..: Odprodej vyřazených železničních vozů na Slovensku :..

Historický vůz na historické jízdě, foto: Tomáš Beck (ŽelPage)Bratislava - Životní pouť celkem 131 historických vozů známých pod slangovým označením "koženka" se nachýlila ke konci. Nikoliv však v České republice, ale u našich východních sousedů. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) totiž ve čtvrtek, 12.2.2009, vypsala veřejnou obchodní soutěž na odprodej kovového odpadu. Integrální součástí odpadu jsou též "nekovové časti, ako napríklad koženka, molitan či preglejka", dodává ve své tiskové zprávě ZSSK.

Lhůta pro vyžádání podmínek soutěže byla stanovena na 23.2.2009, možnost podávat nabídky je pak do 9.3.2009.

Odprodej vozů ZSSK - deponovací stanice Počet kusů Hmotnost odpadu (tuny)
Vrútky 22 913
Bošany 32 1 282
Liptovský Mikuláš 45 1 800
Nové Zámky 13 513
Trnava
Bratislava
Žilina 19 743
Zvolen
Košice
CELKEM 131 ks 5 251 t

Vývoj rozdílným směrem

Zároveň s postupným utlumováním provozu přestárlých vozů je ZSSK průběžně nahrazují dodávkami zrekonstruovaných vagónů různých řad. V loňském roce k nim přibylo rovněž 20 zbrusu nových vozů Bmpeer a Ampeer. Nejnověji jsme Vás na ŽelPage informovali o prototypu Bdteer ZSSK, který před dvěma týdny cestoval do Velimi na zkušební okruh.

Interiér lehátkového vozu Bc na EC 126 Fatra, foto: Georgo

Nicméně, situace na spojích ČD se v posledních letech vyvíjí rozdílným směrem. Na pravidelné nasazování vozů řady B na české rychlíkové a expresní spoje si už cestující povětšinou zvykli. Ovšem s příchodem nového GVD 08/09 dochází k podstatnému zhoršení situace. Kritickým bodem se stalo zpoždění v dodávkách 40 opětovně modernizovaných vozů z ŽOS Trnava. Nyní tak na drtivé většině mezinárodních "vlaků vyšší kvality" směřujících na Ostravsko, Valašsko či na Slovensko můžete běžně potkat i vozy řady Bc (původně určené jako lehátkové vozy pro noční vlaky).


Více informací na ŽelPage: S Bc v EC, aneb Modrá armáda postupuje

Zdroj: Veřejná obchodní soutěž ZSSK na odprodej kovového odpadu; Ilustrační foto: Georgo, topič


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 20.2.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel land 
17.01.2010 (4:31)  
Padlo zde, že IAD je konkurencí ČD. No to je sakra pravda. Steně tak kamiony válcují nákladní dopravu...Že klima je dnes (hlavně díky korejským autům - od 2000 standard) vedle funkčního topení norma, je také pravda. Že tento auto-standard můžete mít na kterémkoliv místě silniční sítě a v kteroukoliv denní či noční dobu je také pravda. Ale stále v tom eintopfu faktů do trpké chuti dneška minimálně jeden chybí! ČD se dlouho MOC snažily, aby regionální dopravu podřízly jak jehně - rušením spojů, sabotováním návazností přípojů - povedlo se! Odborná periodika to komentovaly minimálně od roku 1995. Tak co vám vadí? Chtělo by se dostávat ty odrazené, otrávené, promrzlé či upečené cestující, substrát, říkává se tady zpátky mezi plátce jízdného??? Tak to se měly ČD v regionech trochu jinak uplynulé čtvrtstoletí činit! Myslíte si, že někdo prodá auto, které si kvůli neschopnosti ČD koupil, a poté, co okusil svobodu autem mu propůjčenou, se ho zbaví a sedne v bázni boží zpět do vlaku ČD v očekávání, kdy se zase stane substrátem a hříčkou nesmyslných chaotických manévrů neschopných a nekompetentních amatérů? To si z lidí děláte už příliš velkou p*del!

Prozradím tu malé tajemství. Když chcete někam jet, přejdete 810 či 010, pojede-li tehdy, když potřebujete, když bude topit, když bude čisté. Když pojedete dál, bude stačit klidně 820. Jenže v tvorbě grafikonu se děly substrátu na leckterých tratích vyložené naschvály, s topením je to 50 na 50 a čistota???

Se spolehlivostí nelze šermovat za situace, když si z ní písničkáři u "nejmodernějších" souprav dělají legraci.

A tak tu máme dnešek. Cestující neutuchajícím několikaletým úsilím ČD úspěšně odrazeni, a vzorové rychlíky... a EJHLE! Regio doprava nemá optimální vozidla pro zbylý nepočetný substrát, který se prostě Bůh ví proč ne a nedal odradit a už ANI PRO TY KORIDORY nemáme vozidla!!!

Závěr? S takhle dojebanou dopravní politikou marno radit, ale ty Bh ze SR koupit a modernizovat je asi jediná cesta, jak přibližně aspoň dostát původní (sic debilní) představě o pár koridorech a vzorových rychlících. Regio bude vždycky bída, protože jednak to bylo od 89 v plánu a druhak lidi z aut zpátky do 810 nedostanete. Snad kdysi šlo remotorizovat a modernizovat 820 a 020, ale dnes to nejde a ...tím pádem je to jedno.
21.02.2009 (14:27)  
860 000: Zvedly se výdaje na údžbu u M1? Tak o tom skutečně nic nevím. Naopak se zrušila udržbová pracivště na trati a značně omezila opravárenská kapacita depa. Pravda, taková věc jako čelní sklo, nebo některé komponenty jsou pekelně drahé, ale zase to okno je pojištěné když jím kdo proskočí.

Staré vozy měly předepsanou prohlídku každých 8 - 10 hodin, to znamená, že nevydržely ani jeden provozní den (20 h), přičemž většina vozů se nedočkala této P0 prohlídky bez závady (vozy se závadou trakce a další poruchy). Vyšší stupneň P2 zhruba kadý měsíc už znamenal celodenní opravárenský maraton s prohlídkou a ošetřením všech stykačů, seřizování, promázávání...

M1 teoreticky nemusí do depa celý měsíc (kdyby se nemusela uklízet). První prohlídka N1 je po měsíci a je to jen vizuální kontrola vlaku - tedy nic náročného. Interval základních prohlídek se natáhl z 8-10 hodin na 1 měsíc. Jestli tohle není úspora, tak tedy nevím. Samozřejmě poruchy občas také má, ale je to úplně jiného řádu, než stará technika.

To že je na 471 spousta závad není vinou moderních technologií, ale zpracováním a údržbou. To si musí ČD vyřešit interně. Hrubý železniční provoz je nesmysl, moderní železniční vozidla kolem celého světa jsou zřejmě chiméra. Doporučuji do některých zemí vůbec nejezdit, mohl byste utrpět šok. Letadla plná počítačů taky fungují daleko spolehlivěji než staré typy a to je sakra drsný provoz.

Hlavně bychom při tomto přístupu stále jezdili s povozy. V každé generaci se našli bručouni co neměli pochopení pro vývoj. Zde jde pokrok navíc pozitivní cestou. Novější jednotka je úspornější, šetrnější k životnému prostředí a okolí (i hluk)...
21.02.2009 (12:10)  
U M1 poklesly výdaje za elektrickou energii ale stouply výdaje za údržbu. Ze 471 může být nadšený jenom neznalý člověk. M1 nebo 471 musí udržovat inženýr (já to umím taky ale nikdo mně k tomu nepustí, protože na to nemám papír) a ten si nechá dobře zaplatit. Já v 471 vždycky vymrznu a kvůli přiblblému hlášení nemůžu spát. A taky zpravidla nenajdu jediný WC který by nebyl pro poruchu elektroniky zavřený. Nejsem proti moderní technice ale musí být zvládnutá. S energií je to stejné jako s úspornými zářivkami, reklama obrovská, návratnost v nedohlednu a zátěž životního prostředí, protože po 2 letech se vyhodí tranzistorový měnič, který má životnost nejméně 100 let. Vzbuďte se, jsme v hrubém železničním provozu a ne v nahrávacím studiu.

Na seznamu je něco o srážce silničního a kolejového autobusu, několik mrtvých tak to sem někdo dejte.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
21.02.2009 (3:13)  
xAnri05: Nikam se nezamotávám-je to přece logické! Těch 58 lidí na vlak je přeci průměrná hodnota a všichni víme, že řada tratí je podstatně vytíženější, případně aspoň mají potenciál být vytíženější, když bude konkurenceschopnější nabídka! No a na ten zbytek, který táhne průměr dolů je i Regionova škoda- tam ať jezdí ten původní šukafon!
Do problematiky placení dopravy kraji se mi teď moc zabíhat nechce, nicméně realita je taková, že dosavadní kalkulace ČD byly dost podhodnocené, krajím ani takové cifry nevyhovují, tudíž bude velmi "zábavné" sledovat, co se bude dít, až budou kraje konfrontované s reálnou cenou dopravního výkonu (minimálně 80 Kč/km, ale spíš podstatně víc). Člověk nemusí být vědma, aby mohl predikovat vývoj dost podobný tomu polskému před pár lety!
Prostě obecně je problém v tom, že železnice je řádově dražší než silniční doprava (která navíc neplatí dopravní cestu), tudíž musí přepravovat řádově větší objemy cestujících než autobus. A toho se dosáhne jen tak, že se zvýší atraktivita železnice pro cestující! Cožř evidentně s Bh nemožno, ono i ty Regionovy jsou z dlouhodobějšího pohledu přímá cesta do horoucích pekel!
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
20.02.2009 (23:00)  
Chika (18:20): neco na tom bude, ale je otazka, jak 100ho ven? Na to neni jednoduche odpovedet. Totiz nova vozidla jsou casto nakonec nakladnejsi nez ta tuna zeleza (naklady na jejich porizeni prevysuji naklady na provoz toho zeleza).

SzKT: opatrne, clovece, abyste se do toho nezamotal! Na jednu stranu se pridavate ke kritice 58lidi/vlak a nadruhou stranu volate po 3x drazsich vozidlech s vyssi kapacitou. Jediny ospravedlnitelny pro ne je, ze mohou pritahnout vice cestujicich. Ale skutecne pritahnou vice liddi nez regina, kdy bezny cestujici rozdil moc nechape??? A vyplati se to?
Sazim na to, ze levnymi reko porazi CD konkurenty v karjich. Urednik totiz na hledi na kvalitu mene nez na cenu!
20.02.2009 (22:54)  
J. Kapitan: Ano na střídavině je u nás rekuperace zakázána a je to opravdu škoda - zrovna tam kde je nejúčinnější(tedy zatím tam nejezdí mnoho vozidel toho schopných, ale zřejmě budou postupně přibývat).
20.02.2009 (22:51)  
to Chikatetsujin:
v nedavne diskuzi o rakouskych Taurusech (nebo Taurech?) padlo to, ze na tratich SZDC je rekuperace zakazana, takze zrejme technika SZDC je oproti moderni zeleznicni technice mirne pozadu...
20.02.2009 (22:42)  
860 000: Nevím co je na uvedených strojích ultra. Ve srovnání s mnoha jinými železnicemi už je to spíše klasika. A pokud mohu soudit z reakcí cestujících třeba jedoucích na Beroun, kde 471 nejezdí každý den, tak jsou za ní opravdu rádi a je zde slyšet (ty jo to máme kliku, vždycky jedeme takovým ... píp). Spolehlivost je problém výrobce a výběrových řízení, ale nevím o tom, že by ta stará technika překypovala spolehlivostí (lehající hydry, krysy a další stroje - nechopnost HV je (až moc) častá závada u ČD).

Nová technika dokáže něco co ta stará neumí. Šetřit. Dobrý příklad je trasa C pražského metra. Přechodem z ruských vozů s odporovou regulací na nový (a o něco lehčí) typ M1 pokesly výdaje za elektrickou energii o 40%! A teď si představete rozdíl mezi brejlovcem co bere 400 l/h a lehkou jednotkou která má nevím kolik (rámcově 40 l/h?). Elektriky mají zase rekuperaci... Takže nová technika je drahá, ale sama se může z části zaplatit už jen tím, že nespotřebovává zbytečné prostředky.
20.02.2009 (21:54)  
Mně Desiro, 471 a podobné vymoženosti nepřipadají moc pohodlné, jsou to takové modní výstřelky. Ve vozech Bh se cestovalo pohodlně, topily a svítily vždy, protože měly zdvojenou elektrickou výzbroj. Kupovat nějaké vymoženosti plné výpočetní techniky je nesmysl. Chtěli byste jezdit kolejovýma raketama ale tady je víc problémů k řešení, třeba naprosté nenaváznosti v uzlových stanicích, nedomyšlenost jízdního řádu, neobsluhování některých území. Téměř celých 24 hodin každých 120 minut mi v Kralupech ujíždí o 4 minuty vlak do Kladna a pokud bych jel přes Prahu tak tam ujíždí o 2 minuty a byly by jiné příklady, stačí si vzít jízdní řád. Myslím si, že navazování vlaků a obsluha na úrovni by nalákala lidi víc do vlaku než nějaké utopistické vozidlo, které si postaví hlavu zrovna když se to nejméně hodí. Musíme pracovat s tím co máme a až si na to vyděláme, můžeme si koupit lepší. Schvaluju rekonstrukce 810 i když to co vzniká není ideální, ale zase je to podle stejné logiky, navenek efektní vozidlo, každý je nadšený, dokud se to nerozjede a nezačne drncat. Já bych ponechal původní čela, bez toho kšiltu, ten je aerodynamicky nevhodný, MVTV a Bzmot ho nemají taky, a za ušetřené peníze bych dosadil vzduchové vypružení a kotoučové brzdy. Jenomže tady se dělá všechno jenom na efekt a atraktivitu a provozně to zůstává nevhodné. Je to stejné jako kdybych si postavil dům s atraktivní fasádou neobvyklého tvaru a uvnitř topil uhlím a měl suchý záchod.
20.02.2009 (21:53)  
Taky souhlas s Chikatetsujin. Jinak si myslím, že jednotky jako např.CityElefant by mohly klidně jezdit i na některých IC.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko