..: (Aktualizace) Stávka železničářů prozatím zažehnána :..

MÁV logo, foto: internet Maďarsko – Můžeme konstatovat, že přechod na nový jízdní řád o minulém víkendu proběhl bez vážnějších komplikací a pogratulovat všem zúčastněným zaměstnancům dopravců i provozovatele dráhy. V Maďarsku naopak jízdní řád na svůj debut čeká. Jak informovalo v neděli tiskové oddělení Českých drah, maďarští odboráři vyhlásili v neděli stávku, která by podle předběžných informací měla skončit zítra, ale konkrétní informace se dají těžko zjistit. Jaká je aktuální situace?

Doplněno 23.12. 2008: ani po devíti dnech stávky nedosáhli odboráři vítězství v jednáních, a proto o půlnoci ze včerejška na dnešek přerušili stávku. Země se probouzí z dopravního kolapsu, v pohybu jsou i mezinárodní spoje, ale stávka může po vánočních svátcích vypuknout nanovo. Dopravní situace by se měla během dneška stabilizovat. Připomeňme, že stávka vypukla 14.12.; odboráři požadovali podíl z privatizace společnosti MÁV pro každého zaměstnance ve formě mimořádné prémie 250000 HUF (asi 24 000 Kč) a dále navýšení mezd. Postoj vlády již v úterý 16.12. tlumočil maďarký ministr financí János Vers s tím, že požadavky stávkujících jsou nesplnitelné a ničím nepodložené.

Doplněno 19.12. 2008: I když byla stávka původně avizována s trváním od neděle 14.12. do již uplynulého čtvrtka, trvá i nadále. Žádné nové informace nemají ani postižené České dráhy či ZSSK. Dle našeho zahraničního zpravodaje v Budapešti je situace uvnitř stávkující země ještě horší. Informovanost nulová; jako individuální způsob dopravy doporučuje taxi služeb. Přímo ve stanici Štúrovo nabízí své služby několik legálních i nelegálních taxikářů. Ceny jsou dohodou a vyplatí se smlouvat. Cenu 15 € / osobu lze považovat za adekvátní. Uvažujete–li o cestě zpět z Maďarska, uložte si od slovenských taxikářů telefonní číslo. V Budapešti vám takové služby budou nabídnuty za cenu od 160 do 200 € za osobu a smlouvání je zde marné.

Tiskové oddělení Českých drah ve svém posledním tiskovém prohlášení doporučuje jako další alternativu použít náhradní autobusovou dopravu organizovanou Rakouskými spolkovými drahami mezi Budapeští a Vídní, ale opomíjí fakt, že využití této NAD je podmíněno jízdním dokladem na relaci Budapešť Keleti pu. – Wien Westbf. Odjezdy autobusů z maďarské metropole nemají stanovené pevné časy, „přijedou od Vídně a hned točí zpět,“ popisuje situaci náš zpravodaj.

Vlaky směřující do Maďarska přes Slovensko ukončují svou jízdu na hranicích v železniční stanici Štúrovo, a to jak denní, tak noční spoje. Na pondělní dotazy ohledně situace odpověděl tiskový mluvčí ZSSK Miloš Čikovský, že „Všetky medzinárodné rýchliky, smerujúce do Maďarska, končia v Štúrove. Náhradná autobusová doprava nie je zabezpečená.“ Znovu se tedy nabízí doporučení Petra Šťáhlavského z tiskového odboru ČD. „Cestujícím do Maďarska doporučujeme odložit své cesty nebo zvolit alternativní formu dopravy.“ Pokud tranzitujete na balkán, nabízí se alternativně spojení přes Linec, Villach a Jesenici nebo Vídeň, Graz a Spielfeld–Strass. Na rozdíl od tranzitu ze Slovenska, jsou spoje z Vídně do Budapešti nahrazeny autobusy. Dle výlukových informací ÖBB jezdí rakouské vlakové spoje pouze do stanice Nickelsdorf a náhradní autobusové spoje do Budapešti odjíždí ze stanoviště nedaleko vídeňského Westbahnhof (Felberstrasse), v opačném směru od nádraží Keleti (ul. Kerepesi). Naopak vlaky na Sopron a Szentgotthard, jejichž dopravce je rakousko–maďarská společnost GySEV/ROeEE, nejsou stávkou ovlivněny.

Informace jsme se pokoušeli získat také na kontaktním centru MÁVDIREKT, ale na pouhé anglické oslovení se nám dostalo odovědi „Please, call later, sorry.“ Konkrétnější informace ale neposkytují ani kontaktní centra ČD a ZSSK.

Zdroj: tiskové prohlášení ČD, ZSSK, ÖBB, ČTK/České noviny, zahraniční zpravodaj ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.12.2008 (14:20)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Maďarsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
24.12.2008 (11:18)  
Tohle jsem nasel (clanek byl i zde), ale mel jsem za to, ze tentokrat musi jit o nejakou jinou privatizaci (osobni?), protoze mi prislo divne, ze by znovu stavkovali za neco, kvuli cemu stavkovali uz pred rokem
24.12.2008 (1:00)  
M, při troše snahy se dají dohledat zprávy a komentáře i v nějakém "normálním" jazyce, například zde:
http://www.budapesttimes.hu/content/view/10263/221/

Takže ta privatizace do rukou Rakušanů vyvolává nejen mnoho otazníků (prezentuje se to jako fúze, nikoli jako převzetí) a posthabsburské resentimenty. Je to maďarská privatizace roku, proto přičinliví železničářští odboráři ucítili příležitost urvat taky něco z toho obchodu o objemu 105 miliard forintů.

Nová vlastnická struktura je přitom velmi nepřehledná (část akcií vlastnického holdingu odkoupil zpětně maďarský stát), maďarský nejvyšší kontrolní úřad na celém procesu našel celou řadu pochybení.

Po této stávce určitě získá celá privatizace ještě více hořký "ocas".
registrovaný uživatel M 
24.12.2008 (0:10)  
Ma nekdo nejake informace i k te "pricine" stavky? Tedy ne k tomu podivuhodnemu pozadavku na vyplaceni premii, ale k te privazitaci? To by mohlo byt celkem zajimave tema (bohuzel madarstina je takovy zvlastni jazyk - jeden "z mala" neni ani v translatoru na googlu - takze sber informaci asi nebude snadny:-(

Nebo jinak - oni se vratili k tomu tematu, kvuli kteremu stavkovali "vloni", tj. podil na privatizace MAV Cargo?
23.12.2008 (15:09)  
Poslední věta ve druhé odstavci je nějaká poškozená -- nevypadlo z textu něco.

Jinak netopící a nesvítící Hungaria minulý týden byl pro mě opravdu zážitek. Nebylo nikoho, kdo by to opravil.
23.12.2008 (9:50)  
Dle SME.sk:
Na poslednú chvíľu sa včera večer železničiari rozhodli aspoň počas vianočných sviatkov prerušiť štrajk, ktorý od polovice decembra komplikoval život obyvateľom Maďarska. Vlaky už od polnoci jazdia, úplné obnovenie podľa cestovného poriadku však podľa železnice môže trvať až 24 hodín.
21.12.2008 (21:29)  
Aktuální informace ke stávce na maďarských železnicích lze získat na stránkách www.mav-start.hu. K dnešní 20. hodině je stav zhruba následující: Zcela zastaven je provoz zejména ve východní části země v okolí Debrecenu a Nyíregyházy (tratě č. 101-103, 105-107, 109, 111, 115-117), na jihozápadě (tratě č. 35-37, 41, 47, 61, 64, 66) a v okolí hlavního města. Naopak v jihovýchodním Maďarsku je provoz v zásadě zachován. Drtivá většina dálkových vlaků nejede, místní spoje jezdí se zpožděním. Mezi některými městy je zorganizována náhradní autobusová doprava. Ta bude do 23. 12. fungovat i mezi Vídní a Budapeští, spoje jezdí každé dvě hodiny.
Podle večerních zpráv na m1 nedošlo ani při dnešních vyjednáváních k dohodě a stávka tak s největší pravděpodobností bude trvat i o Vánocích.
21.12.2008 (17:28)  
Včera jsme se pustili do řeči s obsluhou jídelňáku v Hungarii EC 170. Ti chlápci si na tu stávku sami hrozně stěžovali, nedokázali pořádně říct, proč se stávkuje. Sami prej musí jezdit ze Štúrova domů do Budapešti vlastními auty. A prej to hned tak neskončí.
21.12.2008 (13:10)  
Z Budapešti do Štúrova je to necelých 60 km, to se dá za 15 hodin ujít. Navíc Z Esztergom jezdí do Štúrova od pondělí do pátku bus, takže je to jen nějakých 50 km. Taky jezdí pravidelný BUS do Bratislavy.
20.12.2008 (0:28)  
M) Tak dobře. Ještě jednou. Taxík je auto, ale páč se chtějí napakovat, tak kasírujou per osoba, zvlášť, když jezdí třeba i s tranzitem. ;) A tou vychcaností jsem myslel jen a pouze tu krásnou tržní cenu, co si nasadili maďarští taxikáři v Budapešti. Spokojen?
registrovaný uživatel M 
19.12.2008 (23:45)  
Aspon do leta - potom dojdou odborarum prachy, madarska ekonomika (ktera je ted ve "skvele" kondici) se sesype uplne a schvalne, kdo bude poskozeny nejvic? No ti bohati to asi nebudou:-) Ale kdo chce kam, pomozme mu tam
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko