..: Akviziční slevy do Brna i Chomutova v tichosti zrušeny :..

Logo ČD (eShop), (www.cd.cz)Brno, Chomutov - Na počátku letošního roku byly na podporu nové koncepce dálkové dopravy objednávané Ministerstvem dopravy ČR vyhlášeny dvě nové akviziční slevy. Výše akvizičního relačního jízdného pro relaci Praha - Brno byla stanovena na 175 Kč, pro relaci Praha - Chomutov na 125 Kč. Slevy však v platnosti nevydržely ani rok a s příchodem nového jízdního řádu byly z nabídky Českých drah bez upozornění staženy.

Klíčová výhoda zrušené nabídky spočívala v jednoduchosti - jediným výraznějším omezením byla podmínka zakoupit tento jízdní doklad alespoň s jednodenním předstihem. Pro přiznání akvizičního jízdného nebyl vyžadován žádný slevový průkaz Českých drah, proto byla tato sleva populární především mezi cestujícími, kteří vlakem necestují pravidelně. Dobu jízdy vlakem i autobusem totiž lze u obou relací považovat za srovnatelnou (s mírným náskokem autobusu). Nicméně, s ohledem na delší trasu vlaku, cenová nabídka drah zaostává (obzvlášť bez vlastnictví slevového průkazu) - což se právě snažilo akviziční jízdné napravit.

Trnitá cesta relačních slev

EuroCity Carl Maria von Weber v Pardubicích, foto: Ivo Strnad (Žíža)Akviziční sleva přitom není u Českých drah žádnou novinkou. Mezi Prahou a Brnem byla poprvé zavedena již v červnu 2003. Výše relačního jízdného byla 140 Kč - bez ohledu na typ použitého vlaku. Po dvou měsících však byla při využití této slevy ve vlacích EuroCity zavedena povinnost zakoupit si povinně místenku (v ceně 20 Kč). Nabídka doznala ještě dalších úprav, avšak k 10.12.2005 byla zrušena úplně.

Jako částečnou náhradu lze považovat akviziční mezikrajskou jízdenku eLiška zavedenou o rok později (v té době ještě za cenu 140 Kč). Nicméně, v porovnání s relační slevou není její použití zdaleka tak jednoduché. K jejímu pořízení je nutné osobně navštívit nádraží. Buď ji lze zakoupit přímo v (novější verzi) automatu anebo přes internet - ovšem v takovém případě je potřeba si ji osobně vyzvednout na pokladně či v automatu. Dalším významným rozdílem je omezená velikost dostupného kontingentu. Proto na nejatraktivnějších relacích bývají eLišky často vyprodány i na mnoho dní dopředu.


Autorský text; námět Jakub Gregor

Zdroje: České dráhy - Kompletní TR10 platný od 14.12.2008, Přehled akvizičních nabídek, Problémy s použitím akviziční slevy

Materiály s informacemi k zavedení akvizičních slev: Zpráva na Vlaksim, Neoficiální kalkulátor jízdného Českých drah, Info na ŽelPage


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 25.12.2008 (18:00)
Related newsopen/close

More on Tarify

More from ČR Jihomoravský ČR Ústecký Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
27.12.2008 (11:56)  
tipon - pohled nikoliv zaslepence...
Doted jsi jezdil Praha-Brno 7x rocne a to vlakem, protoze 175 korun je dobra cena. Slevovou kartu si ale koupit nechces, protoze to je "proti prirode".
Mno, tak vez, ze: Kdyz si koupis tu slevovou kartu, tak mas narok na listek zvany eLiska, ktery stoji 160 korun. Pri 14 jizdach (predpokladam, ze to bylo tam i zpet) dela rodzil 200 (bus) minus 160 korun 560 korun. Rozdil 175 (relacka) minus 160 pak dela 210 korun. Pricemz ta slevova karticka plati nejen mezi Prahou a Brnem...
Tak takhle to vidi nezaslepenec
27.12.2008 (11:47)  
tipon: Ale můžou ... zrušili také In-junior, respektive lidé do 26 mají levnější zřízení In-Karty, jen za 300 Kč. Ale důležitá je výše slevy a ta je jen 25% z Obyčejného jízdného, což je dost málo.

Koncem roku jsem o zřízení in-junior přemýšlel, občas někam potřebuji jet sám (tj. bez skupinové slevy), ale tímhle se úvahy opět ruší. Autobus je mnohem výhodnější.
Registered user tipon 
27.12.2008 (11:32)  
Dovolím si reakci běžného cestujícího a ne ultra zaslepeného fandy železnice. Mezi Brnem a Prahou cestuji cca 7x ročně. Vždy jsem využil, stejně jako spousta mých známých, relační slevu (jinak by nikdo z nás vlakem nejel, neznám nikoho, kdo by si kupoval slevové karty za pouhých 900,-). Jejím zrušením se vlak mezi Brnem a Prahou stal absolutně nekonkurenceschopným a většina cestujících začne opět využívat busů, tento podnikatelský záměr drah opravdu nechápu, přece se nemůžu zbavovat svých zákazníků!!!!
27.12.2008 (9:21)  
Me zruseni teto nabidky nejak nevaduí,za min rok jsem ji vyuzil asi 1x
26.12.2008 (23:58)  
ad Mates 111, aj. Svatá pravda. Kolik a kam a na jaký doklad ČD vědí uplně přesně. U síťovek vědí prodeje ve stanicích po 5 minutách. Proto jsou všude ty mašinky on line. V okamžiku odklepnutí pokladníkem to je v databázi PARIS. Taže věřím že si to i vyhodnocují. Ale otázka co je zajímavé číslo u 500 000 přepravených lidí denně. 10,100,1000 nebo 10000 lidí využívající nabídku?
Registered user M 
26.12.2008 (23:43)  
tenzor (23:06) - v claneku se ale kritizuje tiche zrueni i relacky do Chomutova, nikoliv jen do Brna
Registered user pekař 
26.12.2008 (23:23)  
tenzor: snad nemusíme řešit Koruny. Mi šlo o systémovou chybu,) Navíc výhoda těhle síťovek ( narozdíl od auta ) při porovnání s busem roste se zvětšujícím se počtem skupiny.
mates: zvlášť SoNe je na některých relacích značně oblíbené
Registered user tenzor 
26.12.2008 (23:06)  
M, pekař: prosím zkuste číst příspěvky pozorně a všechny :)
M: v jednom příspěvku můžu odpovídat i na víc, první věta příspěvku z 22:39 byla reakce na příspěvek z 20:45
pekař: v 21:36 jsem příspěvek z 21:30 uvedl na pravou míru...
26.12.2008 (22:36)  
Ať tak či onak, domnívám se, že největší problém u ČD je to, že staví svojí politiku na jednotném ceníku a to bez ohledu na svojí konkurenci. Pak nastává situace, kdy ČD nemohou v mnoha relacích ani v nejmenším konkurovat.

Osobně jezdím vlakem velmi často, ale když to tak pozoruji, nepřijde mi, že by mnoho lidí jezdilo na síťové jízdenky. Jedná se spíše o jednotlivce, kteří je naopak využívají často. O široce rozšířenou nabídku se ovšem nejedná.

Bylo by velmi zajímavé zjistit, kolik se jednotlivých druhů síťovek prodá. Domnívám se, že ze síťovek jsou konkurenceschopné akorát SONE+ a možná ty ČDNETY. Takový REGIONETY bych hned zrušil. Dozví se o nich člověk sice na každé větší stanici, ale nikdo si je stejně nekoupí. Rovněž zajímavé by bylo zjistit, kolik lidí jezdí na obyčejné jízdné na vzdálenost větší než nějakých 50 km. Domnívám se, že to číslo bude také velmi malé, navíc tito lidé budou zřejmě při své cestě využívat koridor. Z toho všeho potom pramení to, že vlakem jezdí velmi málo lidí jen několikrát za rok a spíše ho využívají pravidelní cestující.

Z toho všeho pak vyplývá, že o nějakých slevách a akcích na železnici se stejně většina lidí ani nedozví, protože nemá jak. Na nádraží nechodí a když už přijdou, málokdy je zde inzerováno něco, co se týká okolí. Např. zmíněné relační slevy byly inzerovány na velkém množství nádraží bez ohledu na logice. Např. člověku z Horní Dolní může být srdečně jedno jestli se z Prahy do Brna jezdí za tolik nebo za tolik, ale spíše ho zajímá, co by mohl využít za nabídku ve svém okolí...
26.12.2008 (22:12)  
Srovnávání vlaku a auta je ošidné... Neomezoval bych to jen na finance, ale bral zřetel i na ostatní aspekty. Plus pro vlak jsou kupříkladu ta, že člověk nemusí řídit, nemá starosti s parkováním apod. Naopak, autem dojede i tam kde nejsou koleje, kdykoli, ne pouze podle JŘ a tak.
Osobně velebím autovlak na Slovensko - spojuje plusy obou způsobů přepravy.
Sorry za OT...
tenzor: Já to beru podle zkušeností mých vlastních i zkušeností mých známých. Mnoho lidí je pohodlných, než po něčem půl dne (myšleno obrazně) pátrat tak se na to vykašlou a berou to co jim přistane pod nos.
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko