..: Medlešická spojka se odkládá na neurčito :..

Most Rosice nad Labem, foto: Matouš Danielka Chrudim/Pardubice — V květnu letošního roku podepsal kraj a Správa železniční dopravní cesty Memorandum o rozvoji infrastruktury v Pardubickém kraji, jehož součástí bylo i zkapacitnění trati z Chrudimi do Pardubic. Plánovaná elektrifikace se však pravděpodobně neuskuteční. Proti této stavbě je Armáda České republiky a Úřad pro civilní letectví. Ten vydal záporné stanovisko a tvrdí, že případná elektrifikace by ohrožovala bezpečnost letového provozu a zasahovala do ochranného pásma letiště. Druhou uvažovanou variantou bylo napřímení tratě prostřednictvím tzv. Medlešické spojky, s níž memorandum také počítalo. Nicméně se jednalo nejspíše o nereálné plány, neboť musely být od počátku uvažovány vysoké výdaje na její realizaci, dosahující hodnoty několika miliard korun. Vlaky v dieselové trakci tak na trati zůstanou, nově se však uvažuje o úpravě průtahu stanicí Pardubice–Rosice nad Labem. Změn v projektu dozná kolejiště a přes Labe bude vybudován druhý most, čímž odpadne čekání vlaku na uvolnění stávajícího mostu vlakem odjíždějícím. Za současného stavu lze totiž do Pardubic hlavního nádraží jet pouze úvratí, a vlaky tak musí stávající most přejet dvakrát. Dle SŽDC vyjde tato alternativa čtyřikrát až pětkrát levněji, než vybudování Medlešické spojky.

Medlešická spojka

Mapa medlešické spojky, foto: GPlus, s.r.o. Takzvaná Medlešická spojka by v případě realizace umožnila bezúvraťovou jízdu do/z stanice Pardubice hlavní nádraží a tím snížila cestovní časy vlaků mezi Chrudimí a Pardubicemi. Ovšem k faktickému narovnání trati, jak bylo výše psáno, by nejen nedošlo, ale dokonce by se délka tratě zvýšila o několik kilometrů, nicméně i tak by se zkrátily jízdní doby vlaků. V místě napojení na stávající vlečku u Pardubiček plán počítá s výstavbou železniční stanice, která by mohla sloužila nejen pro potřeby vlečky, ale také pro osobní dopravu této do budoucna se rozrůstající části Pardubic. Proti realizaci tohoto návrhu se staví především vysoké náklady stavby a například i nově zbudovaná rychlostní komunikace spojující Pardubice s Chrudimí, kterou by bylo nutno překonat mimoúrovňově na okraji Dražkovic. Nejvýhodnější možností se nabízí zbudování železničního viaduktu, jež by patrně pohltil nejvíce investic.

Elektrifikace stávající trati?

trať do Pardubic / Chrudimi, foto: Matouš Danielka Druhým možným řešením je elektrifikace původní trati, pokud by došlo k vyřešení sporů. Zajímavostí je také měkké podloží v okolí Starých Jesenčan, kde je maximální rychlost snížena z 90 na 70 km/h. Po dokončení elektrifikace by vlaky mezi Chrudimí a Jaroměří jezdily elektricky bez zajíždění do stanice Pardubice hl. n. Tím by došlo, mimo jiné, i k prodloužení vozebních ramen vlaků a zvýšení významu železniční stanice Rosice nad Labem, ke které ovšem v současnosti nezajíždí ani jedna z linek MHD, což ji z hlediska obslužnosti Pardubic znevýhodňuje. Otázkou je výhodnost řešení jízdy návazných vlaků z Rosic nad Labem do Pardubic a zajíždění vlaků v dieselové trakci z Chrudimi do Pardubic k provoznímu ošetření. Provoznímu ošetření by se také neměly vyhnout osobní vlaky směřující z Jaroměře do Chrudimi, kde můžeme očekávat nasazení lokomotiv řady 163 společně s vozy Bdmtee. Tyto skutečnosti dále zvyšují počet jízd úvratí.

Zdroj: Lidovky, Územní plán města Pardubice


Dominik Jaroš , Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 2.8.2010 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
Korrespondent oder ŽP Mitglied Railfort  mail  
03.08.2010 (14:56)  
Busman: K tomu minimalistickému zdvoukolejnění už se nějak kráčí, ale podrobnosti nevím. Ohledně mostu je v kurzu i otázka splavnění Labe, tudíž jeho zvedání (+část Rosic) a tudíž, že by to mohlo jít z "jiných" státních peněz.
Ale mluvíte mi z duše. Medlešickou spojku bych také rád viděl, ale velké plus v ní nevidím. Navíc by musela být plně funkčí viz mé předchozí příspěvky a to asi nebude. Peronizace Rosic, trojkolejný most, výhybnu na Závodišti s vyhlídkou případného zdvoukolejňování odsud ve směru na Chrudim a přivedení MHD k Rosickému nádraží. Elektrifikaci proč ne, ale je až poslední v pořadí.
Registrierter Benutzer Busman 
03.08.2010 (14:41)  
Railfort: taky mě to napadlo, ale při pohledu z jedoucího vlaku (v terénu jsem si to neprocházel) mi příjde, že by se přeložka dostala do bezprostřední blízkosti obce Dražkovice nebo by musela protnout křižovatku s původní I/37 na silničním vjezdu do Dražkovic od Pardubic - a co si vybavuju, v těchlech místech stojí asi nová benzínová pumpa, která bude v ose na Nemošice.

Samozřejmě tu přeložku bych bral, ale je nutno si přiznat, že ke zrychlení proti optimalizaci současného modelu nedojde. Jediný přínos spočívá v obsluze areálu Foxconn, popř. v možnosti vedení přímých vlaků z CR do HK přes Hl. n., v případě, že spojka bude elektrizovaná. Mimoúrovňové napojení přeložky na 010 je nereálné, stejně jako zdvojkolejnění v oblouku zářezem kolem Foxconnu by nejlevnější nebylo. Nebylo by to špatné, ale jsou i lepší investice do železnice. Její jediná šance byla v evropských penězích, které se již brzy rozplynou a celá myšlenka zas půjde na dlouhá desetiletí k ledu.

Takže souhlasím se SYN - optimalizovat 238, nasadit vhodná vozidla, navíc nutné investice na trati 031 v pardubickém uzlu jsou společné i pro 238.

Jinak jak to vypadá se zdvoukolejněním 031? Jeden čas se uvažovalo s minimalistickou variantou zdvoukolejnění pouze v úseku Opatovice n. L. - Stéblová, což by nám pardubické hrdlo neřešilo...
Korrespondent oder ŽP Mitglied Railfort  mail  
03.08.2010 (14:18)  
Jirka Panther: Nemá smysl se bavit jen o absolutním počtu nastupištních hran. Kdybychom to brali takto, tak ten počet samozřejmě stačí. To, na co já poukazuju, jsou časté přejezdy 010. Dle Vašeho modelu by k tomu navíc mělo bez mimoúrovňového křížení stačit pouze východní zhlaví, které je díky styku z depem mnohem využívanější pro posun. Abyste ty přejezdy stíhal, potřebujete buď mimoúrovňové křížení, abyste vyeliminoval alespoň jeden směr, anebo pátý perón, abyste pro něj mohl používat bez problémů obě zhlaví, protože v liché skupině jsou jen dvě hrany a to je málo.
Korrespondent oder ŽP Mitglied IR  mail  
03.08.2010 (14:06)  
Railfort: Opět díky za objasnění. Budoucí vzhled té plánované křižovatky (ani jiné související stavby) neznám, takže teď je mi celkem jasné, že ta spojka PU-CR je už v podstatě neřešitelná. A to s tím hotovým projektem (takže se nikomu už nebude chtít jej předělávat), to bylo úplně první, co mě napadlo, než jsem ten svůj "výkřik do tmy" napsal. Takže je to jasné - tudy cesta nepovede... (A už do toho (mně neznámého problému) radši nebudu kecat... :-) ).
Registrierter Benutzer SYN 
03.08.2010 (13:29)  
Přátelé, dovolím si pár otázeček. Nebudu nijak předstírat že tomu obzvlášť rozumím, tak se ptám:

1. Jestli situaci správně chápu tak zdvoukolejnění Pce-HK je víceméně jistá věc, je jen otázka kdy to nastane, je tak?
Dvojkolejka povede přes Rosice, čili úsek Pce hlavní - Rosice bude muset být dvojkolejný též, no a jelikož je už dnes úzkým hrdlem tak by se asi měl řešit přednostně, ne? (raději se nepokouším odhadnout zda ten postarší železniční most příjde vyměnit či nový vedle, a jak dlouho to bude trvat/přerušení dopravy...)

2. Pokud se bude budovat Medlešická spojka, má to význam asi jedině s mimoúrovňovým napojením na 010, jako elektrifikovaná a možná po Chrudim jako dvojkolejná? Leda že by tomu bránily nějak výrazně místní podmínky, ale pokud se něco má dělat nově tak asi rovnou pořádně ne?
Pokud by se provizorně použila vlečka nevhodně zapojená do nádraží tak nám vzniká podobné provizorium jako současná úvrať, přitom je to delší, takže jediná výhoda z toho plynoucí se zdá být odstranění problémů s neexistencí obousměrných souprav (ať už s motorovou loko nebo s elektrikou) se kterými se na úvrati dost blbě "cvičí"...

3. Jak by to mělo být s obsluhou současných stanic Pce Závodiště a Staré Jesenčany, ty totiž nakreslená Medlešická spojka jaksi objíždí? Zůstane tam kvůli nim současná jednokolejka? Co tam bude jezdit?

4. Pardubičky, Prům. zóna, Závodiště (a samozřejmě Hlavní), není tam těch zastávek drobátko hodně? Nebude to v konečném důsledku častěji zastavovat/rozjíždět než že by to taky chvíli jelo normálně? Má to potenciál tolika cestujících MHD aby to stálo zato brzdit ty ostatní co jedou i dál?

Prostě na "severu" se mi to zdá celkem jasné, není moc co řešit. Když se dvoukolejný most udělá (a případné vhodné kolejové propojky) tak to už trochu zlepší současnou hrůzu. Pokud bude velkej balík peněz navíc, může se udělat i ta Medlešická, ale je to trošku otazník za ty prachy. Taky pokud bude elektrifikace jen do Chrudimi tak to nic moc nepořeší, akorát že bude moct HK - Chr pendlovat Slon...

Za použití moderních jednotek nezávislé trakce by ale i s celkem minimálními náklady šlo realizovat "příměstskou" linku v nezávislé Chrudim - Pce Rosice - Pce hlavní (a zpět) s tím že přestup na HK by byl jednoduchý a rychlejší v Rosicích, na všechno ostatní pak na hlavním (a s rozumnou jednotkou a dvojkolejným úsekem by zdržení úvratí bylo rozumně malé).
Takhle to připadá mně. Hodně by řešilo nasazení rozumných vozidel, které by dokonce mělo být i citelně levnější než vynucené úpravy infrastruktury pro současné zastaralosti. Bohužel ovšem jde (jak už bylo mnohokrát řečeno) každé z jiné kapsy což věci někdy hnusně komplikuje...
03.08.2010 (13:10)  
Ještě jednou ad Railfort včera 17:01
Osobní doprava CR-PU-HK po kolejích 8, 10 a 12. ČT-Praha po 3, 1, 2 a 4. Vůbec si nelezou do zelí a mám rezervu jedné koleje pro nepravidelnosti provozu.

K přestupům: Pardubice mají ve směru na Prahu nepřeberné množství spojů a není potřeba řešit. Ve směru do Brna je přestup 10 min, směr OL (IC) vychází v 1. etapě špatně, nutné použít R nebo SC.

Ještě jednou připomínám, že není potřeba diskutovat o variantě bez Medlešické spojky, protože je to dopravní paskvil. To už mohu natáhnout po čtyřpruhu trolejbus do Chrudimi a bude rychlejší, protože jezdí 65km/h bez úvratě.

Při výstavbě Medlešické spojky předpokládáme půlhodinový takt regionálky a hodinový MR Liberec - Hlinsko (-dvouhodinový dále do Jihlavy).
Korrespondent oder ŽP Mitglied Railfort  mail  
03.08.2010 (12:07)  
Busman: Ještě jsem si tak při Vaší zmínce o Macelovi uvědomil, že ono tam tak nějak s tou Medlešickou spojkou počítáno je. V blízkosti budoucího křížení I/37 s ní je přece v jinak celkově mimoúrovňově vyřešené komunikaci ta prapodivná světelná křižovatka, která mi nyní přijde, jako provizorium čekající na komplexní vyřešení celého místa. Celá ta sranda ale půjde z peněz na spojku, tak možná i proto jsou poněkud vyšší.
03.08.2010 (11:41)  
Ještě bych Railforta doplnil - mezistaniční úsek mezi hlavním nádražím a Rosicemi je při současném stavu nejužším hrdlem co znám - osobní vlaky Pce-HK co 30 minut, osobní vlaky Chrudim - Pce co 30 minut (v opač. směru spojeny s Pce-HK), přičemž chrudimské osobáky obsazují polovinu mezistaničního úseku 2x. Připočteme li k tomu nákladní dopravu do průmyslové zóny v Rosicích a Semtíně a občasné odklony z koridoru, tak není pomalu prostor ani na údržbu. Snaha vést osbáky mimo hlavní nádraží je kontraproduktivní, neboť bychom sice zlepšili dopravu zhruba 300 cestujících z Chrudimi, ale naopak zhoršili dostupnost hlavního nádraží 4 000 cestujících. Při porovnávání variant mi tedy vychází zatím jednoznačně i přes vyšší počáteční náklady lépe Medlešická spojka. Ze směru od Hradce Králové nedojde ke zhoršení stavu, z Chrudimi se železnice stane konkurenceschopnější vůči IAD a autobusům díky nezasekanému úseku Rosice-hlavní, kde nyní dochází k velkým časovým ztrátám.
Korrespondent oder ŽP Mitglied Railfort  mail  
03.08.2010 (11:16)  
Busman: Víceméně souhlas. V celku by se mi líbilo zřízení jižního zhlaví na Závodišti, které by při zachování současného modelu umožnilo operativně přeložit z Rosic křižování při zpoždění vlaků od CR.
IR: Při velikosti křižovatky, která se tam chystá, by to tak jednoduché nebylo. Musel byste její dost velkou část dostat do vzduchu, což by bylo dost drahé, navíc jste limitován nedalekým již existujícím mostem na I/2, takže pod ním se zvedat moc nedá. Navíc je projekt již pravděpodobně hotov a nikomu se do něj chtít zasahovat nebude. Když už, tak tu spojku totálně dodatečně zahrabat pod silnici, což by znamenalo i zahloubení Závodiště. Opět ale připomínám její nevhodné zaústění do hl. n. Co navrhuje pan Jenki se mi nelíbí vůbec.
Ceskolipak: Vaše řeči z České Lípy nám naše pardubické zácpy na dotyčném nadjezdu nevyřeší. Navíc čtyřproud na Chrudim se zatím nechystá. Jde o čtyřproud na nadjezdu, kde je souběh několika důležitých vnitro i meziměstských proudů a jedná se o nejbolestivější místo Pardubic.
Registrierter Benutzer Busman 
03.08.2010 (10:51)  
V době, kdy se stavěla přeložka silnice I/37 z Dražkovic na Mikulovice, jsem upozornil p. Macelu, tehdejšího krajského radního pro dopravu za KDU-ČSL, že tato stavba nerespektuje uvažovanou Medlešickou spojku. Měl jsem pocit, že v první sekundě mu trochu padla brada. Myslím, že v té době měl Pardubický kraj více tlačit na MD a ŘSD, aby dokumentace přeložky I/37 s Medlešickou spojkou počítala, protože se již blížila doba čerpání finančních prostředků z EU. Čas běží, evropský penězovod po roce 2013 vyschne, stejně jako naše naděje na Medlešickou spojku.

Medlešická spojka je jistě efektivnější investice než některé jiné plánované železniční stavby, protože se nachází v aglomerační oblasti, kde je kolejová doprava efektivní ze své podstaty. Ale také má své trhliny. Jak je v článku řečeno, přeložka by trať 238 notně prodloužila. Ano, bylo by to rychlejší, ale to „rychlejší“ plyne ze srovnání nové tratě s odpovídajícími parametry s původní podudržovanou dráhou. Když by se zrekonstruovala trať ve stávající stopě na rychlost 120 km/h a nasadila by se na ni odpovídající vozidla, tak je to přes Rosickou úvrať minimálně stejně rychlé jako po obrečené spojce. A elektrizace není třeba.

Vždy mě dojímá, když se v souvislosti s elektrizací mluví o zlepšení parametrů, zkrácení jízdních dob atp. Svršek i spodek lze zlepšit i bez el. drátů nad tratí. A vedení elektrických vlaků z Chrudimi na HK mimo Hl. n. v Pardubicích je blbost hned ze 3 důvodů:

1. Chrudim je spádová na Pardubice a jak již je řečeno, Rosické nádraží není napojeno na systém pardubické MHD. To by šlo vyřešit závlekem linky 9, která ovšem pro tyto potřeby jezdí v nevyhovujícím 30 min intervalu a městu Pardubice by tím akorát vznikaly náklady na úhradu ztráty Dopravnímu podniku (vynucené zvýšení km proběhů v MHD).

2. V relaci Chrudim – Praha vytvoření nutnosti dalšího přestupu.

3. Navíc by bylo zlomeno rameno od HB v Chrudimi, anebo by HB vlaky jezdily do Pardubic v motorové trakci pod dráty, což by snižovalo celkový efekt investice do elektrizace.

Toto je velmi zajímavý moment pro další diskuzi, protože se ukazuje, že investice do infrastruktury by měly zohledňovat provoz a investice do provozu zas infrastrukturu, a to alespoň ve střednědobém výhledu. Problém je, že každou věc platí jiná ruka a někdy pravá neví, co dělá a bude dělat levá, a naopak. U nás se stále uvažuje v tomto schématu: Jezdí se tam 90 km/h Regionovou, budem elektrizovat, spolu s tím trochu šáhnem do svršku, takže půlka vlaků bude vedena 163 + 3x Bt rychlostí 100 km/h, čímž dojde ke „zvýšení kultury cestování“, druhá půlka budou furt ty Regionovy (od HB). Není efektivnější pořádně opravit trať, mezi Pardubicemi hl. n. a Rosicemi (nejlépe až do HK) položit druhou kolej, ruku v ruce nakoupit moderní motorové jednotky a lítat do Chrudimi 120, sic přes úvrať?
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko