Brno - Nepříjemného apríla chystají svým obyvatelům zastupitelé Jihomoravského kraje, od 1. dubna se totiž zvýší ceny jednorázových jízdenek IDS. MHD v Brně tak bude dražší než v Praze. Náměstek primátora Ladislav Macek říká, že např. základní jízdenka na 60 minut (2 zóny) zdraží o 7 na konečných 22 Kč a jízdenka na 10 minut bude stát místo 10 Kč 14. Změny už schválilo i představenstvo brněnského dopravního podniku.
Jednorázové jízdenky tak budou od dubna v Brně v přepočtu na minutu dražší než v Praze. V hlavním městě stojí totiž jízdenka na 75 minut (90 při využití SMS jízdenky) 26 korun, jízdenka na 20 minut potom 18 korun. Zástupci kraje prosadili navíc úplně novou jízdenku. „Razantní zdražení, které prosazovalo Brno, se nám zdálo pro zbytek regionu neúnosné. Po dlouhých diskuzích vznikla nová jízdenka za 18 korun, která bude platit v Brně 15 minut, jinde v regionu potom 45 minut,“ vysvětluje jihomoravský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil.
Dražší budou také jízdenky u řidiče. Základní jízdenka na 60 minut bude za 30 korun, zlevněná bude stát o 10 korun méně. „Chceme, aby lidé tuto možnost využívali opravdu jen výjimečně. Nákup u řidiče totiž jízdu zdržuje,“ podotýká Macek. Od dubna zdraží také jednorázové jízdenky na 3 a více zón, které platí po celém IDS JMK. Jejich cena se zvýší přibližně o 10%. Předplatní měsíční, čtvrtletní a roční jízdenky už město zdražilo v prosinci, ale i tyto jízdenky opět čeká další zdražení.
Podle primátora Romana Onderky je zdražení nevyhnutelné, pokud město nemá doplácet dopravnímu podniku ještě víc než dnes. Nynější roční subvence přesahuje miliardu korun, tvoří zhruba desetinu rozpočtu Brna. Brno už loni zdražilo asi o pětinu cenu předplatních kupónů.
ZÁKLADNÍ | ZLEVNĚNÁ | |
---|---|---|
2 zóny / 10 minut | 14 Kč (10 Kč) | 7 Kč (5 Kč) |
2 zóny / 15 (45) minut* | 18 Kč | 9 Kč |
2 zóny / 60 minut | 22 Kč (15 Kč) | 11 Kč (7 Kč) |
3 zóny / 90 minut | 24 Kč (21 Kč) | 12 Kč (10 Kč) |
4 zóny / 90 minut | 30 Kč (26 Kč) | 15 Kč (13 Kč) |
5 zón / 120 minut | 37 Kč (32 Kč) | 18 Kč (16 Kč) |
6 zón / 120 minut | 43 Kč (37 Kč) | 21 Kč (18 Kč) |
7 zón / 150 minut | 49 Kč (43 Kč) | 24 Kč (21 Kč) |
8 zón / 150 minut | 55 Kč (48 Kč) | 27 Kč (24 Kč) |
9 zón / 180 minut | 62 Kč (54 Kč) | 31 Kč (27 Kč) |
10 zón / 180 minut | 59 Kč (68 Kč) | 34 Kč (29 Kč) |
* jízdenka platí 15 minut v zónach 100 + 101 a 45 minut ve zbytku regionu
Pražský ředitel DP přišel s tím, že by roční síťovka v Praze měla stát 10 000 Kč. Odůvodnil to tím, že ročka by měla stát desetinásobek měsíční jako v bavorském Michově. To má jakousi logiku.
Tak jsem se podíval, kolik stojí ročka v Mnichově. Na dvě pásma (co do rozsahu asi tak jako Praha) je to za 399 „evropských", necelý desetinásobek měsíční jízdenky.
V tomhle má tedy pan ředitel pravdu.
Jenže ve vztahu k průměrné hrubé měsíční mzdě (údaj dle ČSÚ) to dělá kolem 12 %, takže v porovnání s českou hrubou mzdou by pražská ročka neměla stát více jak 3 000 Kč, takže pražský DP by ještě měl zlevnit.
Podobné je to s cenami „denních jízdenek". V zahraničí stojí mezi dvojnásobkem až trojnásobkem násobkem jízdenky pro jednoduchou jízdu. Např. Basel 3 Sfr > 8 Sfr, Zürich 4 > 8 Sfr, Mnichov 2,30 EURO > 6,70 EURO apod.
Nedovedu posoudit kvalitativní úroveň organizace brněnské MHD, ale situace, kdy v Praze stojí na konečné často i 3 soupravy kolem 30 minut, tak to je vyslovené plýtvání pracovní dobou. Na smíchovské smyčce stojí i při 20 minutovém intervalu současně dvě soupravy linky číslo 20. S autobusy je to samozřejmě podobné.
Něco podobného se nedá odůvodnit ani tzv. bezpečnostními přestávkami, protože bezpečnostní přestávky musí mít „tramvajáci" i v cizině, zejména v mém oblíbeném Švýcarsku, kde jsou bez pochyby předpisy týkající se bezpečnosti v dopravě nejméně stejně tak přísné, jako v Česku. „Švýcarské" pobyty na obratišti jsou asi tak ve 3/4 intervalu mezi spoji, především proto, že na tramvajovou smyčku se prostě více než jedna souprava nevejde. Kromě toho, že se ušetří náklady na jeden označník zastávky (výstupní a nástupní je totožný), to má i kladný přínos pro cestující, protože po příjezdu tramvaje mohou cestující ihned nastupovat, resp. šotouš projíždějící si tratě nebo u jednosměrných objezdů (částečně polookružní linka s pevnou konečnou) nemusí cestující vystupovat. Přitom řidič opustí řídičské stanoviště, zajde si na toaletu nebo koupí nějaké občerstvení, takže ubozí cestující jsou vydáni na pospas „teroristům", kteří by se mohli násilně dostat do kabiny řidiče a unést tramvaj .... Totéž dělají samozřejmě i autobusáci. Leč v Praze to údajně nejde. Takže tady je zakopán „pes" zbytečných výdajů na provoz.
Podobně nutno upřednostnit tramvaje na křižovatkách, aby si tramvaj sama stavěla „zelenou ulici" a nemusel se zbytečně trávit čas na křižovatkách, který v konečném důsledku zaplatí DP. Mimo úspory energie za opakované rozjezdy by se zkrátila cestovní doba, jednak zvýšila atraktivita použití tramvají, jednak další úspora pracovníků.
Kdo si vzpomene na bývalý „triangl" na konečné v Laurové, kde se točila „šestka" nebo výlukový triangl na Zvonařce, tak tam se více než jedna souprava nevejde, takže obratová doba soupravy tam je kratší než interval mezi jednotlivými spoji. Takže i v Praze je možné udělat oběhy souprav tak, aby na konečné stálo jen jedno vozidlo. Zvýší se tak produktivita práce řidičů, ušetří se soupravy. Počet „vozových" km sice zůstane stejný, protože menší počet vozidel najezdí stejný počet km, ale ušetří se zbytečné km při výjezdech a zatahování apod.
Problematické jsou jen linky s krátkými intervaly, tj. v Praze devítka a dvacet dvojka, jezdící i ve čtyřminutových intervalech, což je z hlediska obratu soupravy přece jen málo. V těchto případech je současný pobyt dvou souprav opodstatněný. Nicméně i řešení tohoto problému si dovedu představit rozdělením intervalu na dvě linky a různými konečnými, tak aby z hlediska cestujících zůstal zachován čtyřminutový interval mezi spoji.
A to všechno jen proto, aby DPMB nemusel začít hospodařit trochu efektivněji, přestal experimentovat a udělal si pořádek ve vlastních řadách...
Možná je škoda, že radní nedotáhli tuto logiku do konce a nezrušili veškeré dotace - poté, co by se ceny jízdenek zvýšily na dvojnásobek, přestal by DPMB velice rychle existovat a na jeho troskách by pak možná vznikl lépe hospodařící podnik.
V každém případě, občan si zaslouží své volené zástupce, takže si můžeme zazpívat, že už máme co jsme chtěli.
Až se nebudou platit žádné daně, tak potom ano, potom budu akceptovat tržní cenu.
(Pravda ale je, ze jde o radove jine castky)
Fauny: ano, jsem rozený v Hodoníně, vyrostlý ve Strážnici. Teď pracuji a bydlím v Brně.
No a kdyz je clovek uz na druhe strane, tak by to mohlo jit i odtrhavat...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.