..: Polské FLIRTy na postupu :..

Flirt PKP, foto: Martin GrillKatovice - Počet polských vojvodství, jež si pořídila moderní elektrické jednotky FLIRT z produkce firmy Stadler, se opět zvýšil. Zatímco doposud jsme se s těmito jednotkami u našeho severovýchodního souseda mohli setkat pouze v okolí Varšavy, nyní se s nimi cestující svezou i nedaleko slezských Katovic. První jednotka byla do zkušebního provozu nasazena 1.10., a to dokonce v blízkosti česko-slovenských hranic na trati Katovice - Zwardoń. Nyní se s řadou EN75, kterou jsou flirty v Polsku označeny, setkáme na trati z Katovic na východ do Čenstochové, kde budou v provozu až do konce tohoto GVD. Poté by měly být převedeny na příměstskou relaci Katovice - Tychy-město, kde by měly zajišťovat vozbu až 39 spojů.

Jedinou vadou na kráse této ideje je špatný stav infrastruktury ve výše jmenovaném úseku, jelikož úsek ze zastávky Tychy do stanice Tychy-město dosud využívaly pouze nákladní vlaky. Proto neprocházela trať nijak intenzivní údržbou, což se projevilo především na velkém množství pomalých jízd. Ty si dal ovšem správce dopravní infrastruktury za cíl do prosince opravit a i PKP věří, že 14.12. tudy flirty opravdu vyjedou.

Slezské vojvodství momentálně vlastní 4 jednotky tohoto typu v celkové hodnotě 625 miliónů Kč. Ještě koncem letošního roku bude vypsáno výběrové řízení na dalších 8 flirtů pro okolí Katovic. První ze souprav druhé série pak na polské koleje vyjede již v červenci. Náš severovýchdoní soused tak pokračuje v hromadné modernizaci vozového parku, která nyní probíhá mnohem vyšším tempem, než je tomu u nás.

Zdroj: Železniční magazín 10/2008


Samir Lepara | 19.11.2008 (5:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
19.11.2008 (19:56)  
já spíš než o nějakých Flitrech sním o 571...místo těch nakřáplých 560tek, co u nás jezdí...zajímavý že střídavá soustava 25kV je prý modernější než stejnosměrná 3kV a přitom na stejnosměrnou je jak víc lokomotiv, tak víc jednotek
19.11.2008 (19:48)  
Deadeye: No v Liberci si o elektrice zatím můžou tak akorát nechat zdát.
19.11.2008 (19:12)  
to SYN: A k cemu Vam bude 471, coz je primestska jednotka do mestskych aglomeraci treba u Budejovic ci Hodonina? 471 se nasazuji (no ne idealne), tam, kde maji smysl. Pulku podilu maji proto, protoze vsude jinde ma co jezdit, byt je to stary srot. Primestske jednotky bohuzel chybi uplne. Takze se hasi co nejvic hori. Becek je proste dost a jak vidno CD je nasadi i na EC. Jenze do ahlomeraci neni co nasadit, proto se alepson castecne tato situace resi pomoci 471. Na 3kV= jsou tri z peti nejvetsich mest v CR (Praha, Ostrava, Olomouc) a dalsich x velkych (Pardubice, Hradec Kralove prenesene, Prerov, Hranice, Liberec a dalsi), na 25kV je to jen Brno, tusim Plzen a pak dalsi srovnatelna s Hradcem ci Prerovem, ale v mensim poctu.
19.11.2008 (19:05)  
zareaguji jen na prvni reakci na muj text i kdyz to patri vsem, kteri tu rozhoreli flame:

to IDeeSak: A co to meni na mem prohlaseni? Ja prece nerikal, ze se maji kupovat 471 na obehy a trate, kde jich neni potreba. Ja reagoval na to, ze tu nejaky tupec srovnaval cenu Flirtu (cca 150 az 160 mega) s cenou pendolina, coz je naprosty nesmysl. Proto jsem uvedl a co treba nase 471, ty pri mirne vyssi kapacite stoji "jen o neco" vice. Nehadam se zda je Flirt lepsi nez 471, zda potrebujeme vice FLIRTy ci 471, zda potrebujeme male ci vetsi jednotky, jen jsem nesouhlasil s demagogii porovnavani ceny Flirtu s pendolinem a ted zase nesouhlasim s demagogickym zacinanim flamu jen proto, ze nekteri jeidnci maji v palici nasrano a nedokazi premyslet a jen krici.
19.11.2008 (18:02)  
sAd - V některých krajích by se jednalo o cca 70 km busových spojů denně. Při délce přibližné délce spoje 15 km by se pokryly 2 páry spojů.
registrovaný uživatel sAd 
19.11.2008 (17:55)  
IDeeSák: A kolik těch spojů za tu částku za rok objednáte? Velký p*d velebnosti. Musíte si uvědomit, že ač vám "skoromilion" přijde hodně, v dopravě je to na rok jenom plivanec do vody.
19.11.2008 (17:34)  
xAnri05 - přesně tak, pár stovek na denním oběhu vlaku.

Zkusmo jsem si našel jeden denní oběh, který měří 346 km. Rozdíl při nasazení 471 a čtyřvozového Flirtu (nyní na vybrané trati jezdí 3 vozy Bdmtee) jsem si dle věstníku MF spočetl na 553,4 Kč (Flirt je levnější). Pro zjednodušení budeme uvažovat, že se jezdí denně stejný počet km. Pro trať, kterou jsem to počítal, jsou potřeba v ideálním případě 4 jednotky, které se pohybují. Výsledná úspora je potom 365 x 4 x 553,4 Kč/rok - tj. 807 964 Kč, které může kraj vynaložit účelně na zavedení nových spojů (ať busových, tak i vlakových).

Podle tebe by mělo dojít k nákupu dražších kapacitnějších vozidel s dražším provozem jenom proto, že se vyrábí jenom u nás! Ale ekononika a účelné financování dopravní obslužnosti si nemohou hrát na mecenáše domácího průmyslu jenom proto, že český průmysl nedokáže pokrýt poptávku po přiměřeně kapacitních dopravních prostředcích.
registrovaný uživatel junkrs 
19.11.2008 (16:57)  
Paninaro: Naprostý souhlas.
A ještě bych chtěl dodat, že pokud by na západě měla železnice stejnou politickou "podporu" jako u nás, tak by ještě ani tam nepotřebovali lokomotivy na 200km/h. Vždyť se podívejte, kolik se kde postavilo za poslední desítky let nových tratí (Německo, Francie, Španělsko, Itálie...) a u nás se tak maximálně rekonstruuje, ale zato se cpou nehorázné peníze do předražených dálnic.
19.11.2008 (16:27)  
waszyn - opravit kladivem a šroubovákem?? To možná platilo obecně socialistických výrobcích. Nicméně byly i výjimky. A jednou z nich byla kolejová vozidla. Třeba Banány, Esa či Pershingy patřily ve své době k absolutní světově špičce. Takže pokud měl český průmysl problémy po revoluci s uplatňováním svých výrobků na jiných trzích než RVHP, tak by se to rozhodně netýkalo kolejového průmyslu, pokud by něco produkoval. Nikdo neříká, že bylo nutné v průběhu 90. let produkovat a kupovat stovky strojů s parametry srovnatelnými se 109E, ale potřeba obměňovat vozový park už byla nalehává i tehdy - lokomotivy a jednotky ze 60. a 70. let. Jenže nebyla centrální politická vůle. A vůbec nechápu, proč do tohoto tématu taháte krajské nemocnice, """"regulační"""" poplatky a obecně krajskou regionální politiku, která s tím nemá nic společného a ani mít nemůže. Ale jen tak mimo diskusi - jděte si třeba lehnou do krajské nemocnice (obchodní společnosti) Chomutov, Říčany či Rakovník anebo ideálně do soukromé Lounské... Obecně do těch """"úspěšně"""" převedených na AS. Pokud přežijete hospitalizaci (bez toho, že vás po 14 dnech neléčení převezou do nějaké fakultní nemocnice v Praze), tak si zase rád přečtu váš komentář...
registrovaný uživatel waszyn 
19.11.2008 (16:04)  
paninaro: jsem zvědavý, co budeš říkat, až tví oblíbenci začnou brát prachy ze ZDO a sypat je důchodcům za poplatky, případně cpát do bezedných krajských nemocnic, odkud se jim pak různýma cestičkama dostanou domů. Lidská hloupost a naivita opravdu nezná mezí. To jsme měli v 90.letech nakupovat lokomotivy na 200 km/h od škodovky i když jsme žádné nepotřebovali? Nebo vyrábět 30 let staré typy, přestože výkony vytrvale klesaly? Ano výrobky, které se daly opravit kladivem a šroubovákem a vyměnit za ropu, byly úspěšným vývozním artiklem do SSSR, po krachu východního bloku ale jaksi nešlo je prodat kdekoliv jinde. Politická objednávka 471 a 20ks 380 podle mne Škodovku co se týče železničních vozidel nijak nevytrhne ani mezi světovou špičku nezařadí.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko