..: Jaroměřští pokročili, 135 let stará lokomotiva už má dvojkolí :..

SZJ_Conrd Vorlauf - sesterská lokomotiva Norris, foto: SŽJJaroměř - Téměř sto let činné služby, dvacet let nejisté budoucnosti a posledních patnáct sezon v péči jaroměřských nadšenců. Tento prazvláštní životopis má lokomotiva 411.019, dříve u Rakouské severozápadní dráhy označená VIIa 340, a zřejmě jej ještě zdaleka nedopsala. Společnost železniční výtopna Jaroměř (SŽJ) totiž v posledních několika letech intenzivně pracuje na jejím zprovoznění a zdá se, že vše míří dobrým směrem. Lokomotiva letos dostala nová kola a 12. prosince končí sbírka, po níž by mělo být možné opravit i kotel a tendr.

SZJ_Conrad Vorlauf - rám se zavázanými dvojkolími, foto: SŽJZ prostředků první sbírky se letos podařila výměna obručí kol,“ řekl ŽelPage Pavel Černý ze SŽJ. Skutečně, opravený rám a zavázaná dvojkolí už začínají přípomínat lokomotivu. Pokud by se příští rok podařilo získat dostatek peněz a dosadit i opravený kotel, bude už patrné, o jak unikátní lokomotivu se jedná.

Po českých normálněrozchodných kolejích se pohybuje bezmála dvacet parních lokomotiv, které ale pocházejí z 20. století, nejčastěji až z jeho poloviny. Vyjma plzeňského "kafemlejnku" 310.072 (vyroben 1899) a jindřichohradecké úzkorozchodné U 37.0 (r. v. 1898) není v ČR jediná starší provozní lokomotiva. Až 411.019, nazývaná kdysi i přízviskem Conrad Vorlauf, by to mohla změnit. Zkonstruovaná na počátku 70. let předminulého století pamatuje éru překotného rozvoje železnic v tehdejším Rakousko-Uhersku a patrně zažila otvírání řady dnes páteřních tratí.

Čeká ji ovšem ještě hodně dlouhá cesta, než se na české koleje ještě bude moci vypravit. Doba renovace se odhaduje na zhruba tři další roky, přičemž se náklady při svépomocné realizaci v podmínkách jaroměřského depa vyšplhají na 3 miliony korun. „12. prosince bude ukončena již druhá veřejná sbírka na podporu jejího znovuzrození. V současné době částka na účtu sbírky překročila již 160 tisíc Kč, což považujeme za úspěch. Prostředky sbírkou získané jsou určeny zejména na opravu kotle, především na nákup nových kotlových trubek, dále na výměnu obručí kol tendru a na výrobu nové dýmnice kotle,“ popsal Černý další osudy stroje.

Pokud by měl ještě někdo zájem pomoci, má poslední příležitost. Příspěvky je možno zaslat na speciální sbírkový účet číslo 400 110 0044 / 8040.Další podrobnosti lze získat na webu SŽJ.

Zdroj: ŽelPage, SŽJ


Honza Beránek / JTB | 7.12.2008 (17:18)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
07.12.2008 (19:48)  
Sice parní lokomotivy moc nemusím, ale už se těším až někdy vyjede :).
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko