..: Příchod nového GVD online :..

ikona ŽP, foto: CSPSV Praha, Zürich, Žilina - Dobré jitro, dnes v noci jste se patrně stali majiteli několika set gramů starého papíru, který se kdysi nazýval jízdním řádem. K čemu všemu jej použijete, je už jen na vás (a že toho jde s papírem z jízdního řádu dělat hodně...), možná by ale byla škoda jej vyhodit. Nikde totiž není psáno, že na GVD 2008 a 2009 nebudeme vzpomínat jako na éru největšího kvantitativního rozsahu železniční dopravy v českých dějinách. Tak jako tak, vítejte železničním roce 2009.

14:20 - Každá silvestrovská oslava musí jednou skončit a stejně tak končí i naše zpravodajské oslavy tohoto železničního Nového roku. Přinesli jsme vám více než 24 hodin kontinuálního zpravodajského toku, který se pokusil zprostředkovat nejvýraznější derniéry, premiéry i mimořádnosti tohoto víkendu. Snad jsme vás ani příliš nenudili či nenaštvali případnými nepřesnostmi, které se v takovém objemu textu musí nutně vyskytnout. Za celou redakci se s vámi loučí editoři Juraj Kováč a Jan Beránek, kteří s vámi strávili poslední hodiny tohoto přenosu. Ať je váš železniční rok 2009 minimálně tak bezproblémový, jak se zatím zdá být jeho první den!

Credits: Editorská služba: Juraj Kováč (Georgo), Jan Beránek (JTB), Martin Jarath (340.055). Zpravodajství z terénu: Josef Petrák - Slovensko, Vít Voráček - trať 171, Jan Dvořák - trať 120, Martin Jarath - České Budějovice, Jan Beránek - Praha, Petr Chvátal, Filip Štajner - trať 200, Tomáš Kamenár - Slovensko. Zpravodajství navíc průběžně rozšířila také řada z vás, našich čtenářů, kterým děkujeme. Podklady a časový rozpis: Juraj Kováč, Jan Beránek, Josef Petrák, Vít Voráček, Petr Chvátal. Technical support: Zdeněk Michl, Lukáš Kohout. Autorský text, (c)2008 ŽelPage.

14:00 - Cenným přírůstkem do sbírky jízdních řádů jsou ode dneška nově publikované tabulky JŘ rakouského dopravce ÖBB ve formátu PDF. Ty lze stáhnout přímo z webu společnosti, včetně mapky železniční sítě s čísly tratí.

13:50 - Při listování v novém jízdním řádu lze kromě ostatních novinek narazit i na novou zastávku Písek-Dobešice, která ovšem dosud nebyla schválená, a tak vlaky tímto místem budou až do jejího oficiálního vyhlášení i nadále pouze projíždět. Další informací, jež na své uvedení do platnosti zatím pouze čeká, jsou pravidelné víkendové vlaky z Trutnova do Jelenie Góry a Łwówku Śłąskiego přes přechodový bod Lubawka na tratí 043. Částečnou náhradou na české straně tak zůstávají v provozu spoje Trutnov hl.n. - Žacléř, provozované společností Viamont.

13:15 - První zádrhele v novém GVD se zatím rodí jen v Praze. R 613 Bílina se totiž rozjel z Holešovic dále do města až po půlhodinovém zdržení. Mezitím se v Malých Svatoňovicích na trati 032 poprvé setkaly dvě rozkoše. Tedy, R 852 a R 853 Rozkoš. Oběma názvům bude humor železničního národa jistě velmi nakloněn...

13:05 - Stalo se zvykem považovat nasazení motorových lokomotiv na regionální rychlíky za archaismus, který má podle ČD jen negativní efekt. Pohled na babitron ale hovoří o něčem docela jiném - na tratích 200 a 081/086, na nichž motorové vozy řady 854 dočasně nahradily lokomotivy řad 749 a 750, v tuto chvíli není naprosto žádné zpoždění. Gratulace tedy i putuje i českým dieslovým veteránům.

12:58 – Českého Slavíka při včerejším galavečeru v prostorách Státní opery vyhrál (opět) nečekaně mistr Karel Gott. Co se ale dalo čekat a předpokládat je na víkend netypicky hustý provoz na páteřní trati 171 z Prahy do Berouna. Dnešek je svým způsobem zatěžkávací zkouška pro všech 21 dopraven na trati. Již od zítřejších brzkých ranních hodin zde bude navýšen provoz a vlaky v části tratě nahradí autobusy. Tím se trať vinoucí se podél řeky Berounky stane nejvytíženější, co se do počtu provozovaných vlaků týká, v celé České republice. Jak to všechno dopadne, si však ještě několik hodin počkáme. Z Dobřichovic do Prahy načas vyráží Os 9913, o několik kilometrů dále ve směru na Beroun, v Zadní Třebani zastavuje Os 8832, který právě v Berouně bude končit.

12:45 - Epicentrum letošních změn se nachází okolo Prahy, dálkové spoje zase vedou především na Moravu, a tak se změny okolo Plzně odbývají poněkud ve stínu ostatního. O pozornost ale neusilují ani nějakými většími provozními problémy, protože na západní frontě vládne klid. Jestli ale má někdo skutečnou radost, pak ji mají obyvatelé Stříbra. Téměř vánočním dárkem je pro ně ukončení zdlouhavé výluky směrem do Plzně a za pár dní budou vlaky od nich moci pokračovat až do Františkových Lázní. Ukončení navazující výluky mezi Stříbrem a Svojšínem se očekává okolo Vánoc.

12:40 - Od rána se nám po jižní EC větvi proháněji pravidelně i stroje řady 1216.2 Rakouských spolkových drah (ÖBB). První dva výkony, ranní EC 176 z Brna a 378 z Vídně, po českém území vozí bratislavské gorily, naopak následující EC 76 už je veden taurem z Vídně až do Prahy. Další informace o obězích obou elitních rychlíkových řad nabízí web SPŽ.

12:30 - Nad ránem se začala psát další kapitola ze ságy názvů českých rychlíků. V 6:14 totiž vyjel R611 Karlex, který oprášil tradici z 50. - 80.let. Místo motorových jednotek spojujících Karlovy Vary s Lipskem a Berlínem má ale už úplně jinou podobu. V čele lokomotiva řady 363, na háku obligátní souprava béček; to vše pod trolejí do Ústí nad Labem a dále do Prahy. Hned za Karlexem se ve dvouhodinových intervalech vydaly do železničního života i názvy R 613 Bílina a R 615 Salubia.

12:15 - Rakovnické rychlíky mají první problém. Podle našeho zpravodaje si postavila hlavu 954.201 jedoucí na R 1288, a tak se v Praze muselo objíždět. Dispečerský aparát ale zafungoval na výbornou, přesunul křižování a čtvrthodinové zpoždění se nepřeneslo na další vlaky.

11:55 - Před malou chvílí opustil Žilinu R 604 Dargov - po roce poprvé bez toho, aby zde musel přepřahat lokomotivu. Návrat části řady 350 z výkonů v ČR částečně vyřešil krizi s nedostatkem dvousystémových strojů u ZSSK, a tak je opět možné tento vlak vést jediným strojem v celé trase. Na spoji IC 537 Hornád z Košic du Budapešti zase dnes ráno premiérově absolvovala celou cestu lokomotiva 350.008, která v maďarské metropoli dále nastoupí na dnešní EC 272 Jaroslav Hašek do Prahy. Spojení Bratislavy s Bohumínem zase před necelou hodinou poprvé absolvoval nový EC 132 Devín, vezoucí po dlouhé době první soupravu ZSSK po 2. koridoru.

11:45 - Redakci se přihlásil kolega Josef Petrák z paluby prvního denního autovlaku - EC 120 Košičan. Autovůz je na premiérové cestě zatím prázdný a zatímco jediný letošní vlak EuroCity mezi Prahou a Žilinou postupuje k státní hranici, zákazníci se hromadí i v jídelním voze WRm. Ten je od dneška provozován firmou Wagon Slovakia Košice CZ, a.s.. Obsluha je podle jeho slov příjemná; omlouvá se zatím za omezenou nabídku. Ve voze už je přítomna vánoční výzdoba a pochopitelně lze platit v CZK, SKK i EUR. V čele EC 120 se nachází stroj 162.011.

9:40 - První větší potíže se objevily v pražském uzlu, už z odstavného nádraží vyjely pozdě soupravy a na trati do Benešova byly odřeknuty některé osobní vlaky kvůli poruše pantografové jednotky. Na sledované písecké větvi došlo k menší komplikaci při objíždění soupravy v Českých Budějovicích, avšak osmiminutové zpoždění R 1247 (749.039+BDs 120+Bdt279 050) zkrátil a již po přibližně 35 minutách jízdy byl v Putimi včas.

9:00 - I přes různé pochybnosti a vedení vlaků relace Praha - Příbram - Písek - České Budějovice náhradními soupravami jedou všechny z nich zatím včas. Skutečný křest ohněm však nastane až v pracovní dny a při výlukové činnosti, která i v následujícím roce bude nemalá. Zatím jediným zádrhelem byl příjezd R 1243 do Prahy - postál si 6 minut na Vyšehradě. Na ostatních tratích se nahodilá zpoždění vyskytují též, nicméně to zatím nevypadá, že by mělo jít o systémový problém, spíše si musí nový GVD „sednout“ a zajezdit se.

7:08 - Z Českých Budějovic od prvního nástupiště vyjíždí R 1245, první pravidelný rychlík spojující České Budějovice s Prahou přes Písek a Příbram, a to v řazení 749.011+BDs 181+Bdt279 068. Z Českých Budějovic ho využilo celkem 20 cestujících, 13 z nich však vystoupilo již v první stanici tohoto vlaku, ve Zlivi. Na cestě jsou již i další tři soupravy nasazené na toto vozební rameno, s R 1245 se potkají v Písku, Příbrami a u Dobřichovic.

5:20 - Provoz na síti SŽDC pomalu houstne, ovšem celá republika se zatím pohybuje v příjemně zeleném odstínu s jen občasnými drobnými výjimkami. Na pražském hlavním nádraží se už ale připravuje na odjezd vlak s nejdelší trasou ze všech denních spojů ČD: EC 345 Avala, jenž spojí českou metropoli s Bratislavou, Budapeští, Suboticou a Bělehradem. Cesta mu zabere více než 15 hodin a cestujícím nabídne komfort nejlepších vozů v parku Srbských železnic. Svou premiéru si Avala odehraje v konzervativnější verzi svého řazení, které v letních měsících nijak nešetří na barevné škále vozů díky přímým lehátkům do balkánských destinací. Již nyní je však téměř jasné, že Avala do stanice Beograd dnes v 20:31 z Prahy nedorazí - maďarští železničáři se rozhodli stávkovat, proto bude vlak nejspíš v úseku Budapešt - Bělehrad a opačně odřeknut.

5:00 - Do ospalého rána nad českými a slovenskými železnicemi vyjíždějí další a další vlaky. Už o malou chvíli se začne do praxe přenášet nová koncepce dopravy v některých krajích, zatímco jinde s cestujícími poprvé vyjedou nové dálkové vlaky. Hned minutu po páté hodině opouští stanici Třinec vlak IC 530 Hutník do Prahy - pod novým číslem a s novým řazením, stane se zároveň prvním dálkovým vlakem, který od Českého Těšína dále směrem na Prahu pokračuje přes Havířov a Ostravu-Kunčice po nedávno elektrifikovaném úseku až na frýdlantské nástupiště stanice Ostrava hl.n., odkud už bude pokračovat standardní cestou na Svinov a dál na trať č. 270. Druhou stranou mince je fakt, že primární řadou vozů na tomto spoji budou starší rekonstruované vozy řady Bee272.

3:45 - První košicko-pražský EuroNight - EN 424 Slovakia - se blíží k Olomouci, zatímco na regionálních tratích se objevují první osobní vlaky nového GVD: Os 4300 (Bojkovice - Staré Město u Uherského Hradiště), Os 3139 (Frýdlant nad Ostravicí - Ostrava hl.n.), Os 2830 (Český Těšín - Ostrava-Svinov), Os 3441 (Opava-východ - Ostrava-Svinov), Os 5931 (Čáslav - Havlíčkův Brod), Os 7001 (Cheb - Chomutov) nebo Sp 1689 (Chomutov - Děčín). Vše zatím probíhá bez sebemenších problémů. V Moravskoslezském kraji, kde ranní frekvence osobních vlaků v ostravské aglomeraci patří k nejvyšším v republice, dnešní ráno znamená spuštění sítě S a R linek v rámci ostravského Eska a systému ODIS.

2:30 - Noční pohled na vymetený Babitron ukazuje zajímavé věci. Třeba to, že R 440 Excelsior má tak navatovaný jízdní řád, že při troše snahy dokáže strojvůdce stáhnout během hodiny jízdy 10 minut zpoždění. Mimo babitron se ale odehrávají přesuny vozidel. Podle původních plánů se mají v tuto chvíli přesouvat lokomotivy řady 1216 do Prahy, očekávány jsou někdy nad ránem, přesunují se i osobní vozy. Třeba za R 441 se mělo podle plánu svézt z Prahy do Pardubic hned 12 přemísťovaných vozů řad Bt a Bdmtee, opačným směrem se nad ránem jako násled vydá podobný konvoj vozů i do Děčína.

1:25 - Na českém území se již nachází nejnovější přírůstek do rodiny vlaků kategorie EuroNight - EN 477 Metropol do Budapešti. Nahradí Galilea jakožto nepříliš vyvedeného člena této rodiny kvalitních nočních expresů; na autovůz z Berlína si ovšem počká až do zítřejší noci. Již za několik hodin vystartuje z Prahy do maďarské metropole další nový spoj - EC 345 Avala - jenž nově spojí hlavní města Česka a Srbska. Pro tuzemské cestující bude jistě zajímavé svezení jedněmi z nejlepších "balkánských" vozů - Beelmt ŽS - stejně jako využití cateringových služeb srbské společnosti v jídelním voze WReelm.

1:06 - Babitron je v provozu, gratulujeme jeho provozovateli i hladovým návštěvníkům.

1:00 - Půlnocí ale nekončíme, naopak. Dneškem se rozjíždí hodně unikátní projekt, který chce směstnat na trať 120 výrazně intenzivnější dopravu i ostřejší jízdní doby rychlíků, aniž by přitom došlo k nějakým investicím do vozidel či do infrastruktury. Bude zajímavé sledovat, jak se s tím budou ČD prát. Ještě než na trati 120 nastane peklo se ovšem ke Kladnu pomalu blíží první vlak z tohoto systému, noční Os9800 z Prahy. Tolik sledované rychlíky s "jednotkami" 854+054+954 se přihlásí o slovo až za šest hodin...

0:30 - Pokud si lámete hlavu s tím, proč se váš oblíbený Babitron po půlnoci odebral do stavu hibernace, zkuste místo psaní dotazů do naší diskuse věnovat čas prostudování velmi obsáhlé jednořádkové poznámky nad mapou. "Z důvodu změny grafikonu v neděli 14.12. bude Babitron cca hodinu bez dat a celou neděli budou přehledy konkrétních vlaků ukazovat zmatené údaje," vzkazuje pan Babilon.

0:15 - Příchod půlnoci již na hlavním nádraží stihl oslavit poslední osobní vlak 9963 z Berouna do centra metropole, jedoucí přes nádraží Radotín. Od nového grafikonu budou změněny jak časy odjezdů a příjezdů, tak i provozované soupravy. Během pondělního rána pak dojde k razantnímu nárůstu - z Radotína do centra Prahy cestující v ranních hodinách pracovních dnů budou moci využít desetiminutového intervalu spojů. V opačném směru během odpoledne pak vlaky pojedou každých 15 minut. V rámci celého Česka bude úsek mezi Prahou-Radotínem a Prahou hl.n. tratí s největší frekvencí co do počtu osobních vlaků. Ty zde navíc z velké části nahradí autobusy MHD. Na východě republiky zatím dojelo do cíle poslední pendolino - SC 510. Ráno již souprava poveze cestující přímo z Bohumína.

O slávě teď už bývalého rychlíku Bezdrev svědčí i skutečnost, že až do pozdních nočních hodin do redakce přicházely další informace i obrazový materiál z jeho poslední jízdy. Smuteční atmosféra se přitom neomezila pouze na českobudějovické nádraží, ale pokračovala i ve vlaku během jízdy, kde navíc v úseku mezi Zdicemi a Berounem umístili rakovniční turisté na vnitřní dveře věnec a ručně psaný epitaf.

Epitaf pro Bezdrev, foto: Michal ŠimekVěnec pro Bezdrev, foto: Michal Šimek
Fotografie: Michal Šimek

GVD 2008/2009 přichází

23:50 - Do konce platnosti JŘ 2008 zbývá už jen deset minut a jistě jsme nestihli zmínit vše zajímavé, co spolu s ním končí. Pojďme se tedy podívat i do diskuse pod článkem, která mimo jiné připomněla, že dneškem skončila éra přímých vlaků Prostějov - Senice na Hané - Olomouc na trati 275 i konec přímých spojů Luhačovice - Ostrava. Samostatnou kapitolou, která zazněla v diskus a kterou můžete sledovat alespoň zprostředkovaně i na Babitronu, je rošáda ve jménech dálkových spojů. R 423 Cassovia vyčkává v Hranicích na Moravě na půlnoc, poté se z ní stane R443 Šírava. Ze stále ještě dnešní Šíravy se stane vzápětí EN 425 Slovakia. Za vaše postřehy děkujeme.

23:10 - Když už se nám situace na domácí scéně pomalu uklidňuje, pojďme se podívat do zahraničí. Další souhrn zajímavých postřehů odjinud si pro vás přípravil kolega Zděnek Michl.

  • maďarští železničáři se rozhodli podpořit stávkující zaměstnance v letecké dopravě a zahajují stávku, čímž samozřejmě znovuvytahují dosavadní požadavky.
  • v Itálii dochází ke zprovoznění nové trati Milano - Bologna
  • Za tímto účelem jsou dokonce některá pendolina nastříkána na rudo...
  • v okolí Curychu byla změna JŘ prezentována hodně originálním plakátem V největším švýcarském městě se výrazně mění podobě městského dopravního systému, který ovlivnilo především otevření Glattalbahn, tramvajové trati vzniklé prodloužením tramvaje číslo 10 z Oerlikonu přes několik sídel, s návazností na stanice S-Bahn až k letišti Zürich. Výrazně se taktéž optimalizuje víkendový provoz.

22:45 - Provoz na většině tratí už se ukládá ke spánku, na Babitronu se lze bavit už jen marným bojem se zpožděními v podání EC 70 a IC 130. Dlužno podotknout, že "sekyry" si oba spoje přivezly už zpoza hranic. V Praze už je i poslední skutečně mezinárodní Ex 100 Jože Plečnik, který bude od zítřka zkrácen jako EC 100/101 jen do rakouského Salcburku. V opačném směru se souprava z Ljublaně vrací již v sobotu jako R 604 do Mariboru a odtud pokračuje v neděli na EC 250 do Vídně, aby pak přešla na EC 74 do Prahy. Proto již dnes jel Ex/EC 101 v pozměněném řazení bez rakouského vozu a s českými vozy druhé třídy navíc.

22:00 - Se sedmiminutovým zpožděním projel Plzní vlak EN 377 Galileo Galilei - naposledy v tomto roce. Po dobu svého působení na našich kolejích tento vlak vzbuzoval spíše úsměvy: v českém podání byla jeho souprava složena z obligátních vozů řady B, dále po dvou párech lůžkových a lehátkových vozech a jednom voze řady BDs a A.

21:55 - Dneškem končí i zajíždění pendolin na nádraží Praha-Holešovice, od rána se základna řady 680 přesouvá na hlavní nádraží. Změna postihne i druhý konec trasy, na níž hned první ranní spoj - SC 500 - vyjede z Bohumína místo Ostravy hl.n.

21:40 - Mimořádné přesuny strojů dnes zažila i Bratislava - odpolední Zr 1720 Bojnice z Prievidze do Bratislavy-Petržalky po koridoru v celé trase táhl "brejlovec" pro potřeby nového ranního R 721 Bojnice. Na opačném konci republiky se naposledy na svou trasu vydal Os 8721 z Prešova do Košic, který nezájem cestujících odsoudil k zániku.

21:30 - V 18:58 se dnes z Litoměřic hor. n. naposled vydal přímý osobní vlak Os 2354 do Ústí nad Labem. V regionu si ale ČD pro cestující uchystaly i jedno veskrze příjemné loučení: dnešním večerem na trati 090 totiž končí nasazení motorových vozů řady 810, které obstarávaly vložené osobní vlaky mezi Ústím nad Labem a Lovosicemi. Poslední z nich - 2355 před chvílí dohopsal do Lovosic.

21:15 - Pro PJ Liberec se zase pomalu uzavírá historie vozebního ramena Rumburk - Česká Lípa - Nymburk, které bude od rána zcela v kompetenci trutnovských strojů. Posledním vlakem oficiálně vedeným libereckými stroji se tak stane R 1118, který se touto dobou pomalu blíží do České Lípy.

21:00 - České území před chvíli opustil poslední dnešní vlak EC 177 do Vídně, který znamená loučení i pro slovenské lokomotivy řady 350, byť se týký jen výkonů směrem do Rakouska. Tím posledním, který slovenská 350 odvezla, byl dnešní IC 177. Odteď se budeme s bratislavskými "princeznami" setkávat s naprostou výhradností jen na spojích z jižního Slovenska, zatímco na vídeňská EC od rána z větší části nastupují rakouské taurusy řady 1216.2.

20:15 - V okolí Ústí nad Labem přinese nový GVD další zásadní změnu, především z koncepčního hlediska: od zítřka přestávají osobní vlaky zastavovat ve stanici Chabařovice. Toto rozhodnutí vyplynulo z její malé využívanosti, a tak tato stanice bude od nového GVD sloužit pouze k obsluze nákladní dopravy. Poslední osobní vlak zastavil v Chabařovicích v 18:46, byl to Os 6866 z Mostu do Děčína.

20:00 - Vstupujeme do online zpravodajství s příspěvkem uživatele Domin, ktorý popisuje, jak probíhaly přípravy na nový jízdní řád v Berouně.

Návoz pražských bardotek

Dvojice bardotek čeká na návěst, foto: DominBěhem odpoledne do Berouna přijely celkem 3 pražské berty. První z nich, 749.244, byla odstavena u 2.nástupiště a následně vezla R 896 s jedním vozem Bdt279. Dvojice vpředu s 749.011 a 749.039 uvízla u 2.nástupiště. Asi po půl hodině se na návěstí rozsvítilo bílé světlo dovolující posun a obě berty i s posunovačem odjely za zhlaví na ranžír. Poté byly postaveny na druhou kolej od staniční budovy (průjezdná bez peronů). Po příjezdu vlaku 7813 byla 749.011 odpojena od druhé 749.039 a odjela na ranžír. Mezitím posunovač rozpojil Os 7813 a 749.011 se na něj napojila. Chvílemi to vypadalo, že následující osobní vlak do Plzně poveze ona. Pak odebrali vlaku 2 ze 3 vozů a s nimi odjela opět na ranžír. Nakonec vyplynulo, že poveze rychlík 898, který z důvodu předávky kvater neměl soupravu. Nakonec odjel v řazení 749.011+Bdt+Bt se zpožděním 8 minut způsobeným posunem. Třetí berta 749.039 v noci odjede jako Lv do Březnice.

Bezdrev skončil

Legendární rychlík "Bezdrev" jezdící od 21.5.1951 do dnešního dne skončil. Dnešní soupravu vedlo kvatro 842.027 s dvěma vozy 050. Motorový vůz měl na čele ceduli "Dnes naposledy, Bezdrev ČB-Most" a nápisy "SBOHEM". Na oknech byla úmrtní listina. "S lítostí v srdci oznamujeme všem cestujícím a zaměstnancům Českých Drah smutnou zprávu, že nás navždy opustí rychlík Bezdrev, spojující přes půl století jihočeskou metropoli s Mosteckem. Stalo se tak v sobotu 13.12.2008 ve věku nedožitých 58 let.", pod nimž byli podepsáni strojvedoucí DKV Plzeň PJ České Budějovice, vlakvedoucí PCVD České Budějovice, domovská stanice České Budějovice, vlakvedoucí PCVD Ústí nad Labem PJ Chomutov. Mimořádně však končil v Berouně, kde vozbu do Mostu převzala ústecká RegioNova.

Čelo 842 RegioNova Cedule Parte pro rychlík Bezdrev, foto: Filipo Loučení s Bezdrevem, foto: Filipo
Foto: 1-3 Domin; 4,5 Filip Štajner

K dispozici je rovněž několik videí z akce:
Odjezd 749.244 na R896
Odjezd na ranžír - dvojice 749
Odstavení dvojice 749 na 2.kolej
Odjezd rychlíku (Advent na Křivoklátě, 742)

Redakce děkuje uživateli Domin!

Tak jako se rakovnická regionova blíží na mostecké hlavní nádraží, blíží se nyní ke konci i éra rychlíku Bezdrev. Za zmínku stojí, že žlutá chlouba ČD měla z Berouna do Loun poněkud problém se stíháním jízdních dob, tříminutové zpoždění ale zase stáhla při úvrati v Lounech a nyní jede opět načas.

Ikonka "Informace"19:20 - Nový GVD neznamená jen konec mnoha známých vlaků, ale také mnoha oblíbených obchodních nabídek ČD. Ještě dnes večer je ale šance pořídit jak levnější jízdenky eLiška pro příští dny, tak i levnější Kilometrickou banku - hlavně ale čtenáři potvrzují, že není problém získat druhou In-kartu a využívat tak výhod končících zákaznických aplikací ještě tři roky po jejich zrušení. Nejvýhodnější je tato možnosť samozřejmě pro ty, kteří mají nárok na aplikaci In-junior - jednorázová investice 1800 Kč jim tak přinese slevu 50 % na cestování až do konce roku 2011. Kromě vybraných nádraží, kde je možné In-kartu ještě dnes večer pořídit, by měla být funkční i možnost jejího zakoupení online.

19:15 - Poslední cesta chomutovských rychlíků se neobešla bez potíží. Zatímco R 1535 jel od Chomutova načas, protijedoucí R 1134 si přívezl už od Kladna desetiminutové zpoždění, které se promítlo i do křižování v Sádku u Žatce. I takový obrázek skýtá poslední den rychlíkové vozby na kdysi zčásti dvoukolejné trati 124...

19:00 - Na své cestě se v této chvíli nachází předposlední z brněnských expresů, jimiž se České dráhy snažily přilákat více cestujících na trase mezi dvěma největšími městy republiky. Typická jména Slavkov, Punkva, Petrov, Svitava a Špilberk v novém GVD ponesou rychlíky Praha - Brno - Praha, ke kterým se dále zařadí R 874/875 Macocha a R 876/877 Rudolf Těsnohlídek. Zatímco Ex 578 Špilberk dorazí do Prahy-Holešovic v 21:28; tím, kdo definitivně uzavře "GVD v znamení expresů" bude, poněkud symbolicky, nejstarší Ex 569 Brněnský drak. Spoje v této relaci a příbuzných časových polohách od zítřka nahradí nové vlaky v kategorii EuroCity a Drak samotný, v o něco atraktivnějším řazení, ponese nově označení kategorie InterCity.

Brna se týká i další konec: DKV Brno PJ Horní Heršpice od neděle přestává turnusově nasazovat motorové vozy řady 850.

18:30 - Díky kolegovi Petru Chvátalovi se můžeme podívat na loučení s legendárním Bezdrevem po 57 letech provozu u ČSD a následně ČD. Trochu symbolicky svou poslední cestu z Českých Budějovic absolvuje právě teď už jen v podání motorové jednotky RegioNova. Poslední záběr zachycuje mimořádné (a vskutku kuriózní) řazení dnešního R 896 v 16:05, v podobě stroje 749.244 a jediného vozu Bdt279.

842.027, loučení s Bezdrevem, foto: Trainman Loučení s Bezdrevem, foto: Trainman R 896 v netypickém řazení, foto: Trainman

18:05 - Loučení dnes zažívá i značná část trati 124 a není to loučení nikterak bezvýznamné: poslední přímý rychlík z Prahy do Chomutova, R 1134 Žatecký chmel, se totiž v 18:24 vydá z Lužné naposledy na kdysi slavnou a z velké části dvojkolejnou trať 124, zatímco protisměrný R 1535 už z Chomutova vyjel v 18:05.

17:15 - Zatímco noční autovlaky jsme na českých a slovenských kolejích měli možnost vídat již několik let, první denní autovlak přichází do pravidelného provozu od zítřka - bude jím EC 120/121 Košičan mezi Prahou a Košicemi. Právě jeho odcházející verze Ex 121 dnes do Košic veze autovůz DDm slovenské společnosti ZX Benet, který si dlouhodobě pronajímají České dráhy, aby zítra mohl poprvé nastoupit na svůj běžný výkon. Zajímavý pohled na Slovensku dnes představují i rychlíky na hlavním tahu, které dnes postupně připravují vozy na zítřejší výkony - třeba EC 276/277 František Křižík.

16:45 - Další derniéra bude opět spojena s jihem Čech. Dnešním dnem totiž končí také krátká existence rychlíku R 363/362 Petr Vok. Od zítřka budou na trati 199 jezdit jen dva páry rychlých vlaků, spojujcích České Budějovice s Vídní. Během roku by navíc měla být dokončena elektrizace celé trati.

16:15 - Dneškem končí i éra přímého spojení Chebu, Ústí nad Labem a Havlíčkova Brodu, kterou zajišťoval obrat R604/605 Ohře. Poslední spoj R 605, který na Vysočinu dnes už stejně nepojede, právě čeká v žst. Cheb na opožděný přípoj R 758. Od rána už budou přímé rychlíky zpod Krušných hor jednotně ukončeny v Praze, navíc budou některé protaženy přes Prahu-Holešovice a hlavní nádraží až na Smíchov. Jedinou výjimkou zůstane noční R440/441 Excelsior, který bude zřejmě z Chebu do Košic jezdit až do skonání věků.

16:00 - Situace na českých kolejích je nadále naprosto klidná, všechny před chvílí zmíněné vlaky jsou ve svých trasách a beze zpoždění. Další rozlučky se ale už chystají, jedna už dokonce proběhla včera. Skončil totiž provoz pravidelných osobních vlaků na trati 253 mezi Vranovicemi a Pohořelicemi.

15:20 - Již zmíněná dvojice lokomotiv řady 749 pro R 898 se přesouvá z Prahy do Berouna, náš zpravodaj Vít Voráček hlásí její průjezd jako Lv 109904 Prahou-Radotínem. Je tedy možné, že se R 898 při své poslední jízdě po staré trase sveze se dvojspřežím lokomotiv v čele. Jedna z lokomotiv by měla nocovat v Březnici.

15:10 - Jedním z vlaků, které dnes ukončí svůj provoz po pouhém roce od zavedení, je i expres 382/383 Jozef Bem, spojující Budapešť s Varšavou po velmi netypické východní trase přes Košice. Podle našeho zpravodaje na východním Slovensku se dnes z Maďarska domů vrací už jen tři poslední vozy soupravy PKP-IC (2×Bdmnu a Admnu), tažené strojem 362.013. V opačném směru už dnes z Plavče pojede pouze náhradní souprava ZSSK (2× B). Začínají i první návozy lokomotiv v rámci příprav na zítřejší spoje.

14:59 - Z Berouna odjíždí R 896, který by měl být podle našich informací již v klasické soupravě vedené strojem řady 749 s netypickým řazením v podobě jediného vozu 2. třídy. Za ním se na trať 200 pustí i druhá lokomotiva s R 898; třetí stroj pak pojede strojově do Březnice, kde přenocuje a následující den pojede s vlakem 1242. V průběhu večera budou do Protivína navezeny 2 motorové vozy řady 842, které v noci a ráno zapadnou do výkonů osobních vlaků, o které se budou dělit se stroji z PJ Blatná.

14:45 - Dalším jménem, které od zítřka v jízdním řádu nepotkáme, se stává Ex 524 Šohaj, který se právě vydal na svou cestu do Prahy. Od neděle bude sice rychlé spojení Slovácka a Prahy zachováno, ale v obráceném gardu a už beze jména.

14:26 - Derniéra Bezdrevu vstupuje do posledního dějství. R 893 totiž právě vyráží z Českých Budějovic, souprava 842+050+050 ale své putování dnes nedokončí. V Berouně totiž od ní její výkon převezme rakovnická Regionova. Stroje od vlaků 893, 897 a 899 jsou postupně předávány do PJ Plzeň, část z nich se odebere až do Brna. Stejný osud potká i „velké“ přípojné vozy - vozy řady 042 budou předány do Plzně, vozy řady 050 (Bmx) se postupně odeberou do Olomouce. Podle kolegy Petra Chvátala jsou do Berouna v průběhu dne naváženy 3 stroje 749 z PJ Praha–Vršovice, které v následujícím GVD budou zajišťovat vozbu rychlíků Praha – České Budějovice. Možná poslední masivní nasazení lokomotiv řady 749 na rychlících kolem Prahy začíná.

14:15 - Změna jízdního řádu se pojí především s osobní dopravou, ale změny bude znamenat i pro dopravu nákladní. Nový GVD se zřejmě zapíše do historie jako období postupné náhrady lokomotiv řady 751 modernizovanými brejlovci. A skutečně, jak hlásí z Nového Strašecí náš zpravodaj, Cargo se do zasněženého dne probralo zhurta. Na západ od Kladna se v tuto chvíli prohání lokomotiva "753.752 se soupravou modrých zetek", v terénu jsou i soupravy vezoucí vápenec do Kadaně i sodu do Rakovníka.

14:00 - Pěkné odpoledne čtenářům přeje i JTB. V Praze se zatím přípravy na změnu GVD odehrávají v naprostém klidu a běžný cestující je stěží postřehne. I provoz v celé České republice se zatím odbývá bez jakýchkoli komplikací a nejsou hlášena žádná zpoždění překračující 10 minut. O poznání zajmavější situaci hlásí zpravodajové z jihu Čech. Na trati 200 totiž od rána probíhá předávka motorových vozů řady 842 z PJ České Budějovice do PJ Plzeň, přičemž jsou vozy odstavovány v Berouně a na jejich místa na rychlících průběžně nastupují pražské lokomotivy řady 749 s klasickými soupravami.

13:30 - Hezký den z pobočky ŽelPage v Žilině s přáním příjemného víkendu pro všechny čtenáře. Aktuální situace na síti SŽDC je poklidná a bez výraznějších mimořádností - zdá se tedy, že svou poslední jízdu v tomto JŘ velká většina vlaků absolvuje s důstojností příhodnou této události. Stejně tak situace na Slovensku, kde si půlhodinu navíc do Bratislavy veze pouze R 802 Urpín. Budete-li mít jakékoli postřehy z provozu včetně obrazového materiálu, neváhejte se ozvat. Přehled se od této chvíle bude průběžně aktualizovat.

Původní zpráva, 13:00 - Do Silvestra nám zbývají ještě více než dva týdny, a přesto bude dnešní noc jednou z nejrušnějších na celém evropském kontinentu: železniční správy, jako každý rok, mění své jízdní řády a v průběhu tohoto víkendu musí stihnout všechny nutné změny pro zajištění pravidelného provozu podle nových pravidel. Poklidná třetí "adventní sobota" se tak stává dnem, kdy skončí jedna etapa života na evropských železnicích a začne se rodit nová. Znamená to i několik loučení - konkrétně v Česku dnešním dnem například končí brněnské expresy, jež na kolejích mezi Prahou a Brnem přežily pouhý jeden rok, ale také jeden z nejstarších rychlíků, který tratě západních a jižních Čech opouští po 57 letech provozu. Tyto začátky a konce, ale i aktuální vývoj provozní situace, budeme následující hodiny sledovat.

Autorský materiál ŽelPage. Text: Juraj Kováč (Georgo), Jan Beránek (JTB), Martin Jarath (340.055). Podklady a časový rozpis: Juraj Kováč (Georgo), Jan Beránek (JTB), Josef Petrák, Vít Voráček (Vítek_V), Petr Chvátal (trainman), Tomáš Kamenár (thomas1607).


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 14.12.2008 (17:02)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 ... 21      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
14.12.2008 (19:44)  
Sheriff - pekne, z tech tvych ctyrek mam dva zavery
-neplanovali jste se navzajem seznamit?
-napisou sem i ti zbyvajici tri testovaci?
:-))
14.12.2008 (19:38)  
Sheriff, když u nás zaváděli IDSku, a já hlásil počet zón, tak se na mně řidič díval jak na blba :D
registrovaný uživatel Praha hl. n.  mail  
14.12.2008 (19:28)  
Nevíte někdo, za jak dlouho (přibližně) bude zpracované a zveřejněné řazení 2009 Os, Sp?
14.12.2008 (19:13)  
Výlet do přírody aneb využití pamětní jízdenky zdarma k příležitosti rozšíření IDS JMK na Hodonínsko a Břeclavsko

Z důvodu vyzkoušet všechny přesuny byl náš plán dne následující:

Bus: Odjezd 11,50 z Hodonína spojem linky 913 (729913/107) do Čejkovic
Pěší přesun zimními vinohrady po trase Čejkovice - Špidláky - Čejč - Kobylská skála - Brumovice,ž.zast.
Vlak: Odjezd 15,30 z Brumovic vlakem Os14515 linky S52 (255)

V 11,45 poprvé v Hodoníně zasouvám pamětní jízdenku do označovače v autobusu a čekáme na odjezd, v autobusu jsou celkem 4 lidé. Pozoruji ruch na hodonínském nádraží, lidé pobíhají sem a tam, ptají se řidičů - v první den platnosti nového systému nic nepředpokládatelného.
Na začátku Čejkovic přistupuje slečna s požadavkem jízdenky do Brna, s tím že řidiči oznamuje, že pro zóny 100+101 má "šalinkartu", přesto řidič po vnucuje slečně názor, že to nelze a prodává lístek pro 9 zón, ač by jí stačil pro 7.
První zádrhel, avšak vyvolaný neznalostí dopravce,nikoliv zákazníka.
Ve 12,28 vystupujeme v Čejkovicích a vyrážíme pěšky do Brumovic.
...
Kolem 15h bohužel zjišťujeme, že plánovaný vlak v 15,30 téměř určitě nestihnem, škoda. Blížíme se podél trati k zastávce, vlak projíždí kolem - obsazenost 810ky Os14515 do Hodonína opět 4 cestující.
Náhradní plán jsem si pro jistotu však připravil:
16,20 opačným směrem vlak do Zaječí, zde přestup na R5 (R 813) do Hodonína
nebo
16,43 bus 551 do Klobouk, zde přestup na bus 109 do Hodonína

Záměrně se s kolegou se rozdělujeme, on volí vlak, já čekám na bus. Přijet do Hodonína bychom měli ve stejnou dobu.

Varianta vlak:
Jednoduše bez problémů, vše podle plánu, obsazenost jak Os, tak přípojného R z Brna velmi nízká (přitom právě linka R5 z Brna má nahradit snížený počet spojů busu 109), oba dva
vlaky se zanedbatelným zpožděním. K R813 po příjezdu do Břeclavi přijíždí zezadu eso a je k soupravě připojováno, zatímco na opačném konci odpojují původní mašinu. Na tuto operaci poskytuje JŘ 7 minut. Po proceduře R813 pokračuje směr Olomouc.

Varianta bus:
16,44 - ze tmy se vynořuje bus a vysokou rychlostí se blíží,
připravuji jízdenku, řidiči stačí pouze ukázat, ten však ani nezpomaluje a když vidím, že tak ani nehodlá učinit, zvedám paži, že bych jako teda rád využil jeho služeb... (ps:zastávka není na znamení) Zakvílí brzdy, nastupuji. Spolu se šoférem sedí vepředu jakýsi "poradce".
Přináším nánosy bláta do úplně nového vozidla a usedám na sedačku zčásti stále zabalenou ochrannou fólií.Obsazenost: 4 lidé :o) Postupně se spoj naplňuje asi na patnáct osob, zejména žáků cestujících do Brna a vyžadujících "studentské jízdné", samozřejmě se špatnou průkazkou neplatící pro IDS.
Študáci zřejmě o rozšíření integrovaného systému nic nečetli.
Spoj přijíždí do své cílové zastávky Klobouky,nám. a zde nastává APOKALYPSA. Z Hodonína přijíždí bus linky 109 do Brna (bůh ví proč nezobrazuje na panelu Brno, ale Hodonín), po okraj naplněný. Šance pojmout další cestující je nulová.
Řidič telefonuje, lidé se vztekají, smějí. Jak se dostanou školáci na internát je záhadou.
Mezitím přijíždí můj opačný bus 109 do Hodonína (bůh ví proč nezobrazuje na panelu Hodonín, ale Brno), cca 40 cestujících, mám štěstí, že nejedu opačným směrem. Z busu vystupují lidé a hledají návazný spoj linky 541 do Hustopeč. Zbytečně. Už odjel a nepočkal, ač počkat měl.
Od řidiče se dozvídají, že satelitní propojení řidičů bude fungovat až za 3 dny.
Opouštím toto místo a usedám na sedačku zčásti zafačovanou v ochranné folii :o) Bus má automatické řazení!, řidič jede trasu poprvé a velmi pomalu - neví kde jsou zastávky.
Vystupuji v Hodoníně, kde už mě 20 minut očekává kolega, který využil vlak.

Resumé: Porodní bolesti nového systému jsme čekali, co nás však neuvěřitelně překvapilo, byli cestující absolutně neznalí novinek, ač probíhala snad 7 měsíců dopředu televizní,internetová i novinová kampaň. Každý obdržel do schránky informační blbuvzdorný leták o změnách. Přesto ani jediný cestující nevstoupil do autobusu s tím, že by prostě oznámil "tolik a tolik zón". Přesto ani jediný cestující nevěděl, že lístek lze použít i po Brně v MHD a velice se tomuto faktu oznámenému řidičem divil.
14.12.2008 (18:22)  
michawel : z toho si nic nedělejte, já taky žiji často v bludu.

M : to asi nebylo nikdy a nikde. Byl jsem taky "v bludu", že zájmem lidí co mají na starosti weby ČD je zájem zákazníka, ale poté, co byl doslova brutálně zlividován "statistický" babitron (lidmi z GŘ ČD majícími na starosti web a další) poskytující mnohem více objektivních informací váženým zákaníkům ČD – protože statistika zpoždění poškozovala "dobré jméno ČD" ... a docházelo ke zneužívání autorských práv k datům ČD !!! Zda je údaj o zpoždění dílem dle autorského zákona lze úspěšně pochybovat.

Leckterý "šotouš" zde diskutující, má o železničním provozu a potřebách cestujících větší povědomost, než ti co informace na web dávají … bohužel…

Jinak zpráva z DKV Praha : bardotky jezdící na rychlících Praha – Písek – České Budějovice a zpět mají průměrný denní proběh 650 km. Na lokomotivy ve věku cca 35 let, docela slušný výkon.
Tolik snad neměly ani ČB brejlovce vozící rychlíky "přes Tábor".
registrovaný uživatel M 
14.12.2008 (18:08)  
Rekl bych, ze stejnyho "duvodu", proc danovy davas v jednom baraku a socialni ve druhym...
14.12.2008 (16:33)  
MZ - díky za vysvětlení, stejně jako M jsem žil v bludu. Mimochodem, trošku nechápu, proč nemůže existovat jedna registrace jak do Eshopu, tak na stažení JŘ. Ale to je už detail -:)
14.12.2008 (16:30)  
M, Hawkey, JTB - počkejme na to vyjádření, jinak to jsou spekulace, pokud to je záměr, má odpověď na sebe nenechá dlouho čekat.
registrovaný uživatel M 
14.12.2008 (15:58)  
Hawkey - Mozna to bude stejne jako s tim, ze za zadnou cenu "neslo" kupopvat listky "napric" rocniky. Takze to je jenom chyba...

MZ - Nebylo to ale ani primo na webu CD. pritom je to pomerne zasadni informace. Nikoliv poctem dotcenych lidi, ale "skodou" kazdeho z nich. Neinformovala ale ani ZSR. Jak to bylo treba s OeBB, to jsem nezjistoval
14.12.2008 (15:51)  
M : ano, poznámka je jistě možná, za předpokladu, že zpracovatel dat dostane přechodový rozkaz, aby měl z čeho čerpat informace.
Jenže pracovník "nějaké" dceřinné společnosti ČD je celkem logicky přehlížen. Pokud data zpracovává samostný CHAPS s.r.o. ve své verzi, ten o nějakém přechodovém rozkazu nemá ani ponětí. I kdyby ho dostal někaým zázrakem, tak tomu bude "zákazník" ČD zcela ukradený.
  1 2 3 4 5 ... 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko