Brno - Nepříjemného apríla chystají svým obyvatelům zastupitelé Jihomoravského kraje, od 1. dubna se totiž zvýší ceny jednorázových jízdenek IDS. MHD v Brně tak bude dražší než v Praze. Náměstek primátora Ladislav Macek říká, že např. základní jízdenka na 60 minut (2 zóny) zdraží o 7 na konečných 22 Kč a jízdenka na 10 minut bude stát místo 10 Kč 14. Změny už schválilo i představenstvo brněnského dopravního podniku.
Jednorázové jízdenky tak budou od dubna v Brně v přepočtu na minutu dražší než v Praze. V hlavním městě stojí totiž jízdenka na 75 minut (90 při využití SMS jízdenky) 26 korun, jízdenka na 20 minut potom 18 korun. Zástupci kraje prosadili navíc úplně novou jízdenku. „Razantní zdražení, které prosazovalo Brno, se nám zdálo pro zbytek regionu neúnosné. Po dlouhých diskuzích vznikla nová jízdenka za 18 korun, která bude platit v Brně 15 minut, jinde v regionu potom 45 minut,“ vysvětluje jihomoravský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil.
Dražší budou také jízdenky u řidiče. Základní jízdenka na 60 minut bude za 30 korun, zlevněná bude stát o 10 korun méně. „Chceme, aby lidé tuto možnost využívali opravdu jen výjimečně. Nákup u řidiče totiž jízdu zdržuje,“ podotýká Macek. Od dubna zdraží také jednorázové jízdenky na 3 a více zón, které platí po celém IDS JMK. Jejich cena se zvýší přibližně o 10%. Předplatní měsíční, čtvrtletní a roční jízdenky už město zdražilo v prosinci, ale i tyto jízdenky opět čeká další zdražení.
Podle primátora Romana Onderky je zdražení nevyhnutelné, pokud město nemá doplácet dopravnímu podniku ještě víc než dnes. Nynější roční subvence přesahuje miliardu korun, tvoří zhruba desetinu rozpočtu Brna. Brno už loni zdražilo asi o pětinu cenu předplatních kupónů.
ZÁKLADNÍ | ZLEVNĚNÁ | |
---|---|---|
2 zóny / 10 minut | 14 Kč (10 Kč) | 7 Kč (5 Kč) |
2 zóny / 15 (45) minut* | 18 Kč | 9 Kč |
2 zóny / 60 minut | 22 Kč (15 Kč) | 11 Kč (7 Kč) |
3 zóny / 90 minut | 24 Kč (21 Kč) | 12 Kč (10 Kč) |
4 zóny / 90 minut | 30 Kč (26 Kč) | 15 Kč (13 Kč) |
5 zón / 120 minut | 37 Kč (32 Kč) | 18 Kč (16 Kč) |
6 zón / 120 minut | 43 Kč (37 Kč) | 21 Kč (18 Kč) |
7 zón / 150 minut | 49 Kč (43 Kč) | 24 Kč (21 Kč) |
8 zón / 150 minut | 55 Kč (48 Kč) | 27 Kč (24 Kč) |
9 zón / 180 minut | 62 Kč (54 Kč) | 31 Kč (27 Kč) |
10 zón / 180 minut | 59 Kč (68 Kč) | 34 Kč (29 Kč) |
* jízdenka platí 15 minut v zónach 100 + 101 a 45 minut ve zbytku regionu
Děkuji za informace zejména o univerzální jízdence, kterou jsem si oblíbil. Bude pro mě výhodné ji využívat nadále i za vyšší cenu.
K univerzální jízdence mám jen pár poznámek
- zvýšení polí ze 20 na 24 je výborný krok, sám jsem jej chtěl navrhnout. Jednak je číslo 24 lépe dělitelné než 20, a hlavně, maximální počet odečítaných polí pro jednu jízdu je 12, takže jedna nová jízdenka vyjde přesně na cestu tam a zpět (jezdívám trasu Brno - Strážnice).
- perforace mezi jednotlivými poli univerzální jízdenky by mohla být méně důkladná. Nevím, jestli jsem měl nějakou vadnou sérii, ale jízdenka se trhala sotva jsem na ni sáhl. Dostal jsem za to už pojeb od průvodčího.
Je to nadšenec, obvykle jede na kole i když jeho manželka jede autem, a to dělají oba u nás...
K tomu rizeni... Hele, to je takovej argument... Hodne lidi za tech 20 minut ve vlaku neco udela, takze usetri cas? Jako za 20 minut mi nenabehne ani notas (nadsazka...). Takze ta cesta do prace je proste zabitej cas... A cesta z prace? Furt nemam ridice, ale s autem je mnohem snazsi stavit se na nakup a pro decka... Takze osobniho ridice sem prosim netahej.
Co se parkovani tyce, tak uznavam, ze to byl dobry vtipek, ale vsichni, co pracuji v Brne pracuji v centru a maji tak problem s parkovanim? Jako na cernovicke terase je mista na parkovani dost, takze nemyslim, ze pro vsechny dojizdejici byl takovej problem s parkovanim:-))
Dark: takhle z hlavy bych řekl, že placených zastupitelů je v Brně nejmíň 5 už od předloňských voleb. A poplatky pro důchodce platí kraj.
Semík: trošku se vám plete kraj a město. Rozdíl je v tom, že město dopravnímu podniku rádo zaplatí, protože je jeho vlastníkem. Kraj v případě ČD platí "do cizího".
Stará paní podruhé: já bych ještě přihodil na misku vah veřejné dopravy, že ve vlaku člověk nemusí řídit (s osobním řidičem už by to auto nevycházelo tak výhodně) a v Brně nemusí hledat, kde ho zaparkuje (pokračuje do Vranovic) ;-)
IDeeSák: 3. pole na univerzální jízdence = 45 i v Brně, nebo jen mimo?
A ještě k tomu: pokud mám šalinkartu 100+101 a jedu do Čebína, tak dnes razím na univerzálce třetí pole, nebo jednorázovku 2 zóny/60 minut. Bude po novém pořád stačit 3. pole? A která z těch dvouzónových v případě jednorázovky?
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.