Olomouc - Uvést jednu z lokomotiv řady 141 DKV Olomouc do obnoveného historického laku - taková myšlenka se zrodila minulý rok v hlavě jednoho z místních fotografů současné železnice. Cíl je jasný: dát jednomu z mála provozních strojů této řady, která nyní pravidelně slouží na místních výkonech s Os vlaky na trati č. 301 Olomouc - Prostějov - Nezamyslice, vzhled, v jakém začal svou službu na kolejích ČSD v polovině minulého století. Podobně, jako se již několikrát složila skupina nadšenců železniční techniky na speciální, z jejich kapes zaplacené historické jízdy, vzešel pokus sesbírat po tisícovce také na nový lak pro "bobinu". V současné době je projekt ve fázi shromažďování finanční částky, která byla s ČD dohodnuta na 200 tisíc Kč. Zbylé náklady na uvedení vlastního stroje do LAKu PUR I, ve výši cca 70 - 80 tisíc korun, slíbily ČD doplatit. Vzhledem k tomu, že jde o zatím unikátní projekt, rozhodli jsme se čtenářům ŽP zprostředkovat podrobnosti.
"Hlavní výhodou tohoto projektu oproti jednodenním fotoakcím je to, že se výsledek našeho střádání bude objevovat na trati denně. Za denního (letního) světla ji projede asi šestkrát. Jestliže se tedy podaří projekt dotáhnout do zdárného konce a nedojde k provozní poruše 48 let starého stroje, bude jen na nás, kdy se rozhodneme na "Prostějovku" zajet," říká jeden z organizátorů Tomáš Kelnar. Předpovědi počasí se dnes již dají použít a organizátoři slibují i na webových stránkách dostatek informací, jestli je ostře sledovaný objekt v provozu, případně jak dlouho bude mimo a proč.
Možná se to nezdá, ale v projektu jde ještě o jinou věc, než jen o nátěr jedné mašinky do skutečně historického nátěru. "Po případném úspěchu by mohla jednání s ČD pokračovat a dojednat i další výjimky z barevného schématu pro některé z dalších lokomotiv přistavených ČD do hlavní opravy. V tomto případě pak do původního továrního laku, o který bychom v konečném důsledku nepřišli," vysvětluje Kelnar. Stále častěji navíc prosakují informace o tom, že i mateřské ČD připravují jednotné barevné schéma pro všechna svá vozidla. Případný úspěch či neúspěch olomoucké akce by tak mohl rozhodnout o tom, zda se i poté podaří alespoň občas vyjednat výjimku.
Co je doposud domluveno...
Dejme opět slovo organizátorům. "Vše začalo neoficiálním dotazem na Odboru 12 GŘ ČD, zda budou vůbec k takovému kroku svolní. Po kladných reakcích jsem představení zájmu a možností přenesl vrchnímu přednostovi DKV Olomouc Ing. Tylichovi, u kterého jsem se setkal s velmi ochotným a profesionálním přístupem. V průběhu tohoto roku se postupně vybarvovaly možnosti, ale i mnohé zápletky. Hlavně došlo k několika jednáním s lakovnami v Krnově a Přerově, které nabídly předběžnou cenu, jenž se zaměřovala na lokomotivu 141.018, neboť ta byla v době jednání nejvhodnější. V tom momentě však již bylo zapotřebí začít s projektem "hýbat" v poněkud reálnější podobě, neboť bez jistoty, že bude částka včas vybrána, nebylo vhodné zaměstnávat odborníky a slibovat nejistý projekt."
Proto jsme se s Janem Šantrůčkem pustili do sbírky financí na nový lak, jejíž výše je určena na již zmíněných 200.000 Kč. Jelikož cena uvedení lokomotivy řady 141 je cca 280.000 Kč (s daní), bylo zapotřebí požádat vrchního přednostu o pomoc, zda může vyjednat možnost spoluúčasti/spolupráce ČD. To se Ing. Tylichovi podařilo a drobné práce se tedy budou s největší pravděpodobností provádět v depu v Olomouci. Půjde o přípravu vybraného stroje na uvedení do laku, plus případné výměny smetníků/pluhů, které jsou pod některými stroji v konstrukci pro řady 163 apod. Tady se dostáváme k otázce, která "Bobča" to vlastně bude? Byla rozjednána 141.018, ale jelikož je nejdříve potřeba sehnat peníze, což chvíli potrvá, nelze se tohoto stroje držet. Vhodná lokomotiva vzejde z aktuální provozní situace a máte slíbeno, že to nebude 141.037 (z důvodu jejího unikátního barevného schématu). Čeká nás tedy ještě spousta práce, ale to opravdu bude možné až po získání potřebných peněz, které rozjedou projekt - doufejme - ke zdárnému konci. V případě, že cokoliv krachne, vklady budou v plné výši vráceny na individuální účty, z nichž můžete jako jediným způsobem přispívat na lak. V jiných případech (třeba kdo tuto možnost nemá) kontaktujte výběrčího.
Jak již bylo naznačeno, výběr peněz probíhá výhradně bezhotovostně - převodem na účet. Zájemce nechť kontaktuje „výběrčího“ na e-mailu jena3@post.cz, který mu obratem sdělí číslo účtu, variabilní symbol atp. - to aby věděl, kdo platbu posílá. Z důvodu reálného rizika vracení peněz je totiž nemožné, aby sbírka probíhala zcela "živelně" a anonymně stylem "Tady je číslo účtu a posílejte kdo chcete a co chcete". Mimochodem, variabilní symbol je pro prvních 61 platících jistě zajímavý! Ptáte se, kdo tím výběrčím vlastně je? Je to náš kamarád Jan Šantrůček, který už spolupořádal nejednu akci určenou pro přátele železnice a fotografy (za všechny zmiňme např. jízdu s Kyklopem či třebovskými lokomotivami ř. 180), má již dost zkušeností a spousta lidí jej zná.
Sledování aktuálního stavu a diskuse kolem tohoto projektu je i pro neregistrované nejpřehlednější zatím na diskusním fóru K-Reportu v sekci železnice / 140, 141 - bobiny, kde se lze na cokoli přeptat, doplnit projekt nápady, pomoci či upozornit na chyby. Nyní nezbývá než věřit, že se vše podaří a na jaře přivítáme úchvatnou „jedničku“ v novém laku, představeném na úvodním snímku (fotomontáži barevného schématu).
Proč lak vzor 84? Protože původní tovární lak už máme na 141.004 a lze jej znova vyjednat přes vyjímku při EH, která jistě brzo v Olomouci bude. Třeba se příště zadaří obnovit u 037-ky tento unifik. Více netřeba dodávat - vše závisí na prvním projektu: bude-li úspěšný, nebo propadne v zapomění....
Mění se pouze to, že na výběr už není toliko času, protože se na nás valí nové jednotné barevné schéma, které může jako jediné projekt zastavit. Ty prachy vyberu - v to pevně věřím, protože levněji si funglovku 141-ku v historickém laku na pravidlech nikdo nekoupíte!
Jaroslav Babica: A pomyslel jste taky na ty kluky, co si zaplatí dle Vás tuctovku v laku, jakou z toho můžou mít oni radost? Vždyť nelze jen škatulkovat podle svých potřeb. Je nás tu na Světě spousta a všichni se dobíjejí jinak, tak to prosím pochopte. Místo toho, abychom se semkli a dali síly dohromady a vzájemně si své projekty podporovali, tak stále řešíme, co se nás osobně nedotýká. Jak pak chcete, abych Vaše projekty s Rosničkou někdy v budoucnu podpořil, když tu tak napadáte můj? To mi fakt hlava nebere.
pst: proužek - no! původně byla na výběr i varianta vzor 77 (bez pruhu), ale většina se naklonila napůl k původnímu schématu a druhápůl k proužku. Já osobně bych taky bral asi ten 77, ale musím naslouchat investorům. Každopádně mi za ten blbý litr stojí všechny tři varianty. Hlavně, ať se to hejbne. Díky moc za případné Vaše fin. příspěvky...
Zdar
Tomáš Kelnar
Tak tedy vážený pane.Ta elektrika není moje.Bohužel v Náchodě žádná nejezdí a nikdy jezdit nebude.Nevím nad čím se tady pohoršujete?Pár lidí se rozhodlo něco konkrétního udělat a snaží se to dotáhnout do vysněného cíle.Co Vám na tom tak strašně vadí?Oni přece neberou peníze někomu jinému.Dávaj do toho vlastní.Nebo Vám jde o těch cca 80.000 od ČD?Někdo má radši páru jiný zase elektriku.Můžete se angažovat sám a pustit se do podobné akce.I když uznávám že ta pára je mnohem nákladnější a složitější.Nenapadejte iniciativu někoho jiného.A určitě se to nebude opravovat jen kvůli šotoušům.
Jak se OPOVAŽUJETE kritizovat...
Jak se OPOVAŽUJETE obviňovat mne z kritizování, když jenom vyjadřuji svůj názor a nabízím námět k zamyšlení či diskuzi? Holt, někteří lídé v zápalu vzteku zřejmě větu "já osobně jakékoliv takovéto fandovské aktivity (nejen) pro alespoň vizuální zlepšení vozového parku vítám" nepochopí, ikdyby byla tučným fontem velikosti 50, že pane Grille. Příště dřív čtětě a myslete, až poté pište. Díky.
Je přeci jedno jestli je to pára,motorák nebo elektrika.
No tak to rozhodně není, vážený pane. Zatímco ta Vaše elektrika bude jezdit X let i bez laku, tak čtyřistadvaašedesátka bude bez platné revize kotle (podmíněné jeho repasí) odtažena do depozitáře NTM v Chomutově a uvidíte ji jednou za kdovíkolik let v rámci dne otevřených dveří. Znamená to konec veškerým nostalgickým jízdám, mikulášským atd., konec nadšených dětských úsměvů i zapálené nadšení železničních fandů. Takovéto akce jsou dělány především pro lidi, a těm nevysvětlíte, že na Rosňu se sice peníze nenašly, ale proti tomu jaká že je bomba, že do Prostějova sice pořád jedou zablešeným Bdt, které táhne tuctová lokomotiva, ale v laku z 80. let. Chápete? Jak píšu o odstavec níž, chválím a podporuju fandovské úmysly a nadšení, ale ptám se, jestli zrovna teď zrovna na střední Moravě je nutné skládat se na zaturnusovaný 45 let starý prorezlý tuctový pekáč...
Všichni:
Promiňte mi všichni, jak jsem se rozepsal, ale region střední Moravy se mě osobně úzce dotýká a nemohu přehlížet některé vaše reakce.
Např. pan Adam - neřekl bych, že by Heřman rozumoval. Vyjádřil svůj názor, který považuji, a jak je vidno nejen já, za zcela zdravý a naopak velice rozumný. je to snad trestné? Řekl bych, že jste to trochu přehnal.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.