..: Zdraží IDS JMK nad úroveň jizdného Českých drah? :..

754 Brno Brno - Cestování v integrovaných dopravních systémech kromě zvýšeného komfortu spojeného s koordinovanými přestupy mezi různými druhy dopravy zákazníkům zpravidla přináší i úsporu na jízdném. V jihomoravském kraji tohle kvůli požadavku Dopravního podniku města Brna od roku 2009 platit nemusí. DPmB chce nejpoužívanější hodinovou jízdenku po Brně zdražit z nynějších 15 korun na 22 nebo 24 korun a krátkodobou přestupní jízdenku z nynějších 10 na 16 korun. U nejčastějších jízdenek je tedy v návrhu zdražení o závratných 50 procent.

Pozitivní efekty integrovaných dopravních systémů zvyšují poptávku po hromadné dopravě a je tudíž v zájmu státní správy takovou hromadnou dopravu podporovat. Skrze příspěvky od krajů a měst tak jízdné v rámci IDS může být nižší, než-li jízdné Českých drah, které platí i v méně atraktivních oblastech. V jihomoravském kraji, který často slouží jako vzor integrovaných systémů v Česku, to dosud vesměs platí. Lze to dokázat na čtyřech vybraných významných stanicích v okolí centra IDS, Brna. Jízdenka IDS z Brna hl.n. do Kuřimi nyní stojí 21 Kč, zatímco jízdenka Českých drah 32/24 Kč (obyčejná/zákaznická). Blansko přijde na 26, resp. 33/25 Kč, Rajhrad na 21, resp. 21/16 Kč a Slavkov na 32, resp. 40/30 Kč. Je tedy zřejmé, že jízdenky v rámci IDS se vesměs pohybují na úrovni zákaznického jízdného ČD.

Problém může nastat v okamžiku, kdy se z nějakého důvodu zvýší jízdné IDS v některém z pásem. Přesně takový účinek může mít požadavek Dopravního podniku města Brna (DPmB), který navrhl zvýšení jízdného. Předplatní jízdenky pak zdraží zhruba o 20 %, přičemž cena jednodenního lístku se v návrhu nemění (její cena 60 korun z ní ovšem v současnosti stejně činí nezajímavý produkt).

Je nutno dodat, že zmíněná hodinová jízdenka neplatí pouze v Brně. IDS jihomoravského kraje nerozlišuje jízdenky podle místa platnosti, ale výhradně podle počtu zón, což znamená, že požadavek brněnského dopravního podniku zdraží dvoupásmovou jízdenku na 22 až 24 korun v celém IDS JMK. Současně by to znamenalo zdražení všech ostatních jednorázových jízdenek. Vyjdeme-li z toho, že zdražení by bylo o 50 %, tak relace uvedené výše by vypadaly následovně: Kuřim za 32 korun s IDS, za 32/24 korun s ČD, Blansko 39 - 33/25, Rajhrad 32 - 21/16 a Slavkov 48 - 40/30. Je-li cestující majitelem předplatního kupónu pro Brno ("šalinkarty"), ušetří za dvě zóny (v takovém případě si cestující musí zakoupit lístek pouze pro zóny, v něm neplatí jeho předplatní jízdenka a takovou "kombinovanou" jízdenku je možné označit již ve výchozí stanici), což systém jízdného v IDS činí výhodnějším, ale totéž je částečně pravdou i v případě jízdenek ČD (ty lze koupit z poslední stanice v rámci platnosti předplacené jízdenky).

Výhody jízdenek IDS by tak zůstaly pouze v situacích, kdy cestující musí přestupovat nebo se v Brně dopravit na nádraží (v takovém případě ale musí být doma předzásoben jízdenkami všech typů). Primární výhoda IDS, tedy nižší jízdné, by z rozhodnutí DPmB zmizela v nenávratnu. Vše by navíc mohlo mít vliv i na přehodnocení subvencí pro České dráhy.

Zdroj: Moderní Brno


M | 10.11.2008 (11:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Tarify

Weitere aus ČR Jihomoravský


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer DJ 
10.11.2008 (12:26)  
Nechce se mi věřit, že by na požadavek brněnského dopravního podniku o zdražení jízdného měl doplatit celý kraj, a to nejen v dopravě železniční, ale i autobusové.
Třeba v Praze se jízdné v rozmezí let 2005 - 2008 zvýšilo z 12 Kč na 26 Kč, ale v příměstských oblastech Prahy, které jsou taktéž integrovány, k podobně velkému zdražení nedošlo. Jen samotná Praha začala být brána jako 4 zóny (původně to byly jen 2 zóny), takže původně stačila 1 dvouzónová jízdenka za 12 Kč, později už tedy byla potřeba jízdenka za 26 Kč, ale jde o jízdenku v podstatě 4-zónovou.

Navíc doufám, že s možným rozhodnutím brněnského magistrátu o zdražení brněnského jízdného nebude slepě souhlasit vedení Jihomoravského kraje, potažmo koordinátora IDS JMK, řešit se to dá podobně jako v Praze. Je možné zachovat stávající jízdné a zavést třeba opatření, že 2-zónová jízdenka za 15 Kč neplatí v zónách 100 a 101 (nebo alespoň v té 100), a že 3-zónová jízdenka za 21 Kč neplatí v oblasti Brna 90 minut, ale třeba jen 60. Vlk (Brno) by se (snad) nažral a koza (ostatní části JMK) by zůstala celá.
Již nyní považuji fakt, že nejlevnější přestupní jízdenka stojí 15 Kč, za dosti "hraniční", že to už není málo vzhledem k tomu, že celý IDS má být brán jako přestupní systém a přestupy jsou někdy nutné i při cestování na kratší vzdálenosti, možné zdražení této jízdenky v oblastech, které nezasahují do Brna, beru jako velké znevýhodnění a "zneatraktivnění" veřejné dopravy. Myslím, že současné ceny jsou přijatelné, jejich pronikavé zvýšení by již přijatelné nebylo.
10.11.2008 (12:23)  
No zajímavý článek, nepomohlo by v tomto případě např. vytvoření další zóny uprostřed Brna, čímž by jízdenky uvnitř Brna musely být třízónové? Podle mě by se pak již s cenou nemuselo nic dělat a výhody IDS by zůstaly. Ale nevím, jen mě to tak napadlo... Uznávám totiž, že součásné jízdné po Brně patří mezi ty velmi levné v porovnání s jinými městy...
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko