..: Zastavit nebo projíždět? :..

stanice Chabařovice, foto: prumysl.unas.czChabařovice - Jedno ze stále řešených dilemat při plánování jízdního řádu je zcela typické - mám tu zastavit nebo projíždět? Kritickým se toto rozhodnutí stává v okamžiku, kdy už nejde jen o dilema neprodlužovat kvůli obsluhovaným jednotlivcům cestovní dobu většině a nesrážet tak časovou atraktivitu spojení, ale když je cílem spolehlivě spojit dva přestupní uzly a jízdní doba neúprosně tlačí k projíždění. A to se často stává například v Ústeckém kraji, jak ukazuje tento příspěvek.

Všichni kdo jezdí vlakem jistě znají billboardy SŽDC s „pilným mravencem“, které oznamují, že se díky investicím zrychluje doprava po kolejích. Jistě, bez opravených kolejí vlakem daleko nedojedeme. Je ale dobré připomenout, že cestovní rychlost, na které záleží celková doba našeho přemístění z bodu A do bodu B není závislá pouze na tom, jak rychle vlak po kolejích jede, ale i na koncepčních opatřeních ovlivňujících organizaci dopravy - četnosti spojů, dobách čekání na přestupy a množství zastávek.

V těchto opatřeních vykonal Ústecký kraj - coby objednatel regionální dopravy – v uplynulých dvou letech mnoho práce a i nový jízdní řád na železnici přinese od 14. prosince v tomto směru novinky.

Cestující v kraji si již rychle zvykli na takzvanou „taktovou dopravu“, která na jednotlivých železničních (ale i mnoha autobusových) linkách v kraji znamená jistotu pravidelného spojení v pevných intervalech po dobu celého dne. Zrovna tak si cestující zvykli na nově zavedené a funkční přestupní vazby na ústeckém hlavním nádraží, v Ústí na západě, Teplicích, Mostě, Lounech či Lovosicích. Celý kraj je díky postupující provázanosti jednotlivých subsystémů veřejné dopravy snáze a rychleji dostupný.

Součástí zatraktivnění veřejné dopravy je i zrychlení vlaků postupným omezováním zastavování ve stanicích a zastávkách, naprosto minimálně využívaných ze strany cestujících (zpravidla příliš vzdálených od zdrojů a cílů cest). Takovéto zastávky většinou využije denně pouze několik cestujících (kteří v souhrnném počtu mnohdy ani nepřevýší prsty jedné ruky) a zastavováním byli zdržováni všichni cestující, kteří ve vlaku již seděli. Zastavování vlaků tak bylo již v platném jízdním řádu zrušeno v nevyužívaných zastávkách Louny předměstí či Denětice, a bylo omezeno ve stanicích Kyjice, Třebušice a Chabařovice.

Zatímco v Chabařovicích bylo pro platný jízdní řád zrušeno zastavování u všech vlaků, do kterých během ani jedné ze čtyř ročních sčítacích kampaní ČD nikdo nenastoupil, ani nevystoupil, tak s nadcházejícím jízdním řádem dochází k úplnému opuštění zastavování v železniční stanici Chabařovice. I když se to může jevit jako brutální příkoří pro chabařovické občany, vězme, že pozitiva převažují. Zatímco Chabařovičtí svou 2 km vzdálenou železniční stanici prakticky nevyužívají, neboť do krajského města mají výborné spojení ústeckou MHD a do Teplic kvalitní autobusové spojení (zajišťované Dopravním podnikem měst Mostu a Litvínova), tak po železnici se cesta mezi Ústím nad Labem a Teplicemi nově zkrátí. Průměrná obsazenost vlaků, které dnes v Chabařovicích ještě zastavují, činí tamtéž cca 110 cestujících. I když každý z těchto cestujících ušetří jen jednu minutu jízdy, dostáváme se v denním souhrnu na hodnotu cca 2050 osobominut (což představuje více než 34 hodin života všech železničních cestujících mezi Ústím a Teplicemi). Nejedná se jen o úsporu času, ale i elektrické energie. Souprava osobního vlaku mezi Děčínem a Mostem váží cca 200 tun. Ve směru na Teplice se z Chabařovic osobní vlak rozjíždí na rychlost 100 km/h, ve směru na Ústí nad Labem na rychlost 120 km/h. Dnes 10 zastavujících vlaků ve směru Teplice a 9 ve směru Ústí nad Labem spotřebuje tímto zastavováním souhrnně cca 520 kWh denně (189280 kWh/rok). Pokud si uděláme malé srovnání, tak průměrná roční spotřeba elektřiny činí v případě tříčlenné domácnosti 2643 kWh/rok. Zavedení průjezdu osobních vlaků liduprázdnou stanicí Chabařovice tak nově uspoří tolik elektrické energie, kolik spotřebuje 72 domácností za celý rok. A to jistě není v tolik zatěžovaném životním prostředí našeho kraje zanedbatelné.

Závěrem by bylo ještě dobré zmínit, že projíždění málo využívaných stanic a zastávek v kraji nikdy neprobíhá na úkor většinových cestujících – občas si zařádí i tiskařský šotek. Až si cestující na trati 130 Chomutov – Ústí n.L. zakoupí nový jízdní řád, nemusí Krajský úřad ihned zavalit stížnostmi na osobní vlak číslo 6842/3 jedoucí v 5:30 z Chomutova – tento vlak (narozdíl od údajů v novém jízdním řádu) skutečně zastaví jak ve stanici Kyjice, tak i ve stanici Třebušice, které jsou v tento čas hojně využívány dojíždějícími pracujícími.

Autor příspěvku: Jakub Jeřábek, Oddělení dopravní obslužnosti, Krajský úřad Ústeckého kraje, další informace na dopravním portálu ústeckého kraje


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 26.11.2008 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer JnR 
27.11.2008 (22:29)  
M: I když jedou jen dva autobusové spoje denně, tak můžou např. v sousedním městě zastavovat u vlakového nádraží, dokonce můžou časově na ten vlak navazovat a fungovat na společnou jízdenku.

Zastavit nebo projíždět?
V ostrém kontrastu k tomuto systematickému přístupu se v rámci elektrifikace Šatov - Znojmo má zřídit nová zastávka Nový Šaldorf (asi kilometr od obce, do které jezdí znojemská MHD). Šestivozové dvoupodlažní vlaky tak budou stavět uprostřed polí :-(
27.11.2008 (22:26)  
karloslt: Kudy cesta? Co já vím, nesedím v budově na nábřeží... Jen si myslím, že tebou nastíněná souprava je hudba hodně vzdálené budoucnosti. V intencích vývoje u ČD tak 10 - 15 let.
Registrierter Benutzer P_V 
27.11.2008 (19:23)  
Honza:Ten krásný zvuk ale leze do peněz... Kdyby si inženýři vyhráli, tak i PWM může muzicírovat, stačí jen doprogramovat vhodné sekvence frekvencí :-)
Registrierter Benutzer Honza  mail  
27.11.2008 (17:38)  
P_V: A navíc, na této zmiňované trati 460 už dobré 4 roky nejezdily a když jezdily tak jen pár za den.
Registrierter Benutzer Honza  mail  
27.11.2008 (17:32)  
P_V: Na ŠTĚSTÍ 460 zůstaly u odporáků až dodnes, to tyrisrory necháme pešingum a 470ce.
Takový krásný zvuk, co má 460, už asi nic nového mít nebude!
Registrierter Benutzer M 
27.11.2008 (14:46)  
Karel Kovarik - skutecne by mne zajimalo, jak lze udelat provazanost v situaci, kdy jezdi 2 spoje (nadsazku beru, ale plati to i pro vetsi cislo) a neni zadne centrum...

Pokud je centrum, tak jeden rozjezd je v sest rano a druhy v sest vecer - z centra se rozjedou linky, ktere se na nekolika mistech rozdeli na vice spoju. Vsechno na sebe taknak navazuje, protoze "vsichni" jedou do centra nebo z centra. Jenze jak to udelat, kdyz nemame centrum, ale treba pet bodu (ABCDE). Kdyz v sest vyjedou spoje ze vsech center do vsech dalsich, tak bud musi byt tolik spoju, kolik je bodu (takze tusim 20) nebo to muze projet pet spoju tak, ze proste objedou vsechny body. Jenze to je narocnejsi casove i nakladove. Da se to poresit s fiktivnim centrem v bode F nebo v jednom z tech peti, ale i tohle je slozitejsi, nez ten centralni system, protoze trasa A-B musi vest pres F a tudiz je delsi a drazsi.
Nebo mam nekde chybu? Ja bych rekl, ze ne, protoze tak nejak vsechny ty systemy IDS nebo i MHD jsou dost postavene na tom, ze je nekde nejake centrum a taky na tom, ze existuje dostatecny pocet lidi, kteri to dokazi naplnit. Kazdopadne alternativnim systemum se nebranim. Kdyz uz v tom budes, tak zkus rozlousknout i ten znamy problem obchodniho cestujiciho.
Registrierter Benutzer P_V 
27.11.2008 (14:08)  
Tu elektrickou úsporu bych tolik nevypichoval. Dlouhou dobu byly tyto "nepotřebné" zastávky obsluhovány jednotkami 460, jejichž trakční výzbroj byla zastaralá už při výrobě, a i přes údajnou provizornost dodnes nahrazena nabyla. S pulzní výzbrojí by mohli stavět u každého patníku a i tak by se ušetřilo víc, navíc by se to do dnes už několikrát zaplatilo.
27.11.2008 (11:20)  
Dale cooper: a kudy je cesta?
27.11.2008 (11:08)  
karloslt: Ano, uzpusobena desetivozova souprava; ale ne sroty ktere provozuji CD... Vrat se na zem.
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
27.11.2008 (10:43)  
ad zaza (26.11.; 18:08) - provazanost v Moste.

Z vlastni pracovni zkusenosti z Mostu (Komorany/Trebusice) vim, ze zamestnanci / odbory i zamestnavatelé vyvijeli tlak na DP, aby jizdni rad MHD byl vyladen na zacatky a konce pracovni doby u fabrik. Nevzpominam, ze by se jednalo s CD (excentrická poloha nadrazi v Moste). Z Trebusic jezdili hlavne Jirkováci. Za ideální povazovali zamestnanci "privátní podnikovou autobusovou linku", kterou soukromník ("rychlejsi nez ptak") poskytnul levneji, nez kolik chtel DP za zajizdeni vsech spoju z hlavni CV-MO k brane fabrik. To platilo jeste v r. 2005.

A pak se zamestnanci pohadali, kterym smerem se ten Most projede. Pricemz ten nejvzdalenejsi to mel 30 minut (odlehlost 7 - 12 km.) Jako Prazak jsem se tomu smal - 45 minut MHD do prace je normalní...
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko