..: Zastavit nebo projíždět? :..

stanice Chabařovice, foto: prumysl.unas.czChabařovice - Jedno ze stále řešených dilemat při plánování jízdního řádu je zcela typické - mám tu zastavit nebo projíždět? Kritickým se toto rozhodnutí stává v okamžiku, kdy už nejde jen o dilema neprodlužovat kvůli obsluhovaným jednotlivcům cestovní dobu většině a nesrážet tak časovou atraktivitu spojení, ale když je cílem spolehlivě spojit dva přestupní uzly a jízdní doba neúprosně tlačí k projíždění. A to se často stává například v Ústeckém kraji, jak ukazuje tento příspěvek.

Všichni kdo jezdí vlakem jistě znají billboardy SŽDC s „pilným mravencem“, které oznamují, že se díky investicím zrychluje doprava po kolejích. Jistě, bez opravených kolejí vlakem daleko nedojedeme. Je ale dobré připomenout, že cestovní rychlost, na které záleží celková doba našeho přemístění z bodu A do bodu B není závislá pouze na tom, jak rychle vlak po kolejích jede, ale i na koncepčních opatřeních ovlivňujících organizaci dopravy - četnosti spojů, dobách čekání na přestupy a množství zastávek.

V těchto opatřeních vykonal Ústecký kraj - coby objednatel regionální dopravy – v uplynulých dvou letech mnoho práce a i nový jízdní řád na železnici přinese od 14. prosince v tomto směru novinky.

Cestující v kraji si již rychle zvykli na takzvanou „taktovou dopravu“, která na jednotlivých železničních (ale i mnoha autobusových) linkách v kraji znamená jistotu pravidelného spojení v pevných intervalech po dobu celého dne. Zrovna tak si cestující zvykli na nově zavedené a funkční přestupní vazby na ústeckém hlavním nádraží, v Ústí na západě, Teplicích, Mostě, Lounech či Lovosicích. Celý kraj je díky postupující provázanosti jednotlivých subsystémů veřejné dopravy snáze a rychleji dostupný.

Součástí zatraktivnění veřejné dopravy je i zrychlení vlaků postupným omezováním zastavování ve stanicích a zastávkách, naprosto minimálně využívaných ze strany cestujících (zpravidla příliš vzdálených od zdrojů a cílů cest). Takovéto zastávky většinou využije denně pouze několik cestujících (kteří v souhrnném počtu mnohdy ani nepřevýší prsty jedné ruky) a zastavováním byli zdržováni všichni cestující, kteří ve vlaku již seděli. Zastavování vlaků tak bylo již v platném jízdním řádu zrušeno v nevyužívaných zastávkách Louny předměstí či Denětice, a bylo omezeno ve stanicích Kyjice, Třebušice a Chabařovice.

Zatímco v Chabařovicích bylo pro platný jízdní řád zrušeno zastavování u všech vlaků, do kterých během ani jedné ze čtyř ročních sčítacích kampaní ČD nikdo nenastoupil, ani nevystoupil, tak s nadcházejícím jízdním řádem dochází k úplnému opuštění zastavování v železniční stanici Chabařovice. I když se to může jevit jako brutální příkoří pro chabařovické občany, vězme, že pozitiva převažují. Zatímco Chabařovičtí svou 2 km vzdálenou železniční stanici prakticky nevyužívají, neboť do krajského města mají výborné spojení ústeckou MHD a do Teplic kvalitní autobusové spojení (zajišťované Dopravním podnikem měst Mostu a Litvínova), tak po železnici se cesta mezi Ústím nad Labem a Teplicemi nově zkrátí. Průměrná obsazenost vlaků, které dnes v Chabařovicích ještě zastavují, činí tamtéž cca 110 cestujících. I když každý z těchto cestujících ušetří jen jednu minutu jízdy, dostáváme se v denním souhrnu na hodnotu cca 2050 osobominut (což představuje více než 34 hodin života všech železničních cestujících mezi Ústím a Teplicemi). Nejedná se jen o úsporu času, ale i elektrické energie. Souprava osobního vlaku mezi Děčínem a Mostem váží cca 200 tun. Ve směru na Teplice se z Chabařovic osobní vlak rozjíždí na rychlost 100 km/h, ve směru na Ústí nad Labem na rychlost 120 km/h. Dnes 10 zastavujících vlaků ve směru Teplice a 9 ve směru Ústí nad Labem spotřebuje tímto zastavováním souhrnně cca 520 kWh denně (189280 kWh/rok). Pokud si uděláme malé srovnání, tak průměrná roční spotřeba elektřiny činí v případě tříčlenné domácnosti 2643 kWh/rok. Zavedení průjezdu osobních vlaků liduprázdnou stanicí Chabařovice tak nově uspoří tolik elektrické energie, kolik spotřebuje 72 domácností za celý rok. A to jistě není v tolik zatěžovaném životním prostředí našeho kraje zanedbatelné.

Závěrem by bylo ještě dobré zmínit, že projíždění málo využívaných stanic a zastávek v kraji nikdy neprobíhá na úkor většinových cestujících – občas si zařádí i tiskařský šotek. Až si cestující na trati 130 Chomutov – Ústí n.L. zakoupí nový jízdní řád, nemusí Krajský úřad ihned zavalit stížnostmi na osobní vlak číslo 6842/3 jedoucí v 5:30 z Chomutova – tento vlak (narozdíl od údajů v novém jízdním řádu) skutečně zastaví jak ve stanici Kyjice, tak i ve stanici Třebušice, které jsou v tento čas hojně využívány dojíždějícími pracujícími.

Autor příspěvku: Jakub Jeřábek, Oddělení dopravní obslužnosti, Krajský úřad Ústeckého kraje, další informace na dopravním portálu ústeckého kraje


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 26.11.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel stoupa  mail  
27.11.2008 (10:32)  
2 Anowis (21.11.; 18:55):

Bohuzel, pokud jde o budovu, jediné rozumné je nepotrebného majetku se zbavit. Lépe prodat alespon za zustatkovou hodnotu + dan z prevodu, hure vyckat demolicniho vymeru. Nejhorsi je ji nepouzivat a udrzovat.
registrovaný uživatel Kakov 
27.11.2008 (10:08)  
to M:
myslet si, ze zavedeni IDS je o penezich je totalni nesmysl, IDS totiz neni taktova doprava po 30 min. jako je tomu v brne, ale vzajemne fakticke i tarifni provazani vlaku, busu a MHD, to lze udelat i na uzemi, kde jezdi 2 autobusy denne (i kdyz tam to samozrejme neprinese takovy efekt),naklady na to sice nejake jsou, protoze to nekdo musi pripravit a organizovat, ale to lze s uspechem zadat i stavajicim urednikum,
takze IDS jde opravdu udelat vsude jen chtit
27.11.2008 (1:47)  
na znameni jen u solo 810. Mavni si nekde na vlak klasicke stavby a budes ho dobihat v dalsi zastavce :). Zastavku na pozadani zase nebudou realizovat vlakove cety.

Zastávka na znamení jde někde na lokálce kde se mezi polema sune slavná 810 "závratnou" rychlostí 30-40km/h ale ne na trati kde jezdí peršing a dva tři koženkové dobytčáky rychlostí okolo 100km/h.

Hmm, s tímto názorem bych byl opatrný, neboť zastávku na znamení může umět i 10vozová souprava, jen na to muší být krapet uzpůsobena... ;-)
registrovaný uživatel M 
26.11.2008 (23:46)  
Anri - jo, to jo. Nase posledni prispevky se vzajemne nevylucuji:-)

Chtel jsem jen rict, ze IDS stoji treba v JMK, kde jsou dopravni proudy celkem dane hodne penez. Nechtel bych tipovat, kolik by to stalo v kraji, ktery je v tomhle slabsi. Proste ja bych taky spoustu veci chtel. Ale vsechny ty veci nerostou na stromech a prijmy jsou dane:-(
registrovaný uživatel zaza 
26.11.2008 (21:51)  
Dale Cooper,xAnri05: Právě to jsem myslel...
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
26.11.2008 (20:31)  
M: je to sice pravda, ale v CR jde podle me udelat IDS vsude, jen chtit.

Zaza: na znameni jen u solo 810. Mavni si nekde na vlak klasicke stavby a budes ho dobihat v dalsi zastavce :). Zastavku na pozadani zase nebudou realizovat vlakove cety. Se strojvedoucim by se nestihli dohodnout, ten to projede a co pak?

Anowis: ale nadrazi se prece nerusi, jen ho budou projizdet osobaky, to dnes stejne vetsinou delaji. Na draze ale taky jezdi naklady, jak znamo, nekde "parkuje" tratovka, stavebni firmy atp. Ostatne to je uz veci SZDC, resp. CD (u budovy).
registrovaný uživatel Anowis 
26.11.2008 (18:55)  
A co bude s předimenzovaným kolejištěm a staniční budovou. Sběrny v okolí budou mít žně!
26.11.2008 (18:30)  
zaza: Zastávka na znamení jde někde na lokálce kde se mezi polema sune slavná 810 "závratnou" rychlostí 30-40km/h ale ne na trati kde jezdí peršing a dva tři koženkové dobytčáky rychlostí okolo 100km/h.
registrovaný uživatel zaza 
26.11.2008 (18:08)  
S tou provázaností v Mostě to zase tak horké není, tramvaj i bus spravidla odjede pár minut před vlakem, což je hodně "příjemné" zvláště teď v zimě...Co se Chabařovic týče, je mi jasný, že to zase tak není jednoduché, zvláště pro nástup, ale co tak udělat zastávku na znamení?
registrovaný uživatel M 
26.11.2008 (17:55)  
stoupa - OK:)

Anri - neni, ale za oboji se musi platit. Nektere oblasti jsou pro IDS vhodnejsi, jine mene, tak to proste je, neudelas s tim nic. Kopat kabelovku se taky vyplati vic ve meste nez mezi horskyma chatama na Sumave...
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko