..: Zastavit nebo projíždět? :..

stanice Chabařovice, foto: prumysl.unas.czChabařovice - Jedno ze stále řešených dilemat při plánování jízdního řádu je zcela typické - mám tu zastavit nebo projíždět? Kritickým se toto rozhodnutí stává v okamžiku, kdy už nejde jen o dilema neprodlužovat kvůli obsluhovaným jednotlivcům cestovní dobu většině a nesrážet tak časovou atraktivitu spojení, ale když je cílem spolehlivě spojit dva přestupní uzly a jízdní doba neúprosně tlačí k projíždění. A to se často stává například v Ústeckém kraji, jak ukazuje tento příspěvek.

Všichni kdo jezdí vlakem jistě znají billboardy SŽDC s „pilným mravencem“, které oznamují, že se díky investicím zrychluje doprava po kolejích. Jistě, bez opravených kolejí vlakem daleko nedojedeme. Je ale dobré připomenout, že cestovní rychlost, na které záleží celková doba našeho přemístění z bodu A do bodu B není závislá pouze na tom, jak rychle vlak po kolejích jede, ale i na koncepčních opatřeních ovlivňujících organizaci dopravy - četnosti spojů, dobách čekání na přestupy a množství zastávek.

V těchto opatřeních vykonal Ústecký kraj - coby objednatel regionální dopravy – v uplynulých dvou letech mnoho práce a i nový jízdní řád na železnici přinese od 14. prosince v tomto směru novinky.

Cestující v kraji si již rychle zvykli na takzvanou „taktovou dopravu“, která na jednotlivých železničních (ale i mnoha autobusových) linkách v kraji znamená jistotu pravidelného spojení v pevných intervalech po dobu celého dne. Zrovna tak si cestující zvykli na nově zavedené a funkční přestupní vazby na ústeckém hlavním nádraží, v Ústí na západě, Teplicích, Mostě, Lounech či Lovosicích. Celý kraj je díky postupující provázanosti jednotlivých subsystémů veřejné dopravy snáze a rychleji dostupný.

Součástí zatraktivnění veřejné dopravy je i zrychlení vlaků postupným omezováním zastavování ve stanicích a zastávkách, naprosto minimálně využívaných ze strany cestujících (zpravidla příliš vzdálených od zdrojů a cílů cest). Takovéto zastávky většinou využije denně pouze několik cestujících (kteří v souhrnném počtu mnohdy ani nepřevýší prsty jedné ruky) a zastavováním byli zdržováni všichni cestující, kteří ve vlaku již seděli. Zastavování vlaků tak bylo již v platném jízdním řádu zrušeno v nevyužívaných zastávkách Louny předměstí či Denětice, a bylo omezeno ve stanicích Kyjice, Třebušice a Chabařovice.

Zatímco v Chabařovicích bylo pro platný jízdní řád zrušeno zastavování u všech vlaků, do kterých během ani jedné ze čtyř ročních sčítacích kampaní ČD nikdo nenastoupil, ani nevystoupil, tak s nadcházejícím jízdním řádem dochází k úplnému opuštění zastavování v železniční stanici Chabařovice. I když se to může jevit jako brutální příkoří pro chabařovické občany, vězme, že pozitiva převažují. Zatímco Chabařovičtí svou 2 km vzdálenou železniční stanici prakticky nevyužívají, neboť do krajského města mají výborné spojení ústeckou MHD a do Teplic kvalitní autobusové spojení (zajišťované Dopravním podnikem měst Mostu a Litvínova), tak po železnici se cesta mezi Ústím nad Labem a Teplicemi nově zkrátí. Průměrná obsazenost vlaků, které dnes v Chabařovicích ještě zastavují, činí tamtéž cca 110 cestujících. I když každý z těchto cestujících ušetří jen jednu minutu jízdy, dostáváme se v denním souhrnu na hodnotu cca 2050 osobominut (což představuje více než 34 hodin života všech železničních cestujících mezi Ústím a Teplicemi). Nejedná se jen o úsporu času, ale i elektrické energie. Souprava osobního vlaku mezi Děčínem a Mostem váží cca 200 tun. Ve směru na Teplice se z Chabařovic osobní vlak rozjíždí na rychlost 100 km/h, ve směru na Ústí nad Labem na rychlost 120 km/h. Dnes 10 zastavujících vlaků ve směru Teplice a 9 ve směru Ústí nad Labem spotřebuje tímto zastavováním souhrnně cca 520 kWh denně (189280 kWh/rok). Pokud si uděláme malé srovnání, tak průměrná roční spotřeba elektřiny činí v případě tříčlenné domácnosti 2643 kWh/rok. Zavedení průjezdu osobních vlaků liduprázdnou stanicí Chabařovice tak nově uspoří tolik elektrické energie, kolik spotřebuje 72 domácností za celý rok. A to jistě není v tolik zatěžovaném životním prostředí našeho kraje zanedbatelné.

Závěrem by bylo ještě dobré zmínit, že projíždění málo využívaných stanic a zastávek v kraji nikdy neprobíhá na úkor většinových cestujících – občas si zařádí i tiskařský šotek. Až si cestující na trati 130 Chomutov – Ústí n.L. zakoupí nový jízdní řád, nemusí Krajský úřad ihned zavalit stížnostmi na osobní vlak číslo 6842/3 jedoucí v 5:30 z Chomutova – tento vlak (narozdíl od údajů v novém jízdním řádu) skutečně zastaví jak ve stanici Kyjice, tak i ve stanici Třebušice, které jsou v tento čas hojně využívány dojíždějícími pracujícími.

Autor příspěvku: Jakub Jeřábek, Oddělení dopravní obslužnosti, Krajský úřad Ústeckého kraje, další informace na dopravním portálu ústeckého kraje


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 26.11.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Ústecký


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel MuDr.  mail  
26.11.2008 (9:50)  
Honza: třeba to tak jednou bude. Každý, kdo je znalý místních poměrů to vidí již dlouho, ale musí se ovšem počkat na stanovisko sčítací kampaně(která je určitě zadarmo) ve čtyřech ročních obdobích a to pouze jestli nějaká kampaň bude, a potom by se to snad mohlo řešit tak, že se to pošle k těm "všelijakým možným schvalovacím a rozhodovacím komisím" a bůh ví ještě k čemu všemu. Počítejte že dřív než v době platnosti GVD 2010/2011 to asi nebude...
registrovaný uživatel Kakov 
26.11.2008 (9:46)  
to karosa: dik za upozorneni na autorstvi, toho jsem si nevsiml a tim uz je mi to jasne ;-)

s tou logicnosti a spravnosti kroku samozrejme souhlasim, to jsem nikdy nepoprel, jen mi prislo, ze ten clanek je prilis oslavny a to vice nez si ten kraj zaslouzi, ale kdyz vidim kdo je autor.... je mi to uz jasne ;-)
26.11.2008 (9:39)  
Honza) Dobkovice - Choratice? To jsou ty dvě zastávky na trati 090, kde z peronu jedné vidíš na druhou? Pro ilustraci http://www.flickr.com/photos/jspetrak/1585808530/ fotografie pořízená skoro od peronu v Dobkovicích a druhá je vidět v oblouku vzadu. :) tohle jsem taky nepobíral, když jsem tam byl poprvé.
registrovaný uživatel Honza  mail  
26.11.2008 (9:33)  
Mohli by také omezit zastavování v zastávce Choratice, tam nenastupuje a nevystupuje taky nikdo a navíc je tato zastávka jen 800 metrů od celkem hojně využívané zastávky Dobkovice.
registrovaný uživatel karosa  mail  
26.11.2008 (9:29)  
Karel Kovařík: Však si také přečti, kdo je autorem tohoto článku v originálu, a bude ti jasné, že úředník odboru dopravy v Ústeckém kraji sám na sebe přece nebude psát nějakou kritiku.
Ale jinak, pokud je to opravdu tak, že tam nenastupuje víc lidí, než ten jeden člověk za den, je tento krok logický a správný.
registrovaný uživatel Kakov 
26.11.2008 (9:21)  
i kdyz na dopravu v UK koukam jen zdalky (to muze nekdy vest mylnemu usudku), tak ten clanek podle me prilis chvali administrativu Herr Schulce, me prijde doprava v UK hodne nekoncepcni, a delana podle hesla "cim mene to stoji tim lepe" bez ohledu na jina hlediska, a navic nedokazali zatim zacit ani s naznakem IDS

ale kazdopadne je to clanek zajimavy, ktery jsem si rad precetl
26.11.2008 (9:20)  
Jsem zvědavý, jak na tento pravdivý a pozitivní článek zareagují ultrašotouši, kteří pláčou nad nedávným zrušením několika lokálek v Ústeckém kraji... Já osobně myslím, že dopravní politika tohoto kraje je u nás jedna z nejlepších, a že se tam opravdu nebojí "zatočit" s postojem "vždycky to bylo takhle a nějak to fungovalo, měnit to nebudeme" (ad Jihočeský kraj), a nabídnout přehledný, použitelný a udržitelný systém. Vadu na kráse to má v technické a morální úrovni vlakových souprav, která je zrovna v tomto kraji dost nízká.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
26.11.2008 (9:07)  
Dekuji krajskemu uradu usteckeho kraje, ze cas od casu vyprodukuje neco pozitivniho v oblasti dopravy. Ja jako ustecak se divim, ze pochopit, ze v Chaba nenastupuje NIKDO (pardon, vlastne si na jednoho cloveka vzpominam, o kterem jsem slysel, ze tam pry obcas nastupoval), trvalo tak dlouho.
Skoda, ze odbor dopravy UK nevoli tuto formu dialogu casteji. Mozna by diskuse na vhodnem diskusnim foru prinesla podobne ovoce drive nez - jiste nikoliv beznakladove - scitani cestujicich.
registrovaný uživatel MuDr.  mail  
26.11.2008 (8:45)  
Hezký článek, zvláště ten výpočet spotřeby mě celkem zaujal, protože jsem se o tyto problémy "spotřeby" při zastavení/rozjíždění vlaku nikdy nezajímal. Jezdím touto tratí několikrát týdně, tak vim jak to ve všech třech výše uvedených stanicích vypadá s "návalem" cestujících. Možná jen v těch Třebušicích je trochu živo, ale pouze v ranní a odpolední špičce, kdy končí a začínají šichty v místní teplárně a úpavně uhlí.
Pro autora příspěvku: mám kamaráda, který asi jako jediný právě z Chabařovic jezdí skoro každý den do školy do CV. Problém je, že nebydlí v Chaba, ale ve Stradově, což je vesnice vzdálená asi 3km od nádraží Chaba a to chodí ráno pěšky na vlak v 6 hodin. A něž se dostane do UnL autobusem, tak to trvá asi půl hoďky a do Teplic mu nic nejede. Tak nechci vidět jeho "výraz až mu toto oznámim" :) Uff
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko