Brno - Cestování v integrovaných dopravních systémech kromě zvýšeného komfortu spojeného s koordinovanými přestupy mezi různými druhy dopravy zákazníkům zpravidla přináší i úsporu na jízdném. V jihomoravském kraji tohle kvůli požadavku Dopravního podniku města Brna od roku 2009 platit nemusí. DPmB chce nejpoužívanější hodinovou jízdenku po Brně zdražit z nynějších 15 korun na 22 nebo 24 korun a krátkodobou přestupní jízdenku z nynějších 10 na 16 korun. U nejčastějších jízdenek je tedy v návrhu zdražení o závratných 50 procent.
Pozitivní efekty integrovaných dopravních systémů zvyšují poptávku po hromadné dopravě a je tudíž v zájmu státní správy takovou hromadnou dopravu podporovat. Skrze příspěvky od krajů a měst tak jízdné v rámci IDS může být nižší, než-li jízdné Českých drah, které platí i v méně atraktivních oblastech. V jihomoravském kraji, který často slouží jako vzor integrovaných systémů v Česku, to dosud vesměs platí. Lze to dokázat na čtyřech vybraných významných stanicích v okolí centra IDS, Brna. Jízdenka IDS z Brna hl.n. do Kuřimi nyní stojí 21 Kč, zatímco jízdenka Českých drah 32/24 Kč (obyčejná/zákaznická). Blansko přijde na 26, resp. 33/25 Kč, Rajhrad na 21, resp. 21/16 Kč a Slavkov na 32, resp. 40/30 Kč. Je tedy zřejmé, že jízdenky v rámci IDS se vesměs pohybují na úrovni zákaznického jízdného ČD.
Problém může nastat v okamžiku, kdy se z nějakého důvodu zvýší jízdné IDS v některém z pásem. Přesně takový účinek může mít požadavek Dopravního podniku města Brna (DPmB), který navrhl zvýšení jízdného. Předplatní jízdenky pak zdraží zhruba o 20 %, přičemž cena jednodenního lístku se v návrhu nemění (její cena 60 korun z ní ovšem v současnosti stejně činí nezajímavý produkt).
Je nutno dodat, že zmíněná hodinová jízdenka neplatí pouze v Brně. IDS jihomoravského kraje nerozlišuje jízdenky podle místa platnosti, ale výhradně podle počtu zón, což znamená, že požadavek brněnského dopravního podniku zdraží dvoupásmovou jízdenku na 22 až 24 korun v celém IDS JMK. Současně by to znamenalo zdražení všech ostatních jednorázových jízdenek. Vyjdeme-li z toho, že zdražení by bylo o 50 %, tak relace uvedené výše by vypadaly následovně: Kuřim za 32 korun s IDS, za 32/24 korun s ČD, Blansko 39 - 33/25, Rajhrad 32 - 21/16 a Slavkov 48 - 40/30. Je-li cestující majitelem předplatního kupónu pro Brno ("šalinkarty"), ušetří za dvě zóny (v takovém případě si cestující musí zakoupit lístek pouze pro zóny, v něm neplatí jeho předplatní jízdenka a takovou "kombinovanou" jízdenku je možné označit již ve výchozí stanici), což systém jízdného v IDS činí výhodnějším, ale totéž je částečně pravdou i v případě jízdenek ČD (ty lze koupit z poslední stanice v rámci platnosti předplacené jízdenky).
Výhody jízdenek IDS by tak zůstaly pouze v situacích, kdy cestující musí přestupovat nebo se v Brně dopravit na nádraží (v takovém případě ale musí být doma předzásoben jízdenkami všech typů). Primární výhoda IDS, tedy nižší jízdné, by z rozhodnutí DPmB zmizela v nenávratnu. Vše by navíc mohlo mít vliv i na přehodnocení subvencí pro České dráhy.
Zdroj: Moderní Brno
Clovek, kterej si jezdi s MHD a kupuje si listky, tak ten se na nakladech timto jizdnym podili JEDNOU TRETINOU. Rekl bych docela dost solidarni a socialni prvek... Ovsem vzdy se najde nekdo, kdo bude kricet, ze je to moc a ze svoje cestovani chce mit uplne zadarmo a at mu to zaplati ti druzi.
Jenom nevim, jak takove chovani nazvat
Jo a taky abyste to mohl realizovat tak obrovské náklady na zvýšení kapacity MHD, zlepšení kvality, odstavná parkoviště atd., odhaduji že náklady by mohly být i větší než by stačilo na to zlepšit MHD do té míry že by na ní podstatná část obyvatel přešla dobrovolně.
Zvlast, kdyz v te "uvaze" padaly skutecne perly typu "proc slovek v saline musi mit jizdenku a v aute ne" (jakoby jezdeni autem bylo zadarmo)...
Pokud jde o otazku, proc na jizdu salinou potrebujes listek a na jizdu autem po silnici listek nepotrebujes (nebo dokonce naopak), tak asi takto - v saline neplatis za to, ze jedes (za to "pravo"), ale za to, ze salina zere proud, ze ji nekdo ridi atd. a tyhle veci neco stoji. V aute si ridis sam a za ten proud platis taky - tj. pokud by jezdeni autem melo byt na listky, tak fajn - ale at je benzin a i ta auta k mani zdarma...
Dalsi veci, proc by bylo celkem zvlastni mit zpoplatneny vjezd do celyho Brna - potrebujes zamecnika. Myslis, ze kvuli tobe pojede autobusem nebo ze ti to nauctuje? A jako zamecnik by se pochopitelne chovali vsichni. Takze parada, vsichni by meli dopravu zadarmo, ale zaplatili to jinak (akorat by to ne kazdymu docvaklo - stejny je to aji s tema 30 kackama za doktora...)
No a v neposledni rade. Situace (obavam se, ze tuhle situaci ale vubec neznas:( koncis v praci, jedno decko musis vyzvednout ze skolky a zavest ho do baletu, druhy decko ze skoly a zavest ho na hokej. Na hokej to decko potrebuje hokejku a bagl. Potom je musis vezvednout. Mezi tim by to chtelo nakoupit a o vikendu jedete na lyze, takze se jeste stavit v pujcovne a vyzvednout lyze. Tohle vsechno chces udelat bez auta? Ne ze by to neslo, ale zabere to 4x vic casu a dom prijdes totalne hotovej. Ono, ta MHD ma jiste obrovske vyhody, ale bohuzel nejezdi po minute, nemuzes si tam neco nechat, ale vsechno musis tahat s sebou a hlavne jaksi nespojuje vsechny mista v Brne...
Takove namatkou vybrane priklady: Letiste-Vinohrady: autem 5 minut, MHD 30. Novy Liskovec-Baumax: autem 10 minut, MHD 30 minut. Pricemz u MHD jsou to ciste cestovni casy - nezahrnuje to fakt, ze to nezastavuje u baraku, nezahrnuje to fakt, ze kdyz prijdu na zastavku, tak tam na mne zpravidla ten autobus neceka...
Naopak Julianov-Nadrazi nebo Komin-Ohnostroj na prehrade je zase blbost jezdit autem a to i kdyby ten listek stal 30 korun one-way...
Jinak, tam kde brecis nad tim, ze se davaji penize do silnic a do MHD se penize nedavaji, tak ty mas pocit, ze ty autobusy levituji? Ono, kdyby se nedavaly penize do silnic (koleji), tak nebude ani ta MHD - ledaze by se zavedly offroad autobusy.
Zaver - no, decka, az nebudete decka, tak pochopite, ze par veci funguje jinak. Kuprikladu, ze mit na starosti jenom sebe nebo aji kupu kolem sebe jsou "malinkate" rozdily.
Jako je mi jasny, ze tobe by to vyhovovalo (mas ty vubec ridicak?), jenom nevim, jestli by vas takovejch bylo vic. Rekl bych ze ne. Ovsem neni nad to, jet na poradnej nakup autobusem, ze:-)
Informační hodnota 0, jen snaha deklasifikovat jiný názor a jeho nositele.
Ale abych ti už dál nepomáhal porušovat diskusní pravidlo č. 1:
thingie: Díky za úvahu, 100% souhlas.
DJ: Raději bych systém jako v Pardubicích, tedy kombinace jízdenek v předprodeji a elektronických karet.
A byl by to i velmi významný krok jak podpořit městskou dopravu psychologicky. Na údržbu stávajících a stavbu nových silnic se vydá také obrovské množství prostředků, a každý vidí jako samozřejmé, že to město udělá, a že je to jeho povinnost. Proč by nemělo být stejně samozřejmé (nebo ještě víc), že město zajistí fungující MHD? Dnes jsou mnozí schopní vidět DPMB prostě jako konkurenci k mít vlastní auto nebo jezdit taxíkem, a podle toho to posuzují. Což mi přijde zcestné, městská doprava by měla být to základní, co má město zajistit, ne prostě jedna z dalších služeb, které si náhodou mohou zaplatit.
(Ale nemyslím si, že by se ty peníze sehnaly jenom z toho, a nakonec by bylo potřeba významné rozšíření a posílení té městské dopravy, které by se z toho nezaplatilo určitě.)
Chci doufat, že jen kvůli (údajnému) přání jednoho z dopravců (DPmB) na zvýšení jízdného to nebude znamenat zdražení pro celý IDS JMK. Tam myslím došlo k dostatečnému zdražení už před rokem.
Opakuji, co jsem již dříve uvedl - dnešních 15 Kč za nejlevnější přestupní jízdenku je již docela na hraně, co se týče přijatelnosti ceny. Nedovedu si představit zdražení takové jízdenky.
Takže, i s ohledem na níže uvedené, bych považoval za rozumné, buď aby se zóna 100 považovala za "dvojitou", anebo aby jízdenka za 10 Kč vůbec neplatila v zónách 100 a 101, jízdenka za 15 by zůstala 2-zónovou, ovšem v zónách 100 a 101 pouze nepřestupní/10-minutová, a jízdenka za 21 Kč by v Brně platila jen 60 minut (anebo by stálo za zvážení, jestli by neměla platit jen 60 minut v celém IDS JMK, jestli ta doba není pro cesty v 1 směru přes 3 zóny dostačující).
A vzhledem k tomu, že by základní jízdenka pro Brno stála těch 21 Kč, tak jízdenku u řidiče bych prodával za korun 30.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.