..: "Taurus" pro belgické dráhy bude testován ve Velimi :..

SNCB 1801 a, foto: Chary Velim – První exemplář lokomotivy ES60U3, kterou pro belgické státní dráhy (SNCB) dodává koncern Siemens, dorazil v sobotu 6.12.2008 ve večerních hodinách do stanice Velim. Odtud byl přetažen na Zkušební železniční okruh, kde by se měl podrobit testování. Lokomotivu, jež nese označení BE-SNCB 91 88 0018 001-3, do Velimi dopravila firma RailTransport pomocí dvou dieselových lokomotiv Hercules, ER20-005 a ER20-009 pronajatých od MRCE dispolok.

Testovaná lokomotiva je prvním kusem z šedesátikusové dodávky, kterou si SNCB objednaly na počátku roku 2006. Nasmlouvaná cena celé zakázky je 211 milionů €, tedy asi 90 milionů korun za jednu lokomotivu. Zbytek série by měl zákazník přebírat během let 2009 a 2010, součástí smlouvy je ale i opce na dalších 60 kusů.

SNCB 1801 b, foto: Chary Nová belgická řada HLE 018 patří do rodiny lokomotiv Eurosprinter a koncepcí i parametry se nejvíce blíží již běžným taurusům (ES64U4), z nichž zároveň přebírá téměř nezměněný pojezd. Maximální rychlost je přesto snížena na 200 km/h, maximální výkon na 6000 kW a zjednodušena je i elektrická část, z níž byl vypuštěn „německý“ systém 15kV 16,7Hz AC. Snížen byl výkon EDB, který má nyní trvalou hodnotu jen 2400kW. Skříň vychází z pětadvacetikusové dodávky obdobných lokomotiv pro Portugalsko, kvůli zavedení nových norem TSI ale musela projít řadou stěží patrných změn. Výrobce udává rozjezdovou tažnou sílu 300 kN a trvalý výkon 5000 kW, pod napětím 1,5 kV půjde o výkon poloviční.

SNCB 1801 c, foto: Chary Nové lokomotivy by se měly objevovat jak na konvenčních tratích, tak na vysokorychlostní trati L2 mezi Bruselem a Lutychem. Zároveň již běží schvalovací řízení v sousedních zemích, protože se počítá s nasazením především v Beneluxu a Francii, pod stejnosměrným napětím 3 kV by měly lokomotivy zajíždět i do německých Cách.

Zdroj: ŽelPage, TZ Siemens Transportation, Railway Gazette text: Josef Petrák, JTB.


Chary Poslat mail autorovi | 7.12.2008 (12:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla Reportáže

Ďalšie z regiónu ČR Středočeský Belgie


  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   
dopisovateľ alebo člen ŽP Martin Grill  mail  
08.12.2008 (7:21)  
Hawkey: Tak, jako jsem to udělal v jednom článku o 380, musím i zde konstatovat, že češi jsou národem všeumělů ;o) . Mašiny tady každej skládá odmala, proto si přeci můžou dovolit úvahy o cenách a náročnosti. Člověk, který by k tomu třeba i měl z odborného hlediska co říci, je ukamenován nesmyslnými protiargumenty a dalšími, nikam nevedoucími otázkami (tím nemyslím sebe, pokud by náhodou měl tendenci se navážet.) Nestojí za to se pokoušet o obhajobu něčeho, co jistí rádobychytráci předem odsoudili...nechtějí slyšet pádný argument, protože žádný nepřijmou a opět ho jen zesmění nějakou svou vykonstruovanou tezí ;o)
dopisovateľ alebo člen ŽP Hawkey  mail  
08.12.2008 (7:03)  
No ja nevím, ale už se musím té diskusi jen smát. Hází se tu miliony, ale stejně nikdo pořádně nevíte skutečný ceny a hlavně ani nevíte co se za nimi skrývá. Nikdo tu neřeší kolik třeba stály úpravy Taurusu 1216.2 tak aby byl schvalitelný na SŽDC? A kolik ušetříly OeBB tím, že se některé Taurusy dokončovaly v jejich depu?

A pokud si uvědomíme rozdíly mezi 109E a ES60U3, tak zjistíte, že ten údajný cenový rozdíl je vcelku přijatelný.

A pokud 2 systém stojí údajných 90 mega, nevěřím, že by se 4 systém prodával za 100 a pokud by byl ve stejné výbavě a paramterech jako 109E je myslím reálná cena někde kolem 120 - 130 mega za mašinu.
registrovaný užívateľ M 
08.12.2008 (3:14)  
1.Slusna cast porad neni celek
2.Myslel jsem, ze i ta belgicka loko nebudu jenom plech s kolama a nejaka vybava tam bude...
registrovaný užívateľ JOHNZ 
08.12.2008 (2:06)  
Viete ale vôbec čo je v tej belgickej mašine všetko namontované?

Napr.zabezpečovače. V 380 je HMH-MIREL VZ1v03, LZB/PZB, ETCS-ERTMS L1/L2, a poľský SHP. Ďalej je tam ARR/AVV. V tom eurosprinterovi bude snáď ten ERTMS a potom TBL1/TVM od Alstomu. Nič viac. Z automatiky maximálne ten siemensácky "vylepšený" tempomat.

Len posraný MIREL, upravený aby mohol aj na MÁV stojí do novej mašiny pomaly 100 tisíc € (2,5 mil. Kč). ETCS L1/L2 potom príde do novej mašiny na bezmála 400 tisíc € (10 miliónov Kč). Len samotné vybavenie 380 všetkými zabezpečovačmi tak tvorí pätinu celkovej ceny a zrejme aj slušnú časť toho cenového rozdielu ...,
registrovaný užívateľ M 
08.12.2008 (1:44)  
Jinak dosud v tomto threadu jaksi nebylo zmineno, ze nakup Siemensu by slo resit i tak, ze by se velka cast produkce vyrobila tady v Cesku - takze co se tyce pracovnich mist (kterymi se argumentuje), tak by to zase takovej problem nebyl. "Akorat" by se usetrilo 30 mega na jedne loko. Ale co to je - sotva jeden Veyron:-)
registrovaný užívateľ M 
08.12.2008 (1:34)  
1.Ceskemu kolejovemu prumyslu "hrozi" levna konkurence ne z vychodu, ale ze zapadu (a ten je mnohem, mnohem silnejsi)...
2.Jak moc na odbyt Skoda pujde, se dozvime velmi brzy. Uvidime, kdo krome Ceska bude chtit podporit ten vyvoj...
3.Zajimalo by mne v cem spocivaji ty "v dlouhem obdobi mnohonasobne vetsi skody". Ja jsem prednesl pripad se Zetorem, web s Aerem - kde se nalily penize na zachranu a stejnak to bylo jako vyhozene oknem (kdyby se ty miliardy rozdaly zamestnancum primo, tak mame v brne hodne bohatych lidi). Kolik stala Poldovka nebo jine firmy se myslim taky vi. Muzes uvest priklad(y), kdy masivni statni podpora v dlouhem obdobi neco zachranila? (Prosim, hlavne nepis banky:-))
4.Traktory se muze rozhodnou vyrabet stredni velky subjekt s par zamestnanci? Tak to je potom pomerne zahada, ze v Evrope ma Zetor v podstate dva konkurenty. Na to, ze to zvladne kdekdo doma na koleni, tak je to celkem malo... Mas na to vysvetleni? Cim to je, ze nemas pravdu?
5.Proc pises pane kolego (tj. v singlu)? Pises to snad pouze pro JTB? Nebo pouze pro Weba? Oni s tebou totiz take nesouhlasi a nesdili tve nadseni pro dotace pro SkodaLoko...

6.Pokud je firma velka, tak se musi zachranit za kazdou cenu, protoze jde o tradici. Pokud firma vyrabi velke veci, tak je nutne ji pomoct, protoze velke veci zvladne jenom nekdo, zatimco mensi veci vyrobit a prodat je snadne... Myslim, ze muzeme mluvit o nesmirnem stesti, ze se Aero nerozhodlo vyrabet Jumba. Jejich vyvoj taky urcite stoji miliardy a i kusova zakazka je v miliardach. A takove projekty je nutne podporit, protoze to takhle delaji vsichni...

7.Porad mi tam jaksi chybi vysvetleni toho, jak Skodovka premuze Siemens, ktery muze Skodovku velmi snadno pretlacit diky podpore nemecke vlady. Bude snad ceska vlada na zachranu tradicni vyroby do Skodovky lit stale dalsi a dalsi penize, kdyz se v siemensu reknou, ze by jim mohla teta Angela prihrat dalsi penizky na vyvoj?
Jo a jen tak mezi nama - pokud je nakup lokomotiv pod primou kontrolou vlad (jak pises), tak ktera vlada si asi muze koupit vic kamadaru? O zakazku u statnich drah zeme AB se bude uchazet Siemens a Skoda. Protoze nebudou rozhodnuti, tak na prijedou lobbovat teta Angela a strejda Mirek. Teta Anglea rekne: "tak vlado zeme AB, kdyz si od nas koupis ty lokomotivy, tak my si od vas na oplatku koupime ty vase dobry autobusy (treba)". Strejda Mirek rekne: "My si od vas nekoupime nic, protoze vsechny penize strkame do podpory naseho prumyslu. Ovsem je to vyborna lokomotiva a ma 8704 koni". Mam pocit, ze teta Angela bude v zahranici preci jen o neco oblibenejsi... Kdo by mel vzit rozum do hrsti, nechavam skutecne otevrene:-)
PS: Tohle v zadnych ucebnicich ekonomie neni - tam se zpravidla soupe careckama a hledaji se pruseciky...
08.12.2008 (0:33)  
M - Srovnávat sklářský průmysl, který likvidují levné asijské dovozy je demagogie nejhrubšího zrna. Ano Aero prosperovalo a mohlo by i nadále, pokud by tím strategickým investorem nebyl Boeing, který vykradl know how, zaloboval u státu o od počátku zbytečná letadla a pak se firmy zbavil. Na rozdíl od skla, lokomotivám skutečně nehrozí levný dovoz z východu, který by je konkurenčně likvidoval zdejší výrobce, navíc srovnávat výrobu skla s vysoce sofistikovaným technickým oborem, kde jsou neporovnatelně vysoké vstupy, nutnost obrovských investic a náročného vývoje, je trochu mimo mísu. A pokud jde o L-159 Alca - tak ty nebyly potřeba už při samotné objednávce. Zde to nebylo tak, že stát potřeboval 72 bitevníků a rozhodoval se mezi Aero či třeba Lockheed Martin a zvolil stroje od Aero . Zde prostě stát vytvořil umělou potřebu určitého produktu, který následně objednal. Bylo by to to samé, jako by stát nyní začal objednávat po stovkách parní lokomotivy... V případě nákupu nových lokomotiv by se jistě nestalo, že by na rozdíl od podzvukových bitevníku nenašly své uplatnění. Takže jak sklo, tak L-159 jsou diametrálně odlišné případy zcela neporovnatelné s charakterém výroby kolejových vozidel a jejich nákupu od potenciálních zákazníků. ČR je v pozici rozhodování - "Potřebuju nové lokomotivy, které skutečně potřebuju a mám na výběr" Koupit je u českého výrobce a podpořit ho tím, zachovat vývoj a výzkum v daném oboru, know how, zaměstanost anebo ušetřit pár milionů za kus a nakoupit to třeba od Siemens a tím odsoudit český kolejový průmysl k zániku a způsobit tím v delším časovém hledisku mnohonásobně větší škody, které by už byly na pořád zcela nenapravitelné. A takto uvažují všechny státy respektive jejich vlády respektive jejich dopravci. Je to prostě politika, která má mnohem širší konsekvence a může se nám líbit, že ten tu podporu dostane a ten druhý ne. Ale srovnávat třeba traktory, který stojí pár set tisíc až milionů, dají se vyrabět ve velkých počtech a prodávat se ve velkých počtech širokému okruhu zákazníklů s výrobou lokomotiv, kde vývoj stojí miliardy a zakázky od omezeného počtu klientů jdou do stovek milionů až miliard také není zcela na místě. Traktory se může rozhodnou vyrábět středně velký subjekt o pár desítkách zaměstnancích při relativně nevelkých vstupech. Vyrábět lokomotivy o výkonu 8 704 koní, napěchované nejmodernějšími systémy a adresované velmi omezenému okruhu zákazníků zpravidla pod přímým vlivem vlád, je nesrovnatelně odlišná situace. Takže rozum do hrsti, pane kolego, více realismu a méne obecných ekonomických učebnicových floskulí od nepovedených liberálně-konzervativně laděných autorů...;-)
registrovaný užívateľ M 
08.12.2008 (0:03)  
Pripadne Zetor - nalilo se tam neuveritelnych penez. Pracovnich mist se moc nezachranilo, protoze velka cast uz byla propustena. Nakonec firmu dostane za babku nejaka firma (ke vsemu ne ceska)... Momentalne je Zetor opet ve vaznych problemech, ktere sleduji se zaujeti, protoze mne zajima, zda-li firma nakonec preci jen vyhlasi definitivni krach (a veskere ty dotace pro ni prijdou vnivec) nebo co se s ni stane.
A to pritom neni firmou typu "Skoda", ktery by musela resit "konkurenci" typu "polostatni" Siemens...
registrovaný užívateľ Web 
07.12.2008 (23:47)  
Tak zas jednou souhlasím s M :-)

Zrovna ukázkový případ toho jak dopadá státní podpora je takové Aero a jeho slavná 159ka. Přitom to mělo tradici snad větší než Škoda, 29ky, 39ky lítaly všude po světě... A? Předražená státní zakázka na v podstatě zbytečné bitevníky stejně továrnu nezachránila, neb menedžment nebyl schopný nikam jinam prodat jediný kus.
registrovaný užívateľ M 
07.12.2008 (23:38)  
A spesl flejmova pro sAda - ja jsem brouk pytlik, ale aspon chapu princip placeni platebni kartou a nehadam se do krve, o necem, kde vubec nevim, ktera bije (viz pro platby kartou v cizi mene jsou nutne kartove ucty v dane cizi mene...). Grill pro zmenu napise "euro je euro" (zjevne mu nevadi, ze rec je o cenach v korunach). Na to, abych poznal, ze se "vyznate", mi opravdu staci mozek nejakyho brouka...
  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko