..: Od 1. dubna podraží jednorázové jízdenky v JMK :..

IDS JMK Brno - Nepříjemného apríla chystají svým obyvatelům zastupitelé Jihomoravského kraje, od 1. dubna se totiž zvýší ceny jednorázových jízdenek IDS. MHD v Brně tak bude dražší než v Praze. Náměstek primátora Ladislav Macek říká, že např. základní jízdenka na 60 minut (2 zóny) zdraží o 7 na konečných 22 Kč a jízdenka na 10 minut bude stát místo 10 Kč 14. Změny už schválilo i představenstvo brněnského dopravního podniku.

Jednorázové jízdenky tak budou od dubna v Brně v přepočtu na minutu dražší než v Praze. V hlavním městě stojí totiž jízdenka na 75 minut (90 při využití SMS jízdenky) 26 korun, jízdenka na 20 minut potom 18 korun. Zástupci kraje prosadili navíc úplně novou jízdenku. „Razantní zdražení, které prosazovalo Brno, se nám zdálo pro zbytek regionu neúnosné. Po dlouhých diskuzích vznikla nová jízdenka za 18 korun, která bude platit v Brně 15 minut, jinde v regionu potom 45 minut,“ vysvětluje jihomoravský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil.

Dražší budou také jízdenky u řidiče. Základní jízdenka na 60 minut bude za 30 korun, zlevněná bude stát o 10 korun méně. „Chceme, aby lidé tuto možnost využívali opravdu jen výjimečně. Nákup u řidiče totiž jízdu zdržuje,“ podotýká Macek. Od dubna zdraží také jednorázové jízdenky na 3 a více zón, které platí po celém IDS JMK. Jejich cena se zvýší přibližně o 10%. Předplatní měsíční, čtvrtletní a roční jízdenky už město zdražilo v prosinci, ale i tyto jízdenky opět čeká další zdražení.

Podle primátora Romana Onderky je zdražení nevyhnutelné, pokud město nemá doplácet dopravnímu podniku ještě víc než dnes. Nynější roční subvence přesahuje miliardu korun, tvoří zhruba desetinu rozpočtu Brna. Brno už loni zdražilo asi o pětinu cenu předplatních kupónů.

ZÁKLADNÍZLEVNĚNÁ
2 zóny / 10 minut14 Kč (10 Kč)7 Kč (5 Kč)
2 zóny / 15 (45) minut*18 Kč9 Kč
2 zóny / 60 minut22 Kč (15 Kč)11 Kč (7 Kč)
3 zóny / 90 minut24 Kč (21 Kč)12 Kč (10 Kč)
4 zóny / 90 minut30 Kč (26 Kč)15 Kč (13 Kč)
5 zón / 120 minut37 Kč (32 Kč)18 Kč (16 Kč)
6 zón / 120 minut43 Kč (37 Kč)21 Kč (18 Kč)
7 zón / 150 minut49 Kč (43 Kč)24 Kč (21 Kč)
8 zón / 150 minut55 Kč (48 Kč)27 Kč (24 Kč)
9 zón / 180 minut62 Kč (54 Kč)31 Kč (27 Kč)
10 zón / 180 minut59 Kč (68 Kč)34 Kč (29 Kč)

* jízdenka platí 15 minut v zónach 100 + 101 a 45 minut ve zbytku regionu

zdroj: Deník a IDS JMK


Adys Poslat mail autorovi | 4.2.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Tarify

More from ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
Registered user DJ 
07.02.2009 (19:10)  
Ono se to říká, že tady je nižší průměrná mzda, takže jízdné by mělo být o to levnější, no ale které nákladové položky, vyjma nákladů mzdových, jsou tu nižší, než v tom Německu? :-/
07.02.2009 (17:51)  
Jízdné v MHD je v Česku vesměs dražší než v zahraničí – v poměru k hrubé mzdě.
Pražský ředitel DP přišel s tím, že by roční síťovka v Praze měla stát 10 000 Kč. Odůvodnil to tím, že ročka by měla stát desetinásobek měsíční jako v bavorském Michově. To má jakousi logiku.
Tak jsem se podíval, kolik stojí ročka v Mnichově. Na dvě pásma (co do rozsahu asi tak jako Praha) je to za 399 „evropských", necelý desetinásobek měsíční jízdenky.
V tomhle má tedy pan ředitel pravdu.
Jenže ve vztahu k průměrné hrubé měsíční mzdě (údaj dle ČSÚ) to dělá kolem 12 %, takže v porovnání s českou hrubou mzdou by pražská ročka neměla stát více jak 3 000 Kč, takže pražský DP by ještě měl zlevnit.
Podobné je to s cenami „denních jízdenek". V zahraničí stojí mezi dvojnásobkem až trojnásobkem násobkem jízdenky pro jednoduchou jízdu. Např. Basel 3 Sfr > 8 Sfr, Zürich 4 > 8 Sfr, Mnichov 2,30 EURO > 6,70 EURO apod.
Nedovedu posoudit kvalitativní úroveň organizace brněnské MHD, ale situace, kdy v Praze stojí na konečné často i 3 soupravy kolem 30 minut, tak to je vyslovené plýtvání pracovní dobou. Na smíchovské smyčce stojí i při 20 minutovém intervalu současně dvě soupravy linky číslo 20. S autobusy je to samozřejmě podobné.
Něco podobného se nedá odůvodnit ani tzv. bezpečnostními přestávkami, protože bezpečnostní přestávky musí mít „tramvajáci" i v cizině, zejména v mém oblíbeném Švýcarsku, kde jsou bez pochyby předpisy týkající se bezpečnosti v dopravě nejméně stejně tak přísné, jako v Česku. „Švýcarské" pobyty na obratišti jsou asi tak ve 3/4 intervalu mezi spoji, především proto, že na tramvajovou smyčku se prostě více než jedna souprava nevejde. Kromě toho, že se ušetří náklady na jeden označník zastávky (výstupní a nástupní je totožný), to má i kladný přínos pro cestující, protože po příjezdu tramvaje mohou cestující ihned nastupovat, resp. šotouš projíždějící si tratě nebo u jednosměrných objezdů (částečně polookružní linka s pevnou konečnou) nemusí cestující vystupovat. Přitom řidič opustí řídičské stanoviště, zajde si na toaletu nebo koupí nějaké občerstvení, takže ubozí cestující jsou vydáni na pospas „teroristům", kteří by se mohli násilně dostat do kabiny řidiče a unést tramvaj .... Totéž dělají samozřejmě i autobusáci. Leč v Praze to údajně nejde. Takže tady je zakopán „pes" zbytečných výdajů na provoz.
Podobně nutno upřednostnit tramvaje na křižovatkách, aby si tramvaj sama stavěla „zelenou ulici" a nemusel se zbytečně trávit čas na křižovatkách, který v konečném důsledku zaplatí DP. Mimo úspory energie za opakované rozjezdy by se zkrátila cestovní doba, jednak zvýšila atraktivita použití tramvají, jednak další úspora pracovníků.
Kdo si vzpomene na bývalý „triangl" na konečné v Laurové, kde se točila „šestka" nebo výlukový triangl na Zvonařce, tak tam se více než jedna souprava nevejde, takže obratová doba soupravy tam je kratší než interval mezi jednotlivými spoji. Takže i v Praze je možné udělat oběhy souprav tak, aby na konečné stálo jen jedno vozidlo. Zvýší se tak produktivita práce řidičů, ušetří se soupravy. Počet „vozových" km sice zůstane stejný, protože menší počet vozidel najezdí stejný počet km, ale ušetří se zbytečné km při výjezdech a zatahování apod.
Problematické jsou jen linky s krátkými intervaly, tj. v Praze devítka a dvacet dvojka, jezdící i ve čtyřminutových intervalech, což je z hlediska obratu soupravy přece jen málo. V těchto případech je současný pobyt dvou souprav opodstatněný. Nicméně i řešení tohoto problému si dovedu představit rozdělením intervalu na dvě linky a různými konečnými, tak aby z hlediska cestujících zůstal zachován čtyřminutový interval mezi spoji.
Registered user tenzor 
07.02.2009 (15:19)  
Zdražení běžných jízdenek skoro o 50 procent (o 70 procent ve srovnání s prosincem 2007) v době kdy klesají ceny pohoných hmot je bezprecedentní a nemůže být chápáno jinak než jako další podpora individuální dopravy na úkor hromadné. Může to zasadit těžké rány celému systému IDS, který fungoval i proto, že jízdné stálo cestující méně, než předtím, takhle budou zvažovat nejen cestující mimo Brno jestli má smysl nějakou pravidelnou ale drahou dopravu občas využít, ale IMHO i někteří autobusoví dopravci, kteří teď budou moci nabídnout levnější dopravu s efektivnějším jízdním řádem. Bojím se, abychom nakonec ze svých daní nedotovali KORDISu placení spojů vozících vzduch.
A to všechno jen proto, aby DPMB nemusel začít hospodařit trochu efektivněji, přestal experimentovat a udělal si pořádek ve vlastních řadách...
Možná je škoda, že radní nedotáhli tuto logiku do konce a nezrušili veškeré dotace - poté, co by se ceny jízdenek zvýšily na dvojnásobek, přestal by DPMB velice rychle existovat a na jeho troskách by pak možná vznikl lépe hospodařící podnik.

