Velim – První exemplář lokomotivy ES60U3, kterou pro belgické státní dráhy (SNCB) dodává koncern Siemens, dorazil v sobotu 6.12.2008 ve večerních hodinách do stanice Velim. Odtud byl přetažen na Zkušební železniční okruh, kde by se měl podrobit testování. Lokomotivu, jež nese označení BE-SNCB 91 88 0018 001-3, do Velimi dopravila firma RailTransport pomocí dvou dieselových lokomotiv Hercules, ER20-005 a ER20-009 pronajatých od MRCE dispolok.
Testovaná lokomotiva je prvním kusem z šedesátikusové dodávky, kterou si SNCB objednaly na počátku roku 2006. Nasmlouvaná cena celé zakázky je 211 milionů €, tedy asi 90 milionů korun za jednu lokomotivu. Zbytek série by měl zákazník přebírat během let 2009 a 2010, součástí smlouvy je ale i opce na dalších 60 kusů.
Nová belgická řada HLE 018 patří do rodiny lokomotiv Eurosprinter a koncepcí i parametry se nejvíce blíží již běžným taurusům (ES64U4), z nichž zároveň přebírá téměř nezměněný pojezd. Maximální rychlost je přesto snížena na 200 km/h, maximální výkon na 6000 kW a zjednodušena je i elektrická část, z níž byl vypuštěn „německý“ systém 15kV 16,7Hz AC. Snížen byl výkon EDB, který má nyní trvalou hodnotu jen 2400kW. Skříň vychází z pětadvacetikusové dodávky obdobných lokomotiv pro Portugalsko, kvůli zavedení nových norem TSI ale musela projít řadou stěží patrných změn. Výrobce udává rozjezdovou tažnou sílu 300 kN a trvalý výkon 5000 kW, pod napětím 1,5 kV půjde o výkon poloviční.
Nové lokomotivy by se měly objevovat jak na konvenčních tratích, tak na vysokorychlostní trati L2 mezi Bruselem a Lutychem. Zároveň již běží schvalovací řízení v sousedních zemích, protože se počítá s nasazením především v Beneluxu a Francii, pod stejnosměrným napětím 3 kV by měly lokomotivy zajíždět i do německých Cách.
Zdroj: ŽelPage, TZ Siemens Transportation, Railway Gazette text: Josef Petrák, JTB.
A pokud si uvědomíme rozdíly mezi 109E a ES60U3, tak zjistíte, že ten údajný cenový rozdíl je vcelku přijatelný.
A pokud 2 systém stojí údajných 90 mega, nevěřím, že by se 4 systém prodával za 100 a pokud by byl ve stejné výbavě a paramterech jako 109E je myslím reálná cena někde kolem 120 - 130 mega za mašinu.
2.Myslel jsem, ze i ta belgicka loko nebudu jenom plech s kolama a nejaka vybava tam bude...
Napr.zabezpečovače. V 380 je HMH-MIREL VZ1v03, LZB/PZB, ETCS-ERTMS L1/L2, a poľský SHP. Ďalej je tam ARR/AVV. V tom eurosprinterovi bude snáď ten ERTMS a potom TBL1/TVM od Alstomu. Nič viac. Z automatiky maximálne ten siemensácky "vylepšený" tempomat.
Len posraný MIREL, upravený aby mohol aj na MÁV stojí do novej mašiny pomaly 100 tisíc € (2,5 mil. Kč). ETCS L1/L2 potom príde do novej mašiny na bezmála 400 tisíc € (10 miliónov Kč). Len samotné vybavenie 380 všetkými zabezpečovačmi tak tvorí pätinu celkovej ceny a zrejme aj slušnú časť toho cenového rozdielu ...,
2.Jak moc na odbyt Skoda pujde, se dozvime velmi brzy. Uvidime, kdo krome Ceska bude chtit podporit ten vyvoj...
3.Zajimalo by mne v cem spocivaji ty "v dlouhem obdobi mnohonasobne vetsi skody". Ja jsem prednesl pripad se Zetorem, web s Aerem - kde se nalily penize na zachranu a stejnak to bylo jako vyhozene oknem (kdyby se ty miliardy rozdaly zamestnancum primo, tak mame v brne hodne bohatych lidi). Kolik stala Poldovka nebo jine firmy se myslim taky vi. Muzes uvest priklad(y), kdy masivni statni podpora v dlouhem obdobi neco zachranila? (Prosim, hlavne nepis banky:-))
4.Traktory se muze rozhodnou vyrabet stredni velky subjekt s par zamestnanci? Tak to je potom pomerne zahada, ze v Evrope ma Zetor v podstate dva konkurenty. Na to, ze to zvladne kdekdo doma na koleni, tak je to celkem malo... Mas na to vysvetleni? Cim to je, ze nemas pravdu?
5.Proc pises pane kolego (tj. v singlu)? Pises to snad pouze pro JTB? Nebo pouze pro Weba? Oni s tebou totiz take nesouhlasi a nesdili tve nadseni pro dotace pro SkodaLoko...
6.Pokud je firma velka, tak se musi zachranit za kazdou cenu, protoze jde o tradici. Pokud firma vyrabi velke veci, tak je nutne ji pomoct, protoze velke veci zvladne jenom nekdo, zatimco mensi veci vyrobit a prodat je snadne... Myslim, ze muzeme mluvit o nesmirnem stesti, ze se Aero nerozhodlo vyrabet Jumba. Jejich vyvoj taky urcite stoji miliardy a i kusova zakazka je v miliardach. A takove projekty je nutne podporit, protoze to takhle delaji vsichni...
7.Porad mi tam jaksi chybi vysvetleni toho, jak Skodovka premuze Siemens, ktery muze Skodovku velmi snadno pretlacit diky podpore nemecke vlady. Bude snad ceska vlada na zachranu tradicni vyroby do Skodovky lit stale dalsi a dalsi penize, kdyz se v siemensu reknou, ze by jim mohla teta Angela prihrat dalsi penizky na vyvoj?
Jo a jen tak mezi nama - pokud je nakup lokomotiv pod primou kontrolou vlad (jak pises), tak ktera vlada si asi muze koupit vic kamadaru? O zakazku u statnich drah zeme AB se bude uchazet Siemens a Skoda. Protoze nebudou rozhodnuti, tak na prijedou lobbovat teta Angela a strejda Mirek. Teta Anglea rekne: "tak vlado zeme AB, kdyz si od nas koupis ty lokomotivy, tak my si od vas na oplatku koupime ty vase dobry autobusy (treba)". Strejda Mirek rekne: "My si od vas nekoupime nic, protoze vsechny penize strkame do podpory naseho prumyslu. Ovsem je to vyborna lokomotiva a ma 8704 koni". Mam pocit, ze teta Angela bude v zahranici preci jen o neco oblibenejsi... Kdo by mel vzit rozum do hrsti, nechavam skutecne otevrene:-)
PS: Tohle v zadnych ucebnicich ekonomie neni - tam se zpravidla soupe careckama a hledaji se pruseciky...
A to pritom neni firmou typu "Skoda", ktery by musela resit "konkurenci" typu "polostatni" Siemens...
Zrovna ukázkový případ toho jak dopadá státní podpora je takové Aero a jeho slavná 159ka. Přitom to mělo tradici snad větší než Škoda, 29ky, 39ky lítaly všude po světě... A? Předražená státní zakázka na v podstatě zbytečné bitevníky stejně továrnu nezachránila, neb menedžment nebyl schopný nikam jinam prodat jediný kus.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.