..: RegioJet koupil 9 peršingů a chystá komerční spoje :..

Lokomotiva řady 163 dopravce RegioJet (fikce), foto: Petr Sporer (CC-by-sa 2.5)Brno — Projekt dálkových vlaků Student Agency začíná ožívat. Po sérii propagačních jízd v Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském kraji chystá žlutý dopravce první pravidelné spoje vlastních vlaků, které hodlá provozovat bez finanční podpory státu nebo krajů; zároveň však neskrývá, že by měl zájem i o subvencované rychlíkové linky, pokud ministerstvo dopravy v souladu se svým dřívějším závazkem v brzké době vypíše příslušné výběrové řízení. RegioJet v současnosti uvažuje o dvou pravidelných komerčních linkách – jedné regionální a jedné dálkové. V obou případech už společnost požádala o přidělení kapacity dopravní cesty a nyní se chystá odpovědět na otázku vozidel: zatímco pro regionální dopravu má k dispozici pronajaté motorové jednotky Desiro Classic, na své první dálkové výkony si žlutý dopravce přiveze lokomotivy z produkce plzeňské Škody, které od března 2011 nasadí na sedmi párech vlaků mezi Prahou a Ostravou.

Poslední peršingy se vrací do vlasti

Lokomotiva řady E630 (163 ČD) italského dopravce FNM LeNord, zakoupená pro RegioJet, foto: Student AgencyKdyž v roce 2006 plánoval své soukromé expresy dopravce Railtrans, narazil na problém absence vhodného vozidla. Původně zamýšlené stroje řady 189 od Siemensu nebyly v té době možné schválit a alternativa v podobě téměř historických bobin řady 140 nepřicházela do úvahy kvůli rychlosti a spolehlivosti. Po rok trvajících odkladech a následném zahrnutí dálkových vlaků ČD pod finanční křídla MDČR byl projekt RTexpress nadobro opuštěn a neexistence vhodného vozidla se jevila být nepřekonatelnou překážkou pro jakéhokoli soukromého dopravce. (Paradoxem zůstává, že Siemens ES64F4 byl mezitím v Česku úspěšně testován.)

Jak se ale ukazuje, toto tvrzení už neplatí. Přestože jsou totiž typické "peršingy" lokomotivní řady 163 rozšířené skoro výhradně na území bývalého Československa, devět kusů poslední výrobní série si přeci jenom našlo cesto za hranice – po jejich neodebrání ze strany Českých drah putovaly s drobnými úpravami k italskému dopravci Ferrovie Nord Milano, který pod obchodní značkou LeNord provozuje osobní dopravu na 290 km tratí v okolí Milána. Po nedávné restrukturalizaci se společnost rozhodla pro přepravu osob využívat výhradně ucelené jednotky, a tak svůj lokomotivní park, zahrnující mimo jiné i 6 kusů modernizovaných "brejlovců" z ČKD, nabídla na prodej.

Devět lokomotiv tamní řady E630, pod kterou se skrývá mírně upravená verze československé řady 163, teď zamíří na modernizaci s cílem dosazení nových řídicích a zabezpečovacích zařízení a zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Po 15 letech se tedy peršingy FNM vrátí do vlasti, kde vymění dosavadní světlezelený kabát za korporátní žlutou Regiojetu. Z pohledu rekonstrukce lze dodat, že program rozsáhlých modernizací stejného typu strojů nedávno zahájily ŽOS Vrútky, které nabízí přestavbu jednosystémových strojů na novou řadu 361 s podporou dalších trakčních systémů.

Zprávu o získání lokomotiv přinesla jako první agentura Mediafax a jako druhý deník iDNES, tradičně v sekci "Víme první". Podle citovaného vyjádření ředitele Student Agency Radima Jančury přišly peršingy firmu přibližně na půl miliardy korun, což, přepočteno na kus, znamená přibližně polovinu ceny nové lokomotivy. RegioJet teď pracuje na získání odpovídajících osobních vozů, přičemž nelze vyloučit ani nasazení ucelených netrakčních jednotek. Společnost v tuto chvíli jedná s možnými dodavateli tak, aby mohla splnit termín vyjetí žlutých expresů na jaře příštího roku.

Nový tarif – bez karty levnější, s kartou skoro stejně

'Vlakušky' RegioJet, foto: Josef PetrákVedle příprav na provoz vlastních pravidelných vlaků zveřejnil RegioJet i novou verzi tarifu, která nahradila původní dokument, sloužící pouze formálním účelům podle požadavků drážního zákona. Nový tarif je komplexnější a nabízí čtyři základní druhy jízdného: obyčejné, zvláštní (zákonem určené slevy), zákaznické (pro držitele kreditové jízdenky SA) a akviziční (odvíjející se od konkrétních propagačních akcí). Nárok na slevu u Regiojetu mají mít i studenti do 26 let; dopravce počítá se skupinovou slevou pro 3-10 osob a slevou zpáteční. V přímém porovnání s tarifem TR 10 ČD chce žlutý dopravce nabídnout levnější obyčejné jízdné (1,24 Kč/km oproti 1,30 Kč u ČD), zatímco zákaznické zvýhodnění není až tak výrazné (20% sleva, tedy 1 Kč/km, oproti 0,98 Kč u ČD). Detaily jednotlivých nabídek zatím dopravce nekomentoval.

Zdroj: RegioJet, Mediafax


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 18.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 38      Zpráv na stránku:   
22.05.2010 (20:01)  
Luxian: Tak ono jde o hodně netradiční a neobvyklou koncepci... Musely by se postavit k 810, aby nepůsobily tak exoticky, ty jim jsou svými rozměry a jednonápravovými podvozky nejpodobnější. :D Tím ale veškerá podobnost samozřejmě končí.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
22.05.2010 (19:45)  
> Pikehead: Ten popisek je mylný. Je to skutečně z března r. 1991 (viz česká verze článku o Talgu, navíc si osobně tu návštěvu pamatuji) a to je ještě pravděpodobné, že nějaká ta hvězda zůstala.

Dodnes si pamatuji, jak ty vozy oproti tehdejšímu vozovému parku ČSD působily jak z jiného světa (což vlastně byly). A oni by tak působily i dnes.
22.05.2010 (19:40)  
Honza P.: No jsem zvědavý na jízdní doby. :p Tipoval bych, že se 162 to bude podobné jako u zrychlených IC Leoš Janáček a Manažer, které jezdily ještě minulý jízdní řád (a které jsem s oblibou využíval, protože jako jediné kromě SC nabízely celkem slušnou rychlost). Každopádně se těším na svezení.
22.05.2010 (19:40)  
Fotografite z wiki je takova zvlastni. Popisek rika, ze je z kvetna 1993, ale eso ma rudou hvezdu (?!).
Opravdu kouzelny je na nem stav postovnich koleji, to je obrazek jako z Polska nebo Ukrajiny...
22.05.2010 (19:32)  
Honza P : Žlutá 151/150 by asi vypadala divně :-) , stejně jako v Najbrtu. Také je mám nejradši a pokud mám místo ní 162, tak mi zrovna netěší. Jinak je 162 ale dobrý stroj.
registrovaný uživatel bugear 
22.05.2010 (19:32)  
@Luxian: U pendularu to umí až série 500 (spací, 1981) a 600 (normální, 1989), 400 (normální, 1980) ne.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
22.05.2010 (19:14)  
> doomkulas: Ta 250 to umí určitě. Jukni do článku na Wikipedii (anglické). U pendularu to nepíší. RD to sice umí, ale to je 3. generace a už hodně stará.

> Honza P.: No každopádně kdybyste skutečně Talga koupili, tak dostanete docela dobrou odpověď na kývadla Českých drah a to stojí za zvážení, ne :-)
22.05.2010 (18:55)  
Několik rychlých odpovědí:
Já jsem neřekl, že 162 je lepší, než 151. Jen jsem poznamenal, že podle několika výpočtů nebo analýz vychází na trati Praha - Ostrava i líp. Sám mám řadu 150/151 nejraději, jezdil jsem s nimi hrozně rád, je to vlastně poslední taková mašina, kterou člověk opravdu řídí, navíc s tím výkonem pod sebou.... Hezké, tohle mi docela chybí :-) Ty výpočty proběhly a je možné o nich polemizovat (je to teoretizování), ale říkaly: 162 to sjede stejně rychle nebo i rychleji, než 151. Roli samozřejmě hraje počet zastavení a další faktory. Počítá s tím, že rozjezd 162 je řízený na mezi adheze, ARR umožňuje přesnější udržení rychlostí a další věci... Nevím co všechno, já to nepočítal :-) K Taurusům (nebo 380) vs. 162 - jo, Taurus je fajn, ale na druhou stranu když máte soupravu 5-7 vozů, pár zastavení, je těch 6 MW ve strojovně (v podvozcích) trochu nevyužitých. Byly by fajn, ale oželím je.
Vozy: veškeré spekulace jsou teď zbytečné. Chystáme VŘ, pak se uvidí. Jednáme s kdekým a jednou jsem pro tisk přiznal, že jsem jednal i s Talgem. Nedělal bych z toho ale zatím žádné závěry.
A ponocování teď k té práci patří. Spánku je dost málo :-( Ale je to dobré, něco se děje... Něco aspoň trochu konkrétního.
22.05.2010 (18:40)  
Luxian: Umí jich to více. Talgo RD a Talgo pendular to umí určitě, u dalších to nevím jistě. Potom ještě možná to, které říkáš ty (a které já neznám), takže to by byly už tři druhy.

Teď si vzpomínám, že na Innotransu byla vystavená lokomotiva Talgo pro rychlost 250 km/h, tak to bude asi od toho Talga 250...
registrovaný uživatel Luxian  mail  
22.05.2010 (18:33)  
> doomlukas: To snad umí jen Talgo 250 a to asi Špenělé prodávat nehodlají, ne? I když co já vím...

Jinak myslel jsem si, že ten snímek je z jeho návštěvy v r. 1991 v Praze a Wikipedia mě nenechala na pochybách. Dokonce je i v anglickém článku o těchto vlacích.
viz: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Talgo_v_praze1.jpg

No každopádně nečekal jsem, že se někdy v Čechách svezu Talgem a tahle zpráva to dst přiblížila realitě.
  1 2 3 4 5 ... 38      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko