Praha — Před několika dny se objevil v tisku inzerát avizující chystanou aukci různého zařízení, nářadí, materiálu a v neposlední řadě také nejrůznějších vozidel z bývalé továrny Siemens kolejová vozidla, která je v současné době v likvidaci. Železniční i tramvajové příznivce jistě zaujme skutečnost, že mezi vozidly je například prototypová lokomotiva ČKD řady 709.601-9, nákladní plošinové vozy nebo historická tramvaj Elektrických drah hlavního města Prahy s inventárním číslem 2130, vyrobená v roce 1928. Čtyřdenní aukce začala již v pátek 14. ledna 2010 a jednotlivé aukce končí v průběhu čtyř dní od 25. do 28. ledna 2010.
V létě loňského roku jsme již psali o chystaném zavření zličínské továrny společnosti Siemens kolejová vozidla. Přestože se odbory snažily o zachování závodu, na konci loňského roku skutečně došlo k ukončení výroby a uzavření továrny. Odborovému svazu Kovo se nicméně podařilo pro zaměstnance SKV Zličín vyjednat alespoň určité výhody v podobě 16 průměrných platů nebo možnosti využití až třicetitisícového příspěvku na rekvalifikaci.
Důvodem ukončení výroby ve Zličíně je kromě hospodářské recese i fakt, že zdejší závod nevyráběl skoro žádná vozidla pro český trh. De facto jedinými výrobky pro české tratě byly osobní vozy řad Ampz143 a Bmz241 pro České dráhy, jejichž dodávka se navíc výrazně zpozdila, a vozy pro pražské metro, které se začaly vyrábět ještě pod značkou ČKD. Posledním výrobkem se tak stala souprava metra pro pražský dopravní podnik s termínem předání 29. října 2009. V současnosti je společnost Siemens kolejová vozidla v likvidaci a závod je na prodej včetně pozemků, výrobních hal a provozního majetku. Pozemky o rozloze přibližně 20 ha včetně budov by podle dostupných informací měla získat Pražská správa nemovitostí, ostatní majetek je nabízen v on–line internetové aukci na serveru TroostWijk.
Velmi zajímavým kouskem je historická tramvaj Elektrických drah hlavního města Prahy. Jak upřesnil známý odborník tramvajové historie Ivo Mahel, vozovou skříň této tramvaje vyrobily v roce 1928 Ringhofferovy závody. Tento typ skříní byl do výroby zaveden v roce 1927 jako pokračování typové řady, stavěné podle návrhu architekta Jana Kotěry z roku 1905. Do vozů se montovala elektrická výzbroj ČKD nebo Škoda, v tomto voze byly použity motory ČKD a kontrolér Škoda, který byl později nahrazen kontrolérem z ČKD. Trvalý výkon motorů byl 2× 34 kW a nejvyšší dovolená rychlost 35 km/h. Délka vozu přes spřáhla činí 10 820 mm a hmotnost přibližně 12 t. Z pravidelného provozu byl vyřazen v roce 1974, poté ještě sloužil jako služební vůz. Dle fotografií z nabídky aukce je patrné, že má dodatečně předělávané zasklení oken na plošinách (okna původně byla v dřevěných rámech) a předělané vnitřní osvětlení (za provozu bylo v oddílu pro cestující 6 osvětlovacích těles).
Na prodej je i prototypová dieselelektrická posunovací lokomotiva ČKD 709.601-9, osazená osmiválcovým motorem MTU 8 V 183 TD13 a asynchronními trakčními motory. Zejména svým vzhledem stroj navazuje na předchozí typy těžkých dvounápravových lokomotiv z produkce ČKD; oproti řadě 709.5 má ale silnější motor a asynchronní trakční motory. Maximální rychlost je 80 km/h, výkon motoru 390 kW a hmotnost činí 44 t. Přednosti lokomotivy se projevily například v zimním období na přelomu let 1999-2000, kdy byla nasazena u ČD v DKV Praha a dokázala ve staniční službě nahradit lokomotivy ř. 742 při snížení spotřeby nafty až o 60 %. Stroj s rokem výroby 1998 je přitom poslední lokomotivou vyrobenou v bývalé ČKD. V nabídce jsou také dva plošinové vozy a mnoho dalších železničních vozíků, pojezdů a dalších komponentů.
Materiál, nářadí a stroje ze zličínské továrny v on–line aukci nabízí společnost TroostWijk na svých internetových stránkách. Čtyřdenní aukce začaly již 14. ledna a končí 25., 26., 27. a 28. ledna 2010. Zboží si je možné prohlédnout nejen v PDF brožuře, na internetových stránkách, ale také osobně na předváděcích dnech 19. a 20. ledna vždy od 10 do 16 hodin.
Zdroj: TroostWijk (Základní informace o dražbě , Leták (PDF)), Základní organizace OS KOVO SIEMENS Kolejová vozidla, E15.cz, Atlas vozidel ŽM
Když byste si je koupil, tak je někam musíte přepravit a za to zaplatit. Třebas jen do toho "šrotu".
No nekupte to za tu cenu ...
Jaká náhoda, že zrovna po zavření SKV se připravuje výroba Desir v "plzeňském" PARSu...
Píšou to v PDF brožuře.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.