..: Zastavit nebo projíždět? :..

stanice Chabařovice, foto: prumysl.unas.czChabařovice - Jedno ze stále řešených dilemat při plánování jízdního řádu je zcela typické - mám tu zastavit nebo projíždět? Kritickým se toto rozhodnutí stává v okamžiku, kdy už nejde jen o dilema neprodlužovat kvůli obsluhovaným jednotlivcům cestovní dobu většině a nesrážet tak časovou atraktivitu spojení, ale když je cílem spolehlivě spojit dva přestupní uzly a jízdní doba neúprosně tlačí k projíždění. A to se často stává například v Ústeckém kraji, jak ukazuje tento příspěvek.

Všichni kdo jezdí vlakem jistě znají billboardy SŽDC s „pilným mravencem“, které oznamují, že se díky investicím zrychluje doprava po kolejích. Jistě, bez opravených kolejí vlakem daleko nedojedeme. Je ale dobré připomenout, že cestovní rychlost, na které záleží celková doba našeho přemístění z bodu A do bodu B není závislá pouze na tom, jak rychle vlak po kolejích jede, ale i na koncepčních opatřeních ovlivňujících organizaci dopravy - četnosti spojů, dobách čekání na přestupy a množství zastávek.

V těchto opatřeních vykonal Ústecký kraj - coby objednatel regionální dopravy – v uplynulých dvou letech mnoho práce a i nový jízdní řád na železnici přinese od 14. prosince v tomto směru novinky.

Cestující v kraji si již rychle zvykli na takzvanou „taktovou dopravu“, která na jednotlivých železničních (ale i mnoha autobusových) linkách v kraji znamená jistotu pravidelného spojení v pevných intervalech po dobu celého dne. Zrovna tak si cestující zvykli na nově zavedené a funkční přestupní vazby na ústeckém hlavním nádraží, v Ústí na západě, Teplicích, Mostě, Lounech či Lovosicích. Celý kraj je díky postupující provázanosti jednotlivých subsystémů veřejné dopravy snáze a rychleji dostupný.

Součástí zatraktivnění veřejné dopravy je i zrychlení vlaků postupným omezováním zastavování ve stanicích a zastávkách, naprosto minimálně využívaných ze strany cestujících (zpravidla příliš vzdálených od zdrojů a cílů cest). Takovéto zastávky většinou využije denně pouze několik cestujících (kteří v souhrnném počtu mnohdy ani nepřevýší prsty jedné ruky) a zastavováním byli zdržováni všichni cestující, kteří ve vlaku již seděli. Zastavování vlaků tak bylo již v platném jízdním řádu zrušeno v nevyužívaných zastávkách Louny předměstí či Denětice, a bylo omezeno ve stanicích Kyjice, Třebušice a Chabařovice.

Zatímco v Chabařovicích bylo pro platný jízdní řád zrušeno zastavování u všech vlaků, do kterých během ani jedné ze čtyř ročních sčítacích kampaní ČD nikdo nenastoupil, ani nevystoupil, tak s nadcházejícím jízdním řádem dochází k úplnému opuštění zastavování v železniční stanici Chabařovice. I když se to může jevit jako brutální příkoří pro chabařovické občany, vězme, že pozitiva převažují. Zatímco Chabařovičtí svou 2 km vzdálenou železniční stanici prakticky nevyužívají, neboť do krajského města mají výborné spojení ústeckou MHD a do Teplic kvalitní autobusové spojení (zajišťované Dopravním podnikem měst Mostu a Litvínova), tak po železnici se cesta mezi Ústím nad Labem a Teplicemi nově zkrátí. Průměrná obsazenost vlaků, které dnes v Chabařovicích ještě zastavují, činí tamtéž cca 110 cestujících. I když každý z těchto cestujících ušetří jen jednu minutu jízdy, dostáváme se v denním souhrnu na hodnotu cca 2050 osobominut (což představuje více než 34 hodin života všech železničních cestujících mezi Ústím a Teplicemi). Nejedná se jen o úsporu času, ale i elektrické energie. Souprava osobního vlaku mezi Děčínem a Mostem váží cca 200 tun. Ve směru na Teplice se z Chabařovic osobní vlak rozjíždí na rychlost 100 km/h, ve směru na Ústí nad Labem na rychlost 120 km/h. Dnes 10 zastavujících vlaků ve směru Teplice a 9 ve směru Ústí nad Labem spotřebuje tímto zastavováním souhrnně cca 520 kWh denně (189280 kWh/rok). Pokud si uděláme malé srovnání, tak průměrná roční spotřeba elektřiny činí v případě tříčlenné domácnosti 2643 kWh/rok. Zavedení průjezdu osobních vlaků liduprázdnou stanicí Chabařovice tak nově uspoří tolik elektrické energie, kolik spotřebuje 72 domácností za celý rok. A to jistě není v tolik zatěžovaném životním prostředí našeho kraje zanedbatelné.

Závěrem by bylo ještě dobré zmínit, že projíždění málo využívaných stanic a zastávek v kraji nikdy neprobíhá na úkor většinových cestujících – občas si zařádí i tiskařský šotek. Až si cestující na trati 130 Chomutov – Ústí n.L. zakoupí nový jízdní řád, nemusí Krajský úřad ihned zavalit stížnostmi na osobní vlak číslo 6842/3 jedoucí v 5:30 z Chomutova – tento vlak (narozdíl od údajů v novém jízdním řádu) skutečně zastaví jak ve stanici Kyjice, tak i ve stanici Třebušice, které jsou v tento čas hojně využívány dojíždějícími pracujícími.

Autor příspěvku: Jakub Jeřábek, Oddělení dopravní obslužnosti, Krajský úřad Ústeckého kraje, další informace na dopravním portálu ústeckého kraje


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 26.11.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Ústecký


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
26.11.2008 (13:02)  
ad waszyn: jako mistni nevite prosim co je pravdy na tom, ze kraj objednal nove soubezne busy s kozi drahou, jeste za dob jejiho provozu??? popř. do jake miry jsou(byli) soubezne??

pac jestli je to pravda tak je to ukazka nejvetsi nekoncepcnosti v republice, nebo za tim byl zamer kozi drahu zlikvidovat

kazdopadne nevim jestli jste cetl dopis reditele Veolie k vyberovym rizenim za nahradu DPUK?? kde kraj pozadoval nejmodernejsi autobusy a zaroven s tim pozadoval uctovani podnakladove sazby?? to byl velmi spatny pocin od KU UK
26.11.2008 (13:00)  
M: Ale jo, nicméně to koncepčnost nevylučuje. Bude patrně znamenat náhradu já nevím 50% spojů autobusy, se současným posílením několika rozumných relací (často formou náhrady Os zrychlenkama). Otázka je, kdo si takovouto (bez uvozovek) koncepčnost (ne)přeje a jak moc si zrovna aktuální politická scéna na něco takového troufá...
registrovaný uživatel Kakov 
26.11.2008 (12:55)  
ja bych jen doplnil, ze za vznik DPUK a rozbijeni jeho monopolu i to jak katastrofalnim zpusobem se to provedlo muze jen a jen KU UK (tedy krajsky urad usteckeho kraje) jsou kraje, kde monopolni dopravce neni a nebyla kolem toho takova anabaze jako v UK, jsou kraje, kde je monopolni dopravce, ale problemy s tim nejsou.... takze onen KU UK v tom bude mit taky kus viny,
karlovarsky kraj alespon uz pracuje na IDS, ale karlovarske podnikatelske experimenty zacatkem 90-tych let jsou vetsi katastrofa nez DPUK
registrovaný uživatel M 
26.11.2008 (12:06)  
happy - ale uznej, ze Ustecko ma vic vetsich sidel (i kdyz nejake centrum, i vzhledem ke tvaru atd., chybi). Tohle na Vysocine je trosku problem
registrovaný uživatel happy 
26.11.2008 (11:20)  
Já jen ty lidi,co nadávají na ústecký kraj bych poslal k nám na Vysočinu,ať vidí,co to je skutečná nekoncepčnost.
26.11.2008 (11:20)  
Ad waszyn: Obsah dobrý, ale forma provedení katastrofální - DPUK.
registrovaný uživatel M 
26.11.2008 (10:39)  
Celkem logicke oduvodneni toho, proc neni absolutne nutnea, by vlaky vsude zastavovaly (pripadne aby vsude jezdily). Chapu, ze to bude provokace, ale velmi velmi podobne by slo udelat "dukazy" i o nocnim jezdeni Vysocinou, ktere se probira jinde...

Jinak jsou tady pekne komentare - napred "mistni" Anri a potom "cizinec" Kovarik. Jeden to pochvali, druhemu se na tom neco nezda...
registrovaný uživatel waszyn 
26.11.2008 (10:30)  
marja: co dela ustecky kraj hure, nez treba karlovarsky, jihocesky ci vysocina, ktere podle nejen meho nazoru nedelaji v oblasti dopravni politiky nic? ze si dovolili neobjednat provoz na dvou lokalkach a rozbili monopol DPUK? ja si naopak myslim, ze spolu s jihomoravskym krajem maji jednu z nejlepsich koncepci dopravni politiky.
registrovaný uživatel Majra  mail  
26.11.2008 (9:54)  
Článek zajímavý, ale i tak mě napadá jen jediný povzdech: "zase ten Ústecký kraj ..."
registrovaný uživatel Honza  mail  
26.11.2008 (9:54)  
Josef Petrák: Přesně tak!
Tím by se cesta do Děčína ještě zrychlila.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko