Praha — Před několika dny se objevil v tisku inzerát avizující chystanou aukci různého zařízení, nářadí, materiálu a v neposlední řadě také nejrůznějších vozidel z bývalé továrny Siemens kolejová vozidla, která je v současné době v likvidaci. Železniční i tramvajové příznivce jistě zaujme skutečnost, že mezi vozidly je například prototypová lokomotiva ČKD řady 709.601-9, nákladní plošinové vozy nebo historická tramvaj Elektrických drah hlavního města Prahy s inventárním číslem 2130, vyrobená v roce 1928. Čtyřdenní aukce začala již v pátek 14. ledna 2010 a jednotlivé aukce končí v průběhu čtyř dní od 25. do 28. ledna 2010.
V létě loňského roku jsme již psali o chystaném zavření zličínské továrny společnosti Siemens kolejová vozidla. Přestože se odbory snažily o zachování závodu, na konci loňského roku skutečně došlo k ukončení výroby a uzavření továrny. Odborovému svazu Kovo se nicméně podařilo pro zaměstnance SKV Zličín vyjednat alespoň určité výhody v podobě 16 průměrných platů nebo možnosti využití až třicetitisícového příspěvku na rekvalifikaci.
Důvodem ukončení výroby ve Zličíně je kromě hospodářské recese i fakt, že zdejší závod nevyráběl skoro žádná vozidla pro český trh. De facto jedinými výrobky pro české tratě byly osobní vozy řad Ampz143 a Bmz241 pro České dráhy, jejichž dodávka se navíc výrazně zpozdila, a vozy pro pražské metro, které se začaly vyrábět ještě pod značkou ČKD. Posledním výrobkem se tak stala souprava metra pro pražský dopravní podnik s termínem předání 29. října 2009. V současnosti je společnost Siemens kolejová vozidla v likvidaci a závod je na prodej včetně pozemků, výrobních hal a provozního majetku. Pozemky o rozloze přibližně 20 ha včetně budov by podle dostupných informací měla získat Pražská správa nemovitostí, ostatní majetek je nabízen v on–line internetové aukci na serveru TroostWijk.
Velmi zajímavým kouskem je historická tramvaj Elektrických drah hlavního města Prahy. Jak upřesnil známý odborník tramvajové historie Ivo Mahel, vozovou skříň této tramvaje vyrobily v roce 1928 Ringhofferovy závody. Tento typ skříní byl do výroby zaveden v roce 1927 jako pokračování typové řady, stavěné podle návrhu architekta Jana Kotěry z roku 1905. Do vozů se montovala elektrická výzbroj ČKD nebo Škoda, v tomto voze byly použity motory ČKD a kontrolér Škoda, který byl později nahrazen kontrolérem z ČKD. Trvalý výkon motorů byl 2× 34 kW a nejvyšší dovolená rychlost 35 km/h. Délka vozu přes spřáhla činí 10 820 mm a hmotnost přibližně 12 t. Z pravidelného provozu byl vyřazen v roce 1974, poté ještě sloužil jako služební vůz. Dle fotografií z nabídky aukce je patrné, že má dodatečně předělávané zasklení oken na plošinách (okna původně byla v dřevěných rámech) a předělané vnitřní osvětlení (za provozu bylo v oddílu pro cestující 6 osvětlovacích těles).
Na prodej je i prototypová dieselelektrická posunovací lokomotiva ČKD 709.601-9, osazená osmiválcovým motorem MTU 8 V 183 TD13 a asynchronními trakčními motory. Zejména svým vzhledem stroj navazuje na předchozí typy těžkých dvounápravových lokomotiv z produkce ČKD; oproti řadě 709.5 má ale silnější motor a asynchronní trakční motory. Maximální rychlost je 80 km/h, výkon motoru 390 kW a hmotnost činí 44 t. Přednosti lokomotivy se projevily například v zimním období na přelomu let 1999-2000, kdy byla nasazena u ČD v DKV Praha a dokázala ve staniční službě nahradit lokomotivy ř. 742 při snížení spotřeby nafty až o 60 %. Stroj s rokem výroby 1998 je přitom poslední lokomotivou vyrobenou v bývalé ČKD. V nabídce jsou také dva plošinové vozy a mnoho dalších železničních vozíků, pojezdů a dalších komponentů.
Materiál, nářadí a stroje ze zličínské továrny v on–line aukci nabízí společnost TroostWijk na svých internetových stránkách. Čtyřdenní aukce začaly již 14. ledna a končí 25., 26., 27. a 28. ledna 2010. Zboží si je možné prohlédnout nejen v PDF brožuře, na internetových stránkách, ale také osobně na předváděcích dnech 19. a 20. ledna vždy od 10 do 16 hodin.
Zdroj: TroostWijk (Základní informace o dražbě , Leták (PDF)), Základní organizace OS KOVO SIEMENS Kolejová vozidla, E15.cz, Atlas vozidel ŽM


No pokud by těch vozů bylo hodně tak by ta cena byla určitě zajímavá, ale pokud by se objednalo třeba 20 push pull souprav dovolím si tvrdit, že by to bylo dražší než push pul l ze Škodovky.
Ono upravit ten doupatrový vůz pro podmínky SŽDC by byl myslím docela slušný konstrukční oříšek a spíš bych šel cestou konstrukce nového vozu s užitím některých konstrukčních uzlů z DB řešení než úpravou dokumentace DB vozu. Těj změn by bylo třeba asi hodně, od nové HSS, přes zřejmě jiné CZE a spoustou dalších věcí, které si jedntolivý zákazníci můžou vymyslet.. a že toho může byt přehřel to je fakt ..
Poslední dobou v nich jezdím několikrát týdně na kraťoučkou štreku. Vibrace jsem nepociťoval. Chodové vlastnosti jistě lepší, než u dvounápravového vozidla. Prostorově to i při h=185cm, m=115kg beru. Přihlížím zajisté k tomu, jaký je jejich majoritní účel: Berufsverkehr/cesta do a z práce. Pro to je to postačující. S taškou na rameno či kufříkem zcela OK, baťůžkáři - to patří k folkloru. Pro "nomády" to pravda zejmena nahoře není. Díky souběhu S-Bahn a Regiobahn na Stadtbahn v Bln., dávám pro větší pohodlí přednost Regiobahn před S-Bahn. Je to čistě pocitová záležitost.
Proč není homologovatelný? Topení, "rušení CZ autobloku"? Není-li poptávka, těžko se někdo bude zabývat modifikací pro CZ.
P.S.: Jet do práce na kole místo RegioNovou je také kouzelně levné.
1) Je mi líto, že ustala výroba a zejména vývoj "dospělých" železničních vozidel u následovníků ČKD. Nepřičítám to však Siemensu, příčinu vidím jinde v Čechách. Slzu jsem však dávno zamáčkl.
2) Než jezdit v Čechách humanizačně prekabátěnými vozidly, Regionovu nevyjímaje, tak raději soudobá vozidla z dovozu - třeba klimatizovaná "patra" od Bombardiera (Na RegioBahn se s nimi jezdí Vmax 160)
Při nákupu 100 a více ks je Desiro za 57 Mega.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
