Chrudim/Pardubice — V květnu letošního roku podepsal kraj a Správa železniční dopravní cesty Memorandum o rozvoji infrastruktury v Pardubickém kraji, jehož součástí bylo i zkapacitnění trati z Chrudimi do Pardubic. Plánovaná elektrifikace se však pravděpodobně neuskuteční. Proti této stavbě je Armáda České republiky a Úřad pro civilní letectví. Ten vydal záporné stanovisko a tvrdí, že případná elektrifikace by ohrožovala bezpečnost letového provozu a zasahovala do ochranného pásma letiště. Druhou uvažovanou variantou bylo napřímení tratě prostřednictvím tzv. Medlešické spojky, s níž memorandum také počítalo. Nicméně se jednalo nejspíše o nereálné plány, neboť musely být od počátku uvažovány vysoké výdaje na její realizaci, dosahující hodnoty několika miliard korun. Vlaky v dieselové trakci tak na trati zůstanou, nově se však uvažuje o úpravě průtahu stanicí Pardubice–Rosice nad Labem. Změn v projektu dozná kolejiště a přes Labe bude vybudován druhý most, čímž odpadne čekání vlaku na uvolnění stávajícího mostu vlakem odjíždějícím. Za současného stavu lze totiž do Pardubic hlavního nádraží jet pouze úvratí, a vlaky tak musí stávající most přejet dvakrát. Dle SŽDC vyjde tato alternativa čtyřikrát až pětkrát levněji, než vybudování Medlešické spojky.
Medlešická spojka
Takzvaná Medlešická spojka by v případě realizace umožnila bezúvraťovou jízdu do/z stanice Pardubice hlavní nádraží a tím snížila cestovní časy vlaků mezi Chrudimí a Pardubicemi. Ovšem k faktickému narovnání trati, jak bylo výše psáno, by nejen nedošlo, ale dokonce by se délka tratě zvýšila o několik kilometrů, nicméně i tak by se zkrátily jízdní doby vlaků. V místě napojení na stávající vlečku u Pardubiček plán počítá s výstavbou železniční stanice, která by mohla sloužila nejen pro potřeby vlečky, ale také pro osobní dopravu této do budoucna se rozrůstající části Pardubic. Proti realizaci tohoto návrhu se staví především vysoké náklady stavby a například i nově zbudovaná rychlostní komunikace spojující Pardubice s Chrudimí, kterou by bylo nutno překonat mimoúrovňově na okraji Dražkovic. Nejvýhodnější možností se nabízí zbudování železničního viaduktu, jež by patrně pohltil nejvíce investic.
Elektrifikace stávající trati?
Druhým možným řešením je elektrifikace původní trati, pokud by došlo k vyřešení sporů. Zajímavostí je také měkké podloží v okolí Starých Jesenčan, kde je maximální rychlost snížena z 90 na 70 km/h. Po dokončení elektrifikace by vlaky mezi Chrudimí a Jaroměří jezdily elektricky bez zajíždění do stanice Pardubice hl. n. Tím by došlo, mimo jiné, i k prodloužení vozebních ramen vlaků a zvýšení významu železniční stanice Rosice nad Labem, ke které ovšem v současnosti nezajíždí ani jedna z linek MHD, což ji z hlediska obslužnosti Pardubic znevýhodňuje. Otázkou je výhodnost řešení jízdy návazných vlaků z Rosic nad Labem do Pardubic a zajíždění vlaků v dieselové trakci z Chrudimi do Pardubic k provoznímu ošetření. Provoznímu ošetření by se také neměly vyhnout osobní vlaky směřující z Jaroměře do Chrudimi, kde můžeme očekávat nasazení lokomotiv řady 163 společně s vozy Bdmtee. Tyto skutečnosti dále zvyšují počet jízd úvratí.
Zdroj: Lidovky, Územní plán města Pardubice
A proč někde v oblasti průmyslové zóny budovat velkou stanici? Vždyť je tam zastávka Pardubice - Pardubičky, která je daleko důležitější. Je hned u nemocnice a je zde napojení na MHD... Navíc dělníky do Foxconnu stejně budou i nadále svážet autobusy. Tomu, aby tam byla výhybka na vlečku v průmyslové zóně nic nebrání ani teď, tak se tam může zachovat. Ale stejně, dokud se nebude vozit zboží z Číny po kolejích a do Hamburku taktéž, stejně budou z "průmyslovky" jezdit stovky kamionů, i kdyby se vybudovala desetikolejná trať :-)
Na prvním místě by ale dříve než se investují prostředky do takovéhoto projektu měla stát realizace zdvojkolejnění trati do HK. Už teď je kapacitně nevyhovující. Navíc systém zabezpečení umožňující jízdu pouze 1 soupravy v každém úseku situaci neprospívá. Vlaky jedoucí v taktu 20-30 minut se křižují pomalu v každé stanici. Tahle trať je z hlediska regionální a meziměstské dopravy daleko důležitější a daleko namáhanější.
Pak by stačilo taktově pendlovat Chrudim - Hradec a je klid.
Já vím, to je zbytečně levné a jednoduché :)
Bez ni to do budoucna nepujde.
Kdyz ale vidim ten nakres - jak to chteji stavet - jde jen o predrazenou bublinu. Vidim tam totiz dvokolejne mimourovnove napojeni na stavajici trat - zbytecnost, stacila by stavajici vlecka podbit prip. vymnenit nektere prazce. Chteji tam mit nadrazi - zbytecnost o cca 300 m vedle je zastvaka Pardubice-Pardubicky, stacilo by jit upravit na 3kolejnou. Na starem nakladnim nadrazi bych opravil 2 koleje, nainstaloval samovraty kvuli krizovani a tecka. A ohledne mimourovnoveho krizovani trati s Vmax cca 70-90km/h se silnici? Proc, proboha?!
Cena stavby podle me - max 500 mil.Kc.
Je vidět, že memoranda opravdu neznamenají vůbec, ale vůbec nic, jen naprosto nezávazný cár papíru. Klidně se může zítra udělat memorandum na Transrapid Praha-Brno-Ostrava...
Bez Medlešické spojky je to celé o ničem!
Vlak z Hradce by jel do Rosic, Pardubic, zase zpět do Rosic a přes most na Chrudim... Vstříc lepším zítřkům 21. století !
V době, kdy se staví nejrůznější silniční obchvaty, najdezdy apod není vůle postavit pár km tratě a nahradit morálně zastaralé spojení mezí krajským a okresním městem ?
Zajímalo by mne při plánu budování druhého mostu, jestli z hlediska dopravní propustnosti by bylo dobré udělat rovnou dvoukolejku Rosice nad Labem - Pardubice, když už se bude v této oblasti stavět a upravovat ŽST Rosice nad Labem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.