..: Škoda 109E otestována na rychlost 200 km/h :..

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák Cerhenice – Z nuly na dvě stě kilometrů v hodině za méně jak třicet vteřin? Právě takové zrychlení má nová 87,5 tuny vážící lokomotiva Škoda 109E. Ve středu 3. 12. 2008 představili pracovníci Výzkumného ústavu železničního a Škody Transportation sílu nového stroje pozvaným novinářům a hostům na Zkušebním železničním okruhu ve Velimi, kde se první provozní prototyp tohoto typu, 380.002, podroboval důkladným zkouškám. Na tuto středu byly naplánovány testy nanejvýš atraktivní – jízdy maximální provozní rychlostí 200 km/h. I ten poslední, kdo do té doby nevěřil, pochopil, když se kolem něj prořítil stroj plnou rychlostí. O tom, že lokomotiva dobře jezdí, jsme se byli přesvědčit na vlastní oči a přinášíme nejen fotografie, ale i další informace o vývoji projektu 109E.

Stroj 380.002 pobude na okruhu své poslední dva dny v tomto roce. V rámci úvodního kola zkoušek, které probíhaly od příjezdu stroje na okruh, počátem září tohoto roku, technici Škody Transportation úspěšně vyzkoušeli a doladili stroj tak, aby byl v provozu maximálně spolehlivý, a to se zmiňovanou nejvyšší rychlostí 200 km/h. Tyto zkoušky tedy sloužily výrobci. 002 se o víkendu opět podívá do svého domovského závodu, kde projde revizí; obnovou opotřebovaných partií či dalšími potřebnými úpravami. V lednu se pak dvojice 380.001 a 380.002 vrátí na okruh společně, a podstoupí sadu cca. 370 testů vyžadovaných Drážním úřadem ČR, EBA a dalšími, aby dokázala způsobilost k provozu ve všech šesti zemích, pro které má být typ homologován, tj. Česká republika, Slovensko, Rakousko, Německo, Polsko a Maďarsko. Často skloňovaná je i bezpečnost stroje naplněná předpisy TSI. Lokomotiva 109E je prvním strojem, který byl právě podle těchto norem schválen, a to i podle její poslední revize platné od září 2008.

Připomeňme, že lokomotiva 109E byla vyvinuta na základě objednávky českého národního dopravce, Českých drah, která zněla na vývoj, schválení typu a dodání 20 kusů třísystémových lokomotiv s maximální provozní rychlostí 200 km/h. Cena zakázky není přesně udávána, ale ČD mluví o rámcové hodnotě kontraktu 2,5 mld Kč. Vývoj běží již pátým rokem, a stroje by měly být dodány v roce 2010. Turnusově by měly být první stroje nasazeny s počátkem jízdního řádu 2009/10, ale v rámci provozních zkoušek se s nimi pravděpodobně setkáme už v létě příštího roku.

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák ČD 380.002, display s rychlostí 200 km/h, foto: Josef Petrák

Mnoho lidí se zvědavě ptá, zda-li zůstane u 20 kusů, nebo se rýsují další objednávky. Pan Herbst uvedl, že se může jednat o zákazníky z Evropy či Ameriky, ale konkrétnější být nechtěl. "Potenciální kupci vyčkávali hlavně na veletrh InnoTrans'08 s očekáváním, jestli bude lokomotiva představena," což se také stalo a 380.001 sklidila v Berlíně úspěch. Další čekají, jaké budou první provozní zkušenosti ČD. V závodě Škoda je však cítit optimizmus.

Na partnerském webu objektivem.net si můžete také prohlédnout videozáznam z jízd pořízený jak v exteriéru, tak přímo z kabiny strojvedoucího.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.12.2008 (22:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla Reportáže

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
Korrespondent oder ŽP Mitglied Martin Grill  mail  
05.12.2008 (18:06)  
Je to tramvaj, stejně jako Taurus - co jste čekali? :oD
Registrierter Benutzer Sefik  mail  
05.12.2008 (17:52)  
Ten zvuk mi nějak nápadně někoho připomíná - že by Taurus klonovaný Ešusem???
No každopádně peršingy "hrajou" lepší melodii :-)

OT: To červené tlačítko vlevo od displeje s označením NBÚ - to bude asi přímá linka na NBÚ :-))
Registrierter Benutzer tenzor 
05.12.2008 (16:52)  
Panimaro: no je pravda že určitá část výkonu se při přenosu na kolejnici / hák "ztratí" vždycky bez ohledu na převod, takže přesně to vycházet nemůže ale aspoň přibližně by mělo :)
Jinak jak už jsem naznačil, šestikoláky tu tažnou sílu vzhledem k své váze kolem 120t využijí nejspíš bez problémů, u 109E o reálných 360 kN pochybuju. Možná i s ohledem na to by bylo lepší nákladní verzi zpřevodovat spíš na 160 km/h, do budoucna by se to neztratilo.
05.12.2008 (16:41)  
tenzor - No on je problém, že ta trojčlenka rychlost, výkon versus tažná asi moc neplatí nebo tedy platí přibližně. Třeba Taurus má při 6400 kW, 230 km/h tah 300 kN. Takže by 109E při 6400 kW a 200 km/h měla mít teoreticky vyšší tažnou silu nebo minimálně stejnou, ale má nějakých 276 kN. Ale možná je to pouze u prototypů. Třeba Máša a Dáša (263) má při 3060 kW a rychlosti 120 km/h tah myslím 250 kN a seriové lokomotivy 263 při stejných parametrech (dnes už pouze na Slovensku) mají tah 300 KN. Každopádně i těch předpokládaných 360 kN u nákladní verze 109E je velmi slušných - je to vyšší tah než mají šestikoláky.
05.12.2008 (16:34)  
Tlapa) To jsem přesně psal. "Skoro-taurus ES64U6 splňuje TSI", ale jak se píše v článku, 109E byla PRVNÍ, nikoliv jediná.
Registrierter Benutzer Tlapa 
05.12.2008 (16:30)  
Troufal bych si tvrdit, že s těmi předpisy TSI o pevnosti a pasivní bezpečnosti to není úplně přesné, neboť taurusy s upraveným designem čela (např série pro SNCB nebo Portugalské dráhy) by jim také měly vyhovovat (odvolávám se na článek v ŽM) - tudíž by 380 neměla být jediná, která je splňuje. Kdo tomu rotumí líp, jistě doplní.
Jinak samozřejmě přeju Škodovce hodně obchodních úspěchů s tímhle dílem. Vypadá to nadějně, leč v současné situaci už asi nebude jednoduché na evropském trhu prorazit...
05.12.2008 (16:26)  
Josef Petrák: V rámci stavby interoperability se budou upravovat délky oddílů minimálně.
Registrierter Benutzer tenzor 
05.12.2008 (16:12)  
Paninaro: pokud ma verze pro 200 km/h taznou silu 280 kN, tak pri zprevodovani na 140 km/h to vychazi na nejakych 400 kN. Nebo jsem na neco zapomnel?
Samozrejme to bude omezene adhezi, ale ani tech 360 kN to IMHO pri 87 tunove adhezni vaze neda.
05.12.2008 (15:48)  
MG) To přesně netuším. Návěstidla a délky oddílů by snad dávaly smysl. Na trati 250 v úseku Břeclav - Brno se má příští rok dít úprava interoperability a snad i nějaké další úpravy, tak uvidíme, jestli nebude součástí těchto úprav i plná přípravenost na tuto rychlost.
Korrespondent oder ŽP Mitglied Martin Grill  mail  
05.12.2008 (15:45)  
Josef Petrák: Řekl bych, že na 200 už je nutno mít jiné zabezpečení tratě obecně, ne? Hádám že se to týká rozmístění návěstidel, jiného nastavení/typu LVZ...?
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko