..: ČD utrácejí za marketing. Nikdo ovšem neví za jaký :..

Reklama na jih, foto: CSPSVPraha - Marketingové aktivity Českých drah provází stále větší pochybnosti. Vedení odboru totiž podle informací časopisu Týden přerozdělí ročně přes 200 milionů a přitom ani neví, komu a za co platí. Protikorupční policie už vyšetřuje první případ, při němž ČD bezdůvodně odteklo 27 milionů korun. Výběr celebrit do reklamních kampaní by podle časopisu zase mohl být ovlivněn zájmy špiček jedné z politických stran. I když se o podivných praktikách na generálním ředitelství ČD mezi zasvěcenými hovoří již dlouho, tak šokující výsledky auditu čekal asi jen málokdo.

O jménu Petry Tuzarové by se zřejmě veřejnost nikdy nedozvěděla. Od roku 2005 ale na její účet začaly téct stále větší objemy peněz, za něž přitom České dráhy téměř nic nechtěly. Podle Týdne inkasovala Tuzarová za obskurní služby typu "vystavení loga ČD" celkem 27 milionů korun, aniž by měla podepsanou smlouvu. Navíc dlouho neměla ani živnostenský list. Vedení odboru komunikace přitom tvrdí, že o takových výdajích nic neví, Nakonec vše odhalil až interní audit. Nabízí se otázka, koho to vlastně ČD potřebovaly takovým způsobem přeplácet.

Tuzarová ještě na počátku tohoto týdne pracovala jako tisková mluvčí a manažerka několika neziskových organizací. Její poslední zaměstnavatel ji ale po propuknutí skandálu okamžitě vyhodil. "Její jednání se neslučovalo s našimi zásadami," řekla ŽelPage ředitelka nejmenované neziskové organizace s tím, že i když Tuzarová nepřicházela při charitativní činnosti s penězi do styku, organizaci poškodila.

Ani hlubší zkoumání neprokázalo, že by Tuzarová coby manažerka neziskových organizací přišla do styku s ČD. Zvídaví čtenáři mohou hledat souvislosti s podnikáním jejího manžela, které má pravděpodobně několik styčných bodů se stavebními firmami, pracujícími i pro ČD a SŽDC. Tuzar krom toho vystupuje jako bankovní specialista a makléř.

Špička ledovce

O poznání skromnější, ale také méně nápadní jsou příjemci menších dárků od marketingu ČD. Fotbalista Tomáš Ujfaluši měl dostat za své účinkování v reklamní kampani zhruba 2,25 milionu korun, Týden ovšem tvrdí, že peníze dostal ve skutečnosti za jinou kampaň. Před parlamentními volbami 2006 se totiž společně s reprezentačním spoluhráčem Milanem Barošem veřejně vyznal ze sympatií k ODS a po čase se objevily informace, že nikoli zadarmo. Baroš měl mít podle odposlechů z kauzy poslance Moravy slíbeny peníze pro školu ve svém rodišti; Ujfaluši potom mohl být odměněn právě takto.

České dráhy od roku 2003 více než zdesetinásobily výdaje na reklamu. V roce 2003 to bylo 15 milionů, letos už se počítá se čtvrtmiliardou. Peníze používají i k lákání celebrit na palubu pendolin, přičemž se v něm svezlo už několik politicky zajímavých osobností. Krom stabilní a rozhodně ne stydlivé fanynky ODS Lucie Bílé se v něm vezla i rychlobruslařka Martina Sáblíková, tou dobou shánějící všemožnou podporu pro stavbu stadionu. Velmi kontroverzní byla i podpora Českých drah filmu Filipa Renče, který se také v roce 2006 přihlásil k tehdejšímu vítězi voleb. A podivných sponzoringů nezůstalo ušetřeno ani ČD Cargo, které se významnou měrou finančně podílelo na zápase hokejové NHL v Praze. U tolik očekávaného debutu kanadskoamerické soutěže už ale další nadšený politický fanoušek Jaromír Jágr nebyl, během příprav jej totiž z New York Rangers zlákala ruská konkurence.

Dárky za politickou podporu rozdávala i ČSSD

Aby bylo jasno - pokud by byl tento princip rozdávání peněz z eráru skutečně realitou, nebyl by to vynález ODS. Nejabsurdnějším příkladem byl v minulosti státní podnik Lesy ČR, který podle zasvěcených rozdával lukrativní honoráře umělcům napojeným na ČSSD. Čirou náhodou v době, kdy ministerstvo zemědělství řídil sociální demokrat Jaroslav Palas. Evidentním příkladem výměny peněz za politickou podporu byla ostatně i tzv. opoziční smlouva, která ČSSD umožnila vládnutí po volbách v roce 1998. ČSSD tehdy vyměnila s ODS tichou podporu pro svou menšinovou vládu za řadu lukrativních postů ve státní správě i představenstvech státních podniků.

Zdroj: Týden (A), Týden (B). Autorský text ŽelPage.cz.


Honza Beránek / JTB | 6.11.2008 (23:14)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
09.11.2008 (21:55)  
To čmoudík:já jsem při výměně papírové Železniční průkazky za In-kartu neplatil nic. Platil jsem až za aplikaci.
09.11.2008 (21:02)  
Vousáč (8.11. 22:12):
zavedení obchodní nabídky v rámci Tarifu? Klidně - buď celoroční síťovku pro všechny za dvě kila (a nebude se muset zdaňovat), a nebo totéž, ale za 14000 Kč, a ti, kteří tuto síťovku dostanou od svého zaměstnavatele jako nepeněžní příjem, ho normálně zdaní. Třeba jako mobilní telefon nebo služební auto pro osobní potřebu.
Mimochodem, co je asodiálního na tom, že zdaním svůj příjem?
Nehledě na to, že si jednoduše spočítám, jestli se mi to za ty peníze vyplatí, a pokud ne, tak si režijku prostě neprodloužím. Pokud vím, při rozhodování o tom, zda tak učiním, mi ještě nikdy nikdo s kvérem u hlavy nestál :-)
registrovaný uživatel M 
09.11.2008 (14:35)  
DJ - nejsem si jisty, ale mam za to, ze vicemene oboji. Firmy by prisly o uznatelny naklad, jednotlivci by takovy prijem (a prijem to zjevne je) museli zdanit.
Paradoxne krome zavedeni daneni tehle naturalnich prijmu (a zruseni vyjimek) chce ministerstvo zavest i jakysi pausal, ktery tyhle veci bude eliminovat (takze jednu vyjimku zaplacne druhou...)
registrovaný uživatel M 
09.11.2008 (14:32)  
Vousaci...
1.Porad nechapu, proc jsi zacal o DPH tam, kde se resila DPFO
2.Ty nechapes, proc by duchodci nebo deti meli platit DPFO, kdyz zadne prijmy nemaji, ja zase nechapu, proc by duchodci nebo deti meli mit nejake prijmy, kdyz nepracuji...
3.Dani podlehaji prijmy, ktere ma zamestnanec. Neznam zadne dite, ktere by dostalo rezijku, aniz by jeho rodic byl zamestnancem CD. Soucasne neznam dite, ktere by si svoje zeleznicni vylety platilo vyhradne ze sveho (protoze pri absenci prijmu zadne "sve" nema). Tudiz vyhody, ktere pozivaji deti zeleznicaru celkem jasne ukazuje, ze prijemcem techto vyhod jsou jejich rodice, ktere usetri na jizdnem. Osobne se domnivam, ze tohle je vsem naprosto jasne a jen pri usilovne (a dost marne) snaze to nejak okecat se pousti do velmi marnych pokusu o to "svest" prijmy rodicu na deti...

A jen tak na okraj - je fakt nadherny cist, ze zdaneni jizdnich vyhod je asocialni. Zatimco fakt, ze cast obyvatel zdanuje sve prijmy a je nuceno hradit si jizdne, zatimco jina cast je toho usetrena je extremne socialni... Tohle je KSC v praxi - vsichni jsou si rovni, ale urcita skupina neni vsichni a pravidla o rovnosti si pro ni neplati.
Jsou to skutecne neuveritelne perly. Nejprve krasna slova o to, ze socialniho smiru lze dosahnout pouze tak, kdyz se bez vyhrad prijmou argumenty jedne strany (tzn. kompromis s velkym K:), nyni vysvetleni pojmu socialni-asocialni. Asocialni je to, kdyz si vsichni budou rovni, naopak plne socialni je stav, kdy je jedna skupina privilegovana. Vitejte ve svete ala Vousac. Jednota, rovnost, zeleznicastvi
09.11.2008 (14:02)  
Vousáč: pouze opravím jeden nepravdivý údaj,co jsi napsal: Zaměstnanec,rodinný příslušník platí za samotnou kartu jako takovou 100,- Kč., bez rozdílu. Poté 200,- Kč k tomu, pokud ovšem chce 1.třídu,tak 2000,- Kč k tomu na rok.
09.11.2008 (13:39)  
Vztahy mezi DPH a DPFO nejsou snad tak složité. DPFO je daní z příjmu fyzických osob,a DPH,jakožto daní z přidané hodnoty,je zatíženo např. jízdné ve veřejné dopravě osob.A protože In-karta s aplikací Železniční průkazka slouží jako jízdní doklad ve veřejné dopravě osob,je snad logické,že pokud bude zatížena daní,bude to DPH-jak tomu již je. Pro informaci:za vlastní In-kartu zaměstnanec,důchodce a rodinný příslušník neplatí nic,právě tak jako cestující neplatí za In-kartu. Cena za aplikaci je různá-u cestujícího podle Obchodních nabídek,u zaměstnance,důchodce a rodinného příslušníka je to nyní 200Kč,podle potvrzení,vydávaného výdejnou,kde se aplikace platí včetně DPH 9%. Nedovedu si představit,že by děti či důchodci platili Daň z příjmu fyzických osob,když žádné příjmy nemají. Celé mi to připadá jako snaha Kocourkovských občanů stavět od střechy,zvláště když je zřejmé,že další zdanění jízdních výhod v cenách dosahujících tisíců ročně je asociální a Českým drahám ani státu nic nepřinášející. Je poněkud podivné,že se to objevuje v době,kdy neoliberalizmu ve světě zvoní hrana a současné asociální vládě,která se nepoučila z poměru 38:3,kterým prohrála poslední volby,zřejmě také.
registrovaný uživatel M 
09.11.2008 (12:04)  
Vousac - jak presne souvisi DPH s DPFO?
08.11.2008 (23:57)  
Hm, a ještě ke všemu by mohlo napadnout nějakýho chytrýho,co všechno zná ,všude byl a od všeho má klíče,že je třeba zdanit i FIPky a všem, i cizákům.... :-):-):-)

Kocourkov hadr.....
08.11.2008 (22:12)  
Ad M(dnes 10,30):děkuji za pochvalu,doufám že nebyla míněna ironicky-byl jsem technickým školařem strojvedoucích a jejich instruktorem,ale také umím číst a počítat. Dnes večer mne napadlo podívat se na potvrzení o úhradě prolohgace své In-karty s aplikací Železniční průkazka. A ejhle!Vlevo dole je na dokladu napsáno.SAZBA DPH 9%! Co vy na to,lidumilové a přející? A když vám tady tvrdím,že je možné zavést Obchodní nabídku v rámci Tarifu ČD TR 10,tak opravdu nejsem rádobymanažer,ale člověk,který o Tarifu něco ví,několik let podle něj sloužil a chodil na školení. Hezkou neděli.
registrovaný uživatel M 
08.11.2008 (21:33)  
MichalS - velmi strizliva slova, ktera pomerne presne a nezaujate popisuji skutecny stav veci a se kterymi se lze ztotoznit (potesi to o to vic, ze pochazeji od majitele, ktereho snad nelze podezirat z toho, ze by zavidel sam sobe:-)

A k tomu velmi zajimavy (nikoliv "zajimavy" jako, opet, predvedl predrecnik) vypocet!
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko