Katovice - Počet polských vojvodství, jež si pořídila moderní elektrické jednotky FLIRT z produkce firmy Stadler, se opět zvýšil. Zatímco doposud jsme se s těmito jednotkami u našeho severovýchodního souseda mohli setkat pouze v okolí Varšavy, nyní se s nimi cestující svezou i nedaleko slezských Katovic. První jednotka byla do zkušebního provozu nasazena 1.10., a to dokonce v blízkosti česko-slovenských hranic na trati Katovice - Zwardoń. Nyní se s řadou EN75, kterou jsou flirty v Polsku označeny, setkáme na trati z Katovic na východ do Čenstochové, kde budou v provozu až do konce tohoto GVD. Poté by měly být převedeny na příměstskou relaci Katovice - Tychy-město, kde by měly zajišťovat vozbu až 39 spojů.
Jedinou vadou na kráse této ideje je špatný stav infrastruktury ve výše jmenovaném úseku, jelikož úsek ze zastávky Tychy do stanice Tychy-město dosud využívaly pouze nákladní vlaky. Proto neprocházela trať nijak intenzivní údržbou, což se projevilo především na velkém množství pomalých jízd. Ty si dal ovšem správce dopravní infrastruktury za cíl do prosince opravit a i PKP věří, že 14.12. tudy flirty opravdu vyjedou.
Slezské vojvodství momentálně vlastní 4 jednotky tohoto typu v celkové hodnotě 625 miliónů Kč. Ještě koncem letošního roku bude vypsáno výběrové řízení na dalších 8 flirtů pro okolí Katovic. První ze souprav druhé série pak na polské koleje vyjede již v červenci. Náš severovýchdoní soused tak pokračuje v hromadné modernizaci vozového parku, která nyní probíhá mnohem vyšším tempem, než je tomu u nás.
Zdroj: Železniční magazín 10/2008
Je 471 blízko limitu? Předpokládám že se jedná o limit nápravových tlaků...
A jak praví v jiném článku ředitel ŠTS p. Krsek - už "to" v podstatě existuje, záleží jen na zájmu ČD...
Teď nějaké řádové info když tu mluvíme o tom jak moc by vážilo a stálo trafo (prosím kohokoliv kdo má přesnější informace aby doplnil) - výkonový transformátor pro el. rozvodnou soustavu, provedení olejové, napětí primární 22kV, výkon 2MW váží řádově 5 tun a stojí 0,5 MKč (půl milionu). Samozřejmě si uvědomuju že trakční trafo nebude stejné, mělo by být menší, lehčí a dražší, ale ne zase o moc.
Z toho mi vychází že pro lokomotivu je dnes již nesmysl stavět novou jednosystémovku (taky to málokdo dělá), ty řádově 2% ceny a 7% hmotnosti navíc jsou zanedbatelné v porovnání s provozními výhodami které vznikají univerzálností, stejně se kolikrád používá balast...
Trochu jiné je to u jednotky, cena je tam sice ještě menším kriteriem (v 250MKč je to téměř směšné) ale zvýšení hmotnosti už zase tak zanedbatelné být nemusí, ačkoliv při celkové váze soupravy okolo 200tun to také není moc.
Jinak vřele souhlasím co tu bylo uváděno - výhradně střídavá varianta je nesmysl, vzhledem k současnému stavu techniky přicházejí v úvahu pouze výhradně stejnosměrná anebo dvou-(či více)systémová verze.
Celkově je to poměrně jasné - opravdu nejvíce hořela Praha a okolí, Ostrava a ostatní na 3kV se "svezly ssebou" a na Brno s Plzní se vykašleme, oni to těch deset-patnáct let nějak vydrží. No tak jo, držíme a skřípeme zuby. Kdokoliv komu je to divné nechť se příjde podívat. Proporcionální řešení to rozhodně není, pokud by kraje měly k dispozici jakékoliv prostředy pro podporu nákupu nových vozidel tak by to rázem vypadalo jinak, zatím jsou pouze centralizované. Kraj Středočeský / Praha samozřejmě taktéž nepřispívají ČD na nákup 471 a přece je mají.
Že jinde je s čím jezdit - není, je to stejně zoufalé jako u Prahy, jenom se to stále (na rozdíl od Prahy) neřeší :( Pokud by se dodávaly dvousystémové jednotky i jinam pak by samozřejmě jimi nahrazené staré vagóny byly k dispozici :-)))
Jo a když už není vůle / peníze s 671 trochu pohnout, proč tedy proboha aspoň nepoužít řešení se zanedbatelnými nároky na dodatečné finance na vývoj - vyrobit Push-pull soupravy z 971 plus N*071 a tahat to lokomotivou?
Celkově bych řekl že dvě elektrifikační soustavy v rámci jednoho státu (a v rámci tratí s jinak navzájem úplnou přechodností) jsou opravdu nešťastné, otázka c s tím není zatím uspokojivě vyřešena, ovšem rozhodně budoucímu řešení může citelně pomoct pokud většína vozového parku bude univerzální. K tomu se ovšem zatím ani nepřibližujeme, spíš vzdalujeme :(
Podobně by si zasloužila větší pozornost / řešení otázka rekuperace. Dneska kdy se snažíme šetřit emisemi CO2 atd. tak tady se vcelku marnotratně rozhazuje nemalý výkon.
Mozna by bylo dobre si uvedomit, ze ve stejne dobe jako Esa a Pershingy najizdely sve zkusebni kilometry i prototypy lokomotiv DB rady 120....takze patrily k solidnimu standartu, ale k absolutni svetove spicce asi sotva...pravda, tezko taky mohly patrit pri omezene soucastkove zakladne apod. V zemich RVHP byly jiste cosi jako raketoplan mezi dakotami. Mimochodem, kdo branil nasemu "kolejovemu prumyslu" vyrabet a expandovat na zapad?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.