..: Polské FLIRTy na postupu :..

Flirt PKP, foto: Martin GrillKatovice - Počet polských vojvodství, jež si pořídila moderní elektrické jednotky FLIRT z produkce firmy Stadler, se opět zvýšil. Zatímco doposud jsme se s těmito jednotkami u našeho severovýchodního souseda mohli setkat pouze v okolí Varšavy, nyní se s nimi cestující svezou i nedaleko slezských Katovic. První jednotka byla do zkušebního provozu nasazena 1.10., a to dokonce v blízkosti česko-slovenských hranic na trati Katovice - Zwardoń. Nyní se s řadou EN75, kterou jsou flirty v Polsku označeny, setkáme na trati z Katovic na východ do Čenstochové, kde budou v provozu až do konce tohoto GVD. Poté by měly být převedeny na příměstskou relaci Katovice - Tychy-město, kde by měly zajišťovat vozbu až 39 spojů.

Jedinou vadou na kráse této ideje je špatný stav infrastruktury ve výše jmenovaném úseku, jelikož úsek ze zastávky Tychy do stanice Tychy-město dosud využívaly pouze nákladní vlaky. Proto neprocházela trať nijak intenzivní údržbou, což se projevilo především na velkém množství pomalých jízd. Ty si dal ovšem správce dopravní infrastruktury za cíl do prosince opravit a i PKP věří, že 14.12. tudy flirty opravdu vyjedou.

Slezské vojvodství momentálně vlastní 4 jednotky tohoto typu v celkové hodnotě 625 miliónů Kč. Ještě koncem letošního roku bude vypsáno výběrové řízení na dalších 8 flirtů pro okolí Katovic. První ze souprav druhé série pak na polské koleje vyjede již v červenci. Náš severovýchdoní soused tak pokračuje v hromadné modernizaci vozového parku, která nyní probíhá mnohem vyšším tempem, než je tomu u nás.

Zdroj: Železniční magazín 10/2008


Samir Lepara | 19.11.2008 (5:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Polsko


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
Registered user Přema 
22.11.2008 (16:48)  
aldik7: Pořád se někomu něco nelíbí. Když má nějaká polská lokomotiva velká světla, hehe, ta má ale velká světla. A když je nějaká nová jednotka, která si myslím vypadá dobře a je to příjemná změna, tak se někdo směje taky. ...
21.11.2008 (19:35)  
to SYN: Tu moznost jsem neignoroval, jen jsme to bral realisticky. Ano, bylo by lepsi co nejdrive odebirat 671, jenze opet jak jsem psal, cena by byla vyssi (nejen o cenu trafa, musi se upravit ridici system, konstrukce kvuli mistu pro trafo atd, atd., coz znamena delsi a drazsi vyvoj, coz je pri seriich po triceti kusech otazka navyseni ceny jednotky radove o miliony i vice, bohuzel). Takze se hasilo to nej nej nejnutnejsi. Urcite bych, kdybych byl na vhodne pozici, prosazoval dvousystemovky, dokonce ted z nekterych vyjadreni vyplyva, ze CD uz nic jineho noveho nakupovat nebudou, jenze ja o tom nerozhoduji a u nas se setri kazda kacka, byt z dlouhodobeho hlediska to muze byt i drazsi.
21.11.2008 (16:46)  
heh.. to vypadá jak tramvaj xD .. vlakotramvaj xD
Registered user Raquac 
21.11.2008 (14:17)  
SYN: K tomu limitu to byla obecna poznamka. Limit je v podstate to , co si dohodne dodavatel se zakaznikem - samozrejme, pokud se nedostane na nejaky z limitnich parametru infrastruktury.
Registered user SYN 
21.11.2008 (14:03)  
Raquac: dík za údaje, vcelku rozumím. Za těchto podmínek tedy spíše 5%, já dával rezervu :-)
Je 471 blízko limitu? Předpokládám že se jedná o limit nápravových tlaků...
A jak praví v jiném článku ředitel ŠTS p. Krsek - už "to" v podstatě existuje, záleží jen na zájmu ČD...
Registered user Raquac 
21.11.2008 (13:23)  
SYN: Trafo vcetne chlazeni pro soustavuz 25kV 50 Hz a cca 2 MVA vazi pri podpodlahovem provedeni kolem 4t. Pocitat kolik % hmotnosti to u vozidla znamena je zavadejici. U jednotek pro prepravu cestujicich se zadne balasty nepouzivaji a u patrovych je navic velky problem "kam s nim". Pod podlahu to nejde a na strechu take ne. A krome toho 7% hmotnosti je uz poradna porce - pro zajimavost, kdyz se dostane vozidlo blizko k limitu, tak se bojuje i o kilogramy.
Registered user SYN 
21.11.2008 (12:25)  
Deadeye: Vaše argumenty jsou pravdivé, nicméně opomíjíte (zde na jiných místech taktéž uvedené) argumenty i pro druhou variantu - a jen tak pro přehled, druhou variantou rozumím výrobu jednotek 671 (67x) jak nejříve to bylo technicky možné. Asi je evidentní po vyrobení střídavých jednotek pro Litvu že to technicky možné již bylo, nejmíň rok možná více.

Teď nějaké řádové info když tu mluvíme o tom jak moc by vážilo a stálo trafo (prosím kohokoliv kdo má přesnější informace aby doplnil) - výkonový transformátor pro el. rozvodnou soustavu, provedení olejové, napětí primární 22kV, výkon 2MW váží řádově 5 tun a stojí 0,5 MKč (půl milionu). Samozřejmě si uvědomuju že trakční trafo nebude stejné, mělo by být menší, lehčí a dražší, ale ne zase o moc.
Z toho mi vychází že pro lokomotivu je dnes již nesmysl stavět novou jednosystémovku (taky to málokdo dělá), ty řádově 2% ceny a 7% hmotnosti navíc jsou zanedbatelné v porovnání s provozními výhodami které vznikají univerzálností, stejně se kolikrád používá balast...
Trochu jiné je to u jednotky, cena je tam sice ještě menším kriteriem (v 250MKč je to téměř směšné) ale zvýšení hmotnosti už zase tak zanedbatelné být nemusí, ačkoliv při celkové váze soupravy okolo 200tun to také není moc.

Jinak vřele souhlasím co tu bylo uváděno - výhradně střídavá varianta je nesmysl, vzhledem k současnému stavu techniky přicházejí v úvahu pouze výhradně stejnosměrná anebo dvou-(či více)systémová verze.

Celkově je to poměrně jasné - opravdu nejvíce hořela Praha a okolí, Ostrava a ostatní na 3kV se "svezly ssebou" a na Brno s Plzní se vykašleme, oni to těch deset-patnáct let nějak vydrží. No tak jo, držíme a skřípeme zuby. Kdokoliv komu je to divné nechť se příjde podívat. Proporcionální řešení to rozhodně není, pokud by kraje měly k dispozici jakékoliv prostředy pro podporu nákupu nových vozidel tak by to rázem vypadalo jinak, zatím jsou pouze centralizované. Kraj Středočeský / Praha samozřejmě taktéž nepřispívají ČD na nákup 471 a přece je mají.
Že jinde je s čím jezdit - není, je to stejně zoufalé jako u Prahy, jenom se to stále (na rozdíl od Prahy) neřeší :( Pokud by se dodávaly dvousystémové jednotky i jinam pak by samozřejmě jimi nahrazené staré vagóny byly k dispozici :-)))
Jo a když už není vůle / peníze s 671 trochu pohnout, proč tedy proboha aspoň nepoužít řešení se zanedbatelnými nároky na dodatečné finance na vývoj - vyrobit Push-pull soupravy z 971 plus N*071 a tahat to lokomotivou?

Celkově bych řekl že dvě elektrifikační soustavy v rámci jednoho státu (a v rámci tratí s jinak navzájem úplnou přechodností) jsou opravdu nešťastné, otázka c s tím není zatím uspokojivě vyřešena, ovšem rozhodně budoucímu řešení může citelně pomoct pokud většína vozového parku bude univerzální. K tomu se ovšem zatím ani nepřibližujeme, spíš vzdalujeme :(
Podobně by si zasloužila větší pozornost / řešení otázka rekuperace. Dneska kdy se snažíme šetřit emisemi CO2 atd. tak tady se vcelku marnotratně rozhazuje nemalý výkon.
Registered user Raquac 
20.11.2008 (17:38)  
Paninaro: Třeba Banány, Esa či Pershingy patřily ve své době k absolutní světově špičce. Takže pokud měl český průmysl problémy po revoluci s uplatňováním svých výrobků na jiných trzích než RVHP, tak by se to rozhodně netýkalo kolejového průmyslu, pokud by něco produkoval.
Mozna by bylo dobre si uvedomit, ze ve stejne dobe jako Esa a Pershingy najizdely sve zkusebni kilometry i prototypy lokomotiv DB rady 120....takze patrily k solidnimu standartu, ale k absolutni svetove spicce asi sotva...pravda, tezko taky mohly patrit pri omezene soucastkove zakladne apod. V zemich RVHP byly jiste cosi jako raketoplan mezi dakotami. Mimochodem, kdo branil nasemu "kolejovemu prumyslu" vyrabet a expandovat na zapad?
20.11.2008 (14:00)  
Deadeye: doplnil bych, že dvousystémovka je proti čistě střídavý verzi dražší přesně o jeden vypínač navíc, kterym se obejde trafo a usměrňovač ;-) ovšem čistě stejnosměrnej stroj je proti střídavýmu nejen levnější (o trafo) ale i lehčí (o trafo) a při častých rozjezdech i energeticky úspornější. Takže ešusy pro příměstskou kolem Prahy jsou nadlouho v cajku a sjednocovat to nemá smysl. A pro meziregionální spoje se jiný než vícesystémový stroje už pořizovat nebudou.
20.11.2008 (10:49)  
Josef Novák, Dalik: Nejen nových VRT (které se stavějí výhradně na 25 kV, vyjma zemí kde mají 15 kV), ale i starých tratí. Takže tvrzení, že je 25 kV opatření proti šíření kapitalismu, když se tento systém použil např. ve Velké Británii, Francii a Portugalsku, je skutečně úplný nesmysl.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2021 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko