..: Zastavit nebo projíždět? :..

stanice Chabařovice, foto: prumysl.unas.czChabařovice - Jedno ze stále řešených dilemat při plánování jízdního řádu je zcela typické - mám tu zastavit nebo projíždět? Kritickým se toto rozhodnutí stává v okamžiku, kdy už nejde jen o dilema neprodlužovat kvůli obsluhovaným jednotlivcům cestovní dobu většině a nesrážet tak časovou atraktivitu spojení, ale když je cílem spolehlivě spojit dva přestupní uzly a jízdní doba neúprosně tlačí k projíždění. A to se často stává například v Ústeckém kraji, jak ukazuje tento příspěvek.

Všichni kdo jezdí vlakem jistě znají billboardy SŽDC s „pilným mravencem“, které oznamují, že se díky investicím zrychluje doprava po kolejích. Jistě, bez opravených kolejí vlakem daleko nedojedeme. Je ale dobré připomenout, že cestovní rychlost, na které záleží celková doba našeho přemístění z bodu A do bodu B není závislá pouze na tom, jak rychle vlak po kolejích jede, ale i na koncepčních opatřeních ovlivňujících organizaci dopravy - četnosti spojů, dobách čekání na přestupy a množství zastávek.

V těchto opatřeních vykonal Ústecký kraj - coby objednatel regionální dopravy – v uplynulých dvou letech mnoho práce a i nový jízdní řád na železnici přinese od 14. prosince v tomto směru novinky.

Cestující v kraji si již rychle zvykli na takzvanou „taktovou dopravu“, která na jednotlivých železničních (ale i mnoha autobusových) linkách v kraji znamená jistotu pravidelného spojení v pevných intervalech po dobu celého dne. Zrovna tak si cestující zvykli na nově zavedené a funkční přestupní vazby na ústeckém hlavním nádraží, v Ústí na západě, Teplicích, Mostě, Lounech či Lovosicích. Celý kraj je díky postupující provázanosti jednotlivých subsystémů veřejné dopravy snáze a rychleji dostupný.

Součástí zatraktivnění veřejné dopravy je i zrychlení vlaků postupným omezováním zastavování ve stanicích a zastávkách, naprosto minimálně využívaných ze strany cestujících (zpravidla příliš vzdálených od zdrojů a cílů cest). Takovéto zastávky většinou využije denně pouze několik cestujících (kteří v souhrnném počtu mnohdy ani nepřevýší prsty jedné ruky) a zastavováním byli zdržováni všichni cestující, kteří ve vlaku již seděli. Zastavování vlaků tak bylo již v platném jízdním řádu zrušeno v nevyužívaných zastávkách Louny předměstí či Denětice, a bylo omezeno ve stanicích Kyjice, Třebušice a Chabařovice.

Zatímco v Chabařovicích bylo pro platný jízdní řád zrušeno zastavování u všech vlaků, do kterých během ani jedné ze čtyř ročních sčítacích kampaní ČD nikdo nenastoupil, ani nevystoupil, tak s nadcházejícím jízdním řádem dochází k úplnému opuštění zastavování v železniční stanici Chabařovice. I když se to může jevit jako brutální příkoří pro chabařovické občany, vězme, že pozitiva převažují. Zatímco Chabařovičtí svou 2 km vzdálenou železniční stanici prakticky nevyužívají, neboť do krajského města mají výborné spojení ústeckou MHD a do Teplic kvalitní autobusové spojení (zajišťované Dopravním podnikem měst Mostu a Litvínova), tak po železnici se cesta mezi Ústím nad Labem a Teplicemi nově zkrátí. Průměrná obsazenost vlaků, které dnes v Chabařovicích ještě zastavují, činí tamtéž cca 110 cestujících. I když každý z těchto cestujících ušetří jen jednu minutu jízdy, dostáváme se v denním souhrnu na hodnotu cca 2050 osobominut (což představuje více než 34 hodin života všech železničních cestujících mezi Ústím a Teplicemi). Nejedná se jen o úsporu času, ale i elektrické energie. Souprava osobního vlaku mezi Děčínem a Mostem váží cca 200 tun. Ve směru na Teplice se z Chabařovic osobní vlak rozjíždí na rychlost 100 km/h, ve směru na Ústí nad Labem na rychlost 120 km/h. Dnes 10 zastavujících vlaků ve směru Teplice a 9 ve směru Ústí nad Labem spotřebuje tímto zastavováním souhrnně cca 520 kWh denně (189280 kWh/rok). Pokud si uděláme malé srovnání, tak průměrná roční spotřeba elektřiny činí v případě tříčlenné domácnosti 2643 kWh/rok. Zavedení průjezdu osobních vlaků liduprázdnou stanicí Chabařovice tak nově uspoří tolik elektrické energie, kolik spotřebuje 72 domácností za celý rok. A to jistě není v tolik zatěžovaném životním prostředí našeho kraje zanedbatelné.

Závěrem by bylo ještě dobré zmínit, že projíždění málo využívaných stanic a zastávek v kraji nikdy neprobíhá na úkor většinových cestujících – občas si zařádí i tiskařský šotek. Až si cestující na trati 130 Chomutov – Ústí n.L. zakoupí nový jízdní řád, nemusí Krajský úřad ihned zavalit stížnostmi na osobní vlak číslo 6842/3 jedoucí v 5:30 z Chomutova – tento vlak (narozdíl od údajů v novém jízdním řádu) skutečně zastaví jak ve stanici Kyjice, tak i ve stanici Třebušice, které jsou v tento čas hojně využívány dojíždějícími pracujícími.

Autor příspěvku: Jakub Jeřábek, Oddělení dopravní obslužnosti, Krajský úřad Ústeckého kraje, další informace na dopravním portálu ústeckého kraje


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 26.11.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Ústecký


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
26.11.2008 (14:02)  
ad Karel Kovářík: Kozi drahu kraj zlikvidoval velmi jednoduse, nejdrive objednal vlaky v casech kdy je nikdo nepotreboval a dalsi rok vlaky zrusil, protoze s nimi nikdo nejezdil.
26.11.2008 (13:44)  
redakce >
AD6360) Článek byl redakci nabídnut autorem, ale nebyl otištěn za úplatu.
registrovaný uživatel happy 
26.11.2008 (13:40)  
ad Twix:No máme na vybranou.Buď budeme mít to nové nízkopodlažní vozidlo s tím,že pozavíráme ještě nějaké tratě a prořídnou jízdní řády,nebo holt budem dránit s peršingem za malý peníz za ZDO.
26.11.2008 (13:37)  
Ono by se pro životní prostředí Ústeckého kraje také udělalo více, kdyby na tom osobáku jela nízkopodlažní třívozová elektrická jednotka s rekuperací a aerodynamickým čelem. Takhle většinu energie na rozjezd "sežere" ten 80-tunový peršing aby rozjel sám sebe, a nikoli aby se dalo do pohybu vozidlo s cestujícími.
registrovaný uživatel happy 
26.11.2008 (13:36)  
pac jestli je to pravda tak je to ukazka nejvetsi nekoncepcnosti v republice, nebo za tim byl zamer kozi drahu zlikvidovat

V některých krajích je naprosto "samozřejmé",že existují souběhy a nikoho to netíží.V tomto případě kozina nijak nevyčnívala.Kraj se pouze rozhodl,že nahradí vlak busem.Oboje má své klady,ale i své zápory.K tomu,aby kozina v této části hustě osídleného kraje plnila hlavní úlohu ZDO by musel jezdit vlak každou hodinu.Otázka jsou finance (nejhustší žel.síť v čr),ale i politikaření na úrovni myšlenky dálničního přivaděče ve stopě trati.

Co se ovšem týká komentářů ohledně zavádění autobusů na úkor zastavení lokálek, tak s tím totálně nesouhlasím

Kraj JMK má jedno smutné prvenství a to je počet vymlácených vedlejších tratí,které padly v rámci IDS či zanedlouho ještě padnou.Ale z těchto míst nějak nářky neslyším,že se něco nezdařilo.Naopak lidi jsou rádi za časté spojení v taktu,protože je lepší pro ně každou hodinu bus s přípojem na vlak než čtyřikrát deně 810.Záleží čistě na výhodnosti v konkrétních případech
26.11.2008 (13:35)  
Ad waszyn: v ústí - co by sis vybral 1,5 vrakosou s přestupní dobou 0-1min někde na návsi nebo 2 hod v krabičce? ad Nachod: spoj na odj. tabuli uveden nástupiště 3, tam ale nic neni, člověk hledá, nenajde, další za 90 min, tak jsem vyrazil 5 km pěšky, a zadarmo...
26.11.2008 (13:28)  
Hezky napsaný PR článek. Co za jeho zveřejnění bylo redakci nabídnuto? Nezveřejňování článků o zcela nekoncepčních krocích ve veřejné dopravě v podstatné části Ústeckého kraje?
registrovaný uživatel waszyn 
26.11.2008 (13:26)  
prednosta: muzes byt konkretnejsi? proc jsi sel nakonec pesky?
a o kolik si myslis, ze je snadnejsi pro cloveka, ktery bezne nejezdi vlakem jet nekam vlakem? napriklad z neobsazene zastavky na ktere visi jen casy odjezdu?
26.11.2008 (13:12)  
Ano, s článkem se dá v podstatě souhlasit.Co se ovšem týká komentářů ohledně zavádění autobusů na úkor zastavení lokálek, tak s tím totálně nesouhlasím. Přestože jsem proti zastavování, několikrát jsem skutečně CHTĚL využít místní busy(na základě chválení kamaráda,jak to v tom´"ústí super jezdí", výsledek byl ten, že jsem se stejně kodrcal vlakem a pak šel kus pěšky, protože autobusy jely v podstatě tak, že nejely).A mimochodem kdo chválí autobusy, ať se jede projet například do okolí Náchoda, byl jsem tam před pár dny, a díky zdejším pořádkům v autobusové dop. jsem stejně trasu vykonal pěšky. Přestože hledání správného spoje jsem věnoval nadstandartní půlhodinu.
registrovaný uživatel Kakov 
26.11.2008 (13:07)  
ad M: u nocni jizdy Vysocinou byl uplne jiny problem, to jste bud nepochopil a nebo vypustil, tam neslo o to zda ten vlak bude/nebude jezdit, protoze jezdi i podle noveho GVD!!!! tam slo o to jestli bude jezdit pres vysocinu nebo po K-B draze pres prerov!!!!
a v takovem pripade mi prijde logictejsi, pokud jedou dva vlaky zhruba ve stejnou dobu, aby jeli kazdy jinou trasou a tak pobrali i to "hodne" i to "malo" misto toho aby jeli pul cesty stejnou trasou a pobrali jen to "hodne"!!! takze prosim zkuste uvazovat trochu v souvislostech vetsiho celku
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko