli. Ovšem s příchodem nového GVD 08/09 dochází k podstatnému zhoršení situace. Kritickým bodem se stalo zpoždění v dodávkách 40 opětovně modernizovaných vozů z ŽOS Trnava. Nyní tak na drtivé většině mezinárodních "vlaků vyšší kvality" směřujících na Ostravsko, Valašsko či na Slovensko můžete běžně potkat i vozy řady Bc (původně určené jako lehátkové vozy pro noční vlaky).
Více informací na ŽelPage: S Bc v EC, aneb Modrá armáda postupuje
Zdroj: Veřejná obchodní soutěž ZSSK na odprodej kovového odpadu; Ilustrační foto: Georgo, topič


Prozradím tu malé tajemství. Když chcete někam jet, přejdete 810 či 010, pojede-li tehdy, když potřebujete, když bude topit, když bude čisté. Když pojedete dál, bude stačit klidně 820. Jenže v tvorbě grafikonu se děly substrátu na leckterých tratích vyložené naschvály, s topením je to 50 na 50 a čistota???
Se spolehlivostí nelze šermovat za situace, když si z ní písničkáři u "nejmodernějších" souprav dělají legraci.
A tak tu máme dnešek. Cestující neutuchajícím několikaletým úsilím ČD úspěšně odrazeni, a vzorové rychlíky... a EJHLE! Regio doprava nemá optimální vozidla pro zbylý nepočetný substrát, který se prostě Bůh ví proč ne a nedal odradit a už ANI PRO TY KORIDORY nemáme vozidla!!!
Závěr? S takhle dojebanou dopravní politikou marno radit, ale ty Bh ze SR koupit a modernizovat je asi jediná cesta, jak přibližně aspoň dostát původní (sic debilní) představě o pár koridorech a vzorových rychlících. Regio bude vždycky bída, protože jednak to bylo od 89 v plánu a druhak lidi z aut zpátky do 810 nedostanete. Snad kdysi šlo remotorizovat a modernizovat 820 a 020, ale dnes to nejde a ...tím pádem je to jedno.
Staré vozy měly předepsanou prohlídku každých 8 - 10 hodin, to znamená, že nevydržely ani jeden provozní den (20 h), přičemž většina vozů se nedočkala této P0 prohlídky bez závady (vozy se závadou trakce a další poruchy). Vyšší stupneň P2 zhruba kadý měsíc už znamenal celodenní opravárenský maraton s prohlídkou a ošetřením všech stykačů, seřizování, promázávání...
M1 teoreticky nemusí do depa celý měsíc (kdyby se nemusela uklízet). První prohlídka N1 je po měsíci a je to jen vizuální kontrola vlaku - tedy nic náročného. Interval základních prohlídek se natáhl z 8-10 hodin na 1 měsíc. Jestli tohle není úspora, tak tedy nevím. Samozřejmě poruchy občas také má, ale je to úplně jiného řádu, než stará technika.
To že je na 471 spousta závad není vinou moderních technologií, ale zpracováním a údržbou. To si musí ČD vyřešit interně. Hrubý železniční provoz je nesmysl, moderní železniční vozidla kolem celého světa jsou zřejmě chiméra. Doporučuji do některých zemí vůbec nejezdit, mohl byste utrpět šok. Letadla plná počítačů taky fungují daleko spolehlivěji než staré typy a to je sakra drsný provoz.
Hlavně bychom při tomto přístupu stále jezdili s povozy. V každé generaci se našli bručouni co neměli pochopení pro vývoj. Zde jde pokrok navíc pozitivní cestou. Novější jednotka je úspornější, šetrnější k životnému prostředí a okolí (i hluk)...
Na seznamu je něco o srážce silničního a kolejového autobusu, několik mrtvých tak to sem někdo dejte.
Do problematiky placení dopravy kraji se mi teď moc zabíhat nechce, nicméně realita je taková, že dosavadní kalkulace ČD byly dost podhodnocené, krajím ani takové cifry nevyhovují, tudíž bude velmi "zábavné" sledovat, co se bude dít, až budou kraje konfrontované s reálnou cenou dopravního výkonu (minimálně 80 Kč/km, ale spíš podstatně víc). Člověk nemusí být vědma, aby mohl predikovat vývoj dost podobný tomu polskému před pár lety!
Prostě obecně je problém v tom, že železnice je řádově dražší než silniční doprava (která navíc neplatí dopravní cestu), tudíž musí přepravovat řádově větší objemy cestujících než autobus. A toho se dosáhne jen tak, že se zvýší atraktivita železnice pro cestující! Cožř evidentně s Bh nemožno, ono i ty Regionovy jsou z dlouhodobějšího pohledu přímá cesta do horoucích pekel!
SzKT: opatrne, clovece, abyste se do toho nezamotal! Na jednu stranu se pridavate ke kritice 58lidi/vlak a nadruhou stranu volate po 3x drazsich vozidlech s vyssi kapacitou. Jediny ospravedlnitelny pro ne je, ze mohou pritahnout vice cestujicich. Ale skutecne pritahnou vice liddi nez regina, kdy bezny cestujici rozdil moc nechape??? A vyplati se to?
Sazim na to, ze levnymi reko porazi CD konkurenty v karjich. Urednik totiz na hledi na kvalitu mene nez na cenu!
v nedavne diskuzi o rakouskych Taurusech (nebo Taurech?) padlo to, ze na tratich SZDC je rekuperace zakazana, takze zrejme technika SZDC je oproti moderni zeleznicni technice mirne pozadu...
Nová technika dokáže něco co ta stará neumí. Šetřit. Dobrý příklad je trasa C pražského metra. Přechodem z ruských vozů s odporovou regulací na nový (a o něco lehčí) typ M1 pokesly výdaje za elektrickou energii o 40%! A teď si představete rozdíl mezi brejlovcem co bere 400 l/h a lehkou jednotkou která má nevím kolik (rámcově 40 l/h?). Elektriky mají zase rekuperaci... Takže nová technika je drahá, ale sama se může z části zaplatit už jen tím, že nespotřebovává zbytečné prostředky.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