V každém případě, občan si zaslouží své volené zástupce, takže si můžeme zazpívat, že už máme co jsme chtěli.
Registered user DJ 
06.02.2009 (22:55)  
Ploshulix: Na jízdenkách IDS JMK bývalo dříve uváděno, že jízdné je dotováno z více než poloviny; ale jinak - od toho lidi platí daně, aby je i tímto způsobem dostali zpátky.
Až se nebudou platit žádné daně, tak potom ano, potom budu akceptovat tržní cenu.
06.02.2009 (18:50)  
buďte rádi, že nemusíte platit ještě víc, někde sem četl, že tolik, kolik platíme za jízdenku, mnohdy nepokryje ani 20% nákladů...
Registered user M 
06.02.2009 (11:05)  
Vcera zdrazili jizdne v MHD, dneska jednaji o tom, ze se zrusi poplatky v mestskych nemocnicich... Tak aspon vime, PROC se to jizdne musi zvednout...

(Pravda ale je, ze jde o radove jine castky)
Registered user MOs 
06.02.2009 (2:22)  
No to je hruza zase zdrazeni to se neda zvladat to je vyhodnejssi jezdit autem nebo chodit pesky a jezdit na kole,ono stejne bude autobusem jezdit stale mene lidi to radsi pojedu autem a hodne lidi misto autobusem zacne jezdit autem protoze linkova doprava porad stoji vic a vic,kdo se na to ma uz koukat,meli by se nad sebou radni zamyslet proc musi zdrazit dopravu v Brne teda Jihomoravsky Kraj.
Registered user astray 
05.02.2009 (11:58)  
jízdenky: tak to jsem rád. Byl to celkem problém, protože univerzální jízdenka je bez ohýbání neskladná. Už jsem si na ně ale pořídil složku.

Fauny: ano, jsem rozený v Hodoníně, vyrostlý ve Strážnici. Teď pracuji a bydlím v Brně.
Registered user M 
05.02.2009 (11:16)  
astray - to jsi musel mit nejaky divny exemplar. Mne se to netrha nikdy a zadal bych spis snazsi ohybani:-)
No a kdyz je clovek uz na druhe strane, tak by to mohlo jit i odtrhavat...
Registered user Fauny  mail  
05.02.2009 (11:00)  
Astray: Strážničan?
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2022 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko