Brno - Cestování v integrovaných dopravních systémech kromě zvýšeného komfortu spojeného s koordinovanými přestupy mezi různými druhy dopravy zákazníkům zpravidla přináší i úsporu na jízdném. V jihomoravském kraji tohle kvůli požadavku Dopravního podniku města Brna od roku 2009 platit nemusí. DPmB chce nejpoužívanější hodinovou jízdenku po Brně zdražit z nynějších 15 korun na 22 nebo 24 korun a krátkodobou přestupní jízdenku z nynějších 10 na 16 korun. U nejčastějších jízdenek je tedy v návrhu zdražení o závratných 50 procent.
Pozitivní efekty integrovaných dopravních systémů zvyšují poptávku po hromadné dopravě a je tudíž v zájmu státní správy takovou hromadnou dopravu podporovat. Skrze příspěvky od krajů a měst tak jízdné v rámci IDS může být nižší, než-li jízdné Českých drah, které platí i v méně atraktivních oblastech. V jihomoravském kraji, který často slouží jako vzor integrovaných systémů v Česku, to dosud vesměs platí. Lze to dokázat na čtyřech vybraných významných stanicích v okolí centra IDS, Brna. Jízdenka IDS z Brna hl.n. do Kuřimi nyní stojí 21 Kč, zatímco jízdenka Českých drah 32/24 Kč (obyčejná/zákaznická). Blansko přijde na 26, resp. 33/25 Kč, Rajhrad na 21, resp. 21/16 Kč a Slavkov na 32, resp. 40/30 Kč. Je tedy zřejmé, že jízdenky v rámci IDS se vesměs pohybují na úrovni zákaznického jízdného ČD.
Problém může nastat v okamžiku, kdy se z nějakého důvodu zvýší jízdné IDS v některém z pásem. Přesně takový účinek může mít požadavek Dopravního podniku města Brna (DPmB), který navrhl zvýšení jízdného. Předplatní jízdenky pak zdraží zhruba o 20 %, přičemž cena jednodenního lístku se v návrhu nemění (její cena 60 korun z ní ovšem v současnosti stejně činí nezajímavý produkt).
Je nutno dodat, že zmíněná hodinová jízdenka neplatí pouze v Brně. IDS jihomoravského kraje nerozlišuje jízdenky podle místa platnosti, ale výhradně podle počtu zón, což znamená, že požadavek brněnského dopravního podniku zdraží dvoupásmovou jízdenku na 22 až 24 korun v celém IDS JMK. Současně by to znamenalo zdražení všech ostatních jednorázových jízdenek. Vyjdeme-li z toho, že zdražení by bylo o 50 %, tak relace uvedené výše by vypadaly následovně: Kuřim za 32 korun s IDS, za 32/24 korun s ČD, Blansko 39 - 33/25, Rajhrad 32 - 21/16 a Slavkov 48 - 40/30. Je-li cestující majitelem předplatního kupónu pro Brno ("šalinkarty"), ušetří za dvě zóny (v takovém případě si cestující musí zakoupit lístek pouze pro zóny, v něm neplatí jeho předplatní jízdenka a takovou "kombinovanou" jízdenku je možné označit již ve výchozí stanici), což systém jízdného v IDS činí výhodnějším, ale totéž je částečně pravdou i v případě jízdenek ČD (ty lze koupit z poslední stanice v rámci platnosti předplacené jízdenky).
Výhody jízdenek IDS by tak zůstaly pouze v situacích, kdy cestující musí přestupovat nebo se v Brně dopravit na nádraží (v takovém případě ale musí být doma předzásoben jízdenkami všech typů). Primární výhoda IDS, tedy nižší jízdné, by z rozhodnutí DPmB zmizela v nenávratnu. Vše by navíc mohlo mít vliv i na přehodnocení subvencí pro České dráhy.
Zdroj: Moderní Brno
Mě to zas tak "nesere", jen bych přidal tu SMS jízdenku a nezdražoval bych na až 40 Kč, jestliže to bude jediná jízdenka dostupná u řidiče a nejlevnější v předprodeji zůstane na 10 Kč. Ne vždy prostě máš možnost si ji koupit předem, to je celé, a nemyslím, že by tu možnost koupit si ji u řidiče lidé dnes zneužívali. Když se to hodně zdraží, pojedou načerno, taxíkem, nebo vůbec.
Co mě fascinuje, jsou tvé příměry, zvlášť když někomu vyčítáš, že porovnává hrušky s jablky. Věru není těžké ukázat, že jsou ty příměry mimo mísu, a podle mě si toho jsi vědom, už když je píšeš (jinými slovy tě právě osočuji z demagogie ;-).
Jakmile se pustíš do svých "výstižných" příměrů, máme jistotu, že to budeš ty, kdo míchá hrušky s jablky.
Pokud by tvůj příměr fungoval, pak by v Brně musel existovat ještě jiný, konkurenční dopravní podník, který by mi v případě, že se nedomluvím s automatem DPMB, prodal 100 10minutových jízdenek za 100 Kč. No to by byla krása!
99 jízdenek by se dalo zpeněžit (50 neproježděných minut na 60minutové jízdence už jakci narozdíl od 99 hřebíků využít nelze, víme?)
Takže by se hodil spíš následující příměr: V Brně je jen jediné rychlé občerstvení (pak už jen předražené restaurace (= taxíky) a prodejny se základními potravinami (= chůze pěšky)). Chce-li se tedy člověk najíst, musí jít právě do tohoto jediného občerstvení. Ale tam prodávají kompletní sortiment jen na mince a občas jim to nefunguje a občas nějaké mince nevezmou. Pak ti nezbývá než jít k postrannímu okénku, kde si můžeš koupit jen dvojitý hamburger s přirážkou (nově bude až 3× dražší než párek v rohlíku), ačkoli víš dopředu, že tolik jídla nesníš a že stejně 3/4 hamburgeru vyhodíš. Velmi férový systém placený z daní.
Druhá věc je, kdo by tím za ty skoro dva tisíce měsíčně jezdil.
Tim samozrejme nerikam, ze suma tech listku nevyjde vic jak slainkarta. No ale od toho ty salinkarty jsou. Kdo si kupuje In-Gold to taky asi nema na to, aby jel vlakem 2x rocne:-))
Jo, jsem husný dotovaný student :o) (I když proti těm pěti tisícům vypadá maličká i základní předplatní jízdenka.)
(Otázka je, co se mi vlastně přesně vyplatí, i když to mam do školy přes půl Brna, rozdíl mezi dobou chůze a cestou s DPMB je někde zhruba 50 minut proti 35, což není nic extra, mezi náma.)
Ad jízdenkáři dotují tramvajenkáře ... opravdu? To znamená, že kdyby všichi jezdili na jízdenky, tak by se systém při stejném počtu cestujících obešel bez dotací? To se mi nechce věřit.
DJ: systém musí byt jednotný. Už proto, že revizor někde v Lelekovicích v autobusu z jízdenky označené v zóně 510 nemá šanci poznat, jestli jsem Brno projel vlakem skrz, nebo jsem jel z hlaváku do Řečkovic šalinou.
PS: Pokud ti automat nebere mince, použij ten trik "oškrábání" o tu kovovou plochu, když to vezmeš pořádně, pomůže to, skoro vždycky.. Ale bacha na ten (tuším 30s) ochrannej limit, kdy ti pak všechny mince vrátí zpět a můžeš začít vhazovat znovu. (To kdyby jsi jako já kupoval jízdenka za 64Kč v korunách a dovukorunách):B
15.1.2009, po odmítnutí zdražení základních jídenek ale schválení zdražení jízdenky u řidiče na jednotnou přestupní 2zónovou za 40 Kč, stojí cestující na zastávce u automatu.
varianta 1.: automat funguje jak má, vydá mu jízdenku za 10 Kč, kterou potřebuje na přejetí 5ti zastávek
varianta 2.: automat nefunguje, případně ze záhadných důvodů nebere některé mince. Cestující kupuje jízdenku u řidiče 40 Kč. Zaplatí tedy 4x víc než v případě varianty 1. To, že nejde o stejnou jízdenku jakou by si koupil v automatu je v jeho případě zcela irelevantní, protože to nezmění nic na faktu, že zaplatil 4x více.
Dobrou noc :)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.